AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Skrevet 24. juni Hvile symptomer fikk dere i tidlig perimenopause, med fortsatt syklus intakt? Ulike typer symmtomer gjennom syklusen? Anonymkode: 71235...9e2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Skrevet 24. juni Ingen. Var ikke før mensen ble ustabil jeg begynte å svette litt mer, og 2 år etter det kom krystallsyken med mensen. Aldri hatt symptomer foruten ved mensen, den har alltid hatt 2 dager med kraftig blødning og mye smerter. Det er akkurat samme nå, den kommer bare sjeldnere. Anonymkode: f0029...46c
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Bla. mer og mer svetting på natt, angst og bekymring, humørsvingninger, nedsatt libido, tørt i hals og øyne. Anonymkode: 52709...929
AnonymBruker Skrevet 25. juni #4 Skrevet 25. juni Økende smerter uken før mens, og mensen gikk til slutt over til kun å være spotting av brunt blod. Hetetokter. Nattsvette (særlig uken før mens og under menstruasjon). Mer angst. Hjernetåke. Tørre øyne. Siste året: økende hetetokter, nattsvette, veldig tørr hud, klør inni øregangene, mer humørsvingninger før mens (blir veldig lei meg). Startet da jeg var 37 og kom gradvis og ble stadig økende. Er snart 42 og har akkurat startet på HRT. Veldig sliten av å ikke kunne sove godt 2 uker hver mnd Anonymkode: d6412...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Jeg er 48 og syklusen har vært ustabil i et års tid. Men merker absolutt ingen andre symptomer. Har egentlig aldri hatt noe symptomer som henger sammen med syklus, ikke noe humørsvinginger eller smerter. Har aldri kunnet gjette hvor jeg er i syklus uten å se på kalenderen. Har vært heldig, krysser fingrene for at det fortsetter slik. Anonymkode: 4893f...52f
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni 48 år. Det startet med hetetokter på natt og uregelmessig mens for 4-5 år siden. Ellers har jeg opplevd tørre øyne, nedsatt libido og senket stemningsleie.Følt meg mye sliten og hatt masse cravings på usunn mat, hvilket jeg ikke har hatt like mye av før. Startet i fjor med Sequidot plaster og da ble alle symptomene borte ganske raskt. Men nå er det leveringsproblemer på denne og jeg har nå gått 2 uker uten. Har begynt å sove dårligere igjen men ikke merket hetetokter enda. Anonymkode: a0288...b25 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 48 år. Det startet med hetetokter på natt og uregelmessig mens for 4-5 år siden. Ellers har jeg opplevd tørre øyne, nedsatt libido og senket stemningsleie.Følt meg mye sliten og hatt masse cravings på usunn mat, hvilket jeg ikke har hatt like mye av før. Startet i fjor med Sequidot plaster og da ble alle symptomene borte ganske raskt. Men nå er det leveringsproblemer på denne og jeg har nå gått 2 uker uten. Har begynt å sove dårligere igjen men ikke merket hetetokter enda. Anonymkode: a0288...b25 Be om estrogel og utrogestan i stedet. Ikke leveringsproblemer der. Anonymkode: bccd6...cb8
AnonymBruker Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni Hjertebank, hetetokter, allergi, hodepine, forverret ibs (det eneste jeg hadde fra før), også mye uvelhet som kvalme, svimmelhet og tretthet. Alt dette var håndterbart, men holdt på i 8 år før blødningsforstyrrelsene begynte. Anonymkode: 24c68...a60
AnonymBruker Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni Hos meg begynte det gradvis da jeg var ca 39/40. Nattesvette, hetetokter, søvnvansker, tørre øyne, nedsatt sexlyst, mer uforutsigbare humørsvigninger (har alltid hatt pmdd, så ikke nytt symptom), nedstemthet, hjernetåke, utmattelse, leddsmerter. Har også vært utbrent, så vet ikke om det hadde vært like ille om jeg hadde blitt sykemeldt før jeg møtte veggen 🤷🏻♀️ Opplever at østrogen hjelper mot hetetokter, nattesvette og leddsmerter. Muligens mot tørre øyne og søvnvansker også, men tar øyedråper og melatonin for det i tillegg. Resten strever jeg med enda. Anonymkode: d8de2...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #10 Skrevet 25. juni Og ja: har fått menstruell migrene også. Gøy med overgangsalder si 😆 Anonymkode: d8de2...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #11 Skrevet 26. juni Anbefaler deg å søke på perimenopausen her inne. Har den siste tiden vært enormt med tråder om det. Jeg slet med nattesvette, hjernetåke, problemer med å sovne, hyppige oppvåkninger på natt, irritabel etc.. Anonymkode: 84aa2...be7
AnonymBruker Skrevet 26. juni #12 Skrevet 26. juni Utslett og sopp overalt på kroppen…🤮 Anonymkode: d901c...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #13 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Utslett og sopp overalt på kroppen…🤮 Anonymkode: d901c...dfd Var det pga lav østrogen eller lav progesteron? Merka du noe forskjell gjennom syklus og hva hjalp evt ? Anonymkode: 71235...9e2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #14 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Anbefaler deg å søke på perimenopausen her inne. Har den siste tiden vært enormt med tråder om det. Jeg slet med nattesvette, hjernetåke, problemer med å sovne, hyppige oppvåkninger på natt, irritabel etc.. Anonymkode: 84aa2...be7 Merka du noen forskjeller på de symmtomene gjennom syklusen? Var det bare progesteron du trengte. Eller østrogen? Anonymkode: 71235...9e2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #15 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var det pga lav østrogen eller lav progesteron? Merka du noe forskjell gjennom syklus og hva hjalp evt ? Anonymkode: 71235...9e2 Hvordan skulle jeg vite det? ☺️ Anonymkode: d901c...dfd
AnonymBruker Skrevet 26. juni #16 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvordan skulle jeg vite det? ☺️ Anonymkode: d901c...dfd Hvis du hadde prøvd noe behandling og om det feks hjalp å bare tilføre progesteron feks Anonymkode: 71235...9e2
AnonymBruker Skrevet 26. juni #17 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan skulle jeg vite det? ☺️ Anonymkode: d901c...dfd Hvis du hadde prøvd noe behandling og om det feks hjalp å bare tilføre progesteron feks eller om du merka noe forskjell gjennom syklus som kunne indikere det . Anonymkode: 71235...9e2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #18 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis du hadde prøvd noe behandling og om det feks hjalp å bare tilføre progesteron feks eller om du merka noe forskjell gjennom syklus som kunne indikere det . Anonymkode: 71235...9e2 Hvis man fremdeles har mensen så må man ta begge deler. Har man ikke mensen behøver man ikke ta begge deler. Gynekologen vil som regel ikke måle hormonnivået, de behandler ut fra symptomene som blir beskrevet og så øker man kanskje dosen hvis man ikke får god nok effekt. Anonymkode: 52709...929
AnonymBruker Skrevet 27. juni #19 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan skulle jeg vite det? ☺️ Anonymkode: d901c...dfd Hvordan vet du da at det var hormonelt i det hele tatt? Anonymkode: 30d28...b30
AnonymBruker Skrevet 27. juni #20 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man fremdeles har mensen så må man ta begge deler. Har man ikke mensen behøver man ikke ta begge deler. Gynekologen vil som regel ikke måle hormonnivået, de behandler ut fra symptomene som blir beskrevet og så øker man kanskje dosen hvis man ikke får god nok effekt. Anonymkode: 52709...929 Dette stemmer ikke. Hovedregelen er at så lenge man har livmor intakt så må man ta progesteron hvis man tar østrogen, for å beskytte livmorslimhinnen. Har man fjernet livmoren kan man ta kun østrogen. Det er likevel mulig å gjøre unntak: Har man regelmessig eggløsning (og dermed menstruasjon) så produserer kroppen fremdeles progesteron selv og man kan derfor ta kun østrogen. Har man få eller ingen eggløsninger (og dermed fraværende eller uregelmessig menstruasjon) produserer man ikke nok progesteron selv og må derfor ta det i tillegg til østrogen. Jeg tar nå kun østrogen fordi jeg opplever å bli så nedstemt av progesteron. Gynekologen min sier det går bra så lenge jeg har regelmessige eggløsninger, og så lenge jeg kommer på årlige kontroller for å følge med livmorslimhinnen. Anonymkode: d8de2...7c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå