AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Nå trenger jeg egentlig bare å få ut litt frustrasjon, og samtidig høre om det er flere som opplever noe lignende med foreldre eller nære. Jeg jobber med et fagområde som i stor grad er relevant for de fleste. Enten det gjelder skatt, økonomi, pensjon, HR, ytelser fra NAV, IT eller lignende. Med andre ord ting folk ofte lurer på i hverdagen. Av og til får jeg spørsmål fra venner og familie, og det er jo helt naturlig. Men det som frustrerer meg, er hvordan mine egne foreldre møter meg i dette. Jeg opplever at de i stor grad avfeier det jeg sier, og at de ikke har særlig tillit til min kompetanse. Hvis jeg prøver å forklare hvordan noe fungerer, eller kommer med en anbefaling (gjerne når de selv klager på noe) får jeg raskt høre at det ikke stemmer, fordi «noen andre har sagt noe annet». Samtidig har jeg en bror som er bilmekaniker, og han blir spurt om alt mulig innen bil, motor og diverse teknisk og det er liksom ingen som stiller spørsmål ved det han sier. Jeg derimot, som faktisk jobber innenfor mitt fagfelt hver dag, har gjort det i flere år og etter hvert har blitt en ressurs på arbeidsplassen, opplever ikke å bli møtt med samme tillit. Det er heller ikke sånn at jeg slenger ut meningen min i tide og utide. Men hvis jeg hører dem si ting som f.eks. at: de skatter over 50 % de får langt under minstepensjon mobilen deres er «hacket» …så prøver jeg jo å nyansere og forklare. Er det flere som kjenner seg igjen i dette? Foreldre som fortsatt ser på deg som «barnet» som ikke helt vet hva du snakker om? Anonymkode: c6b8d...713
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Huff ja, jeg er 45 og min mor prater fortsatt til meg som jeg skulle vært 5. Anonymkode: 4ebfc...a06 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er heller ikke sånn at jeg slenger ut meningen min i tide og utide. Men hvis jeg hører dem si ting som f.eks. at: de skatter over 50 % de får langt under minstepensjon mobilen deres er «hacket» …så prøver jeg jo å nyansere og forklare. Er det flere som kjenner seg igjen i dette? Foreldre som fortsatt ser på deg som «barnet» som ikke helt vet hva du snakker om? Anonymkode: c6b8d...713 Jeg kjenner meg igjen, mine foreldre så alltid på meg som et barn i sånne spørsmål. Spesielt det med økonomi og lønn, jeg jobbet med det i årevis, og de trodde fortsatt de måtte forklare meg sånne ting som at man må betale skatt av lønna. Jeg skatter faktisk over 50%, men det er en annen sak 😅 Anonymkode: 85fe3...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Jeg er regnskapsfører og hvis jeg får høre "halv skatt i desember, må jobbe ekstra!" Har jeg bare lært meg at det lureste er å reise seg opp, gå og la folk være lykkelig uvitende. De blir så sure når jeg påpeker hvordan de tar feil. Anonymkode: 37959...050 6
Serina.i Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Kjenner meg noe igjen ja, jobber innenfor yrke i helse og mine foreldre kan spørre om ditt å datt med helseplager og spørre om en «kort skjekk». Når jeg sjekker og kommer med eventuelle råd å gjøre, begynner dem å diskutere med meg hva de heller tror er galt. Og da lurer jeg på, hvorfor i alle gidder du å spørre meg da, hvis du tydeligvis mener de vet bedre selv. Kjenner til den irriterende følelsen, vet ikke helt hva å gjøre med det, enn å bare unngå samtale emner om det, og ikke komme med kommentarer om temaet. 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner meg igjen, mine foreldre så alltid på meg som et barn i sånne spørsmål. Spesielt det med økonomi og lønn, jeg jobbet med det i årevis, og de trodde fortsatt de måtte forklare meg sånne ting som at man må betale skatt av lønna. Jeg skatter faktisk over 50%, men det er en annen sak 😅 Anonymkode: 85fe3...d4f Bare å skatte, siden du er i posisjon til det😊 Anonymkode: 44d6c...23f 1
Umbreon Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Jeg skjønner at dette er utrolig frustrerende, og jeg kjenner meg delvis igjen i det også. Mine foreldre har også mye mer tro på at min bror vet hva han snakker om. Om det meste. Også om ting som er mitt spesialfelt som jeg har karriere i. Jeg er yngst og derfor ser nok mange i familien på meg som et barn fortsatt, selv om jeg er over 30. Jeg prøver i det lengste å ikke bli med i samtaler om mitt fagfelt med de jeg vet at er sånn. Da blir jeg bare stille og lytter, og venter på at de eventuelt skal spørre meg. På spørsmål kan jeg svare, men da er det også mye lettere å si «men hvorfor spurte du hvis du ikke tror på svaret mitt» eller liknende. Har sluttet å se på det som mitt ansvar å oppklare ting for «dumme folk». Det har hjulpet litt. 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er regnskapsfører og hvis jeg får høre "halv skatt i desember, må jobbe ekstra!" Har jeg bare lært meg at det lureste er å reise seg opp, gå og la folk være lykkelig uvitende. De blir så sure når jeg påpeker hvordan de tar feil. Anonymkode: 37959...050 Haha ja, mine foreldre var alltid så bekymret for at jeg fikk baksmell, og var fulle av gode råd om hvordan jeg kunne unngå det. Anonymkode: 85fe3...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Jeg ville kuttet dem ut Anonymkode: 51550...350
