AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:49 #1 Skrevet onsdag kl. 16:49 Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂 Anonymkode: c26f1...2f6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:56 #3 Skrevet onsdag kl. 16:56 Bader ikke i innsjøer. Skal jeg bade skal det være saltvann. Bader for å nyte, ikle bare for å bade. Anonymkode: f4ac1...60b 1
Plexi Skrevet onsdag kl. 17:00 #4 Skrevet onsdag kl. 17:00 Vannet blir da også skiftet ut i innsjøer, pga små bekker som tilfører vann, snøsmelting på våren og at vann fordamper. Er virkelig ikke noe jeg ville brydd meg om. 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:01 #5 Skrevet onsdag kl. 17:01 Jeg hadde veldig alvorlig contamination OCD før, samme som deg, men har aldri tenkt på innsjøer…det er jo vann, det vasker deg på en måte. Tankene man får når man har OCD er…🤦♀️ Jeg forstår deg. Anonymkode: 82d09...6f0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:47 #6 Skrevet onsdag kl. 18:47 Du blir ikke skitten av å bade i en innsjø. Du trenger ikke dusje etterpå heller. Å snakke om å blir "skikkelig ren" etter å ha badet i en innsjø gir ingen mening. Kanskje noe er litt slitsomt om dagen? Da blomstrer min OCD opp... Håper du drar og bader og har det så fint som mulig. Frihet til å bade i innsjø er noe du gir deg selv. ❤️ Anonymkode: 0e5b1...266 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:53 #7 Skrevet onsdag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bader ikke i innsjøer. Skal jeg bade skal det være saltvann. Bader for å nyte, ikle bare for å bade. Anonymkode: f4ac1...60b Mens jeg nyter å bade i rent ferskvann, som i springen, i stedet for saltvann som gjør huden salt og tørr. Og så er det krabber, tang, skjell, maneter osv også der… Anonymkode: bd703...2e2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:56 #8 Skrevet onsdag kl. 18:56 Har ikke OCD, bader likevel aldri i ferskvann. Synes også det er skittent og mudrete. Anonymkode: 0ae02...cad
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:17 #9 Skrevet onsdag kl. 19:17 Har alvorlig OCD (også contamination, i mangel på et bedre norsk ord. Syns smitte et teit). Bader med glede i ferskvann/innsjøer. Så rart hvor forskjellige ting som ødelegger oss med OCD. Jeg har vokst opp med å bade i innsjø. Det er aldri noe skummelt som har skjedd. Derfor føles det trygt for meg, og det kommer det alltid til å gjøre. Anonymkode: 316b5...3ed
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:21 #10 Skrevet onsdag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har ikke OCD, bader likevel aldri i ferskvann. Synes også det er skittent og mudrete. Anonymkode: 0ae02...cad Skittent og mudrete? Alt ferskvann er ikke likt, høres ut som om du snakker om små tjern, ikke elver og innlandsfjorder. Anonymkode: bd703...2e2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:51 #11 Skrevet onsdag kl. 20:51 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂 Anonymkode: c26f1...2f6 Jeg hadde samme problem og har unngått å bade i stillestående vann. Noen år etter jeg var blitt voksen ble det oppdaget parasitter I stillestående vann nær meg. Alle som lo av meg da jeg takket nei til å bade der, lo ikke etterpå for å si det sånn. Det er lov til å høre på sunn fornuft selv om man har OCD. Problemet er gjerne at en ikke hører på de gode grunnene som fins fordi en er så opptatt med å sloss mot ordren sin. Du må finne balansen, ikke bare en kur. Anonymkode: d9201...440
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:10 #12 Skrevet torsdag kl. 05:10 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mens jeg nyter å bade i rent ferskvann, som i springen, i stedet for saltvann som gjør huden salt og tørr. Og så er det krabber, tang, skjell, maneter osv også der… Anonymkode: bd703...2e2 Middelhavet jeg nyter. Lite slikt der du bader der. Så rent, varmt og deilig. Skjer 1 gang hvert skuddår det frister å bade i Norge, er ikke varmt nok. Anonymkode: f4ac1...60b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:15 #13 Skrevet torsdag kl. 05:15 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skittent og mudrete? Alt ferskvann er ikke likt, høres ut som om du snakker om små tjern, ikke elver og innlandsfjorder. Anonymkode: bd703...2e2 Innlandsfjord? Uansett TS: de tankene du har nå er sykdommen din. Ikke bit på. Ikke plukk opp OCD-prosjektet ditt. Se på hvordan andre (friske) har det: de bader og koser seg. Se på de og la det styre atferden din. Tankene dine er ikke deg. Du er ikke tankene. Anonymkode: ce8ff...ee9 1
Juleeees Skrevet torsdag kl. 05:26 #14 Skrevet torsdag kl. 05:26 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂 Anonymkode: c26f1...2f6 Jeg tenker at hvis min tenåring med OCD klarer å bli med, så klarer du 😊
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:33 #15 Skrevet torsdag kl. 05:33 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Innlandsfjord? Anonymkode: ce8ff...ee9 Randsfjorden er en slik. Tror folk før i tiden var dumme/sjalu på de som bodde ved hav og ville ha fjorder de også😅 Anonymkode: f4ac1...60b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:39 #16 Skrevet torsdag kl. 05:39 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Randsfjorden er en slik. Tror folk før i tiden var dumme/sjalu på de som bodde ved hav og ville ha fjorder de også😅 Anonymkode: f4ac1...60b Randsfjorden er en innsjø. Det er ikke noe som heter innlandsfjord. Anonymkode: ce8ff...ee9
blåbærpai Skrevet torsdag kl. 05:46 #17 Skrevet torsdag kl. 05:46 Ikke alle innsjøer er mudrete da.. vet om et fjellvann som er krystallklart og lyseblått. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:50 #18 Skrevet torsdag kl. 05:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Randsfjorden er en innsjø. Det er ikke noe som heter innlandsfjord. Anonymkode: ce8ff...ee9 Ja det er en innsjø, men heter fjord. Og er nok det som menes. Anonymkode: f4ac1...60b 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:10 #19 Skrevet torsdag kl. 06:10 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja det er en innsjø, men heter fjord. Og er nok det som menes. Anonymkode: f4ac1...60b Er det ikke merkelig hvordan noen sporer så totalt av straks de møter et nytt ord som ikke er brukt før? Kanskje det er et annet utslag av den samme OCD'en? Anonymkode: e4de8...3c9 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:14 #20 Skrevet torsdag kl. 06:14 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂 Anonymkode: c26f1...2f6 Vannet blir skiftet ut. Det er vann inn og vann ut av innsjøer. Og det er bølger og bevegelse i vannet. Så en innsjø er ikke skittent vann men rent vann fisken bor i. Hvis ikke er det surt myrvann som lukter vondt. Og det bader man selvsagt ikke i. Anonymkode: 79326...709 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå