Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Nå kommer et kjempedumt spørsmål. Jeg og mannen har vært sammen siden tenårene, og skal i gang med babylaging til høsten. Jeg går per nå på ppiller, og er veldig usikker på ting man "bør" gjøre under prøving. Avstår dere helt fra alkohol? Enkelte typer mat? Hvor ofte har dere sex? Vi er enda ganske unge, og de rundt oss er ikke helt i gang med barn enda. Har liksom ikke så mange å spørre, og vil heller høre med levende kvinner enn Chatgpt. 

Har tidligere blitt gravid mens jeg gikk på ppiller. Slurvet ikke, men hadde matforgiftning noen dager, og skjønte ikke at ppillens effektivitet kan reduseres ved diare/oppkast. Ble så klart gravid, og endte med å ta abort. Dette er to år siden.

Anonymkode: c9f43...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo sunnere mannen er månedene før du befruktes, jo lettere svangerskap får du. Så han bør absolutt kutte ultraprosessert mat, alkohol osv

Anonymkode: 980ef...c80

Skrevet

Mye nyere forskning kan tyde på at også mannens livsstil i mnd før befruktning kan påvirke veldig din graviditet og om du blir syk under graviditeten (morkaken spesielt, som kan skape mye trøbbel 😅). Så vil anbefale at både du og mann dropper all form for nikotin og selvfølgelig minsker inntak av f. Eks alkohol, koffein. Ellers ville jeg egentlig levd som normalt. Har faktisk erfaring med det her selv, men kan jo selvfølgelig være tilfeldig. Denne gang har mannen sluttet å snuse, omtrent null alkohol og kuttet i koffeinforbruket. I tillegg til at vi begge har vært litt ekstra nøye på matinntak osv. 

Sist graviditet var et h** og jeg vurderte å aldri gjøre det igjen. Ble også veldig syk mot slutten (svangerskapsforgiftning) og baby måtte derfor komme en del før termin. Alt gikk fint, men var faktisk redd for å bli gravid igjen. Denne graviditeten har vært helt fantastisk i forhold. Og er fortsatt frisk og ifølge spesialister ligger det ann til at jeg faktisk holder meg frisk Denne gangen. Nå er det bare noen få uker igjen til termin. 

Vi sluttet med p-pille litt før faktisk prøving, 1-2 mnd før. Med første ble jeg gravid på ca. 1 mnd fra vi begynte å prøve (da hadde vi sex hver dag 🤭). Med andre så tok det 2-3 mnd fra vi begynte å prøve ordentlig. Da med sex omtrent hver 2. Dag. Men altså, med barn i hus fra før skjedde det at vi ikke fikk det til 😅. Hadde testen vært negativ på den siste der hadde vi nok forsøkt å følge litt mer med på typ eggløsning og det greierne der. Men slapp heldigvis det 😊 Jeg personlig tror det er best å ha det litt kjekt med prøvingen først, også får man heller tracke og sånt om det ikke går de første mnd... 

Anonymkode: e2341...309

Skrevet

Begynn med folsyre fra måneden før dere prøver, sex annenhver - hver tredje dag rundt eggløsning, spis og kos dere 🥰 trenger ikke tenke på matinntak før du er gravid. Noen drikker før eggløsning, andre gjør ikke det. Det må du nesten kjenne på selv. Jeg gjorde det med de to første og stoppet da jeg fant ut at jeg var gravid på dag 9 etter eggløsning. De er friske og fine tenåringer. Med tredje nå har jeg ikke drukket før eggløsning på denne prøverunden men det var tilfeldig 😊

Anonymkode: 592ee...1f3

• Liker 1
Skrevet

Lev livet...spis og kos dere 

Folat før og mens dere prøver 

Når du ser to streker.. ikke noe alkohol.

• Liker 2
Skrevet

Folat-tilskudd er det viktigste du kan gjøre. Dette må du begynne med før du blir gravid. Bare å starte. 
Mannen kan med fordel leve så sunt som mulig i tre mnd før befrukting og videre i prøveperioden. 
Ellers tenker jeg viktig å kose dere og ha sex når dere har lyst, ikke tenk så mye på at dere må gjøre det til visse tider. Selv ble jeg gravid av et samleie ca  5 dager før eggløsning. 

Anonymkode: 32126...08a

Skrevet

Begynte på folat 6 mnd før spiralfjerning. Vi hadde sex like ofte som før(hver/annenhver dag) ellers ingen tiltak. Gravid 4 uker etter fjerning av spiral.

Mange mener man skal være forberedt på at det kan gå lang tid. Like viktig å være forberedt på at det går med en gang, mange av de også. For oss var det viktig at dette var en naturlig prosess. Altså ingen apper, EL-tester, graviditetstester uten indikasjon osv. Den praten ville jeg tatt, for min mann sa flere av hans kompiser hatet at damene gjorde det til et prosjekt og at sexlysten ble redusert. Mannen tok seg likevel selv i å tolke kroppen min mye ang symptomer og siden den gang føler han sterkt på når jeg har eggløsning osv. Dette var noe han styrte med på egenhånd.

Anonymkode: 6c06d...d70

Skrevet

For min del tok det litt tid før kroppen kom igang igjen etter at jeg sluttet på p-piller, så jeg ville sluttet med de en/to måneder før vi skulle begynne prøvingen. Men igjen, jeg hadde nok litt uflaks 😊 Ellers har jeg kuttet alkohol fra eggløsning til testing, begynt med folat måneden før vi begynte å prøve og redusert kaffeinntaket til to/tre kopper om dagen fra prøvingen av. Jeg drikker nok lett fem kopper kaffe til vanlig. Masse lykke til!

Anonymkode: 65368...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...