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Serina.i skrev (7 minutter siden): Kjenner meg noe igjen ja, jobber innenfor yrke i helse og mine foreldre kan spørre om ditt å datt med helseplager og spørre om en «kort skjekk». Når jeg sjekker og kommer med eventuelle råd å gjøre, begynner dem å diskutere med meg hva de heller tror er galt. Og da lurer jeg på, hvorfor i alle gidder du å spørre meg da, hvis du tydeligvis mener de vet bedre selv. Kjenner til den irriterende følelsen, vet ikke helt hva å gjøre med det, enn å bare unngå samtale emner om det, og ikke komme med kommentarer om temaet. Enkel løsning her. "Det bør du undersøke hos legen". Anonymkode: 390d1...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Huff ja, jeg er 45 og min mor prater fortsatt til meg som jeg skulle vært 5. Anonymkode: 4ebfc...a06 Det er fordi du aksepterer det Anonymkode: 51550...350
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Jeg vil regne med at det handler om at det er ting som gjerne regnes som litt allmenn kunnskap, og personene faktisk tror dem vet hva dem snakker om (selv om det ofte egentlig er feil), og det er sikkert litt enklere innrømme at en ikke kan ting en bilmekaniker, rørlegger, elektriker eller lignende kan. Jeg er selv barnehagelærer, og aner ikke hvor mange som har sagt at de ikke skjønner en trenger høyere utdannelse for det er jo ikke så vanskelig passe barn. "Alle" gjør jo det. Anonymkode: 99293...3cd
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er regnskapsfører og hvis jeg får høre "halv skatt i desember, må jobbe ekstra!" Har jeg bare lært meg at det lureste er å reise seg opp, gå og la folk være lykkelig uvitende. De blir så sure når jeg påpeker hvordan de tar feil. Anonymkode: 37959...050 Ja, innimellom er det lurest å bare la folk tro sine egne meninger. Jeg prøver å unngå samtaler rundt mitt fagfelt, der er det så ekstremt mange som har sine meninger uansett, og det er ikke vits i å gå inn i diskusjoner eller prøve å nyansere litt. Anonymkode: bb708...dc7 1
Nappetass1 Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden Faren min er selverklært verdensmester, og mener du noe annet enn ham er du en idiot. Sjarmerende kar på alle måter🙃 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, innimellom er det lurest å bare la folk tro sine egne meninger. Jeg prøver å unngå samtaler rundt mitt fagfelt, der er det så ekstremt mange som har sine meninger uansett, og det er ikke vits i å gå inn i diskusjoner eller prøve å nyansere litt. Anonymkode: bb708...dc7 Ja, men det er én ting jeg alltid korrigerer, og det er momskutt-regnestykket. Thats a hill I’m willing to die on. Sier én person at man må gi 25% rabatt for å fjerne momsen på en vare, er det min tier. Anonymkode: 37959...050
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden Mitt beste tips er å ikke forsøke å bevise hva du kan, men rett og slett spørre hvorfor de ikke tror på deg. "Dette har jeg utdanning i, og jobber med i timesvis hver dag. Er det noe spesielt som gjør at du ikke tror på meg?". Og VENT på svar. Anonymkode: f811c...daf 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Jeg har opplevd stikk motsatt. Jeg er apotektekniker, jobber ikke som det i dag. Mine foreldre kunne ringe meg etter en legetime og si hva legen hadde sagt. Spørsmålet var om medisinen de hadde fått var for det eller det. Så kunne de komme med spørsmål om ting rundt det som feilte de og jeg måtte jo svare så godt jeg kunne. Enkelte ganger hadde jeg ikke svar og bare sa at det stemmer det legen har sagt. Jeg kjenner ikke hele felleskatalogen selv om jeg er tekniker og er heller ikke lege. Det var/er litt søtt da og det viser jo at de har stor tiltro til med. Savner de telefonene fra mamma ❤️ Anonymkode: 3e66a...7e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du kvinne? Anonymkode: 2bf40...932 Åpenbart Anonymkode: 51550...350
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå