Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Er 26 år gammel mann.

Jeg og faren min bor alene sammen og han har sinneproblemer, veldig sensitiv til kritikk og skylder på meg for at han blir sinna osv.. Han drikker også ofte. 
Jeg elsker å være sammen med han når han er i bra humør men det virker som han ikke setter av tid til meg, vil heller være med kompiser og sånt enn meg. Føler meg rett og slett ikke verdsatt.

btw jeg er ufør pga sykdom så vanskelig å flytte.

Help me pls. Thanks

Anonymkode: ebecd...2de

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er en voksen mann. 

Anonymkode: 15b01...4b7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Kanskje på tide å skaffe seg et eget liv? Venner som du kan tilbringe tid med? 

Anonymkode: 5c919...a2f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er det bare å troppe opp på NAV kontoret og få hjelp til å finne egen bolig. Det er midler du kan søke til bostøtte, og samt hjelp til å forvalte økonomien så du klarer deg. Når man er 26 år så fungerer det dårlig å bo hjemme, og da snakker jeg om i et hjem hvor ingen drikker og man har en normal familiedynamikk. Du må rett og slett komme deg ut av huset, jo før jo bedre

Anonymkode: 0cd80...114

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje på tide å skaffe seg et eget liv? Venner som du kan tilbringe tid med? 

Så usaklig svar! Ts skriver ingenting om han også henger med venner, men å ønske tid med sin egen far er da helt naturlig. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det bare å troppe opp på NAV kontoret og få hjelp til å finne egen bolig. Det er midler du kan søke til bostøtte, og samt hjelp til å forvalte økonomien så du klarer deg. Når man er 26 år så fungerer det dårlig å bo hjemme, og da snakker jeg om i et hjem hvor ingen drikker og man har en normal familiedynamikk. Du må rett og slett komme deg ut av huset, jo før jo bedre

Jeg skal prøve

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Flytt for deg selv og slutt å forvente at din far skal behandle deg som et barn. 

Anonymkode: 56bc4...937

• Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med NAV (du har kanskje en saksbehandler?) og eventuelt Husbanken, for å se på hva du kan forvente å få hjelp til mtp. bolig som ung ufør. Det er nok best for deg å komme deg ut av den situasjonen - du kan mest sannsynlig ikke endre på hvordan faren din opptrer, du kan derimot påvirke og endre på det du gjør selv og generelt ting som direkte angår deg selv. Start der og be om hjelp. Forklar situasjonen nøye og be om å få hjelp til å finne egnet bolig.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så usaklig svar! Ts skriver ingenting om han også henger med venner, men å ønske tid med sin egen far er da helt naturlig. 

Ikke usaklig i hele tatt. Et råd. Jeg var ikke mye med mine foreldre etter jeg ble voksen. Hadde nok med mitt eget liv. Kjenner heller ingen som ønsker å tilbringe mye tid med foreldrene. Hvert fall ikke når det er rus og sinna problem. Nei takk. Da skaffer man seg et annet liv. Selvpining liker ingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg og faren min bor alene sammen og han har sinneproblemer, veldig sensitiv til kritikk og skylder på meg for at han blir sinna osv.. Han drikker også ofte. 
Jeg elsker å være sammen med han når han er i bra humør men det virker som han ikke setter av tid til meg, vil heller være med kompiser og sånt enn meg. Føler meg rett og slett ikke verdsatt.

Help me pls. Thanks

Dette lyder som en vond og vanskelig situasjon. Håper inderlig at du lykkes med å få hjelp til å flytte for deg selv, evt sammen med en venn. Vet ikke hvilken grad av ufør du er i, er du bevegelseshemmet? Evt har du utfordringer på annet plan, uansett fortjener du å få et bedre liv enn det du beskriver nå. Ønsker deg masse lykke til, og send gjerne oppdatering om du får til endringer. Heier på deg!

Anonymkode: 1c66f...56f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette lyder som en vond og vanskelig situasjon. Håper inderlig at du lykkes med å få hjelp til å flytte for deg selv, evt sammen med en venn. Vet ikke hvilken grad av ufør du er i, er du bevegelseshemmet? Evt har du utfordringer på annet plan, uansett fortjener du å få et bedre liv enn det du beskriver nå. Ønsker deg masse lykke til, og send gjerne oppdatering om du får til endringer. Heier på deg!

Anonymkode: 1c66f...56f

Takk takk❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde også fått sinneproblemer og blitt vrang hvis min 26 år gamle sønn ikke hadde vett til å flytte ut. Du er en voksen mann, du er ikke din far sitt ansvar. Finn bolig, flytt, lær og klare deg selv. 

Anonymkode: fc4fb...400

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har skrevet om dette før. På tide på bli voksen og flytte ut. 

Anonymkode: 15a48...07a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke usaklig i hele tatt. Et råd. Jeg var ikke mye med mine foreldre etter jeg ble voksen. Hadde nok med mitt eget liv. Kjenner heller ingen som ønsker å tilbringe mye tid med foreldrene. Hvert fall ikke når det er rus og sinna problem. Nei takk. Da skaffer man seg et annet liv. Selvpining liker ingen. 

Jeg kjenner flere som har god kontakt med foreldrene og liker å tilbringe tid med de. Vet tross alt ikke hvor lenge man har hverandre.  Men ellers enig i at man bør komme seg iallefall litt unna eller mer om de har rus eller sinneproblemer

Anonymkode: 1cde2...613

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Help me pls. Thanks

Har du klart å spare opp noe?  Jeg ville startet med det, hørt med nav om hjelp til å flytte. Evt  kjøpe med hjelp av husbanken. Jeg tror dere trenger litt avstand. Så kan dere forsatt være ilag når humøret hans er godt, men du får din egen plass sånn dere ikke er ilag hele tiden. Faren din er nok desverre ikke lett å endre. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor å hvor dyrt det er dere bor.

Masse lykke til🌼

Anonymkode: 1cde2...613

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta kontakt med kommunen din, og fortell om situasjonen. Det kan finnes hjelp og muligheter, kanskje nettopp fordi du er ung ufør.

Er du f.eks ufør pga psykisk helse, vil du regnes som særlig sårbar og en person kommunen vil ha ansvar for å hjelpe inn i en trygg og stabil bosituasjon. Har du annen sykdom som gir fysiske utfordringer kan du kanskje søke om tilrettelagt bolig (her i kommunen heter det omsorgsbolig, selv om det ikke er bemanning, bare individuelle leiligheter).

Husbanken har særlig ansvar for å finne løsninger for å hjelpe sårbare personer til å få trygg bolig. Har du ikke nok til egenkapital så finnes det muligheter for at kommunen kan gi tilskudd osv.

De vil nok først vurdere økonomien din, og behovene dine - inkludert din nåværende bosituasjon og psykososiale forhold.

Det finnes muligheter og ordninger som slår inn om en er syk/psyk og ikke klarer å skaffe seg bolig i det ordinære markedet - om det så er eier eller leie. Kommunen din er dem du må kontakte.

Enkleste er å bare ringe sentralenbordet/hovednummeret til kommunen og si litt kort om hva du trenger å snakke med noen om, så blir du satt over til rett sted. :) det er litt ulikt hvordan kommuner er organisert, og hva de kaller de ulike kontorene/avdelingene sine. I min kommune er det f.eks typisk Tildelingskontoret en skal snakke med om det meste av kommunale tjenester og hjelp. Når de finner ut at en person trenger hjelp til bolig fikser de kontakt med husbanken og boligkontoret for å fikse det praktiske.

I alle familier blir det gjerne sunnere bånd når en har sitt eget hjem å trekke seg tilbake til, og en ikke blir gående oppi hverandre. Selv i de beste familier blir det fort mye hverdagsirritasjon og unødvendige småkrangler av det. Kan forhåpentligvis bli bedre mellom deg og din far også ❤️

Anonymkode: a6d85...310

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde også fått sinneproblemer og blitt vrang hvis min 26 år gamle sønn ikke hadde vett til å flytte ut. Du er en voksen mann, du er ikke din far sitt ansvar. Finn bolig, flytt, lær og klare deg selv. 

Har en sykdom så det er litt vanskelig å flytte nå

Skrevet

Sinne og alkoholproblemer henger ofte sammen. Vet du om faren din er åpen for å motta hjelp? Kan du kontakte Blå Kors for råd og veiledning? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå må du kutte ut. 

Faren er alkoholiker og sliter med sitt uavhengig av sønnen.

Men til deg TS.

Jeg tror du vil få bedre livskvalitet av å bo for deg selv. Kontakt NAV og forhør deg om bostøtte og eventuelt kommune/bydel om du har andre hjelpebehov. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres vanskelig ut. Hva er det som gjør det vanskelig å flytte? Økonomi, det å bo alene eller selve flytte prosessen? Forstår om det føles skummelt å flytte hvis du alltid har bodd med foreldrene dine.

Men å bo med en som tar sinnet sitt ut på deg, og drikker for mye høres ut som noe som kan være veldig skadelig for deg. Og som kanskje henger sammen med det at du føler det er vanskelig å skulle stå på egne ben. Foreldre skal støtte barna sine, hjelpe dem å bli selvstendige, faren din gjør det motsatte med deg. Og det høres desverre ut som om han har mer enn nok med seg selv. Det er ikke rart i det hele tatt om du har litt problemer, det er ikke sånn man skal ha det hjemme og det er kjempe vanskelig å skulle klare alt selv.

Håper nav hjelper deg. Og at du har annen familie som kan hjelpe deg litt. Det finnes støtte ordninger som andre har nevnt her. Og bare du kommer deg inn for deg selv kan du bygge deg opp gradvis. Alt trenger ikke å skje på en gang. Kanskje en liten, møblert hybel for eksempel er en bra start. Så trenger du ikke ordne alt på en gang. 

Anonymkode: 12ca6...367

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...