AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:29 #1 Skrevet torsdag kl. 08:29 Jeg har rukket å bli 32 år gammel og plutselig har jeg begynt å tenke mer seriøst på pensjonen. Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet, så ser jo på det som en investering for framtiden, men ønsker også å legge av penger i tillegg. Hva er beste måten å legge seg opp penger? Banken min tilbyr sparing i IPS, disse pengene vil jo da være bundet fram til jeg blir 62 år. Det andre de tilbyr er vanlig pensjonsparekonto hvor pengene ikke er bundet. Tredje er å spare i vanlige aksjer og fond som man styrer selv. Hva er lurest? Anonymkode: 39860...90f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:06 #2 Skrevet torsdag kl. 09:06 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har rukket å bli 32 år gammel og plutselig har jeg begynt å tenke mer seriøst på pensjonen. Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet, så ser jo på det som en investering for framtiden, men ønsker også å legge av penger i tillegg. Hva er beste måten å legge seg opp penger? Banken min tilbyr sparing i IPS, disse pengene vil jo da være bundet fram til jeg blir 62 år. Det andre de tilbyr er vanlig pensjonsparekonto hvor pengene ikke er bundet. Tredje er å spare i vanlige aksjer og fond som man styrer selv. Hva er lurest? Anonymkode: 39860...90f Jeg sparer til pensjon både via IPS og i aksjefondkonto. Jeg kom dessverre seint i gang med sparingen, men bedre seint enn aldri tenker jeg. Jeg hadde ikke villet valgt vanlig pensjonssparekonto. Ved IPS så får du utsatt skatt de årene du sparer i IPS, så hadde nok fyllt opp den kontoen først, hvis du ikke er avhengig av å kunne ta ut noe penger. Personlig så sparer jeg mest i aksjefond fordi jeg ikke har opparbeidet meg nok penger enda til at jeg kan låse alt i IPS. I år blir det bare 5000, mens fra neste år så kommer jeg til å spare 15.000 i IPS. Utenom det så blir det rundt 50.000 fra neste år i aksjefond, penger jeg kan trenge å ta ut tidligere. Anonymkode: 150ea...12c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:10 #3 Skrevet torsdag kl. 09:10 Det er umulig å spå. Hadde man kunne spådd utviklen til aksjer og fond, hadde man jo vært veldig, veldig rik. Jeg sparer både i IPS og i ordinære indexfond. Maxbeløp på IPS er jo så lavt, man må jo spare mer enn det. Sparekonto bruker jeg bare til kortsiktig sparing (ferie og oppussing og slikt). Anonymkode: 0e31c...2fd
Hololo Skrevet torsdag kl. 09:46 #4 Skrevet torsdag kl. 09:46 (endret) Du har lang sparehorisont så jeg ville satt av maks i IPS(sett de i bredt indeksfond), så ville jeg opprettet en ask og spart i fond utenom så frem du har mer igjen og spare etter IPS. Husk å spre fond sparingen din på brede indeksfond. Endret torsdag kl. 09:46 av Hololo
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:51 #5 Skrevet torsdag kl. 09:51 Bli gjeldfri. Ha en enkel, men solid bolig/leilighet med lite vedlikehold. Ha en god buffer på konto (mange hundre tusen). Da er du ganske safe. Anonymkode: 2459d...d8c 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:01 #6 Skrevet torsdag kl. 10:01 Jeg setter månedlig inn en tusenlapp på IPS, en tusenlapp på pensjonskonto (som man kan ta ut fra om man må), i tillegg til aksjesparekonto (en tusenlapp her og). Har vært tilfeller hvor jeg har vært nødt til å ta ut fra pensjonskonto ok aksjesparekonto, men har aldri tatt ut gevinst, så slipper skatt. Har i tillegg bufferkontoen på sparekonto med rente (4%). Har 6 gebyrfrie uttak i året. Ellers bruker jeg fordelsprogram på kredittkort for å spare og tjene penger. Trumf Kredittkort og Bank Norwegian. Anonymkode: 22a46...6b8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:16 #7 Skrevet torsdag kl. 10:16 1. spar opp en solid buffer som du har på høyrentekonto. Gjerne 3 x månedlige utgifter. 2. få belåningsgraden på leiligheten til under 60% 3. Spar i fond og aksjer. 50/50 ips og ask. Eventuelt mer i ask hvis du skal investere mer enn 50k i året. Anonymkode: fd8c8...79c
newman01 Skrevet torsdag kl. 10:46 #8 Skrevet torsdag kl. 10:46 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Bli gjeldfri. Ha en enkel, men solid bolig/leilighet med lite vedlikehold. Ha en god buffer på konto (mange hundre tusen). Da er du ganske safe. Anonymkode: 2459d...d8c Hvorfor skal man være så safe når det er omtrentlig 35 år igjen til pensjonsalder? På den tiden gjør det ekstreme utslag å få en liten prosent ekstra avkastning. Hva skal man med mange hundre tusen på konto? Dårlig avkastning. Det er bedre at sluttsummen når man når pensjonsalder er på millioner og ikke noen få usle hundretusener. 1
Me0987 Skrevet torsdag kl. 10:57 #9 Skrevet torsdag kl. 10:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bli gjeldfri. Ha en enkel, men solid bolig/leilighet med lite vedlikehold. Ha en god buffer på konto (mange hundre tusen). Da er du ganske safe. Anonymkode: 2459d...d8c Å ha mange hundre tusen på konto er å være ganske "safe" på at kjøpekraften blir "spist opp" av inflasjon... 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:21 #10 Skrevet torsdag kl. 11:21 Ingen her som anbefaler vanlig pensjonsparekonto? Anonymkode: 39860...90f
Fossegrimen Skrevet torsdag kl. 11:21 #11 Skrevet torsdag kl. 11:21 Du bør spare i både ASK og i IPS. Tommelfingerregelen er at du sparer alderen i prosent (32 %) i IPS, og resten i ASK. Og enno viktigare: bli gjeldsfri. Det MYKJE viktigare å vera gjeldsfri når du er pensjonist, enn at du har spara i fond. Eg er nok meir skeptisk til IPS enn mange andre her. Det er litt fordi ein ikkje veit korleis ordninga blir i framtida. Det er ikkje gjeve at det ville ha vore betre enn ordinær ASK-konto.
Me0987 Skrevet torsdag kl. 12:08 #12 Skrevet torsdag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ingen her som anbefaler vanlig pensjonsparekonto? Anonymkode: 39860...90f Hva er "vanlig pensjonssparekonto", da? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:12 #13 Skrevet torsdag kl. 12:12 Ved å betale ned huset før pensjonsalder. Anonymkode: b480a...f7b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:05 #14 Skrevet torsdag kl. 18:05 Lønn og pensjon hører ofte saman, og det å jobbe i en bedrift med gode pensjonordninger er noe som ein bør legge vekt på. Jobber du i bedrift med tilbud førtidpensjonering er også det fordelaktig, men må jobbe seg opp ansenitet. Dessuten er viktig å bli gjeldfri før pensjonsaldren når intekten går ned til 60-66 % Anonymkode: 4963d...e33
newman01 Skrevet i går, 06:29 #15 Skrevet i går, 06:29 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ingen her som anbefaler vanlig pensjonsparekonto? Anonymkode: 39860...90f Ville definitivt ikke vurdert Pensjonssparekonto fra Sparebank1. For noen priser. Endret i går, 06:29 av newman01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå