Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med så små barn har man ikke ferie, men familietid. 

Anonymkode: 46405...a96

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vår minste 3.5 og mellomste 5.5, (eldste er 14 så hun tar livet med ro:)

Jeg syns enda feriene kan være lange. Bedre enn i fjor og året før, men likevel et høyt tempo, må ha innhold i dagene, nytter ikke være inne og se på tv. Føler vi kan gå på fjellet i mange timer og likevel har de mer energi, mens mor og far er utkjørte😅

Men nå er de mer selvstendige og de får leke ute i hagen alene. Jeg ser de fra vinduet og det hjelper en del. Samt vi er super heldige og har besteforeldrene i nabohuset. (Vi bor på gård, første hele  sommer sammen besteforeldre) Også hjelper det på litt at vi har planer, skal en uke til Kreta og bruke noen dager før og etter turen til å besøke mine foreldre og venner der vi bodde før. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slutta å se fram til ferie, men gleder meg alltid til at vi skal være sammen over tid. Med alt det innebærer. De 3-4 første dagene syns jeg er verst, når vi har bikka «helg» og må innrette oss etter hverandre. Men plutselig flyter det, på sitt kaotiske småbarnsvis. 

Ungene er nå 3 og 5 år, og vi tar det stort sett med ro. I år skal vi prøve oss på fjelltur i 3-4 dager, med base på betjent dnt-hytte. Og så skal vi besøke bestemor ei ukes tid. Ellers henger vi hjemme. Det gir oss rom og fleksibilitet til å gjøre det vi vil, om det bare er å sykle i gata eller dra på dagsutflukter. 

Vi kommer til å få meltdowns, raserianfall og annet snacks. Men det hører med. Jeg bruker ikke tid og energi på å grue meg, for det kommer garantert. 

Anonymkode: 9b341...df2

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid elsket ferie, også når barna var små. Jeg har alltid hatt 4 uker ferie, mens mannen har hatt 3 uker. Stort sett har jeg hatt siste uke alene, og jeg må innrømme at de siste dagene i siste uke kunne bli drøy da barna var små.

Eldste er nå 15 år, og vi har reist på ferie hvert år fra det året hun var 2 år. Yngste er 12 år, og har alltid vært en turbo. Allikevel har vi storkost oss på ferie, men vi har tilpasset ferien rundt barnas behov. Bosted, aktiviteter og spisesteder har vært valgt for å gjøre ferien enklest og best mulig. Turboen på 12 år hadde (og har til dels enda) behov for mye hvile for å unngå overstimulering, så det lærte vi ganske tidlig at vi måtte sette av tid til.

Har campingvogn, og dro på ferie med den da de var små. For oss var det helt perfekt, da hadde vi med oss alt vi trengte. Barna trengte ingen tid til å venne seg til ny soveplass, hadde med seg sine leker og vi kunne enkelt sitte ute når de var i seng. Vi syns det var lettest å lage mat selv og kunne spise i fred og ro på våre og barnas premisser. 

Anonymkode: ac842...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Har to stykker på 2,5 år. Her er planen og dra på lekeplasser. Dra til ulike barnehager som er stengt. Det kan de løpe fritt og få ut energi også har vi med matpakke. Mye mindre nei ute og da kan både de og vi voksene kose oss☀️. Ferie trenger ikke koste penger, spesielt ikke med så små barn. Vi hadde ferie en uke for en liten stund siden.det gøyeste på ferien for deres del var en lekeplass de ikke hadde vært på før.

Anonymkode: c1a57...84f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har to stykker på 2,5 år. Her er planen og dra på lekeplasser. Dra til ulike barnehager som er stengt. Det kan de løpe fritt og få ut energi også har vi med matpakke. Mye mindre nei ute og da kan både de og vi voksene kose oss☀️. Ferie trenger ikke koste penger, spesielt ikke med så små barn. Vi hadde ferie en uke for en liten stund siden.det gøyeste på ferien for deres del var en lekeplass de ikke hadde vært på før.

Anonymkode: c1a57...84f

Vi gjorde det da eldste var 2 år. Dro til ulike lekeplasser. Så kunne en forelder om gangen sitte i sola og lese bok mens den andre løp etter barnet 😅

Anonymkode: b7012...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gjorde det da eldste var 2 år. Dro til ulike lekeplasser. Så kunne en forelder om gangen sitte i sola og lese bok mens den andre løp etter barnet 😅

Ikke meg du siterer, men det der er ikke helt et alternativ når det er to stk som skal løpes etter, for de skal som regel i ulike regninger. Jeg snakker av erfaring😂

Anonymkode: 7d913...10d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du siterer, men det der er ikke helt et alternativ når det er to stk som skal løpes etter, for de skal som regel i ulike regninger. Jeg snakker av erfaring😂

Jeg har to nå, så kjenner til det 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Campingplasser er undervurdert 🙂.

