Gå til innhold

Ferie med småbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åh er det bare jeg som føler et snev av angst før årets ferie sparker i gang? Vi har en svært aktiv 2 åring, som har ikke sitte-stille gen. Han er over alt og løper fra en ting/leke til en annen. Også har han tendenser til å slå seg vrang om han ikke får det som han vil som jeg går helt i frys av. Han blir såå sint og roper såå høyt og protesterer og kan slå.. Jeg må bare innrømme for meg selv at uansett hvor positivt jeg prøver å tenke så gruer jeg meg litt. Vi har ikke store planene- besøke famile, turer i nærområdet, strand og kanskje en og en annen dyrepark (dyreparken og Bjørneparken eller Bø sommerland med familie). Ferien er ikke den samme med disse små. Mesteparten av tiden går på å underholde og passe på som en hauk for å holde ungen i livet både via ernæring og passe på så han ikke stikker av /ramler ned/ er i et skap å henter noe knuselig/skarpt/dumt. Samtidig som han helst ikke slår seg vrang 😅 

Er det flere som synes at ferie med ihvertfall SÅ små barn er ikke så himla romantisk?.. Jeg gleder meg litt til han får litt glede av de forskjellige tingene vi vil finne på. Telttur, stranddag..akuratt nå er han nesten ferdig før vi har pakket ut 🙄🥲

Anonymkode: d16cd...26e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2-åring har det vel så bra på stranden hjemme (eller sandkassa…) enn Bjørnepark og Badeland… 

fireåring? Noe annet. Toåring? Meh… da var vi mye hjemme, det vi gjorde var for vår egen del. Jeg ville i dyreparken, så da dro vi. Men toåringen var mest opptatt av stokkendene (og de trenger vi ikke betale 800 kr for å se….)

Anonymkode: 89391...160

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvert år er det minst èn tråd om dette, så nei, du er ikke alene 😉

Anonymkode: 6026c...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner følelsen! Jeg er mest spent på om ungene sover skikkelig når vi er på ferie fordi det har variert litt før, og hvis ikke er vi alle zombier 😅

Vi har en 2 åring og en eldre. Vi var med vogn til 2 åringen og pakker med masse bleier, våtservietter, skiftetøy, vann, bananer, klemmeposer, niste osv. Maten i parker er ikke alltid det beste så lurt å ha med noe. Prøver å få til at en voksen får sitte i ro litt mens mini sover lur og den andre voksne er med eldste barnet. Så legger vi oss omtrent når ungene legger seg. 

Også må man huske at 2 åringen har det vel så gøy hjemme i hagen med plaskebasseng og saftis som i Bjørneparken. Vi må finne på litt mer pga den eldste, men den yngste lekte mest med pinner og steiner sist vi var på noe sånn dyrt og fancy 😅

Anonymkode: b7012...d1d

• Liker 1
Skrevet

2 åring har det bedre på stranda eller på en lekeplass, enn i store parker med mange folk. Eventuelt en campingplass ned fokus på barn (grindafjord feriesenter, Sørlandet Feriesenter eller lignende) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen år er helt klart ferie ikke FERIE niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif Har definitivt kommet tilbake fra jobb helt utslitt noen ganger... Så du er ikke alene nei. 

Vi har fire barn med svært forskjellige aldere, så har vært igjennom det meste. Trøsten er at det som oftest er unntaket at det er slitsomme ferier - pga. barnets alder. De aller fleste er jo veldig fine, og barna blir jo eldre.

Man må bare stå i det... Men ja, det er kjedelig å grue seg til ferietid :trøst: Man kan selvsagt tilpasse ferien til barnet så godt som mulig, men i praksis er det mye som spiller inn. Så står man midt oppi det må man bare gjøre det beste ut av det. Det viktigste er kanskje å innse at "okey, i år er ferien utfordrende og ikke så avslappende", og prøve å se de positive tingene. Sette pris på de øyeblikkene som blir virkelig fine.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Romantisk har det vel aldri vært med 2-åringer 😅

Da min eldste var 2 var det året etter corona og vi fikk endelig reise igjen, så vi dro til Hunderfossen! Det var på ingen måte billig, men far og jeg var supergira! Problemet var jo bare at poden bare ville leke i sandkassen eller sitte på gravemaskiner hele dagen, eller sitte på en traktor den dagen vi var på barnas gård 😅 

2-åringer har egentlig ganske enkle behov, ikke gjør livet tyngre for deg selv enn du må 😆

Anonymkode: 603fb...1a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

2-åring har det vel så bra på stranden hjemme (eller sandkassa…) enn Bjørnepark og Badeland… 

fireåring? Noe annet. Toåring? Meh… da var vi mye hjemme, det vi gjorde var for vår egen del. Jeg ville i dyreparken, så da dro vi. Men toåringen var mest opptatt av stokkendene (og de trenger vi ikke betale 800 kr for å se….)

