Gå til innhold

Bruke en forkortet versjon av navnet i det daglige

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 timer siden):

Jeg har en svensk kollega og han har 3 fornavn. Det klinger jo ikke litt engang. Det er noe ala Erik Svante Carl Olsson. Han er faktisk ikke oppkalt etter noen som helst. 

Jeg skjønner ikke at de ikke legger merke til dette før de endelig bestemmer hva barnet skal hete. Ikke skjønner jeg poenget med 3 fornavn heller, da bør det iallfall klinge når det uttales.

Det er helt normalt i Sverige, der registrerer man både «navn» og «tiltalsnavn» når man registrerer navn. En kompis av meg heter Tobias Lars Alexander men bruker bare Tobias, derav det som tiltalsnavn. De andre navnene er ofte oppkalling men det MÅ ikke være det. 

Anonymkode: 86681...a47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet bare hete det korte navnet? Klart at et kallenavn som Alex eller Bella går an men ikke Stine når ungen heter Kristiane. Det blir bare rart. Jeg også har et kallenavn til mitt eget barn og noen i familien kaller han det. Vennene kaller han noe annet.

Anonymkode: 038e5...337

Skrevet

Jeg synes det er helt fint å bruke diminutiv, men da må det faktisk være det riktige, da. I mange kulturer er jo dette normen - man har et (eller flere) offisielt navn, og bruker et diminutiv til hverdags.

Trenden de siste årene har jo vært å gi barna korte, kallenavn-aktige navn, noe som nok påvirker mange av svarene her. Jeg synes derimot det er flott å gi barna "skikkelige" navn og heller eventuelt gå for et kallenavn i tillegg.

• Liker 2
Skrevet

Eksemplene på forkortede navn i HI er jo faktiske, helt normale og veldig populære navn. Hvorfor bare ikke bare gi barnet det navnet, når det er det dere ønsker å bruke, så slipper Karoline å måtte forklare alle hun møter at hun egentlig heter Oline (eller motsatt).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som min bestemor:

Slikt er for barna å dikte opp på hverandre, de voksne vet bedre.

Anonymkode: 32ecf...fc8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaller sønnen min Nathaniel Nath. Det kaller alle andre han også.

Anonymkode: b4ef1...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg liker å si hele navnet hans også, er så drømmeaktig 😄

AnonymBruker
Skrevet

Navnet på barnet mitt er faktisk kortversjonen. Ala Tilde i stedet for Matilde. Jeg er fornøyd, barnet synes det er ok, men litt rart. 

Anonymkode: f21d1...36c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaller sønnen min Nathaniel Nath. Det kaller alle andre han også.

Hvordan sier dere "Nath"? med den karakteristiske Th-lyden i "The", eller som "Nat" - jeg bare lurer da jeg forbinder sistnevnte med navnet Natalie. 

Har selv en datter med 6 stavelser i navnet sitt (altså to fornavn) Bruker den første stavelsen som kallenavn, og noen tror hun heter det da det er det vi stort sett bruker ute. Kallenavnet er ikke et vanlig navn i Norge men mer brukt i Sverige. 

Anonymkode: bb16e...900

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan sier dere "Nath"? med den karakteristiske Th-lyden i "The", eller som "Nat" - jeg bare lurer da jeg forbinder sistnevnte med navnet Natalie. 

Har selv en datter med 6 stavelser i navnet sitt (altså to fornavn) Bruker den første stavelsen som kallenavn, og noen tror hun heter det da det er det vi stort sett bruker ute. Kallenavnet er ikke et vanlig navn i Norge men mer brukt i Sverige. 

Anonymkode: bb16e...900

Nathh

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 13.44):

Eksempler der ene navnet er det jeg tenker på: Karoline - Oline, Elizabeth - Liza, Valentina - Tina, Kristiane - Stine, Veronika - Vera, Julianne - Julia/Julie, Isabella - Bella, Eveline - Line.

Nå har det seg sånn at som forelder så kan du gi barnets offisielle navn. 
I tillegg kan du velge hva dere i familien bruke som kallenavn. 