Det passer supert for så små å være der. Helst med bra lekeplass og strand. Og at de får være i ro ett sted i mange dager. De små bryr seg ikke så mye om været heller. De leker ute i regn også. Lete etter skjell og steiner på stranda. Ta med bøtte og spade. Har dere sykler med barnesete, så ta med for små turer. De blir fort kjent med andre barn på camping, så da har de noen å leke med.

Overnatting i leid campinghytte eller campingvogn. Et godt og moderne telt går også helt fint.

Anonymkode: c2590...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 15.45):

Godt å høre. Jeg har tenkt på at det er ikke min tur denne gangen. Ikke min tur til å nyte vin med en bok en varm kvreld utendørs (fordi jeg er utslitt) ikke min tur å bade kveldsbad (av samme grunn og for øvrig ikke badet ennå tross det deilige været). Ikke min tur å hvile på ferie 😆

Anonymkode: d16cd...26e

Det er ikke romantisk å ha barn.

Hvis det er slike ferier du ønsker, har du nok tatt feil valg i livet. 

Men senker forventningene, en to åring krever ikke mye for å få en fin ferie. Du har fortsatt noen år igjen, før du trenger å legge store planer for feriene 

Anonymkode: 67353...a2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 21.07):

Jeg har to viltre 25 måneder gamle barn. Jeg heller ser nok ikke helt for meg at det blir noe avslapping. Men nå har vi vært i overlevelsesmodus så lenge, og vi tar livet en dag om gangen her. Vår ferie er tross alt noen uker til🫠

Hvorfor skriver du ikke at de er 2 år? 

Anonymkode: 30c2c...157

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ferie med små barn er kjempefint! I år har vi baby og 3 åring. I fjor hadde vi 2 åring. Veldig aktiv gutt. Kjempefint å få mer tid sammen. Får altfor lite tid sammen resten av året. Elsker å springe rundt hele dagen sammen med de. Skjønner ikke hva folk blir så utslitte av. Må kanskje komme seg i bedre form eller no. 

Anonymkode: b601a...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ferie med små barn er kjempefint! I år har vi baby og 3 åring. I fjor hadde vi 2 åring. Veldig aktiv gutt. Kjempefint å få mer tid sammen. Får altfor lite tid sammen resten av året. Elsker å springe rundt hele dagen sammen med de. Skjønner ikke hva folk blir så utslitte av. Må kanskje komme seg i bedre form eller no. 

Anonymkode: b601a...7f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor skriver du ikke at de er 2 år? 

Anonymkode: 30c2c...157

Fordi jeg ikke vet om det er stor forskjell på barn som er 2 år og 11 måneder og 2 år og én måned. Skriv det gjerne på uvitenhetskontoen😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh ! Minner ! Jeg har en 1 1/2 åring nå men det går rolig med henne, men har hatt 2 små jevnaldrende gutter en gang i tiden og jeg husker jeg satt med klump i halsen en av feriene, det var en elv i nærområdet og daværende 2 åringen hadde som hobby å skremme mamma, nå er guttene 11 og 13 og det  er så deilige!!!! feriedager 🫣 vil bare si: det blir lettere !!😂

Anonymkode: 1cd16...f53

AnonymBruker
Skrevet

Tips: kjøp inn en sele eller sekk med en form for sikkerhetsline sånn at 2-åringen kan utforske litt selv selv om dere er på et uoversiktlig sted. I de parkene kan det utgjøre hele forskjellen for totalopplevelsen. 

Anonymkode: 1fe6e...67a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 14.45):

Godt å høre. Jeg har tenkt på at det er ikke min tur denne gangen. Ikke min tur til å nyte vin med en bok en varm kvreld utendørs (fordi jeg er utslitt) ikke min tur å bade kveldsbad (av samme grunn og for øvrig ikke badet ennå tross det deilige været). Ikke min tur å hvile på ferie 😆

Anonymkode: d16cd...26e

Dere er to voksne på én 2-åring, du burde helt klart få til å lese bok en kveld 😅

Anonymkode: 603fb...1a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...