Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tubaluba skrev (3 minutter siden):

Det er ikke en forsinkelse, dersom varen sendes i tide.

Det blir ditt ansvar, som kjøper, å kommunisere at det haster for deg - og det skal du gjøre FØR avtale om kjøp. 

Helt uenig og denne håndteringen er helt opp til meg selv.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis du kjøper fredag ettermiddag blir ikke pakken hentet av posten før mandag utpå dagen, uansett om selger løper for å sende pakken minuttet etter du kjøpte varen. Du vil fremdeles tro at vedkommende somlet i flere dager med å sende.

Anonymkode: 76eab...099

Jeg bruker skjønn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Run skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker skjønn.

Ja, du gjør. Men det er overraskende mange som tror pakker blir hentet i helgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått en halvdårlig tilbakemelding selv. Pga emballasje (forstår ikke hva som var dårlig med den) og at varen ikke samsvarte med bildene (forstår ikke det heller, det var bilder fra alle vinkler og ikke noe KI eller lignende). En vare til 200 kroner.)

Jeg ble så lei meg. Vet ikke hvorfor det går så inn på meg. 

Vurderer å slette kontoen på Finn. Jeg har hatt den siden tidlig 2000-tall. 

Jeg er en voksen, normal person. Jeg prøver ikke å lure noen ved de få tingene jeg legger ut for salg. 

Misliker sterkt disse anmeldelsesgreiene. Nå kommuniserer man ikke mer. Man trykker på kjøp, får varen tilsendt, og slenger ut en dårlig anmeldelse i stedet for å gi en tilbakemelding til selger dersom man er misfornøyd. Trist. 

Anonymkode: dd0e9...d79

• Hjerte 1
Skrevet
Run skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker skjønn.

Du bør sette deg inn i hva Finn egentlig har tenkt angående vurderinger. Der selger overholder sin del av avtalen, nemlig å sende innen fristen, skal det ikke gis trekk pga dine forventinger.

• Liker 3
Skrevet
Tubaluba skrev (4 minutter siden):

Du bør sette deg inn i hva Finn egentlig har tenkt angående vurderinger. Der selger overholder sin del av avtalen, nemlig å sende innen fristen, skal det ikke gis trekk pga dine forventinger.

Ser ikke noe behov for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har nylig fått en halvdårlig tilbakemelding selv. Pga emballasje (forstår ikke hva som var dårlig med den) og at varen ikke samsvarte med bildene (forstår ikke det heller, det var bilder fra alle vinkler og ikke noe KI eller lignende). En vare til 200 kroner.)

Jeg ble så lei meg. Vet ikke hvorfor det går så inn på meg. 

Vurderer å slette kontoen på Finn. Jeg har hatt den siden tidlig 2000-tall. 

Jeg er en voksen, normal person. Jeg prøver ikke å lure noen ved de få tingene jeg legger ut for salg. 

Misliker sterkt disse anmeldelsesgreiene. Nå kommuniserer man ikke mer. Man trykker på kjøp, får varen tilsendt, og slenger ut en dårlig anmeldelse i stedet for å gi en tilbakemelding til selger dersom man er misfornøyd. Trist. 

Anonymkode: dd0e9...d79

Man vil få en ufortjent dårlig vurdering på et eller annet tidspunkt om man gjennomfører mange nok salg. Snittet vil uansett være bra og man kan ikke regne med 10.0 i det uendelige.

Jeg ville vurdert å sanksjonere innenfor Finn-systemet om jeg tenkte at det var en åpenbart urimelig vurdering.

AnonymBruker
Skrevet

10 er vel blitt en standard for å si at et kjøp/salg gikk som forventet. Men så har vi sikkert de som mener at får å få 10 så må det foreligge noe ekstraordinært.

Visst selger ikke har 10, så bruker jeg å gå inn og se om noen har skrevet noen kommentarer, altså tilleggsinformasjon som kan fortelle litt mer om selgeren, eller eventuellt kjøperen.

Har en person fått 15 x 10 og 2 x 8, så tenker jeg at de 2 åtterne skyldes at den som gir karakteren aldri gir full pott eller at det er noen som alltid må finne noe de kan trekke ned på.

Selv har jeg bare fått 10, men synes uansett at det er hyggeligst med kommentarene som forteller litt mer som "Seriøs og ærlig person som du trygt kan handle med".

Det beste med ordningen er sikkert at man får luket ut de som er mest useriøse, og får jevnt over dårlig rating.

Anonymkode: af199...481

Skrevet
Run skrev (3 minutter siden):

Ser ikke noe behov for det.

Synd, for du jobber imot et system som kan fungere veldig bra, om det brukes rett. 

• Liker 1
Skrevet
Tubaluba skrev (Akkurat nå):

Synd, for du jobber imot et system som kan fungere veldig bra, om det brukes rett. 

Det vil aldri bli brukt "rett", for mange som ødelegger til å få til det.

Jeg bruker sunn fornuft og gir vurderinger ut i fra det 

AnonymBruker
Skrevet
Run skrev (På 24.6.2026 den 9.37):

Jeg unnlot å gi vurdering til en selger som ga meg en annen vare enn annonsert. Kjøpte 1. juni. Så fikk jeg en vurdering som kjøper i dag, heldigvis nok en tier, men selgeren kunne jo ha valgt å straffe meg for å ikke gi vurdering av vedkommende som selger?