Men det går ikke så lang til før dette barnet skal ut i verden. Og da er det det offisielle navnet som brukes alle steder. 
Dere kan gjerne fortelle de voksne i barnehagen, eller lærer eller venners foreldre at "Hun heter Karoline, men vi kaller henne Oline." Hvis ikke de opplever at det er naturlig for dem, og for de andre barna rundt, å kalle henne Oline, så blir hun antagelig hetende noe annet. 
Karoline blir oftest hetende "Karo". Om hun er vant til å kalles Oline hjemme, kan det også fort være at det blir "Line" i barnehagen eller på skolen. 
Navnet på barnet kan fort bli det vennene sier utenfor hjemmet og det foreldrene sier hjemme. Barn venner seg lett til at det brukes forskjellige navn hjemme og ute. 

Det er jo ikke uvanlig i Norge med dobbeltnavn. Men det blir fort ett navn som brukes mer enn det andre. Noen ganger av praktiske årsaker. 
Per Anders kan kanskje kalles bare for Anders hjemme. Men om det er flere Anders i klassen ved skolestart, blir det fort til at det blir Per eller Perry/Perra på skolen. 

Det du kan forvente hvis du bruker et av navnene du nevner: 

Karoline - Oline - Det blir nok heller Karo, eller Karoline på skolen.  Oline er et helt annet navn, og et mer vanlig navn nå enn før. 
Elizabeth - Liza - Det kan være hun får hete "Lisa" på skolen, men det kan like gjerne bli Lisbeth, Liz eller Elli. 
Valentina - Tina - Her kan navnet fort bli Val eller Valle. Selv om det også er lett å forkorte Valentina til Tina. 
Kristiane - Stine - Kristiane har ikke Stine som kortform. Det blir heller Kris, Tia, Tiane, eller kanskje til og med Ane. 
Veronika - Vera - Det er mulig dere får det til å bli Vera. Det naturlige er vel å ikke forkorte. Men det kan også ende som Ver, Ronja, eller "Nikka". 
Julianne - Julia/Julie - Ja, det kan godt være det blir Julia eller Julie. Det kan også bli "Julle" eller Anne. 
Isabella - Bella - Jeg vet om noen som bruker Isabella med Bella som kjælenavn, men det kan også bli Isa. 
Eveline - Line - Eveline er jo et relativt vanlig navn nå. Men forkortelser kan også bli Evy (med lang v), Eve eller noe sånt. 

Det er for øvrig helt vanlig å kalle opp etter noen, men bruke en annen form av navnet. 
Vet om folk som har kalt opp etter Andreas ved å bruke navnet André. Eller Stine som er oppkalt etter Kristine.  

Anonymkode: e0ae2...1fb

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

Trenden de siste årene har jo vært å gi barna korte, kallenavn-aktige navn, noe som nok påvirker mange av svarene her. Jeg synes derimot det er flott å gi barna "skikkelige" navn og heller eventuelt gå for et kallenavn i tillegg.

Nettopp det jeg tenker, i mitt hode er navn som Bella og Mille nettopp kallenavn/kortversjoner av navn og ikke noe de tenker de faktisk heter på papiret (selv om jeg er klar over at folk gjør det også).

Forstår at Karo er den mest vanlige kortversjonen for Karoline f.eks osv, men når «Oline» er i navnet ser jeg det ikke som så merkelig å ta det i bruk av den grunn. 

Jeg synes personlig fire stavelser blir for tungvint og at tre går akkurat.

Ts

Anonymkode: 93a53...3c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Christina. Har, så lenge jeg kan huske, alltid blitt kalt Ina. Det var vel da jeg begynte i 1.klasse at jeg forsto at Christina var navnet mitt. Men Ina hang fast og slik er det enda. Jeg heter liksom bare Ina. 

Anonymkode: bde81...b0b

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Synes personen selv skal få velge hva de vil bli kalt. For meg er det total mangel på respekt hvis ikke jeg kaller det folk vil bli kalt, eller vice versa.

De gangene en eller annen skøyer har gitt meg kallenavn jeg ikke liker eller aldri har spurt om, går jeg bare videre til de bruker det navnet jeg vil de skal bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...