Gå til innhold

Om blodtrykk - er dette normalt?


Fremhevede innlegg

Skrevet
Vibelator skrev (20 minutter siden):

Ideelt får du opp i grafen med 100 over 70

Mens 105 over 60 er for lavt

Jeg har 110 over 72 også ideelt

Og dette må du bare se bort fra, TS. Det er sprøyt. 105/60 er ikke «for lavt». Svimmelhet som følge av lavt blodtrykk tilsier at det kan være lurt å forsøke å få hevet blodtrykket noe. Er du frisk og fin er det absolutt ingenting som heter «for lavt blodtrykk».

Har du plager bør du jo få hjelp, selvfølgelig, enten plagene skyldes blodtrykket eller annet. Men selve blodtrykket er bare bra. 

Anonymkode: 5d75c...53d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavt men ikke for lavt.

Anonymkode: de69c...c39

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
galaxii skrev (4 minutter siden):

Hvilket trykk har du?

Husker ikke, men det var lavere enn 90/60. Det er uansett sunnere med for lavt enn for høyt blodtrykk, siden det gir mindre belastning på hjertet. Så lenge man ikke besvimer av det da. Hvis du har problemer med svimmelhet så prøv å øke inntaket av væske og salt. 

Anonymkode: 2fae3...8f6

  • Liker 1
Skrevet
amio skrev (13 minutter siden):

Det er normalt - ganske bra, til og med - og ikke for lavt, nei. Hva mener du med at du føler mangel på oksygen til hodet?

Nei, det er ikke nødvendigvis bra. Det må ses i sammenheng med klinikk. 

TS, hvor høy er du og hvor mye veier du? Er du mye svimmel? Har du andre symptomer? Hvorfor har du blodtrykksmåler?

Anonymkode: 03c07...f1b

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og dette må du bare se bort fra, TS. Det er sprøyt. 105/60 er ikke «for lavt». Svimmelhet som følge av lavt blodtrykk tilsier at det kan være lurt å forsøke å få hevet blodtrykket noe. Er du frisk og fin er det absolutt ingenting som heter «for lavt blodtrykk».

Har du plager bør du jo få hjelp, selvfølgelig, enten plagene skyldes blodtrykket eller annet. Men selve blodtrykket er bare bra. 

Anonymkode: 5d75c...53d

Søk hjelp hvis ikke 105 over 60 er lavt

  • Liker 1
Skrevet
Vibelator skrev (2 minutter siden):

Søk hjelp hvis ikke 105 over 60 er lavt

Min feil

104 over 59 er i lavt skalaen

  • Liker 1
Skrevet

Normalt, men lavt. Er du en høy mann er det lavere en om du er en ung kvinne. 

Anonymkode: dc554...3e3

  • Liker 1
Skrevet

Det er for høyt som er farlig. mHvis du ikke driver og besvimer så har du ikke et problem. Når du har hatt det slik i 5 år så er jo det normalt for deg.

Anonymkode: 2bbc1...7f4

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Normalt, men lavt. Er du en høy mann er det lavere en om du er en ung kvinne. 

Anonymkode: dc554...3e3

57 år, 52 kilo, 156 høy , dame 😅

Skrevet
galaxii skrev (3 minutter siden):

57 år, 52 kilo, 156 høy , dame 😅

Du er et lite menneske. Det kan være helt normalt. Hvis du har symptomer som svimmelhet, svimmelhet når du reiser deg, føler deg slapp, tungpustet eller brystsmerter ville jeg tatt en tur til legen. Hvis du føler deg fin ellers, hadde jeg ikke ofret det en tanke til.

Anonymkode: 03c07...f1b

  • Liker 1
Skrevet

Målte nå, fikk 99/63. Har ingen symptomer på lavt blodtrykk. Er mann, 85kg og 187cm. Bruker betablokkere av andre grunner enn blodtrykk, så er nok derfor det er så lavt. 2x25mg Metoprolol daglig. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er et lite menneske. Det kan være helt normalt. Hvis du har symptomer som svimmelhet, svimmelhet når du reiser deg, føler deg slapp, tungpustet eller brystsmerter ville jeg tatt en tur til legen. Hvis du føler deg fin ellers, hadde jeg ikke ofret det en tanke til.

Anonymkode: 03c07...f1b

Svimmelhet når man reiser seg er blodtrykksfall, det kan skje selv med høyr blodtrykk. 

 

Anonymkode: de69c...c39

  • Liker 1
Skrevet

Når du googler sier du, så får du skoleeksempelet som er 120/80. Det betyr ikke at andre blodtrykk er feil så lenge de er innen for en viss fornuft. 
95/60-100/70 er noe lavt ja, men du er ikke et stort menneske og du har tatt det opp med legen. 

Anonymkode: 835ff...3c0

  • Liker 1
Skrevet

Mitt blodttrykk målt på faren min sitt apparat nylig bare fordi jeg var nysgjerrig. Han var helt sjokkert over hvor lavt det var, jeg måler alltid veldig lavt hos legen, men allmenntistanden er god. Løper mye, er slank og frisk. Men det blir alltid lavt i varmen. Det merker jeg når jeg reiser meg. Slapper av med det. 

image.thumb.png.df6a72490354642875e56f6272dbae89.png

Anonymkode: 66488...22b

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svimmelhet når man reiser seg er blodtrykksfall, det kan skje selv med høyr blodtrykk. 

 

Anonymkode: de69c...c39

Ja, men det kan også ha sammenheng med hypotension.

Anonymkode: 03c07...f1b

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...