Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er hentet fra Skatteetaten. Jeg trodde at det er 10,2 % av dette beløpet, men får bare 39552,23 kr.

Virker som at feriepengene avhenger av antall uker ferie. Vi har ikke et bestemt antall uker ferie og hvor mye ble avklart i forrige uke. Jeg har lite ferie, langt mindre enn normalt, og det kan bli enda mindre pga sykmeldt kollega. Vet ikke om jeg blir pålagt å ta mer ferie i år, men tviler på det.

Har spurt en leder om jeg får mindre feriepenger om jeg har mindre fri, men svaret var nei.

file_00000000b12c720aad41ac52fef63225.png

Anonymkode: b0464...0a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke feriepenger av feriepengene dine. 

Anonymkode: ed568...a03

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er hentet fra Skatteetaten. Jeg trodde at det er 10,2 % av dette beløpet, men får bare 39552,23 kr.

Virker som at feriepengene avhenger av antall uker ferie. Vi har ikke et bestemt antall uker ferie og hvor mye ble avklart i forrige uke. Jeg har lite ferie, langt mindre enn normalt, og det kan bli enda mindre pga sykmeldt kollega. Vet ikke om jeg blir pålagt å ta mer ferie i år, men tviler på det.

Har spurt en leder om jeg får mindre feriepenger om jeg har mindre fri, men svaret var nei.

Hvor mye ferie man har avgjøres av ferieloven og eventuell tariffavtale. Ikke noe leder bestemmer etter behov. Feriepenger er opptjent I fjor og utbetales i år. Prosenten avgjøres av antall uker du har med ferie- som avgjøres av ferieloven og eventuell tariffavtale.  Høres ut som en meget suspekt arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, lønn og naturalytelser med mer står der her. Hvor har du feriepengegrunnlaget ditt? Skattbar inntekt versus feriepengegrunnlag er ikke nødvendigvis det samme. 

Anonymkode: b4642...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel heller ikke feriepenger hvis du har vært syk?

Anonymkode: eeb98...1fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, lønn og naturalytelser med mer står der her. Hvor har du feriepengegrunnlaget ditt? Skattbar inntekt versus feriepengegrunnlag er ikke nødvendigvis det samme. 

Dette ser ut som selvangivelse.

Det er nok lirt å se på lønnslippen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Huldraisør skrev (2 minutter siden):

Hvor mye ferie man har avgjøres av ferieloven og eventuell tariffavtale. Ikke noe leder bestemmer etter behov. Feriepenger er opptjent I fjor og utbetales i år. Prosenten avgjøres av antall uker du har med ferie- som avgjøres av ferieloven og eventuell tariffavtale.  Høres ut som en meget suspekt arbeidsgiver.

Har ikke tariffavtale. Jeg ville normalt hatt 3 uker sommerferie, men det er bare noe vi avtaler når det nærmer seg. Jeg hadde nok 3 uker sommerferie i fjor, i år blir det mindre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får vel heller ikke feriepenger hvis du har vært syk?

Har ikke vært syk siden november 2024.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette ser ut som selvangivelse.

Det er nok lirt å se på lønnslippen.

Ja, man får ikke feriepenger av naturalytelser så hadde vært lurt å se på feriepengegrunnlaget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man får ikke feriepenger av naturalytelser så hadde vært lurt å se på feriepengegrunnlaget. 

Har ingen naturalytelser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får undersøke lønnsslipp nøyere.

Skrevet (endret)

10,2% hvis du har 4 ukers ferie, og 24 virkedagers trekk

12% hvis du har 5 uker, og 30 virkedagers trekk

Egne regler for de over 60 år

Utbetaling den måneden du får feriepenger:

Månedslønn + feriepenger - trekk i lønn for ferie

=>

Brutto månedslønn + (Grunnlag fereiepenger fra ifjor * 10,2%) - (brutto månedslønn / 26) * 24

Endret av Ian
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått lønnsoppgave for 2025 fra jobb? Der står det feriepengegrunnlag, mitt er ca 13% lavere enn summen du viser til i skatteoppgjøret, det skyldes i hovedsak feriepenger fra i fjor. 

Anonymkode: 372d6...02c

• Liker 1
Skrevet

Det ser riktig ut - som en annen skriver over, du får ikke feriepenger av fjorårets feriepenger. Beløpet du skriver (skattbar inntekt) er inklusive feriepenger. Hvis du trekker fra en månedslønn ca (deler 422k på 12 og ganger med 11) og tar 10,2 prosent av det blir det ca det beløpet du oppgir, 39k

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene avhenger ikke av hvor mye ferie du tar ut om sommeren (eller i det hele tatt) men om steder du arbeider har 4 ukers ferie i året, eller 5 uker. Hver av disse utløser 10,2% eller 12% feriepenger.

Det året feriepengene utbetales trekkes du for ferien, ofte skjer dette samme måned. Det betyr at om du har 5 uker ferie vil du trekkes litt over en månedslønn. Resterende trekkes derfor ofte av feriepengene. 

Anonymkode: 49a8e...bcd

Skrevet

Feriepengegrunnlaget står på lønnsslippene dine - se på den siste for 2025.

Skattepliktig inntekt på skattemeldingen er ikke det samme som feriepengegrunnlaget siden skattepliktig inntekt i 2025 innholder feriepenger utbetalt i 2025. Disse er ikke med i feriepengegrunnlaget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du får ikke feriepenger av feriepengene dine. 

Anonymkode: ed568...a03

Det hadde vært gøy da. Tenk å få 20-40 millioner i feriepengeutbetaling når man nærmer seg pensjonsalder

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke tariffavtale. Jeg ville normalt hatt 3 uker sommerferie, men det er bare noe vi avtaler når det nærmer seg. Jeg hadde nok 3 uker sommerferie i fjor, i år blir det mindre.

I følge ferieloven  skal alle ha 4 uker og 1 dag ferie.  3 av ukene skal være sammenhengende og innen for lovbestemt tidsrom. Dette plikter arbeidsgiver å påse av blir gjennomført. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...