Gå til innhold

24 åring som mangler botrening.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det vet du ingeting om. Ts hinter om at de tror hun er syk, du fastslår at hun er lat? Jeg er litt lik venninnen, klarer ikke ting hjemme, men klarte fint studier og jobb. Min boevne ble betraktelig bedre med vaskehjelp. Ellers er det mannen som tar gulvasken. Jeg har 2 jobber og trener 5 dager i uken, men knuser masse og kan bruke en uke på og vaske badet . 

Ingeting av dette er ts sin datter sitt problem.  Venninne  med studier og jobb kan få et fint liv med vaskehjelp eller en samboer som er villig til å ta et ekstra tak, med den boevne / begrensningene hun har. Og datteren til ts kan bo for seg og gjøre ting på sin måte og de kan fortsette og være gode venninner. 

Anonymkode: 1ca99...05b

Hva mener du at boevne betyr?

Jeg spør fordi for meg betyr boevne normalt renhold og vedlikehold av boligen. Når boevnen din blir bedre av å ha vaskehjelp så er det som å si at høyere lønn gjorde fattigdom enklere. 

Anonymkode: 95b55...e85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er grunnen til at du har problemer med disse arbeidsoppgavene?

Ts

Anonymkode: a73fd...693

ADHD og tics.  Kaller det bare nevrotisk. Knuser ting fordi jeg stresser, og når jeg vasker mister jeg fokus og får tics.  Jeg takler oppgaver som enten er spennende ( riktige studier, riktig bok, riktig tv serie) og oppgaver som gå, svømme , sykle osv  - tempo.  Skal jeg vaske bad eller tørke støv mister jeg fullstendig fokus , og får tics i tillegg, så har det plutselig gått 2 timer uten at jeg har vært « til stede» . Bare på en tankereise.  Jeg har heller ikke fokus på rot, men på stemninger . 
jeg vil ikke sette diagnose på en fremmed , men kjente meg igjen og også tiden fra kollektiv og bo med venninne.  Det kom etter ufattelig mye kjeft fra  mor i oppvoksende selvsagt, så jeg visste egentlig at jeg var « grusom « før jeg flyttet med venninner. Vel, så ble jeg voksen nok til å finne løsningen. Vaskehjelp . Alle er ikke best på alt . 

jeg vet ikke hva som er best for datteren din og si, det er jo mulig venninnen er klar over alt dette allerede. Feks det og ikke si at man har ødelagt noe IGJEN kan være forsvar , men også at man alltid har vært sånn og ikke ser at det er annerledes? Kommer jo òg an på om en vil bevare vennskap. 

har bevart vennskap med de venninnene jeg bodde sammen med i 20 årene, kan bare høre tunge sukk om jeg river ned noe eller søler. Sist vi var på hyttetur fikk jeg beskjed om å sette meg ute på verandaen imens de vasket ut før vi dro. Det var sikkert slitsomt og bo med meg , men med avstand er det mer komisk virker det som. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun er bare lat, hun bør bo alene, så må hun. Eventuelt kan hun bo i svineriet sitt alene.

Mange menn er jo også sånn, klarer jobb helt utmerket, men hjemme flytta de fra mamma til kjæresten til kona…

Anonymkode: 8aaeb...76c

Her er svaret fra Microsoft Copilot som henter informasjon fra studier om dette emnet: 

Spørsmålet jeg stilte var: Har menn dårligere boevne enn kvinner? 

Kort svar: Nei, det stemmer ikke at menn “har dårligere boevne” enn kvinner.
Men forskning viser noen gjennomsnittsforskjeller i hvem som gjør hva hjemme.

Hva forskning faktisk viser

Viktig nyanse

• Det betyr ikke at menn er dårligere til å bo eller holde hus.
  • Studier viser at menn og kvinner ofte har like oppfatninger av hva som er rotete eller rent. [journals.sagepub.com]
  • Forskjellene handler mer om:
    • Vaner og oppdragelse
    • Kjønnsroller og forventninger
    • Hvordan arbeid og ansvar fordeles i forholdet

Oppsummert

• Ikke riktig: Menn er biologisk eller generelt dårligere til å “ha boevne”.
  • Riktig: Kvinner gjør i snitt mer av det løpende husarbeidet – av sosiale og kulturelle grunner.

--------------------

Du får beklage hvis din subjektive mening ikke deles av de som har gjort studier på dette. 

Selv bor jeg sammen med ei som er helt husblind på husarbeid. Sist hun la inn i oppvaskmaskinen, vasket klær, hang klær til tørk, ryddet etter seg på badet, støvsugde eller what ever er snart 4 uker siden. Hun fungerer bedre enn de fleste på jobb - ironisk nok, ikke sant? 

Anonymkode: 8a70c...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du at boevne betyr?

Jeg spør fordi for meg betyr boevne normalt renhold og vedlikehold av boligen. Når boevnen din blir bedre av å ha vaskehjelp så er det som å si at høyere lønn gjorde fattigdom enklere. 

Anonymkode: 95b55...e85

Jeg vet hva det betyr. Skrev med litt humor da. 

jeg er uenig med deg i at renhold og vedlikehold av bolig ikke kan kjøpes, men enig i at jeg ikke blir flinkere til å skifte lyspærer og pusse vinduer ved at andre gjør det.  

Livet blir enklere for den enkelte fattige som får høyere lønn , men ikke i et generelt lønnsoppgjør med høy inflasjon der forskjellene økes? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En liten digresjon, men lurer på uttrykket "halv åtte". Kommer det egentlig fra uttrykket "halv tolv", som opprinnelig var "halvt hold"?  Å være på "halvt hold" betyr jo noe som bare er halvferdig, eller litt slurvete utført.

Anonymkode: 5ad57...797

På min dialekt sier vi "på halv åtte".

Har aldri hørt "på halv tolv", men kanskje det er ulikt for ulike landsdeler og dialekter?

Ts

Anonymkode: a73fd...693

AnonymBruker
Skrevet

Hun må jo ikke si noe annet enn at hun ønsker å bo for seg selv? 🤷

Anonymkode: c227e...1b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...