Gå til innhold

Forvalte pengene godt for framtiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hva dere ville gjort i situasjonen min.

Kort fortalt

34 år

Inntekt ca. 900 000 kroner i året

Fylt opp buffer minst 3 x månedsinntekt.

På bankkonto nå utover bufferen jeg ønsker, har jeg ca 150 000 kroner.

Eier en bolig med salgsverdi til ca. 4.000.000 kr. Jeg har nå betalt ned lånet  til  ca. 2.000.000.

Jeg har serielån med avdrag og renter på 23 000 kroner.

Jeg forventer ikke at lønnen i bransjen min øker mer enn årlig KPI. Det er nedgangstider i bransjen og jeg har for øyeblikket ikke alternative jobbmuligheter.  Jeg har også allerede høy lønn, og forventer at jeg når et lønnstak i bransjen min uansett.

- Jeg lurer på om jeg skal endre på boliglånet og ha lavere månedlig kostnad? Spare pengene andre steder som i fond? Er det lurt å satse på at inflasjonen spiser opp lånet, eller er dette kun når lønnen stiger veldig mye?

- Jeg lurer på hva jeg bør tenke på ved oppgradering av bolig, for å investere pengene best mulig? Jeg bor nå i en 2 roms, ønsker minst en 3 roms. Jeg er ellers ikke kravstor, men jeg har behov for å bo i Oslo pga. helseutfordringer og nærhet til jobb.

Jeg sparte i fond før, men måtte dessverre ta de ut pga. periode med sykdom og økonomisk uforutsigbarhet. 

- Jeg tenker å begynne å spare igjen, men sist var det mye i media om røde tall. Er det blitt bedre nå? Jeg tenker følgende fordeling: GLobal indeks-fond (mesteparten) 50%, 30% emerging markets, 20% nisjefond som klima og miljø, selskaper i vekstfasen, rene teknologifond

Jeg ønsker også å spare til pensjon. Jobben betaler ca. 5% av lønn allerede. Hvor mye mer bør man spare selv på siden i min alder eller er det nok med jobben sin pensjonssparing? 

Det er ekstra viktig for meg å ha en god økonomi, mulighet for økonomisk fleksibilitet, og gjerne passiv og økt inntekt utover det jobben kan gi. Da jeg har en god del helseutfordringer og jeg er ikke sikker på at jeg klarer å stå i jobb framover (men har gode forsikringer som gir samme inntekt).

Anonymkode: e079c...792

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du nevner helse og sykdom og at du måtte ta ut fondet ved en tidligere anledning. Jeg ville betalt ned boliglånet først. Om du skulle bli syk igjen så har du lave utgifter så du kan klare deg uten å måtte selve fond eller bolig med tap.  

Anonymkode: e54f0...357

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Siden du nevner helse og sykdom og at du måtte ta ut fondet ved en tidligere anledning. Jeg ville betalt ned boliglånet først. Om du skulle bli syk igjen så har du lave utgifter så du kan klare deg uten å måtte selve fond eller bolig med tap.  

Anonymkode: e54f0...357

Tusen takk for svar. 

Jeg er heldig som fikk bygd opp buffer så nå har jeg en buffer i bakhånd dersom jeg skulle bli mer syk. 

Anonymkode: e079c...792

AnonymBruker
Skrevet

Ikke betal mer på lånet enn nødvendig. Sett, bufferen og alt i aksjefond og lukk øya. Sett enda mer i fond. Så setter du mer i fond. Fyll på mer i fond. 

Nedbetaling på lån og "buffer i tilfelle vaskemaskinen ryker" er fattigmannstenking. 

Anonymkode: 2c998...d0b

Skrevet

tja, finnes ikke noe fasit svar her, avhenge av hva du er komfortabel med og hva du tåle av risiko.

Men det jeg ville gjort var å prioritere boliglånet til du har 60/70% belåningsgrad og etterpå lagt mer fokus over på fond.
Viss du er i ekstra utsatt f.eks grunnet kostnader med helse, eller det er fare for at du ryker i nedbemanning så kan det vær lurt og øke bufferen til 6mnds lønner. men det avhenge og litt av dine kostnader i forhold til lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...