Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har opplevd å bli «nedgradert» i stilling etter foreldrepermisjon? Enten som følge av omorganiseringer eller gradvis utvanning av ansvarsområder? 

Da jeg gikk ut i foreldrepermisjon hadde jeg en stilling med et overordnet ansvar (ikke personalansvar). I nylig samtale på tlf. med sjefen angående min oppstart til høsten, informerte han meg om at personen som har vært min vikar kommer til å fortsette i den rollen jeg har hatt. Jeg spurte om han så for seg dette som en midlertidig løsning inntil jeg er fullt tilbake (skal starte gradert), men han svarte vagt på dette og litt sånn «vi tar det som det kommer». Jeg sitter igjen med følelsen av at han vil ha denne ordningen permanent. Personen som har vikariert for meg har egentlig en annen rolle i selskapet (som på nåværende tidspunkt er litt overflødig) og er en del av styret, men med en annen/lettere kompetanse enn meg og mindre ansiennitet.

Jeg vet dette er ulovlig ihht. diskrimineringsloven, og at det egentlig krever en saklig grunn og en formell stillingsendring osv., men bedriften jeg jobber i forholder seg ikke særlig ofte til dette og slipper alltids unna med diverse smutthull. 

Lurer på om noen har erfaringer fra lignende situasjoner og hva som ble utfallet? Eller kanskje noen har tips til meg?

Anonymkode: 708b5...d5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til arbeidstilsynet eller diskrimineringsnemnda og forhør deg, dette høres ikke lovlig ut.

Anonymkode: 5cf08...e18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde noe liknende da jeg var tilbake fra permisjon for et par måneder siden, og måtte legge litt press på lederen min (som også er ganske ny).

Jeg tror han forhørte seg med min tidligere leder som fortsatt er i bedriften, der jeg også har en del goodwill. Vi hadde et nytt møte der tonen var noe endret. Vikaren min er nå opplært i andre oppgaver, og har tatt en ny rolle i samme avdeling.

Jeg ville tatt et nytt møte der du ganske konkret sier at du ønsker å fortsette i stillingen din, og hvis han vil avvente ønsker du et konkret tidspunkt.

Dersom du skal ta dette videre må han ha fått sjansen til å korrigere dette. Det er også vanskelig å ha en sak med "vage svar". Spør ham konkret, og gå videre hvis svaret ikke er tilfredsstillende.

Anonymkode: dd9bd...20a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke personlig,men om alternativet var ledighet hadde jeg ikke reagert.

Får man en lavere stilling så er det jo bare å ta betalt for a grave seg i navlen og få lønn til man er 70+

Anonymkode: 94830...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på "tilsvarende stilling" etter permisjonen, men ikke nødvendigvis den samme. Så da spørs det hvor "nedgradert" stillingen du får når du er tilbake vil være. Men dersom du tar mer permisjon utover den lovpålagte og du kommer gradert tilbake har du nok ikke samme stillingsvernet.

Anonymkode: 492f3...981

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen jeg hadde da jeg hadde min siste fødselspermisjon prøvde å bli kvitt meg etter permisjonen fordi vikaren min prøvde å smiske seg inn. Sjefen min sa at enten kunne jeg si opp selv eller bli oppsagt. Han antok vel at jeg kom til å si opp så han kunne ta inn vikaren i min jobb. 

Jeg svarte bare at dette tar jeg via fagforeningen. Det endte med at jeg beholdt jobben, vikaren forsvant og sjefen min mistet jobben. Tok lang tid for meg å få tillit til arbeidsgiver og føle at det var ok på jobben  igjen etter dette, men det gikk seg til. 

Nå 6 år seinere fikk jeg hele rammen som lønnstillegg ved lønnsoppgjøret fordi jeg er uvurderlig for arbeidsplassen.

Anonymkode: ba100...755

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får man en lavere stilling så er det jo bare å ta betalt for a grave seg i navlen og få lønn til man er 70+

Anonymkode: 94830...3e9

Endret av Saltwatertaffy
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Opplevde noe liknende da jeg var tilbake fra permisjon for et par måneder siden, og måtte legge litt press på lederen min (som også er ganske ny).

Jeg tror han forhørte seg med min tidligere leder som fortsatt er i bedriften, der jeg også har en del goodwill. Vi hadde et nytt møte der tonen var noe endret. Vikaren min er nå opplært i andre oppgaver, og har tatt en ny rolle i samme avdeling.

Jeg ville tatt et nytt møte der du ganske konkret sier at du ønsker å fortsette i stillingen din, og hvis han vil avvente ønsker du et konkret tidspunkt.

Dersom du skal ta dette videre må han ha fått sjansen til å korrigere dette. Det er også vanskelig å ha en sak med "vage svar". Spør ham konkret, og gå videre hvis svaret ikke er tilfredsstillende.

Anonymkode: dd9bd...20a

Ubehagelig situasjon å komme inn i etter permisjon, når man allerede føler seg litt utafor etter langt fravær…

Jeg har jobbet hos bedriften i veldig mange år men har de siste to årene følt at de ikke satser på meg eller anerkjenner det jeg gjør bra, så det spørs om dette er del av en langsiktig plan for å få meg vekk.

Ble så paff da han bare tilfeldigvis nevnte dette i telefonsamtalen rundt min oppstart at jeg føler ikke at jeg klarte å være tydelig nok på hva jeg ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du har krav på "tilsvarende stilling" etter permisjonen, men ikke nødvendigvis den samme. Så da spørs det hvor "nedgradert" stillingen du får når du er tilbake vil være. Men dersom du tar mer permisjon utover den lovpålagte og du kommer gradert tilbake har du nok ikke samme stillingsvernet.

Jeg har ikke tatt noe mer permisjon enn det som er vanlig, det blir faktisk kortere ( 5 mnd). Jeg må korte ned permisjonen min fordi jeg er så redd for å miste posisjonen på jobb. Den «nye» rollen min er ikke signifikant nedgradert nei så du har et poeng.. Dog uten saklig grunn, da denne vikaren har mindre kompetanse, mindre erfaring i faget og kortere fartstid i bedriften. Det som stresser meg er at jeg frykter de etterhvert sier meg opp, og at de fraviker ansiennitet pga. vikaren min har et større ansvar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det noen her som har opplevd å bli «nedgradert» i stilling etter foreldrepermisjon? Enten som følge av omorganiseringer eller gradvis utvanning av ansvarsområder? 

Da jeg gikk ut i foreldrepermisjon hadde jeg en stilling med et overordnet ansvar (ikke personalansvar). I nylig samtale på tlf. med sjefen angående min oppstart til høsten, informerte han meg om at personen som har vært min vikar kommer til å fortsette i den rollen jeg har hatt. Jeg spurte om han så for seg dette som en midlertidig løsning inntil jeg er fullt tilbake (skal starte gradert), men han svarte vagt på dette og litt sånn «vi tar det som det kommer». Jeg sitter igjen med følelsen av at han vil ha denne ordningen permanent. Personen som har vikariert for meg har egentlig en annen rolle i selskapet (som på nåværende tidspunkt er litt overflødig) og er en del av styret, men med en annen/lettere kompetanse enn meg og mindre ansiennitet.

Jeg vet dette er ulovlig ihht. diskrimineringsloven, og at det egentlig krever en saklig grunn og en formell stillingsendring osv., men bedriften jeg jobber i forholder seg ikke særlig ofte til dette og slipper alltids unna med diverse smutthull. 

Lurer på om noen har erfaringer fra lignende situasjoner og hva som ble utfallet? Eller kanskje noen har tips til meg?

Dette er ulovlig. Kontakt fagforeningen din om du har en. 

Anonymkode: 0ba9c...1ae

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fullstenfig feil. Hun har juridisk krav på samme stilling. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 0.24):

Det er fullstenfig feil. Hun har juridisk krav på samme stilling. 

Det samme har jeg lest.. Mulig at det finnes noen unntak dersom det har vært større omorganiseringer. Jeg skal ta kontakt med fagforeningen. Mistenker dog at det er liten vits, da det er hundrevis av smutthull de kan utnytte hvis de har bestemt seg for at det er sånn de vil ha det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt en epost til leder nå med én gang og vært helt eksplisitt på at du kun har hatt fem måneder permisjon og at du nå ønsker å gå tilbake til nøyaktig samme stilling/rolle. Har du en stillingsbeskrivelse/rollebeskrivelse? Vær tydelig på hvilke ansvarsområder og arbeidsoppgaver du hadde og skal fortsette med. Be om skriftlig svar. Ta det derfra.

Anonymkode: 85efe...07a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 0.54):

Det samme har jeg lest.. Mulig at det finnes noen unntak dersom det har vært større omorganiseringer. Jeg skal ta kontakt med fagforeningen. Mistenker dog at det er liten vits, da det er hundrevis av smutthull de kan utnytte hvis de har bestemt seg for at det er sånn de vil ha det.

Hadde det vært omorganisering du var berørt av, så skulle du ha blitt innkaalt til drøftelsesmøte med riktig paragraf før en beslutning om oppsigelse ble vedtatt.  Du har også krav på et særskilt vern i fødselspermisjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så innmari respektløs fra dem. Kan de ikke akseptere at folk må ta ut lovpålagt permisjon, eller??

