Gå til innhold

Bruke en forkortet versjon av navnet i det daglige

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Funderer på oppkalling, men å bruke en forkortet versjon av navnet i det daglige som også er et vanlig navn. 

Noen som selv har gjort dette? Evt tanker om det? 

Synes navnet er fint i seg selv, men foretrekker bare færre stavelser i det daglige. 

Eksempler der ene navnet er det jeg tenker på: Karoline - Oline, Elizabeth - Liza, Valentina - Tina, Kristiane - Stine, Veronika - Vera, Julianne - Julia/Julie, Isabella - Bella, Eveline - Line.

Anonymkode: 93a53...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg at det funker dårlig i hverdagen utenfor familien. Hvorfor heller ikke si at navnet er en form for oppkalling? At barnet heter Bella men er oppkalt etter tippoldemor Isabella? 

Anonymkode: 86681...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er normen i en del engelskspråklige navn. Eleanor blir kalt Ella, mens Michael blir kalt Mike, og så videre.

Anonymkode: 1c63d...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er normen i en del engelskspråklige navn. Eleanor blir kalt Ella, mens Michael blir kalt Mike, og så videre.

Mente selvsagt engelskspråklige land, ikke navn. For eksempel USA, Canada og Storbritannia.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg heter Jo, men kalkes bare O. 

Anonymkode: b895f...181

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heter Timotheus, blir kalt Timo og T når mor utleverer meg på snap.

Anonymkode: 0bf35...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser for meg at det funker dårlig i hverdagen utenfor familien. Hvorfor heller ikke si at navnet er en form for oppkalling? At barnet heter Bella men er oppkalt etter tippoldemor Isabella? 

Anonymkode: 86681...a47

Hvorfor det egentlig? Er vel ikke mer komplisert enn en Aleksander som omtales som Aleks f.eks.

Ts 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha-ha, jeg jobber på barneskole, med de første trinnene. De siste årene har vi mange skolestartere som blir lest opp med sitt fulle navn, og som til tross for foreldrenes formaning om at de heter Leo eller Lotte, selv vil hete sitt fulle navn. Og hvis de får et kallenavn, så er det et helt annet enn foreldrene har valgt. 

Så mitt tips er å gi barnet det navnet du vil kalle dem. 

Anonymkode: 3a146...025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ha-ha, jeg jobber på barneskole, med de første trinnene. De siste årene har vi mange skolestartere som blir lest opp med sitt fulle navn, og som til tross for foreldrenes formaning om at de heter Leo eller Lotte, selv vil hete sitt fulle navn. Og hvis de får et kallenavn, så er det et helt annet enn foreldrene har valgt. 

Så mitt tips er å gi barnet det navnet du vil kalle dem. 

Anonymkode: 3a146...025

Det er selvsagt fullstendig i orden i så fall, jeg er veldig glad i det fulle navnet, derfor jeg vurderer bruke det. Bare liker også godt en kortversjon som kallenavn. 

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Gjør det enkelt for barnet og gi det navnet dere faktisk har tenkt å bruke. Jeg gikk i klasse med en som het en ting på papiret og hadde blitt kalt noe annet hele livet, tror han var ganske lei å av å måtte forklare og rette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker navn med diminutiv. Som finnes på mange flere språk enn engelsk. Vi har til og meg noen norrøne versjoner som Frøyka (lille frøya), og Viska (lille vise) eller Bjarke (lille Bjørn)

jeg ville valgt den orginale versjonen på et barn og brukt diminutiv versjonen til barnet valgte å bruke voksen versjon, samt la det ha en relasjon til begge. Det formelle navnet og «kallenavnet». 

Anonymkode: b5cbd...dc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...