Gå til innhold

Quetiapin som sovemedisin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med søvnen i mange år, og prøvd litt forskjellig til og fra, men ingenting har hjulpet stort.  Det er innsovning som er vanskelig, for da skrur hjernen på et forskrekkelig tankekjør og holder meg våken.  Som oftest ligger jeg og vrir meg i et par timer før jeg gir opp.  Går jeg et par døgn uten søvn, så kan jeg sovne i noen timer.

For et par måneder siden fikk jeg Quetiapin 25 mg og anbefaling om at jeg kunne ta 1-2 ved behov.  De hjalp, og jeg har kun tatt 1.  Men så er det bivirkningene da:  Tungt om morgenen, og de trigger på en måte hva jeg spiser.  Jeg har en lang vekthistorie, men har holdt meg stabil og fornøyd nå i et par år.  Jeg vil absolutt ikke opp i den elendigheta igjen!  De 4 kg som har sneket seg på i løpet av de siste to månedene må vekk.  Jeg legger skylden på pillene, men det kan jo hende at de hadde kommet på uansett. Det har blitt noen is i varmen.

Jeg har lest så mye om alle problemene disse medisinene kan gi, og er livredd for å bli avhengig av dem, så jeg legger dem bort og ser hvordan det går. Det kan jo være greit å vite at jeg har noe som kan fikse søvn hvis jeg holder på å klikke. Tidligere har jeg brukt 1-2 Sobril 10mg for å få sove noen netter, men det er fastlegen negativ til.  

Noen som har forslag?  Det må finnes andre alternativer enn feit zombie eller søvnløst vrak.

Takk for oppmerksomheten 

Anonymkode: 7fa2a...63b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på det i 3 uker i en periode der jeg var helt ødelagt. Var kun tenkt som ein korttidsløsning for å komme meg litt ovenpå igjen. Hadde aldri gått på dem fast. Fikk jo sove, men kunne sovet 12-15 timer på dem - ble på en måte for sterkt for meg. Følte meg som en zombie. Bedre da jeg gikk ned på halv tablett.

Hadde også problemer med innsovning og hyppige oppvåkninger. Endte opp med å starte på Cipralex pga angst/tankekjør. Pga en del bivirkninger på Cipralex går jeg i dag på Cymbalta. Sover mye bedre nå

Anonymkode: d3103...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er fantastisk å sove på, men den gir mye matstøy for mange. Merket st det forsvinner etter seponering

Anonymkode: 804a8...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir nok ikke avhengig av Seroquel på den måten man blir av sobril. Men man må ofte øke dose på Seroquel også ved langtidsbruk. Men så små doser av den er ikke noe problem med å kutte ut på dagen, derfor ikke avhengighets faktoren man kan få av sobril.

Hva med atarax eller alimemazin?

Selv har magnesium glysinat gjort underverker for min søvn. Og har hatt insomnia i 40år.

Anonymkode: a506e...553

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd det aller meste. Men det som har fungert aller best er faktisk melatonin depot 2mg kombinert med magnesium glysinat hver kveld! 

Seroquel er jo ganske kjent for å øke appetitten så den hadde jeg styrt unna...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt Quetapin/Seroquel i mange år. 

Jeg har ikke måtte øke dose, jeg gikk heller ned etter noen år. Jeg kan få skikkelig ulvehunger på kvelden, men har justert maten deretter. Jeg vet ulvehunger kommer, så jeg spiser heller litt mindre til frokost/lunsj, og gir plass til mer på kvelden. 

Å være tung på morgen er en vanlig bivirkning, for noen går det over etterhvert, for andre ikke. 

Anonymkode: 02def...d86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg gikk på det i 3 uker i en periode der jeg var helt ødelagt. Var kun tenkt som ein korttidsløsning for å komme meg litt ovenpå igjen. Hadde aldri gått på dem fast. Fikk jo sove, men kunne sovet 12-15 timer på dem - ble på en måte for sterkt for meg. Følte meg som en zombie. Bedre da jeg gikk ned på halv tablett.

Hadde også problemer med innsovning og hyppige oppvåkninger. Endte opp med å starte på Cipralex pga angst/tankekjør. Pga en del bivirkninger på Cipralex går jeg i dag på Cymbalta. Sover mye bedre nå

Anonymkode: d3103...fcf

Takk for svaret, jeg har notert og skal høre med legen om noe av dette kan prøves.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Den er fantastisk å sove på, men den gir mye matstøy for mange. Merket st det forsvinner etter seponering

Skjønner. Det er pest eller kolera, søvnmangel eller vektøkning :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man blir nok ikke avhengig av Seroquel på den måten man blir av sobril. Men man må ofte øke dose på Seroquel også ved langtidsbruk. Men så små doser av den er ikke noe problem med å kutte ut på dagen, derfor ikke avhengighets faktoren man kan få av sobril.

Hva med atarax eller alimemazin?

Selv har magnesium glysinat gjort underverker for min søvn. Og har hatt insomnia i 40år.

Takk for svaret, jeg har notert og skal høre med legen om noe av dette kan prøves.  Interessant det med Magnesium glysinat. Jeg tar vanlig magnesium 350mg hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (26 minutter siden):

Jeg har prøvd det aller meste. Men det som har fungert aller best er faktisk melatonin depot 2mg kombinert med magnesium glysinat hver kveld! 

Seroquel er jo ganske kjent for å øke appetitten så den hadde jeg styrt unna...

