AnonymBruker Skrevet 26. juni #1 Skrevet 26. juni Hver år blir jeg satt ut av hvor jævlig pollensesongen er og det begrenser livskvaliteten min noe voldsomt. Har prøvd mange ulike medisiner. Zyrtec, cetrisin, aerius, livostin, saltvannsdråper og diverse nesesprayer, Avamys funker best, men bare noen timer av gangen og får bare ta den én gang per dag. Nesa renner, jeg nyser, øynene renner, jeg er tett i pappen og utslitt. Jeg vasker meg ofte, dusjer, sitter inne på finværsdager. For 5 år siden tok jeg vaksinen Grazaks (i 3,5 år) mot gresspollenallergien, men nå er allergien tilbake for fullt så det var mye bortkastet tid og penger. I år reagerte jeg på bjørk i tillegg til gress så nå er perioden jeg er plaget utvidet fra mai-juli/august. Hadde jeg vært syk hadde jeg holdt meg hjemme når formen er såpass dårlig, men allergi er jo ikke gyldig grunn for fravær så hva gjør man da?? Hvordan overlever du pollensesongen?? Nå som jeg har barn er det ekstra vanskelig fordi jeg ikke kan bure meg inne hele sommeren Anonymkode: d63b4...a6c 1 1
Macro Skrevet 26. juni #2 Skrevet 26. juni Renhold og fysisk redusere pollen er langt viktigere enn medisiner er min erfaring etter 30 år. Medisiner må startes 3 mnd før sesong. Nå når du også reagerer på bjørk bør du starte i januar neste år. Ved gress starter man som du dikkert vet i mars/april. Nesehorn er ekstremt viktig. Hjelper ikke å dytte alle mulige sprayer opp i nesa. Den må skylles ren for pollen. Det må fysisk fjernes, ikke tildekkes. God varmepumpe med pollenfilter har alt å si for inneklima. Jeg har Toshiba Ask og vi er veldig fornøyde med den, da kan vi ha alt av vinduer og dører stengt. Så er det dusj og klesvask når man kommer hjem. Hver. Eneste. Gang. Prat med legen din om hvor mye og hvordan du skal ta tablettene. Avtalen og planen jeg har med legen samsvarer ikke med pakningsvedlegget for å si det slik. Aksepter at det er slik. Dølleste rådet som finnes men det finnes ingen gode løsninger på ekstrem pollenallergi. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Som den over sier så er det så viktig å få av seg pollen, vi dusjer alle sammen med en gang vi er hjemme for dagen og bare det hjelper enormt. Kan og anbefale å bo nær sjøen, det har gjort underverker for min og min families allergi. Anonymkode: fa6ae...a75 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Jeg har hatt ekstrem kraftig pollenallergi fra jeg var 4 år. Har også prøvt så å si alt av medisin som finnes på markedet. Fikk dekket å gå på Grazaks, men måtte slutte fordi jeg reagerte i halsen på pillene. Skal gjøre en lang historie kort: Det har vist seg at jeg er gluten- og laktoseintolerant og har hveteallergi i tillegg. Hvete er en gressart. Da jeg sluttet å spise hvete/gluten forsvant allergien nesten fullstendig. Opplever små sjener på de verste dager, men nå gjør normal allergimedisin meg symptomfri 95% av tiden. Er enig med de øvrige råd om å fjerne/vaske bort pollen. Anonymkode: 58f3d...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Du har allerede fått gode råd og dusj, neseskyll og inneklima + bo ved sjøen. Hvis du kan, så kjøp båt og bruk feriene på båt. Ikke så mye pollen på sjøen. For trim, så kan du suppe, svømme og padle kajakk. Er klar over at alt koster penger, men hvis du har råd til båt så er dette en topp måte å unngå pollen på. Pollensesongen starter også senere på fjellet. Så hvis dere har hytte, kan låne/leie hytte på fjellet så kan det også være et alternativ. Eventuelt telt i noen dager. Anonymkode: 21de4...842 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni Jeg slet med ekstrem allergi fra jeg var 12 til jeg var 42 år. Jeg har ikke prøvd Grazax, men gikk igjennom allergivaksinering med sprøyter. Det tok litt over 3 år, og jeg tok sprøyter mot både gress og bjørk (en arm til hver type allergen), til sammen 72 stk. Det har gjort underverker! Det er fem år siden sist sprøyte, og jeg merker ingenting til allergi. Tar Aeriustabletter fra mars til september slik jeg ble fortalt av legene/sykepleierene på ØNH. Det er nok til å holde alt i sjakk. Før måtte jeg sitte inne på fine dager, dusje hver kveld før leggetid etc, og holdt på å klore ut øynene mine fordi det klødde sånn. Jeg har ikke måttet tatt allergiøyedråper siden ett år etter oppstart av vaksiner. Anbefales! Anonymkode: eb172...f9c
AnonymBruker Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Kan du legge ferien til sjøs eller fjell? Jeg bruker Airmine appen for å se hvordan pollenspredningen er. Når pollensesongen er over kan det være en ide å teste ut akupunktur? Ellers er det viktig med renhold, bytte putevar ofte, skylle ansikt og hår hver kveld. Jeg har pollenfilter på vinduene for å kunne lufte noe, og jeg synes det hjelper. Anonymkode: 0d007...cd5
AnonymBruker Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni Vi ser på jobber i Asia. Pollenallergi er 70% av grunnen.🤣 Så jeg skjønner deg så godt! Anonymkode: e2477...db7
AnonymBruker Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ser på jobber i Asia. Pollenallergi er 70% av grunnen.🤣 Så jeg skjønner deg så godt! Anonymkode: e2477...db7 Skulle til å anbefale det samme. 😂 Halvåret mitt i Asia var fantastisk mtp allergi! Anonymkode: d9cfc...34f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:39 #10 Skrevet i går, 06:39 Jeg orker ikke å dusje hver kveld pga helsa. Men nå reagerer jeg utrolig mye selv om pollenvarsel sier «beskjeden gress». Mulig jeg våknet så preget pga støv? Jeg har ikke fått støvallergi på test, men ryddet i klær og det støver nok. Merker du allergien enda? Anonymkode: 7f269...f48
Macro Skrevet i går, 06:44 #11 Skrevet i går, 06:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg orker ikke å dusje hver kveld pga helsa. Men nå reagerer jeg utrolig mye selv om pollenvarsel sier «beskjeden gress». Mulig jeg våknet så preget pga støv? Jeg har ikke fått støvallergi på test, men ryddet i klær og det støver nok. Merker du allergien enda? Anonymkode: 7f269...f48 Enten det er mye eller lite pollen så blir du trigga hver dag hele tiden og det holder reaksjonen ved like.
Million Skrevet i går, 06:50 #12 Skrevet i går, 06:50 Hvorfor blir pollenallergien bedre i Asia som noen skriver? Naturen der er jo mye frodigere, og det blomstrer vel trær og blomster og gress omtrent hele året?
AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #13 Skrevet i går, 06:51 Macro skrev (5 minutter siden): Enten det er mye eller lite pollen så blir du trigga hver dag hele tiden og det holder reaksjonen ved like. Takk. Det merkes, ja. Jeg har også glemt å ta tablettene noen dager, men jeg prøver ellers å ta hele året. Anonymkode: 7f269...f48
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #14 Skrevet i går, 07:04 Det er lett å skylde på pollenet, men pollen er egentlig bare avtrekkeren. Problemet er at immunforsvaret hos noen begynner å behandle et helt ufarlig stoff som om det var en farlig inntrenger. Da frigjøres blant annet histamin, og resultatet er rennende nese, kløende øyne, nysing og total utmattelse. Det interessante spørsmålet er derfor ikke bare «hvordan unngår jeg pollen?», men også «hvorfor mister immunforsvaret evnen til å skille mellom venn og fiende?». Genetikk spiller en rolle, men også faktorer som slimhinnehelse, infeksjoner, miljøpåvirkninger og den generelle reguleringen av immunforsvaret kan være med på å påvirke hvor kraftig man reagerer. Pollenet er det samme for alle. Likevel kan noen ligge rett ved en blomstrende bjørk uten symptomer, mens andre blir helt satt ut. Det forteller oss at historien ikke bare handler om pollen. Den handler også om hvor robust og godt regulert immunforsvaret hos den enkelte er. Det er et område mange åpenbart har mye å lære om. Anonymkode: 4ed49...53c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #15 Skrevet i går, 07:04 Jeg har endelig funnet riktig dosering og jeg står på allergimedisiner og sterke astmamedisiner hele året. Hvorfor kan du ikke bli sykemeldt? Jeg har til og med hvert lagt inn pga pollenallergi, jeg ble så syk at jeg faktisk ikke fikk puste på mitt verste. Alvorlig allergi er absolutt sykemeldingsgrunnlag. Jeg bruker dette året, aerius, ryaltis, og øyedråper.samt stor dose astmamedisiner. Søk hjelp hos legen din, jeg har også mer eller mindre kuttet hvete. Jeg tror også det har hjulpet en del. Anonymkode: d3738...228
AnonymBruker Skrevet i går, 07:07 #16 Skrevet i går, 07:07 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lett å skylde på pollenet, men pollen er egentlig bare avtrekkeren. Problemet er at immunforsvaret hos noen begynner å behandle et helt ufarlig stoff som om det var en farlig inntrenger. Da frigjøres blant annet histamin, og resultatet er rennende nese, kløende øyne, nysing og total utmattelse. Det interessante spørsmålet er derfor ikke bare «hvordan unngår jeg pollen?», men også «hvorfor mister immunforsvaret evnen til å skille mellom venn og fiende?». Genetikk spiller en rolle, men også faktorer som slimhinnehelse, infeksjoner, miljøpåvirkninger og den generelle reguleringen av immunforsvaret kan være med på å påvirke hvor kraftig man reagerer. Pollenet er det samme for alle. Likevel kan noen ligge rett ved en blomstrende bjørk uten symptomer, mens andre blir helt satt ut. Det forteller oss at historien ikke bare handler om pollen. Den handler også om hvor robust og godt regulert immunforsvaret hos den enkelte er. Det er et område mange åpenbart har mye å lære om. Anonymkode: 4ed49...53c Dette var spennende? Hvordan kan jeg endre genetikken? Og hvordan skal jeg fortelle immunforsvaret at det overdriver? All allergi er immunforsvaret som overdriver og produserer mye histamin. Tror nok ikke det er slik at de med pollenallergi er de med kan bare regulere immunforsvaret sitt så er allergien borte, da ville det bli brukt til behandling. Anonymkode: d3738...228
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #17 Skrevet i går, 07:10 Følger denne tråden, veldig interessant det du skriver om grazaks. Min mann, og siden min datter, er veldig plaget. Så ille at svelg, tunge hovner opp, må ta kortison i perioder. Det ødelegger livet halve året. Her har også allergien kommet snikende tilbake, det er vel 5 år siden de var ferdig med grazaks. Nå fikk min datter mye dekket pga alder. Men ja, den var dyr for voksne 🤑 Anonymkode: a1dd0...c51
Macro Skrevet i går, 07:17 #18 Skrevet i går, 07:17 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er lett å skylde på pollenet, men pollen er egentlig bare avtrekkeren. Problemet er at immunforsvaret hos noen begynner å behandle et helt ufarlig stoff som om det var en farlig inntrenger. Da frigjøres blant annet histamin, og resultatet er rennende nese, kløende øyne, nysing og total utmattelse. Det interessante spørsmålet er derfor ikke bare «hvordan unngår jeg pollen?», men også «hvorfor mister immunforsvaret evnen til å skille mellom venn og fiende?». Genetikk spiller en rolle, men også faktorer som slimhinnehelse, infeksjoner, miljøpåvirkninger og den generelle reguleringen av immunforsvaret kan være med på å påvirke hvor kraftig man reagerer. Pollenet er det samme for alle. Likevel kan noen ligge rett ved en blomstrende bjørk uten symptomer, mens andre blir helt satt ut. Det forteller oss at historien ikke bare handler om pollen. Den handler også om hvor robust og godt regulert immunforsvaret hos den enkelte er. Det er et område mange åpenbart har mye å lære om. Anonymkode: 4ed49...53c Sorry, men dette var totalt ubrukelig. Du kommer med informasjon ALLE sitter med, men NULL bidrag på løsninger. Alle har lært det du kommer med her men kunnskapen utgjør virkelig null forskjell på plagene. Kan du forklare meg tankeprosessen og hensikten med innlegget ditt?
AnonymBruker Skrevet i går, 07:19 #19 Skrevet i går, 07:19 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Følger denne tråden, veldig interessant det du skriver om grazaks. Min mann, og siden min datter, er veldig plaget. Så ille at svelg, tunge hovner opp, må ta kortison i perioder. Det ødelegger livet halve året. Her har også allergien kommet snikende tilbake, det er vel 5 år siden de var ferdig med grazaks. Nå fikk min datter mye dekket pga alder. Men ja, den var dyr for voksne 🤑 Anonymkode: a1dd0...c51 Får man ikke dekket dette på frikort når man er voksen da? Jeg har tatt vaksiner for bjørk, og skal starte opp med gress og burot nå. Aldri betalt mer enn egenandel? Jeg får fort frikort pga dyre medisiner, men det går på frikortgrensen for oss voksene også Anonymkode: d3738...228
AnonymBruker Skrevet i går, 07:20 #20 Skrevet i går, 07:20 Million skrev (28 minutter siden): Hvorfor blir pollenallergien bedre i Asia som noen skriver? Naturen der er jo mye frodigere, og det blomstrer vel trær og blomster og gress omtrent hele året? Andre planter, og dermed annet pollen. Immunsystemet må bli sensibilisert først, og med mindre man tilbringer mye tid i Asia rekker ikke immunsystemet å bygge opp en reaksjon. Men dersom man reiser tilbake til samme sted over lengre perioder over flere år/flere pollensesonger, kan man risikere å utvikle allergiske symptomer. Anonymkode: 74c53...fe5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå