Gå til innhold

Symptomer perimenopause

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette stemmer ikke.

Hovedregelen er at så lenge man har livmor intakt så må man ta progesteron hvis man tar østrogen, for å beskytte livmorslimhinnen. Har man fjernet livmoren kan man ta kun østrogen.

Det er likevel mulig å gjøre unntak: Har man regelmessig eggløsning (og dermed menstruasjon) så produserer kroppen fremdeles progesteron selv og man kan derfor ta kun østrogen. Har man få eller ingen eggløsninger (og dermed fraværende eller uregelmessig menstruasjon) produserer man ikke nok progesteron selv og må derfor ta det i tillegg til østrogen.

Jeg tar nå kun østrogen fordi jeg opplever å bli så nedstemt av progesteron. Gynekologen min sier det går bra så lenge jeg har regelmessige eggløsninger, og så lenge jeg kommer på årlige kontroller for å følge med livmorslimhinnen.

Anonymkode: d8de2...7c6

Det "stemmer" jo, selv om det ikke var helt nøyaktig og ikke noen uttømmende liste. Du kaller det å ha livmor, jeg kaller det å ha mensen. Vanskelig å ha mensen uten livmor! Hovedpoenget mitt var, med tanke på den jeg siterte, at man vet ikke om det er lavt østrogen eller lavt progesteron, for man medisinerer som regel på bakgrunn av symptomer. Og det du sier stemmer jo også med dette, du opplever å bli nedstemt, så derfor justeres medisineringen på bakgrunn av det. Ikke blodprøver.

Anonymkode: 52709...929

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du da at det var hormonelt i det hele tatt?

Anonymkode: 30d28...b30

Fordi jeg også har gått skikkelig opp i vekt selv om jeg spiser det samme som før. Syklusen er også kortere…

Anonymkode: d901c...dfd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som aldri har hatt noe særlig plager rundt mens hele livet, fikk plutselig voldsomt store blødninger og kramper. Men det verste er PMS-plagene mentalt, det er bekmørkt i hodet noen dager før mens. Har også fått nattesvette. Jeg må komme meg til gynekolog for behandling.. de fysiske plagene er nå som de er, og er håndterbare. De psykiske derimot, de er vanskelige å håndtere. 

Anonymkode: 3f859...84f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 8.53):

Hvis man fremdeles har mensen så må man ta begge deler. Har man ikke mensen behøver man ikke ta begge deler. Gynekologen vil som regel ikke måle hormonnivået, de behandler ut fra symptomene som blir beskrevet og så øker man kanskje dosen hvis man ikke får god nok effekt.

Anonymkode: 52709...929

Nei man må jo ikke det, man kan ta bare progesteron …

Anonymkode: 71235...9e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei man må jo ikke det, man kan ta bare progesteron …

Anonymkode: 71235...9e2

Man MÅ ikke ta noen av delene 

Anonymkode: d901c...dfd

AnonymBruker
Skrevet

Er 42 og i perimenopausen. Mensen kommer uregelmessig men har fortsatt all PMS, og mer slitsom PMS enn tidligere. Føler meg helt elendig med migrene og magesmerter og griner for det minste. Har alltid hatt vanskelig PMS, men ikke sånn her. Siste mensen jeg hadde, blødde jeg i 20 dager- ikke noen spotting. "Dag 2- blødning" helt til siste dagen. 

Anonymkode: f6e08...e18

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har opplevd å bli skikkelig kvalm? 

Anonymkode: ee67e...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...