Gå til innhold

Hvordan skatte rikdom?  

1 stemme

1. 1. Hvordan skatte rikdom? (kan velge flere)

• Exit-skatt, kun skatt om du tar pengene ut av landet.
      0
    • Skatte luksusforbruk, ekstra avgifter på privatfly eller båt feks.
      1
    • Formueskatt, skatting av formue årlig
      0
    • Arveskatt, formueskatt når man dør og den arves
      0
    • Inntektskatt, veldig høy skatt på veldig høy inntekt
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forutsatt at vi skal beskatte rikdom i det hele tatt, hva er den mest morale, logiske, og økonomisk sunne måten?
Jeg kommer på 5 måter, som jeg legger i en poll, foreslå gjerne andre alternativer.
Jeg mener det er best å beskatte luksusforbruk, da problemet med rikdom er ikke at andre verdsetter aksjene dine høyt, det er at individer lever som konger, og på en måte kaprer samfunnets arbeidskraft for egen luksus.
Nasjonal formueskatt sier seg selv at det er alvorlig problematisk, da det gir fordel til internasjonale selskaper, og utenlandske eiere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal staten distribuere så mye av rike folk sine penger? De som er rik har tatt større sjangser og større ansvar enn noen andre. Derfor er gevinsten høyere. De fleste som er rik er rik av verdiskapning, ikke at de har masse liquid i lomma. Det skjønner ikke raddisene tydligvis. De tror Musk har en Trilliard på konto. Vi burde heller prøve å få flere verdiskapere.

La de rike få hovedansvar for sine egen økonomi. De burde selv bestemme over det de har tjent og betale vanlig prosent sats.

Det moralske ansvar ovenfor de fattige må de selv få bære. Staten pøser jo ut penger til meningsløse formål hele tiden.

Skrevet

Ut fra mitt ståsted, burde luksus beskattes, slik som luksusvarenr, privatfly, båter og lukseriøse hytter og eiendommer utover normal standard. Det som ikke burde beskattes er formue som skytes inn i investeringer, nyskapning samt sikre og skaffe nye arbeidsplasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...