Anonymkode: 89391...160

Myml1 skrev (13 minutter siden):

2 åring har det bedre på stranda eller på en lekeplass, enn i store parker med mange folk. Eventuelt en campingplass ned fokus på barn (grindafjord feriesenter, Sørlandet Feriesenter eller lignende) 

Har lave forventninger til de turene. Grunnet til Dyreparken er at vi skal besøke famile på sørlandet og jeg blir gal av å være der for lenge. Så vi må ut 😅 minst en hel dag og dyreparken er en fantastisk unnskyldning. Bø/Bjørneparken er og mest for å bryte opp ferie litt og møte noen andre familie medlemer der, gjør noe annet en hel dag. Men skal revurdere deg egentlig ettersom hvordan Dyreparken går. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ååå og jeg som trodde jeg var så spesiell ;) gi meg litt slakk da, er min første sommer med 2 åring. Ifjor var min første sommer med 1 åring, det gikk OK. Men 1 åringer er liiiitt roligere enn 2 åringer 🥴

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er lurt å droppe parker og badeland når ungen er to år. Plaskebasseng, bøtte og spade, noen nye leker på terrassen - det holder i massevis. Besøke familie så dere får hendene fri noen timer her og der er veldig å anbefale.

Nei, det er ikke FERIE å ha med en toåring, og så kommer det søsken og de blir større og tenåringer og krangler og vil hellere se på mobilen. Alle aldrer har sitt, men voksentid med lukkede øyne på en solseng i Hellas - det har dere valgt bort i minst 15 år da dere valgte å få barn. Om dere legger lista der kan dere ikke annet enn å bli skuffet. Senk forventningene og tilrettelegg for at det skal være mest mulig enkelt.

Hilsen trebarnsmor som forsatt ikke synes det er FERIE å ha med 3 unger på tur selv om yngste nå er 6 år. 

Anonymkode: e9f3c...3a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er 4 år, men hun blir fort overstimulert av masse inntrykk. Så jeg planlegger deretter. Enn så lenge unngår jeg de største parkene, har planlagt at vi skal i en mindre og roligere dyrepark i løpet av sommeren, som passer mye bedre for oss. Lekeland, badestrender, vanlige lekeplasser, turer i parken. Hun skal også besøke besteforeldre i løpet av ferien. Barnehagebarn har ikke så høye krav til hvor fancy sommeraktivitetene skal være, det er nok mest vi voksne som synes at det må være så spesielt. Du må altså ikke gjøre ting som lager mest mulig stress for deg som forelder. 

Du kjenner barnet ditt og deg selv best og vet jo hva som fungerer for dere. Men hvis du kjenner veldig på å grue deg til det som er planlagt så ville jeg kanskje vurdert å senke kravene og heller gjøre noe annet. 

Anonymkode: adc43...27f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nettopp.

Husker da jeg selv hadde småbarn, første dag på jobb etter ferien var alle småbarnsforeldre-kolleger glade for å være tilbake på kontoret igjen :fnise: "Nå, frisk og uthvilt etter ferien, Larsen? Haha, ikke du heller nei!"

Det er noen år som er litt sånn for de fleste foreldre. Og så går det over. Circle of life og alt det der ;)

Anonymkode: d12d3...d56

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp.

Husker da jeg selv hadde småbarn, første dag på jobb etter ferien var alle småbarnsforeldre-kolleger glade for å være tilbake på kontoret igjen :fnise: "Nå, frisk og uthvilt etter ferien, Larsen? Haha, ikke du heller nei!"

Det er noen år som er litt sånn for de fleste foreldre. Og så går det over. Circle of life og alt det der ;)

Anonymkode: d12d3...d56

Godt å høre. Jeg har tenkt på at det er ikke min tur denne gangen. Ikke min tur til å nyte vin med en bok en varm kvreld utendørs (fordi jeg er utslitt) ikke min tur å bade kveldsbad (av samme grunn og for øvrig ikke badet ennå tross det deilige været). Ikke min tur å hvile på ferie 😆

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en så aktiv 2-åring hadde jeg funnet en stengt barenhage og lekt der. Inngjerdet område, og lite man kan skade seg på 😅 Hadde droppet alt av parker osv. De er der neste år (eller helst neste år der igjen) også. 

Anonymkode: 7f5a7...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 3,5 og en på 1 år. Det er vel ganske nøyaktig 4 år siden vi hadde avslapping på ferie :) Jeg synes ferien da eldste var 1,5 var den mest slitsomme til nå. I fjor da eldste var 2,5 var det egentlig ganske hyggelig (bortsett fra dårlig søvn borte osv). Da var yngste så liten at han stort sett sov.

Vi skal også til Dyreparken, i fjor var eldste mest opptatt av måker og karpe-fisk, men vi voksne hadde det fint der. Reiser ikke utelukkende for barnas del enda, her er det vel så mye for at vi også skal få avveksling. Jeg kommer nok til å være sliten i begynnelsen av august, men det er hyggelig å være sammen, selvfølgelig. Kan også legge til at selv om yngste egentlig er en mer krevende unge enn eldste, så føles det likevel litt enklere nå enn da vi bare hadde ett barn. Tror rett og slett vi har blitt herda til å tåle mer.

Anonymkode: fc89e...0c8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...