Anonymkode: 2d79e...1cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2026 den 20.00):

Ubehagelig situasjon å komme inn i etter permisjon, når man allerede føler seg litt utafor etter langt fravær…

Jeg har jobbet hos bedriften i veldig mange år men har de siste to årene følt at de ikke satser på meg eller anerkjenner det jeg gjør bra, så det spørs om dette er del av en langsiktig plan for å få meg vekk.

Ble så paff da han bare tilfeldigvis nevnte dette i telefonsamtalen rundt min oppstart at jeg føler ikke at jeg klarte å være tydelig nok på hva jeg ønsker. 

Opplevd lignende ja og jeg også fikk en følelse av at de ville ha meg vekk. De ville heller satse på vikaren, en mann med ingen relevant utdanning eller bakgrunn til å ta over jobben min i tillegg mindre ansiennitet. Kom på jobb etter endt permisjon og kontorpulten min var «ryddet», pc, permer og skriver var borte. Ingenting. Ingen informasjon fra sjefen om hva de hadde gjort eller tenkte å gjøre før jeg kom på jobb, men jeg hadde derimot informert de om hvilken dato jeg kom tilbake til jobb. Gikk sporenstreks til sjefen, han kunne tilby meg en annen stilling i en annen by (5-6 timers kjøretur unna). De kunne skaffe bolig og alt. Her satt jeg, nybakt mor, etablert med mann og bolig. Det var tydeligvis enkelt å bare rykke opp familien og flytte, i sjefens øyne. Jeg brast i gråt og måtte bare gå derifra. Dagen derpå kontakt jeg fagforening og et nytt møte med ledelsen. Da hadde de «tenkt» seg om og jeg kunne få en «jalla» jobb og søke på min egen jobb ved en senere anledning. De grunnga dette med at det var omorganisering i firmaet og dette var tiltak de måtte gjøre. BS ! Men jeg ga opp og sa ja til «jalla»jobben og sluttet noen måneder senere. Good riddance men trist fordi jeg var egentlig glad i jobben og kollegaene mine. Men det var en sår erfaring jeg skulle vært foruten.

Anonymkode: d2800...4c4

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt tillitsvalgte i mitt forbund om å få satt opp et møte med arbeidsgiver for å gå gjennom min tilbakekomst i stillingen. 

Premisset må være at man skal tilbake i stillingen. Det er ikke noe man skal diskutere. Så får det være arbeidsgivers sak å foreslå og begrunne noe annet, og det skal man selvfølgelig bestride.

Anonymkode: 3b532...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2026 den 23.36):

Opplevd lignende ja og jeg også fikk en følelse av at de ville ha meg vekk. De ville heller satse på vikaren, en mann med ingen relevant utdanning eller bakgrunn til å ta over jobben min i tillegg mindre ansiennitet. Kom på jobb etter endt permisjon og kontorpulten min var «ryddet», pc, permer og skriver var borte. Ingenting. Ingen informasjon fra sjefen om hva de hadde gjort eller tenkte å gjøre før jeg kom på jobb, men jeg hadde derimot informert de om hvilken dato jeg kom tilbake til jobb. Gikk sporenstreks til sjefen, han kunne tilby meg en annen stilling i en annen by (5-6 timers kjøretur unna). De kunne skaffe bolig og alt. Her satt jeg, nybakt mor, etablert med mann og bolig. Det var tydeligvis enkelt å bare rykke opp familien og flytte, i sjefens øyne. Jeg brast i gråt og måtte bare gå derifra. Dagen derpå kontakt jeg fagforening og et nytt møte med ledelsen. Da hadde de «tenkt» seg om og jeg kunne få en «jalla» jobb og søke på min egen jobb ved en senere anledning. De grunnga dette med at det var omorganisering i firmaet og dette var tiltak de måtte gjøre. BS ! Men jeg ga opp og sa ja til «jalla»jobben og sluttet noen måneder senere. Good riddance men trist fordi jeg var egentlig glad i jobben og kollegaene mine. Men det var en sår erfaring jeg skulle vært foruten.

Anonymkode: d2800...4c4

Fy faen. Blir så provosert på dine vegne! 

Logg inn på jobbi.no og skriv en anmrldrlse av bedriften der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel i kontrakten hva du er ansatt som.

Anonymkode: f99ab...4af

AnonymBruker
Skrevet

Skjedde med en venninne av meg. Det ordnet seg etter at hun tok kontakt med advokat. Det er ikke lov å holde på slik. 

Anonymkode: d05d6...dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...