Finn fungerer ikke slik nå.

Nå oppmuntrer Finn alle om å gi en vurdering, men man får ikke vite hva eller om vedkommende har gitt en score eller ei

Anonymkode: 55fd0...479

AnonymBruker
Skrevet
Run skrev (9 timer siden):

Man informerer om man ikke får sendt i løpet av et døgn eller to, ellers risikerer man dårlig vurdering om "forsinkelsen" ikke blir kommunisert. Da vil jeg enten trekke for det eller avstå fra å gi en vurdering. Gir virkelig ikke full score til treiginger.

Enig med deg. Er i en slik situasjon selv. Utrolig treg selger. Godtar budet en halv time før fristen går ut, og nå er det en dag igjen til varen må sendes, og ingenting skjer. Sendte en melding med budet og spurte om noe ved varen. Fikk ikke svar. Sendte en melding for et par dager siden og spurte når varen sendes, får ikke svar.

Så enten er jeg snill med selger og gir ingen vurdering, eller så gir jeg lav score basert på treghet og total mangel på evne til å svare på meldinger.

Anonymkode: a619a...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig med deg. Er i en slik situasjon selv. Utrolig treg selger. Godtar budet en halv time før fristen går ut, og nå er det en dag igjen til varen må sendes, og ingenting skjer. Sendte en melding med budet og spurte om noe ved varen. Fikk ikke svar. Sendte en melding for et par dager siden og spurte når varen sendes, får ikke svar.

Så enten er jeg snill med selger og gir ingen vurdering, eller så gir jeg lav score basert på treghet og total mangel på evne til å svare på meldinger.

Man har  en frist. Da forholder vel kjøper seg også til den. Begynner ikke å mase om og sende meldinger.

Overser som regel spørsmål om å evaluere, det tror jeg de fleste gjør. Hadde gitt dårlig hvis jeg ble lurt. Ellers forholder jeg meg ikke til de scorene.

Anonymkode: 124c5...46e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Begynner ikke å mase om og sende meldinger.

Finn.no er lagt opp til at man kan sende selger melding. Så ser ikke på et par spørsmål som mas. Hadde jeg sendt melding hver dag, så hadde jeg mast.

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (10 timer siden):

Jeg tar utgangspunkt i 5, så legger jeg heller til hvis opplevelsen er bedre enn forvennet. Så jeg gir aldri trekk, men eventuelt tillegg.

Anonymkode: 0f7fd...de7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tar utgangspunkt i 5, så legger jeg heller til hvis opplevelsen er bedre enn forvennet. Så jeg gir aldri trekk, men eventuelt tillegg.

Jaha. Du gir folk dårlig score hvis de gjør alt de skal...

Man begynner vel med max score, og går de utenom regler, er ikke varen slik den skal, så setter man ned score.

Du kan alså være en del av at ett menneske, som følger alle regler får dårlig score og ikke får solgt.

Da vet jeg at den scoren er bare å hoppe over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jaha. Du gir folk dårlig score hvis de gjør alt de skal...

Man begynner vel med max score, og går de utenom regler, er ikke varen slik den skal, så setter man ned score.

Du kan alså være en del av at ett menneske, som følger alle regler får dårlig score og ikke får solgt.

Da vet jeg at den scoren er bare å hoppe over.

Altså, det er en skala fra 1-10, man må jo bruke den hvis den skal ha noen verdi i det hele tatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ikke så stor rolle hvor mange stjerner folk gir hvis de skriver hva de mener. Trekker de for dårlig emballasje er jo det noe annet enn å få en skoeske med en murstein i, og det kan være de trekker for noe som ikke er noe problem for meg. Så veldig fint om man skriver litt.

Sånn sett er problemet at ts velger å la være å gi feedback når hen ikke får den avtalte varen. Det er ganske illojalt mot fellesskapet på Finn at en som ikke leverer skal komme like godt ut som en som ikke gjør det. Sånn sett gjør man jo seg selv en bjørnetjeneste også, fordi man selv også taper på det om man selv er en som leverer etter avtalen. Da kom den selgeren like bra ut av det som deg. 😉

Anonymkode: 0e987...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Fikk dårlig vurdering fordi katta til kjøper ikke likte leken 🤦‍♀️ Det er en risiko kjøper tar. Noe jeg virkelig ikke skal få noe negativt for. Har selv katter og de velger søppel istedenfor leker 😅

Anonymkode: 50d95...da8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I et slikt tilfelle ville jeg gitt vurdering og trukket for dårlig kommunikasjon, men kan vente litt og se om det kommer en beklagelse og forklaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner en «fraværsassistent» eller «feriemodus» på Finn. Slik det er nå, må man skjule alle annonser dersom man f.eks. reiser på ferie i flere uker. Konsekvensen er at potensielle kjøpere som har lagret annonsen som favoritt tror at annonsen er deaktivert/trukket av andre årsaker og at varen ikke er tilgjengelig mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...