Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man sier en halvtime, så gjelder det før innsjekktid, ikke før flyet går. Det er to vidt forskjellige ting!! Førstegangsflygere KAN bomme på det. Uansett er det bedre å ha for god tid enn å presse det ned til "siste liten". Det er det bare de som er rutinerte som gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 8.00):

Samme her. Aldri vært på en flyplass 3t før, bortsett fra i utviklingsland slik som Kyrgyzstan, USA eller Ghana.

Anonymkode: 7f8c0...700

Ja. Jeg er bare på flyplassen tre timer før hvis det er i USA, eller hvis jeg skal reise interkontinentalt. Da hender det at det er manuelle innsjekkingsskranker og fandens oldemor, hvor man IKKE har lyst til å stå som nummer 278 i den manuelle køen… for så å stå i sikkerhetskontroll… og i passkontroll… 

Noen unntak finnes, for eksempel hvis det er kjente problemer med sikkerhetskontrollen eller passkontrollen. Som ved Kastrup nå, hvis det er streik eller underbemanning i sikkerhetskontrollen etc. 

Anonymkode: 962a0...0f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2026 den 23.15):

En time på Værnes er vanligvis mer enn nok, men legger gjerne til litt med tanke på forsinkelser på vei til flyplassen, spesielt hvis man reiser kollektivt.

Anonymkode: aee0d...864

Enig. Har aldri opplevd lange køer på Værnes, og jeg flyr mye derfra. Men kollektivtransport (OG kø på den elendige humpeveien de kaller motorvei som de nå driver og klatter på for sikkert åttende år på rad!!), uventede veistengninger i begge retninger (skjer ganske ofte!) gjør at jeg legger inn litt ekstra tid. 

Anonymkode: 962a0...0f0

• Liker 1
Skrevet

Litt artig å se hvor forskjellige folk er her. For meg som flyr fra OSL er en tommelfingerregel minst 1 time før innenriks og minst 1,5 time før på utland Europa - minium 2 timer utland utenfor Europa. Kommer an på reisens formål, eventuelt reisefølge og rett og slett hva som passer ellers. Er det en kort jobbtur til utlandet beregner jeg mindre tid enn om jeg skal på en lengre ferie som har koster en del penger. Da kan jeg dra litt ekstra tidlig for å kose meg litt på flyplassen også. 

Anonymkode: 2d7bb...ece

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 23.45):

Jeg skal fly Trondheim- Oslo- paris på Torsdag kl 17. Når møte opp på flyplassen? Chatgpt sier 3 timer før 

Anonymkode: 3b7af...000

Som oftest like greit å gjøre det helt enkelt og slå opp på nett og få korrekt info. Flyplassene har alltid noe slik info å by på. Her er det som Avinor som drifter Værnes, sier om dette.

https://www.avinor.no/praktisk-info/innsjekking/

Endret av aksase
Skrevet

Værnes er en så liten flyplass at tre timer før ville gitt ekstremt god tid til å gå i alle butikkene og spise på alle spisestedene. Men enig med alle som skriver at reisen fra Trondheim sentrum til Værnes bør man sette av litt ekstra tid til. Det er alltid veiarbeid, og kø, virker det som.

Anonymkode: b923c...797

• Nyttig 2
Skrevet

På Gardermoen beregner jeg maks 90 minutter. Er det tidlig om morgenen så holder det med en snau time.

Anonymkode: b3712...f5f

Skrevet

Holder lenge med en time før. Skal man på charter er det andre regler. Hvis du av en eller annen grunn bytter flyselskap på mellomlanding bør du ha en passe tidsbuffer i tilfelle forsinkelser o.l. 

Skrevet

1 time innland, 2 timer utland. 

Anonymkode: 6452f...d40

Skrevet
mamanodrama skrev (13 timer siden):

Holder lenge med en time før. Skal man på charter er det andre regler. Hvis du av en eller annen grunn bytter flyselskap på mellomlanding bør du ha en passe tidsbuffer i tilfelle forsinkelser o.l. 

Vi var på OSL én og en halv time før en utenlandsflygning i forrige uke og det var bare akkurat tidsnok. Det var litt kø til innsjekkingsautomatene, en god del kø for bag drop hos Norwegian, en god del kø gjennom sikkerhetskontrollen, og deretter litt kø gjennom passkontrollen (utenfor Schengen). Vi hadde bare akkurat tid til å gå på do og kjøpe kaffe. Hadde vi ankommet en time før hadde vi mistet flyet.

Anonymkode: b923c...797

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...