Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte for kort tid siden i ny jobb. Det er en god stilling med meget god lønn hos en fremadstormende arbeidsgiver på mitt fagfelt. Jobben er interessant og det er mye drive hos eiere og kolleger.

Dessverre har jeg opplevd at flere kolleger, inkludert firmaets eier og daglige leder, bruker kokain. Sistnevnte og et par andre jobber mye og ofte inn i de små timer.

Har snakket med den HR-ansvarlige om dette, vedkommende sukker, sier h*n ikke har unngått å skjønner dette, men at det er lite å gjøre når det kommer fra firmaets eier og om ikke "både du og jeg må stille oss spørsmålet om vi heller skal fokusere på at vi har spennende og godt betalte jobber i et firma i vekst i stedet for å tenke for mye på ting vi ikke får gjort noe med".

Jeg tenker umiddelbart at mitt moralske kompass forteller meg at dette ikke er et sted jeg bør jobbe. Likevel sitter det langt inne å si opp/se etter noe annet. Firmaet er jo anerkjent, de fleste har vært her siden firmaet ble startet eller iallfall i flere år, og det vil unektelig fremstå som rart om jeg slutter etter kort tid fordi arbeidsplassen ikke samsvarer med verdiene mine. Da er det jo jeg som det i andres øyne høres ut som er problemet. 

Samtidig skulle jeg ønske jeg var skrudd sammen slik som HR-sjefen og åpenbart også mange andre kolleger, som ser mellom fingrene på slike ting når lønna er god og jobben spennende.

Noen med erfaring fra lignende situasjoner?

Anonymkode: fa323...0a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte for kort tid siden i ny jobb. Det er en god stilling med meget god lønn hos en fremadstormende arbeidsgiver på mitt fagfelt. Jobben er interessant og det er mye drive hos eiere og kolleger.

Dessverre har jeg opplevd at flere kolleger, inkludert firmaets eier og daglige leder, bruker kokain. Sistnevnte og et par andre jobber mye og ofte inn i de små timer.

Har snakket med den HR-ansvarlige om dette, vedkommende sukker, sier h*n ikke har unngått å skjønner dette, men at det er lite å gjøre når det kommer fra firmaets eier og om ikke "både du og jeg må stille oss spørsmålet om vi heller skal fokusere på at vi har spennende og godt betalte jobber i et firma i vekst i stedet for å tenke for mye på ting vi ikke får gjort noe med".

Jeg tenker umiddelbart at mitt moralske kompass forteller meg at dette ikke er et sted jeg bør jobbe. Likevel sitter det langt inne å si opp/se etter noe annet. Firmaet er jo anerkjent, de fleste har vært her siden firmaet ble startet eller iallfall i flere år, og det vil unektelig fremstå som rart om jeg slutter etter kort tid fordi arbeidsplassen ikke samsvarer med verdiene mine. Da er det jo jeg som det i andres øyne høres ut som er problemet. 

Samtidig skulle jeg ønske jeg var skrudd sammen slik som HR-sjefen og åpenbart også mange andre kolleger, som ser mellom fingrene på slike ting når lønna er god og jobben spennende.

Vi hadde en på jobbintervju som hadde vært i stillingen i to uker da hen var på intervju. Hen ville virkelig gjerne ha jobben hos oss, og fikk den.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, slike folk vil man ikke ha i kretsen. 

Anonymkode: 8b76d...acb

AnonymBruker
Skrevet

Er det gruppepress for å ta en stripa kola blant kolleger?

Anonymkode: 70728...11e

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke presser deg til å ta kokain hadde jeg ikke brydd meg 

Anonymkode: 31ef7...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Slutt. Du er ikke problemet, de er, å du vil ikke bli dradd inn i de problematiske livene deres. Kyniske dop folk tjener sikkert gode penger, men vil du tilbringe tid med dem? Eh nei. 
De har driv fordi de er dopa. Å en dag kan de kreve samme innsats av deg eller du må se konsekvensene valgene de tar har. 

Men jeg har ingen erfaring, og derfor lever jeg også et godt trygt liv. 

Anonymkode: ac193...3fb

• Liker 2
Skrevet

Dersom du velger å søke andre ting, trenger ikke grunnen være at den ikke stemmer med ditt moralske kompass. Søker du en annen jobb bør det være fordi du vil ha den. En arbeidsgiver er generelt mer opptatt av søkere som ønsker å jobbe hos dem enn av om de vil bort fra der de er. Får de en søker fra et «anerkjent» firma er vel det en søker som kan være aktuell (er hen bra nok for et anerkjent firma er hen bra nok for oss), som et slags utgangspunkt. 

Spørsmålet når man omgås dophuer er jo om man egentlig kan distansere seg fra det, eller er dømt til å bli involvert. Når du allerede etter «kort tid» har «opplevd» at flere kolleger driver med dette er det allerede noen 🚩🚩🚩, hvis de allerede har agert slik at det er synlig for en kollega på en arbeidsplass. Det er ikke normalt. Alle vet det ikke er normalt. De fleste som driver med rus i arbeidssammenheng legger mye energi i å skjule det. Da er det veldig spesielt at en ny kollega har en slik kunnskap om flere allerede. Da er det en risiko for at det er kort til neste trinn. At noen vil involvere deg mer.

Det kan være å bruke kokain. Hva sier du hvis noen med stor innflytelse på arbeidsplassen tilbyr deg? Igjen og igjen? Knytter det til fordeler på arbeidsplassen? At du risikerer ulemper ved å si nei? Det rasjonelle for dem om du vet det kan være å involvere deg mer. Da får du mer å tape og blir medvirkende. 

Hva sier du hvis daglig leder/ firmaets eier eller andre ber deg hente eller oppbevare noe du tenker kan være knyttet til omsetning eller andre handlinger som kan involvere deg i straffbare handlinger?? Det skal jo ikke mer til enn en taxi og «vi skal bare innom… først» så er man involvert i en straffesak før man vet ordet av det. Selv om man etterhvert klareres ut av saken er det uheldig, og man vet aldri om noe blir hengende ved en. Geez, bare noe sånt som at andre har tatt på mine ting, og så blir det utslag på en swab i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Ja, usannsynlig. Forhåpentligvis. 

Hvor står firmaet om eier og daglig leder blir involvert i en straffesak? Er det et firma som er robust nok til å tåle det?

Det der ligger jeg langt unna. Hadde laget meg de grunnene jeg trengte for å søke meg vekk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En kan sjekke rensligheten da. Hvis folk stadig må møte på kontoret, og en risikerer å bli kjemisk eksponert for kokain, så kan arbedismiljøloven §4-5 og særlig kjemisk og biologisk helsefare slå inn (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5)

Sitat

§ 4-5.Særlig om kjemisk og biologisk helsefare

(1) Ved håndtering av kjemikalier eller biologisk materiale skal arbeidsmiljøet være tilrettelagt slik at arbeidstaker er sikret mot ulykker, helseskader og særlig ubehag. Kjemikalier og biologisk materiale skal fremstilles, pakkes, brukes og oppbevares slik at arbeidstaker ikke utsettes for helsefare.

(2) Kjemikalier og biologisk materiale som kan innebære helsefare, skal ikke brukes dersom de kan erstattes med andre eller med en annen prosess som er mindre farlig for arbeidstakerne.

Anonymkode: 0612f...8f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...