Gå til innhold

OCD og bade i innsjø


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂

Anonymkode: c26f1...2f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville badet og kost meg :)

  • Liker 1
Skrevet

Bader ikke i innsjøer. Skal jeg bade skal det være saltvann. Bader for å nyte, ikle bare for å bade.

Anonymkode: f4ac1...60b

  • Liker 1
Skrevet

Vannet blir da også skiftet ut i innsjøer, pga små bekker som tilfører  vann, snøsmelting på våren og at vann fordamper.

Er virkelig ikke noe jeg ville brydd meg om.

  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde veldig alvorlig contamination OCD før, samme som deg, men har aldri tenkt på innsjøer…det er jo vann, det vasker deg på en måte. Tankene man får når man har OCD er…🤦‍♀️ Jeg forstår deg. 

Anonymkode: 82d09...6f0

Skrevet

Du blir ikke skitten av å bade i en innsjø. Du trenger ikke dusje etterpå heller. Å snakke om å blir "skikkelig ren" etter å ha badet i en innsjø gir ingen mening.

Kanskje noe er litt slitsomt om dagen? Da blomstrer min OCD opp...

Håper du drar og bader og har det så fint som mulig. Frihet til å bade i innsjø er noe du gir deg selv. ❤️ 

Anonymkode: 0e5b1...266

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bader ikke i innsjøer. Skal jeg bade skal det være saltvann. Bader for å nyte, ikle bare for å bade.

Anonymkode: f4ac1...60b

Mens jeg nyter å bade i rent ferskvann, som i springen, i stedet for saltvann som gjør huden salt og tørr. Og så er det krabber, tang, skjell, maneter osv også der…

Anonymkode: bd703...2e2

  • Liker 1
Skrevet

Har ikke OCD, bader likevel aldri i ferskvann. Synes også det er skittent og mudrete. 

Anonymkode: 0ae02...cad

Skrevet

Har alvorlig OCD (også contamination, i mangel på et bedre norsk ord. Syns smitte et teit). Bader med glede i ferskvann/innsjøer. Så rart hvor forskjellige ting som ødelegger oss med OCD. Jeg har vokst opp med å bade i innsjø. Det er aldri noe skummelt som har skjedd. Derfor føles det trygt for meg, og det kommer det alltid til å gjøre.

Anonymkode: 316b5...3ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har ikke OCD, bader likevel aldri i ferskvann. Synes også det er skittent og mudrete. 

Anonymkode: 0ae02...cad

Skittent og mudrete? Alt ferskvann er ikke likt, høres ut som om du snakker om små tjern, ikke elver og innlandsfjorder.

Anonymkode: bd703...2e2

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂

Anonymkode: c26f1...2f6

Jeg hadde samme problem og har unngått å bade i stillestående vann. Noen år etter jeg var blitt voksen ble det oppdaget parasitter I stillestående vann nær meg. Alle som lo av meg da jeg takket nei til å bade der, lo ikke etterpå for å si det sånn.

Det er lov til å høre på sunn fornuft selv om man har OCD. Problemet er gjerne at en ikke hører på de gode grunnene som fins fordi en er så opptatt med å sloss mot ordren sin. Du må finne balansen, ikke bare en kur.

Anonymkode: d9201...440

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mens jeg nyter å bade i rent ferskvann, som i springen, i stedet for saltvann som gjør huden salt og tørr. Og så er det krabber, tang, skjell, maneter osv også der…

Anonymkode: bd703...2e2

Middelhavet jeg nyter.  Lite slikt der du bader der. Så rent, varmt og deilig. Skjer 1 gang hvert skuddår det frister å bade i Norge, er ikke varmt nok.

Anonymkode: f4ac1...60b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skittent og mudrete? Alt ferskvann er ikke likt, høres ut som om du snakker om små tjern, ikke elver og innlandsfjorder.

Anonymkode: bd703...2e2

Innlandsfjord? :klo: 
 

Uansett TS: de tankene du har nå er sykdommen din. Ikke bit på. Ikke plukk opp OCD-prosjektet ditt. Se på hvordan andre (friske) har det: de bader og koser seg. Se på de og la det styre atferden din. Tankene dine er ikke deg. Du er ikke tankene. 

Anonymkode: ce8ff...ee9

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂

Anonymkode: c26f1...2f6

Jeg tenker at hvis min tenåring med OCD klarer å bli med, så klarer du 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Innlandsfjord? :klo: 
 

 

Anonymkode: ce8ff...ee9

Randsfjorden er en slik.

Tror folk før i tiden var dumme/sjalu på de som bodde ved hav og ville ha fjorder de også😅

Anonymkode: f4ac1...60b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Randsfjorden er en slik.

Tror folk før i tiden var dumme/sjalu på de som bodde ved hav og ville ha fjorder de også😅

Anonymkode: f4ac1...60b

Randsfjorden er en innsjø.

 

Det er ikke noe som heter innlandsfjord.

Anonymkode: ce8ff...ee9

Skrevet

Ikke alle innsjøer er mudrete da.. vet om et fjellvann som er krystallklart og lyseblått. 

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Randsfjorden er en innsjø.

 

Det er ikke noe som heter innlandsfjord.

Anonymkode: ce8ff...ee9

Ja det er en innsjø, men heter fjord. Og er nok det som menes.

Anonymkode: f4ac1...60b

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja det er en innsjø, men heter fjord. Og er nok det som menes.

Anonymkode: f4ac1...60b

Er det ikke merkelig hvordan noen sporer så totalt av straks de møter et nytt ord som ikke er brukt før? Kanskje det er et annet utslag av den samme OCD'en?

Anonymkode: e4de8...3c9

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt alvorlig vaske-ocd, men har blitt 90 % frisk, takk og pris. Men nå våkner det litt til live igjen fordi det er varmt og aktuelt å bade i en innsjø. Merker at jeg stritter skikkelig imot innvendig og føler det er utrolig ekkelt å bade i en stillestående innsjø, der vannet ikke blir skiftet ut. Må jo selvfølgelig dusje etterpå men akkurat nå er angsten tilstede, blir jeg skikkelig ren? Hva tenker dere "vanlige" om dette? Tar gjerne imot noen kloke ord! Vil gjerne ha friheten til å bade på en varm sommerdag 🙂

Anonymkode: c26f1...2f6

Vannet blir skiftet ut. Det er vann inn og vann ut av innsjøer. Og det er bølger og bevegelse i vannet. Så en innsjø er ikke skittent  vann men rent vann fisken bor i. 

Hvis ikke er det surt myrvann som lukter vondt. Og det bader man selvsagt ikke i.

Anonymkode: 79326...709

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...