Takk for svaret, jeg har ikke prøvd melatonin, det skal jeg gjøre.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, pluss overgangsalder som gjør at de gangene jeg sovner så våkner jeg i 2-3 tiden og blir liggende til jeg nesten må stå opp. Blir helt ødelagt 🤯

Jeg har funnet ut at magnesium glysinat sammen med melatonin depot (billigere å få dem på resept) fungerer. For å "booste" effekten tar jeg også en dose flytende melatonin rett før leggetid. Depot skal tas to timer før. Jeg leser litt til jeg kjenner øynene blir tunge, også sover jeg stort sett greit :)

Anonymkode: f08e8...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har god erfaring med Magnesium Glysinat, sverger dere til et bestemt produkt, eller har det ikke så mye å si hvilket man velger, så lenge det er glysinat?

Anonymkode: a2b85...e60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har slitt med søvnen i mange år, og prøvd litt forskjellig til og fra, men ingenting har hjulpet stort.  Det er innsovning som er vanskelig, for da skrur hjernen på et forskrekkelig tankekjør og holder meg våken.  Som oftest ligger jeg og vrir meg i et par timer før jeg gir opp.  Går jeg et par døgn uten søvn, så kan jeg sovne i noen timer.

For et par måneder siden fikk jeg Quetiapin 25 mg og anbefaling om at jeg kunne ta 1-2 ved behov.  De hjalp, og jeg har kun tatt 1.  Men så er det bivirkningene da:  Tungt om morgenen, og de trigger på en måte hva jeg spiser.  Jeg har en lang vekthistorie, men har holdt meg stabil og fornøyd nå i et par år.  Jeg vil absolutt ikke opp i den elendigheta igjen!  De 4 kg som har sneket seg på i løpet av de siste to månedene må vekk.  Jeg legger skylden på pillene, men det kan jo hende at de hadde kommet på uansett. Det har blitt noen is i varmen.

Jeg har lest så mye om alle problemene disse medisinene kan gi, og er livredd for å bli avhengig av dem, så jeg legger dem bort og ser hvordan det går. Det kan jo være greit å vite at jeg har noe som kan fikse søvn hvis jeg holder på å klikke. Tidligere har jeg brukt 1-2 Sobril 10mg for å få sove noen netter, men det er fastlegen negativ til.  

Noen som har forslag?  Det må finnes andre alternativer enn feit zombie eller søvnløst vrak.

Takk for oppmerksomheten 

Jeg får plutselig episoder med insomnia uten at jeg forstår hvorfor. Absolutt ingenting av "det vanlige" fungerer. Sist gikk jeg en måned og var helt zombie. Fikk det fra legen og brukte det kortvarig som "snuoperasjon", eller "nullstilling". Vet ikke hva du vil kalle det, men det ble en slags nødstopp/omstart for meg og etterpå har jeg fungert bra. Har tatt en eller to når jeg merker at det går flere netter uten at jeg får sove, trenger ikke mange gangene før jeg er på rett spor igjen.

Tar dem IKKE fast. Det er dynamitt 

Anonymkode: eb017...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Matstøy? Heter det det?

Anonymkode: 52180...032

Skrevet

Jeg har opplevd mye av det samme som deg. Quetiapin gjorde at jeg sov veldig lenge og følte meg som en zombie dagen etter. Jeg opplevde også at søvnen var litt dårligere de første nettene etter at jeg sluttet, selv om man i utgangspunktet ikke regner quetiapin som avhengighetsskapende.

Jeg har også prøvd Sobril og Imovane. For meg fungerte de bedre og ga færre bivirkninger enn quetiapin, men de kan være vanedannende, så jeg skjønner godt hvorfor fastleger er tilbakeholdne med å skrive dem ut.

Det som har hjulpet meg mest over tid, er magnesiumglysinat, melatonin-dråper(har tatt mer enn anbefalt dose) jeg har også gått til psykolog for å jobbe med stress og tankekjør. Jeg sover fortsatt ikke perfekt, men det fungerer mye bedre enn før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har god erfaring med Magnesium Glysinat, sverger dere til et bestemt produkt, eller har det ikke så mye å si hvilket man velger, så lenge det er glysinat?

Anonymkode: a2b85...e60

Bare glysinat. Kjøper der de har tilbud, så alle fungerer like godt

• Liker 1
Skrevet

Alle de som er nevnt over her var helt grusomme for meg. Falt ikke i søvn før langt utpå morgenen, sov i 12-15 timer og fikk skikkelig hangover. Melatonin har null effekt. Nå tar jeg zopiclon og det fungerer supert. Slokner som et lys og våkner frisk og uthvilt etter 6-8 timer. 

AnonymBruker
Skrevet

De fungerer veldig godt for søvn. Jeg sovner raskt, får ingen vektøkning eller matstøy, men jeg er konstant tung i kroppen og hodet. Man føler seg litt som en zombie og føler meg egentlig aldri helt uthvilt, uansett hvor lenge jeg har sovet. 

Anonymkode: 0d2c2...4b9

AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (2 timer siden):

Alle de som er nevnt over her var helt grusomme for meg. Falt ikke i søvn før langt utpå morgenen, sov i 12-15 timer og fikk skikkelig hangover. Melatonin har null effekt. Nå tar jeg zopiclon og det fungerer supert. Slokner som et lys og våkner frisk og uthvilt etter 6-8 timer. 

Takk for svar. Jeg skal undersøke zopiclon.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...