Portia Catonis Skrevet 23. juni #21 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har en gjenerelt spørsmål, og det er faktisk folk som ser ned på oss som ikke har tatt høyere utdanning? Jeg trives faktisk veldig godt som helsefagarbeider, og jeg er stolt av det jeg har oppnådd. Jeg har dysleksi og har alltid syntes skole har vært vanskelig, så det å fullføre utdanningen og få en stabil jobb betyr mye for meg. Hadde ofte planer å oppe av vgs ofte men glad at jeg ikke gjorde . Jeg føler ikke at jeg må ta høyere utdanning for å være vellykket. Helsefagarbeidere er en viktig del av helsevesenet, og uten oss hadde mye av den daglige driften og omsorgen for pasientene ikke fungert. Derfor synes jeg det er litt trist når det virker som om noen ser ned på yrkesfag eller tenker at man alltid må studere videre for å lykkes. Når jeg og venniner snakker om utdanning, så spør de ofte om å ta høyder utdanning, men jeg ønsker jo ikke det . Jeg har møtt ganske fordomsfulle mennesker som har sett ned på meg og til og med ledd av meg ( beskjedfolk). Men i det minste kan jeg trøste meg at AI ikke kan ta over jobben min . Men spørsmålet er hvorfor er det ikke normalisert å ikke ta høyere utdanning når man ikke ønsker ? ( skal kanskje ta en utdanning men ikke før senere tid i gusse ) Anonymkode: 499e7...474 Med mindre du er Donald Trump, Paven eller Kong Charles kommer det alltid til å være noen som ser ned på deg. Om jobben din er viktig eller ikke spiller ingen rolle. De aller fleste bryr seg ikke om å se ned på andre, de er kun opptatt av seg og sitt. Hvis du virkelig trives så svarer du det når folk spør. De tenker at det er logisk at du har lyst til å bli sykepleier og få høyere lønn, fordi det er det de ville gjort selv.
Amys Skrevet 23. juni #22 Skrevet 23. juni Hovedsaken er at man trives med den jobben man har, ikke hvor mange års utdanning man har. De eneste jeg ser "ned" på er de som ikke gidder å jobbe og lever på NAV-stønader, eller folk som hater yrket de har endt opp med, men som ikke gjør noe med det. (ser egentlig ikke "ned" på folk, blir bare litt oppgitt over at de ikke tar tak og gjør noe med problemet) 1
fru Alving Skrevet 23. juni #23 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå går du utifra at man som helsefagarbeider alltid har en fysisk tung jobb, det stemmer ikke. Har kun jobbet med psykisk sykdom. Anonymkode: 19d91...0bb Det er mulig at du ikke har en fysisk tung arbeidshverdag. Realiteten er likevel at mange av de som har fagbrev ender opp i de yrkene som sliter ut kroppen. På en skole vil de som er lektorer ha minst undervisningstimer pr dag, mens de som har fagbrev har masse timer de skal jobbe og mindre i lønn. Og da tenker jeg at om du vil inn i skolen(eller helse) så er det nok best å ta en utdanning så du sitter igjen med en ok lønn og en jobb du kan bli eldre i.
AnonymBruker Skrevet 23. juni #24 Skrevet 23. juni Ser ikke ned på noen yrker, de aller fleste er nyttige! Likevel er realiteten at helsefagarbeider = mye turnusarbeid, middels til lav lønn ut i fra arbeidstiden som er ubekvem, begrenset autonomi i jobben, og tungt fysisk. Dette er noe mange ikke tenker over når de er unge og spreke. Så går det noen år, og pipa får en annen låt når man har huslån og familie og er lei av å jobbe helger, helligdager, slite med helsen og gjøre repetitive oppgaver uten noen særlig andre gode alternativer hvis man ønsker å bytte jobb uten å måtte ta en ufaglært jobb med enda mindre betaling.. Derfor kommer jeg til å oppfordre mine barn til å tenke godt over hvordan de ønsker at arbeidslivet skal se ut for dem, ikke bare de første 10 årene, men frem til de er pensjonister! Selvsagt ut i fra evner og interesser. Har man for eksempel forutsetninger til å bli sykepleier, kommer jeg til å oppfordre til å bli det fremfor helsefagarbeider fordi det i fleste tilfeller er verdt å bruke de 2 ekstra årene det tar og bli sykepleier grunnet betydelig flere muligheter for ulike jobber og bedre lønn, rett og slett. (Nå kommer jeg ikke til å anbefale helsevesenet i det hele tatt men, siden det var det som ble brukt som eksempel i tråden, tar jeg utgangspunkt i det). Anonymkode: 0174c...910 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå