Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

1) Betal ned dyre lån 

2) Betal ned bustadlån 

3) Ha ein jobb som betaler ålreit tenestepensjon (gjerne 4-5 % eller meir)

4) Spar i fond, i ASK og IPS, meir og meir i IPS jo eldre du blir. Finn deg ordningar mest lågast mogleg gebyr. 

5) Pass på helsa di. 

6) Bli gift eller sambuar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller viktigste er å ha en arbeidsgiver som betaler inn mer enn minimum i pensjonssparing. Forskjellen kan bli enorm i hva en får utbetalt i pensjon.

Ellers synes jeg mange har alt for mye fokus på sparing. Det viktigste er å ha gode liv. Ikke å dø med mye penger/verdier.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å fokusere på å nedbetale lån fremfor å spare i ASK eller IPS. Dette er gode ting å spare i når man har penger til det - men ikke på bekostning av lån. Spesielt IPS er en «overskuddsgreie» (Også bør man ha bufferkonto med lett tilgjengelige midler, så klart, for når oppvaskmaskinen går i stykker og slike ting. Jeg lærte 3x månedslønn men mulig det ikke gjelder lenger)

Anonymkode: 66624...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror det er lurt å fokusere på å nedbetale lån fremfor å spare i ASK eller IPS. Dette er gode ting å spare i når man har penger til det - men ikke på bekostning av lån. Spesielt IPS er en «overskuddsgreie» (Også bør man ha bufferkonto med lett tilgjengelige midler, så klart, for når oppvaskmaskinen går i stykker og slike ting. Jeg lærte 3x månedslønn men mulig det ikke gjelder lenger)

Anonymkode: 66624...f42

Nok til å dekke uforutsette utgifter. Så de fleste bør ha nok tilgjengelig kapital til å ta en tannlegeregning, kjøleskap, mindre reparasjon av bilen osv. Men man trenger ikke 400'000 på konto stående der i 10 år fordi taket kanskje må byttes en dag. Da sparer man til det spesifikt , eller så refinansierer man. Eller selger noe av fondene man har spart i

3x månedslønn er ganske mye. Ihvertfall om du mener brutto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2026 den 12.16):

1. spar opp en solid buffer som du har på høyrentekonto. Gjerne 3 x månedlige utgifter. 

2. få belåningsgraden på leiligheten til under 60% 

3. Spar i fond og aksjer. 50/50 ips og ask. Eventuelt mer i ask hvis du skal investere mer enn 50k i året. 

Anonymkode: fd8c8...79c

AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 23.30):

Hvorfor rekkefølgen og Hvorfor 60% punkt 2? Spør så jeg kan forstå og lære :)

Anonymkode: 62d2d...d0f

1. det er viktig med en solid buffer for å takle uforutsette utgifter.

2. Da får du ofte bedre betingelser og kan få rammelån. Du er også godt sikret dersom boligmarkedet går ned og du må selge med tap. Ganske krise å sitte igjen med lån etter å ha solgt en bolig. 

3. Det er veldig fint å ha midler oppspart og aksjemarkedet har historisk gjort det mye bedre enn rentene man får i banken. Det er viktig at ikke alle midlene er låst til IPS dersom du plutselig har behov for en større sum penger før pensjonsalder.

Du kan godt jobbe mot å nå alle punktene samtidig, men jeg ville prioritert mest penger på de første punktene. Spesielt punkt nummer 1. 

Anonymkode: fd8c8...79c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...