Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man må ikke ta tre uker sammenhengene og i lovbestemt tidsrom.

Arbeidstaker har krav på det, men kan fint velge andre løsninger om det er ønskelig og passer for arbeidsgiver. Arbeidsgiver skal sørge for at ferie blir tatt ut, men en arbeidstaker kan gjerne ta ut fem uker i januar/februar og jobbe hele sommeren

Anonymkode: 97a10...359

Det er riktig.  Litt upresist av meg. Det skal tas ut 3 uker sammenhengene og arbeidstaker har rett på å få det som sommeren mellom 1. Juni og 30 september så lenge man ikke har begynt i stillingen etter 15.august, da er det noen andre regler som kommer inn. Det kan avtales annet tidsrom hvis arbeidstaker og arbeidsgiver er enig om det. Arbeidstaker kan også kreve å vite om tidspunkt for ferie 2 måneder før den skal skje, hvis ikke særskilte grunner hindrer det. Osv osv.. står mye kjekt i ferieloven. Og høres uansett ut som at TS arbeidsgiver ikke har lest den veldig godt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke tariffavtale. Jeg ville normalt hatt 3 uker sommerferie, men det er bare noe vi avtaler når det nærmer seg. Jeg hadde nok 3 uker sommerferie i fjor, i år blir det mindre.

Anonymkode: b0464...0a3

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sånn vi gjør det i hvert fall. Vi har noen få dager ekstra fri rundt jul/nyttår og påske, men er ikke i nærheten av dette.

Hvor mye ferie du har skal stå i arbeidsavtalen. Det følger tariff eller ferieloven. Følger dere kun ferieloven skal du ha 4 uker + 1 dag. Hvordan det fordeles kan du avtale med arbeidsgiver, men du har krav på 3 uker sammenhengende om du ønsker det. 

Men både du og arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du tar ut minimum den lovpålagte ferien. 

Regne ut hvor mye feriepenger du skal ha er umulig uten å vite om arbeidsplassen praktiserer 4 eller 5 uker ferie pr år. 

Anonymkode: 96877...950

AnonymBruker
Skrevet
Huldraisør skrev (1 time siden):

Det er riktig.  Litt upresist av meg. Det skal tas ut 3 uker sammenhengene og arbeidstaker har rett på å få det som sommeren mellom 1. Juni og 30 september så lenge man ikke har begynt i stillingen etter 15.august, da er det noen andre regler som kommer inn. Det kan avtales annet tidsrom hvis arbeidstaker og arbeidsgiver er enig om det. Arbeidstaker kan også kreve å vite om tidspunkt for ferie 2 måneder før den skal skje, hvis ikke særskilte grunner hindrer det. Osv osv.. står mye kjekt i ferieloven. Og høres uansett ut som at TS arbeidsgiver ikke har lest den veldig godt.

Fortsatt upresist. Man skal ikke ha tre uker sammenhengende, men arbeidstager har krav på det. To forskjellige ting.

Noe man skal, derimot, er å ta minimum fire uker og en dag ferie i løpet av året. Det er både arbeidstager og arbeidsgiver pliktig til å påse blir gjort (men arbeidsgiver har ansvaret). Dette står i loven.

Klarer man ikke dette av ulike årsaker, kan man overføre to uker til neste år, men hovedprinsippet er fire uker og en dag.

Anonymkode: 0b4b6...ba0

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fortsatt upresist. Man skal ikke ha tre uker sammenhengende, men arbeidstager har krav på det. To forskjellige ting.

Noe man skal, derimot, er å ta minimum fire uker og en dag ferie i løpet av året. Det er både arbeidstager og arbeidsgiver pliktig til å påse blir gjort (men arbeidsgiver har ansvaret). Dette står i loven.

Klarer man ikke dette av ulike årsaker, kan man overføre to uker til neste år, men hovedprinsippet er fire uker og en dag.

Anonymkode: 0b4b6...ba0

Det har du helt rett i. Måtte lese meg litt opp. Har vært kotyme på min arbeidsplass at det blir sagt at alle skal ha minst 3 uker. Beklager jeg var upresis igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye ferie du har skal stå i arbeidsavtalen. Det følger tariff eller ferieloven. Følger dere kun ferieloven skal du ha 4 uker + 1 dag. Hvordan det fordeles kan du avtale med arbeidsgiver, men du har krav på 3 uker sammenhengende om du ønsker det. 

Men både du og arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du tar ut minimum den lovpålagte ferien. 

Regne ut hvor mye feriepenger du skal ha er umulig uten å vite om arbeidsplassen praktiserer 4 eller 5 uker ferie pr år. 

Anonymkode: 96877...950

Jeg kan alltids se litt i arbeidsavtalen.

Venter faktisk på en ny arbeidsavtale siden jeg jobber mer enn det som står i kontrakten. Jobber bare deltid, skal egentlig bare jobbe 6,5 timer per dag 5 dager i uka, enda mindre ifølge arbeidsavtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har lønnsslipp tilgjengelig - du kan gå inn på skatteetaten og se hva som er rapportert inn fra arbeidsgiver i 2025. Da ser du hva som er feriepenger og hva som er lønn (ikke naturalytelser), så kan du gjøre det samme for 2024. Feriepenger utbetalt i 2025 er enten 10,2% eller 12,3% av lønn i 2024. 

Feriepenger er opptjent på bakgrunn av forrige års inntekt, og skal  da dekke "lønn når du har fri". Om du jobbet lite i 2025, får du tilsvarende mindre feriepenger utbetalt i 2026. 

Normalt fremgår det på lønnslippen både feriepengegrunnlag og opptjente feriepenger. 

Anonymkode: 0e8f0...16b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme greia hvert år; folk forstår ikke hvordan feriepenger fungerer. 🤣

Anonymkode: 70084...780

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme greia hvert år; folk forstår ikke hvordan feriepenger fungerer. 🤣

Anonymkode: 70084...780

Her er det jo tydelig at arbeidsgiver heller ikke forstår hvordan ferie fungerer, så da er det ikke så rart man blir forvirret 

Anonymkode: 39760...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 22.33):

Om du ikke har lønnsslipp tilgjengelig - du kan gå inn på skatteetaten og se hva som er rapportert inn fra arbeidsgiver i 2025. Da ser du hva som er feriepenger og hva som er lønn (ikke naturalytelser), så kan du gjøre det samme for 2024. Feriepenger utbetalt i 2025 er enten 10,2% eller 12,3% av lønn i 2024. 

Feriepenger er opptjent på bakgrunn av forrige års inntekt, og skal  da dekke "lønn når du har fri". Om du jobbet lite i 2025, får du tilsvarende mindre feriepenger utbetalt i 2026. 

Normalt fremgår det på lønnslippen både feriepengegrunnlag og opptjente feriepenger. 

Anonymkode: 0e8f0...16b

Har vært i kontakt med personalkonsulenten som har bedt om å få samlet feriepengegrunnlag for fjoråret på mine vegne, vi har byttet lønnssystem og det gjør det litt komplisert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært i kontakt med personalkonsulenten som har bedt om å få samlet feriepengegrunnlag for fjoråret på mine vegne, vi har byttet lønnssystem og det gjør det litt komplisert.

Nei det er ikke komplisert. Om dere er store nok til å ha personalkonsulenter. Så antar jeg at du juger ræva av deg. Hadde det vært en mindre bedrift så kunne jeg skjønt at lovpålagt lønnssystem kunne vært avvikende, men har man råd til personalkonsulent så har man rpd til regnskapssystemer som følger loven og folk som kan bruke det. 

Anonymkode: 67f29...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...