Gå til innhold

Barn som ikke spiser


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2026 den 14.37):

De har vært normalt fungerende og tilsynelatende friske barn helt til nå, så ingen andre en meg (og til dels far, men han har selv en meget snevert og magert kosthold så han ser ikke helt hva som er normalt) har reagert noe utover å registrere og kommentere at de er småspiste og kresne. Første oppfølging er nå på bakgrunn av forsinket utvikling, men det er ikke konkludert med at næringsinntaket er årsaken (men jeg er overbevist om at det er hovedproblemet). For å forklare en normal dag (for den veldig aktive) 14 åringen: et knekkebrød uten smør men en skive salami til frokost, 1/2 skive brød med 1 skive kokt skinke + et halvt eple til lunsj, en potet, en halv gulrot, 1 fiskekake og en skje lettrømme til middag, 1/2 yoghurt til kvelds…. Og dette er kun om jeg smører og serverer. Kun vann… Får h*n velge selv spises ingen ting (jeg har forsøkt den taktikken).  

Anonymkode: afa6e...3b9

Dette er vel umulig 800-1000 kalorier som du skrev, men maks et par hundre kalorier?

Anonymkode: aa650...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fungerer barna dine når de er hos venner og blir invitert til å spise der?

Anonymkode: aa650...4dc

  • Liker 1
Skrevet

«Jeg har regnet at de på en god dag spiser rundt 800 - 1000 kalorier, og da er det som regel godteri og snacks som utgjør det meste»

Mitt første råd er å kutte godteri. Får ikke godteri om man ikke spiser mat. 

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spiser veldig lite godteri/snacks også… Generelt lite kaloritett mat som går ned i det hele tatt. Nøtter og tørket frukt er helt uaktuelt, men kanskje et par biter sjokolade eller smågodt og en neve chips om det er tilgjengelig. Klarer ikke å spise opp en hel is for eksempel. Liker ikke kaker, kan spise noe gjærbakst - men ikke en hel kanelbolle. Liker ikke brød eller rundstykker, kun grove tynne knekkebrød. Ikke smør eller majones. Heller ikke egg eller andre meieriprodukter i særlig grad…. De får servert maten, i tillegg har jeg alltid yoghurt, frukt, muslibarer osv. tilgjengelig sånn i tilfelle de finner ut at de skal ta seg et mellom måltid (har knapt skjedd). Ender ofte opp med å kaste mye mat fordi det ikke blir spist…

Anonymkode: afa6e...3b9

Mulig jeg synser mye nå. Men for ungdom er det vel mer normalt å spise litt snop, chips, nøtter, kake, sjokomelk, brus for å dempe sulten (selv om små mengder). At ungdommer velger bort kaloririk mat som smør, majones, ulike drikker, brød, ville jeg undret meg litt over. Kan det være snakk om spiseforstyrrelser? Kan de være mer bevist på hva de inntar enn du tror? 

Anonymkode: 71e11...d6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mulig jeg synser mye nå. Men for ungdom er det vel mer normalt å spise litt snop, chips, nøtter, kake, sjokomelk, brus for å dempe sulten (selv om små mengder). At ungdommer velger bort kaloririk mat som smør, majones, ulike drikker, brød, ville jeg undret meg litt over. Kan det være snakk om spiseforstyrrelser? Kan de være mer bevist på hva de inntar enn du tror? 

Anonymkode: 71e11...d6d

Har bestandig gjort det. Helt siden de var babyer…. De har vært småspiste helt siden de fikk fast fast føde fra 6 måneders alder. Har hele veien håpet de vokste det av seg, men når de er på vei inn i ungdomsårene så har det blitt mer uttalt en noen sinne og jeg ser konsekvensene både på vekst og kognitiv utvikling. De begynner å få litt komplekser på grunn av dette, men spiser ikke mer likevel. De glemmer å spise, og klarer ikke å spise mer en et par munnfuller når de får en påminnelse om det. 

Anonymkode: afa6e...3b9

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har bestandig gjort det. Helt siden de var babyer…. De har vært småspiste helt siden de fikk fast fast føde fra 6 måneders alder. Har hele veien håpet de vokste det av seg, men når de er på vei inn i ungdomsårene så har det blitt mer uttalt en noen sinne og jeg ser konsekvensene både på vekst og kognitiv utvikling. De begynner å få litt komplekser på grunn av dette, men spiser ikke mer likevel. De glemmer å spise, og klarer ikke å spise mer en et par munnfuller når de får en påminnelse om det. 

Anonymkode: afa6e...3b9

Utredning asap

Anonymkode: aa650...4dc

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har bestandig gjort det. Helt siden de var babyer…. De har vært småspiste helt siden de fikk fast fast føde fra 6 måneders alder. Har hele veien håpet de vokste det av seg, men når de er på vei inn i ungdomsårene så har det blitt mer uttalt en noen sinne og jeg ser konsekvensene både på vekst og kognitiv utvikling. De begynner å få litt komplekser på grunn av dette, men spiser ikke mer likevel. De glemmer å spise, og klarer ikke å spise mer en et par munnfuller når de får en påminnelse om det. 

Anonymkode: afa6e...3b9

Min seksåring har lignende problemer, og det har gått utover både vekst og kognitiv utvikling. Pga. dette er han nå som en femåring på alle måter, og vi har derfor fått utsatt skolestart til neste år. Anbefaler at dere kommer dere til nærmeste universitetssykehus så snart som mulig. Det var spise-og ernæringsteamet som anbefalte oss å søke om utsatt skolestart.

De har hele tiden vært klare på at «disse barna» ikke kan selvregulere pga. manglende sultfølelse. Det blir selvforsterkende fordi de typisk bare småspiser, og da rekker aldri magesekken å utvide seg. Når magesekken skrumper seg sammen, føler de enda mindre sult. Så man må ta regien og tvinge dem til å spise på et eller annet vis. Spørsmålet er hvordan, og det er her spiseteamet kommer inn med rådgivning tilpasset det enkelte barnet.

Anonymkode: 09bef...8ed

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...