Million Skrevet 9. juli #22 Skrevet 9. juli Jeg elsker å kjøpe bøker, men innser at plassen er begrenset. Har derfor hatt opprydning i bokskapene et par ganger de siste ti årene, og kastet en del bøker jeg vet jeg ikke kommer til å lese igjen. De bøkene som er pocket, kan kastes i papp-og papircontaineren, men ikke de innbundne. De har jeg kastet i restavfallet, fordi jeg ikke har krefter og ork til å drive og rive av dem de stive permene, og kaste de i restavfallet og boksidene for seg i papircontaineren. Det neste jeg gjør neste gang jeg skal kvitte meg med bøker, blir å ta de med bort på kjøpesenteret her. Det er mange sentere som har det samme; en bokhylle der folk kan sette fra seg bøker og også ta med seg en eller flere tilbake og lese. Byttehandel kan du si. Man kan selvsagt også bare sette fra seg bøker i de hyllene, til glede for nye lesere. Kanskje du finner en sånn gjenbrukshylle for bøker på et kjøpesenter i ditt nærområde også? Det eneste er at jeg må gå gjennom bøkene mine og tusje vekk navnet mitt i dem, da jeg har for vane å skrive navnet mitt i alle, samt måned de er kjøpt og år. Vil ikke at navnet mitt skal stå i bøkene jeg setter igjen i slike gjenbrukshyller så hvem som helst ser det (kun jeg som heter det navnet her i Norge). Fant en bok her om dagen som jeg fikk til jul i 1984 av pappa... den var rart å finne igjen. Den beholder jeg, for den var faktisk bra, så den har unngått ryddesjauene.
piggrokken Skrevet 9. juli #23 Skrevet 9. juli (endret) Har de fleste jeg har lest i hylla, pleier låne bort til venner/familie når jeg synes jeg har funnet en bok som passer dem. Er også byttevenn med noen, mao vi bytter bøker vi har lest og kan anbefale dem, og får bøker fra de. Noen vil si at jeg har altfor mange bøker Endret 9. juli av piggrokken 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #24 Skrevet 9. juli En venninne har en kurv med bøker på stua si hvor besøkende kan ta med seg det de ønsker. På jobben har vi en hylle hvor vi kan sette bøker vi ikke vil ha og ta med oss der vi har lyst til å lese. Anonymkode: 26f81...67e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #25 Skrevet 9. juli Jeg har tre venninner jeg bytter med og jeg setter igjen noen på jobben i vårt eget bibliotek. Det som blir til overs havner hos gjenbruk. jeg har flere tusen bøker jeg ikke ønsker å kvitte meg med. Nå kjøper jeg helst pocket, de er lettere å gi bort. Anonymkode: 5c728...2e9
AnonymBruker Skrevet 9. juli #26 Skrevet 9. juli Jeg bruker å beholde noen få og gi bort de fleste. Noe som gjør jeg har ett lite bibliotek til tross for at jeg leser mye, og som jeg jevnlig anger på. Anonymkode: 47ce7...979
AnonymBruker Skrevet 9. juli #27 Skrevet 9. juli Bøker er minner. Kommer aldri til å kaste dem. Anonymkode: 56daf...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #28 Skrevet 9. juli Beholder de jeg liker. Ellers selger jeg en del på Finn og Tise, men dette går litt i bølger. Hvis jeg har lagt ut samme annonse et par ganger uten at noen vil kjøpe, setter jeg bøkene i bokhyllen på jobb. Tidligere solgte jeg også en del på Bookis, men det tapte seg da fraktprisen økte (mener jeg å huske). Vet ikke hvordan frakten er der i dag, jeg slettet kontoen min. Anonymkode: 0c878...74d
applestories Skrevet 9. juli #29 Skrevet 9. juli Dere som leverer til bruktbutikk: er det kjeder som NMS, NLM og Fretex, eller mindre butikker? Jeg ser dessverre flere som har skilt oppe med at de ikke tar imot bøker fra før 2010. Jeg har noen bøker på lista som jeg leter etter som jeg nesten har gitt opp å finne. Du oppdager en forfatter men innser at alle bøkene er "gamle" 🙄 (låner på bibliotek også, men jeg leser mest på bussen når jeg pendler i helgene og det er ikke alltid de ser like fine ut når de kommer ut av sekken for tjuende gang..)
AnonymBruker Skrevet 9. juli #30 Skrevet 9. juli Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som fortsatt ikke leser digitalt? Man har jo mulighet til å gjøre teksten akkurat så stor eller liten som man vil ha den, samtidig som det er belyst perfekt for å skåne øyene våre. Blir heller ikke noe rot, eller problemer rundt å kvitte seg med dem. Er dette bare vane? Eller er det kanskje vanskelig og finne noen av de mindre norske forfatterne digitalt? Mesteparten av oss har jo nå et nettbrett i huset. Jeg kjøper fortsatt vanlige bøker også, men det er da fordi de er så bra at de skal i bokhylla. Anonymkode: 2cbeb...1da
AnonymBruker Skrevet 10. juli #31 Skrevet 10. juli Tar vare på bøker jeg liker, siden jeg liker å lese dem igjen. Kaster bøker jeg ikke liker i papirsøppla. Anonymkode: bd142...a8f
AnonymBruker Skrevet 12. juli #32 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2026 den 1.29): Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som fortsatt ikke leser digitalt? Man har jo mulighet til å gjøre teksten akkurat så stor eller liten som man vil ha den, samtidig som det er belyst perfekt for å skåne øyene våre. Blir heller ikke noe rot, eller problemer rundt å kvitte seg med dem. Er dette bare vane? Eller er det kanskje vanskelig og finne noen av de mindre norske forfatterne digitalt? Mesteparten av oss har jo nå et nettbrett i huset. Jeg kjøper fortsatt vanlige bøker også, men det er da fordi de er så bra at de skal i bokhylla. Anonymkode: 2cbeb...1da Jeg trives mye, mye bedre med å lese bøker papir. Liker å holde boka, kjenne papiret mot hendene. Ser hvor langt jeg har kommet, legge bokmerket i. Men jeg synes det er flott at andre leser digitalt! Og skulle ønske jeg likte det har. Noen av mine storlesende venner leser på skjerm, men nesten alle foretrekker den tradisjonelle, trykte boka. Anonymkode: cecfb...017
Brunhilde Skrevet 12. juli #33 Skrevet 12. juli Jeg har gått over til lesebrett, men det hender jeg får en fysisk bok eller to i gave. De leser jeg og når jeg er ferdig skriver jeg en liten hilsen inni som lyder omtrent sånn: "Les meg og gi meg gjerne videre når du er ferdig." Boken legger jeg fra meg på en kafé eller et annet egnet sted. En del bøker, fra før jeg fikk lesebrett, står pent i bokhyller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå