Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med fysiske bøker dere har lest og føler dere ferdig med (les: kommer ikke til å lese igjen)?

Jeg har mange bøker som bare opptar mer og mer plass, og jeg er nødt å gjøre noe for å kvitte meg med dem slik at jeg får bedre plass. 

Jeg har prøvd å selge dem på finn.no og andre salgssider og jeg har også annonser hvor jeg gir bøker vekk gratis.

Jeg synes interessen er laber og lurer på om andre har bedre idéer til hva jeg kan gjøre med dem? Er det noen som kaster bøker, og hvor gjør man eventuelt det? 

Takker så mye for tips og råd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brente alle opparbeidet de siste 20 år.

Har eselører og en flekk her og der inni mine, søler på alt, så ville ikke gi de bort.

Anonymkode: 20889...923

• Liker 1
Skrevet

Jeg hører mest på lydbøker nå, men har tidligere lagt de ut på finn.no eller kastet. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke om det er noen antikvariater i nærheten av der du bor som trenger bøker.

Anonymkode: ef7b6...5dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kjøper du så mange bøker du bare vil lese én gang, lån de på biblioteket heller?

Du kan levere bøker på gjenbruksstasjoner (f.eks. fra Oslo: https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/ombruk/), eller du kan kaste de: https://sortere.no/produkttype/innbundne_bøker/55, eller du kan levere de til loppemarked.

Anonymkode: 54c9e...568

Kjøper man ikke bøker så slutter jo folk å skrive de. 

Jeg har gått over til kindle, så kjøper bøker enda, blir bare ikke avfall av det.

Anonymkode: 20889...923

Skrevet

Du har heilt sikkert ein Fretex (eller annan velgjerdsbutikk) eller ein gjenvinningsstasjon i nærliken av deg. Kanskje eit antikvariat?

• Liker 1
Skrevet

Bøker jeg har lest og likt setter jeg i bokhylla selv om jeg ikke kommer til å lese den igjen med det første. Elsker å se gjennom bokhylla og tenke tilbake på de fantastiske historiene jeg har lest.

Av og til låner familie og venner bøker av meg, og jeg av dem. 

Bøker jeg tenker ikke er verdt å ta vare på, kaster jeg dersom ingen vil ha. Kaster i papiravfallet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har de i hyllene. Liker å ta vare på bøker. Får meg til å føle meg "lærd" på en måte

Anonymkode: 2f121...f4f

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det meste blir stående i overfylte hyller - jeg liker å ha bøker rundt meg, og keg er ikke nødvendigvis ferdog med en bok selv om jeg har lest den. Noe (de jeg er ganske sikker på at jeg er ferdig med) havner i de lokale lesekioskene (hvor jeg prøver å sette ut flere enn jeg tar med meg, med vekslende hell... :plystre: ).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en stor bokhylle i stua og eget lite bibliotek, så jeg beholder alle bøker jeg har lest; både gode, ok og dårlige. Har til og med kjøpt bøker bare for å ha de i bokhylla. Hadde aldri kastet bøkene om jeg ikke absolutt måtte. Synes det er pent og koselig å se alle bøkene i bokhyllene🥰

Anonymkode: 2f0b4...c1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer som regel ofte bøkene, liker å ha de i bokhylla. Men, jeg låner også mye på biblioteket så prøver å ikke kjøpe alt for mange. Har også kjøpt et par bøker på Røde kors- butikken. Jeg har kastet et par bøker i søpla, levert til røde kors- butikken og leverer ofte til lesekiosken. Alt for å holde beholdningen nede. 

Anonymkode: 8a71d...b1c

Skrevet

Legger ut på Bookis. Fikk solgt en del før, men nå er det labert der inne. Kanskje jeg bare har feil bøker. Et tips jeg leste var å legge ting man ikke vil ha lenger rundt om på tilfeldige steder i byen eller tettstedet der man bor og skrive værsågod på det, så kan folk som trenger det ta det. Ventesteder som togstasjoner og lignende må vel være et fint sted å legge bøker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir dem bort til loppemarked eller gjenbruksbutikker.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom til å tenke på noen som sikkert hadde blitt glad for dem: om du har et krisesenter i kommunen /eller i nærheten, så hadde sikkert de satt pris på bøker. Du kunne f eks levert dem på servicetorget til kommunen, så kunne de blitt hentet der.

Anonymkode: 2a763...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gav vekk en del haug, både til private og gjenbruk. Låner mest bøker på biblioteket. 

Nå kjøper jeg kun bøker om det er lang ventetid på lån.

Det er jo selvsagt dumt å ikke støtte forfatterene, men jeg har ikke så god råd selv, og jeg prøver å tenke på miljøet, pluss plassen i huset

Anonymkode: 6ed24...96a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye bokhyller, så beholder de fleste. Har opprydding når det blir for fullt og da leverer jeg til loppemarked. 

Anonymkode: 69c68...564

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg gir noen til nms gjenbruk eller legger de i en bokbú. Det er noen slike skap i området, og der kan man sette bøker, bytte, eller gi bort. Jeg kaster aldri bøker. 

Gjest test1e
Skrevet
Orillsen7 skrev (På 26.6.2026 den 3.24):

Hva gjør dere med fysiske bøker dere har lest og føler dere ferdig med

Gir dem til loppemarked
(Der finner jeg også en del bøker som jeg leser og levere tilbake så tjener de penger på meg flere ganger)

Skrevet

Kjøper alt jeg leser og tar vare på alt, har ikke lyst å kaste bøker og jeg driver ikke med salg/gi bort. Er så heldig at jeg har eget rom til bøkene + god plass med gamingpcen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...