AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:02 #1 Skrevet mandag kl. 19:02 Jeg har en gjenerelt spørsmål, og det er faktisk folk som ser ned på oss som ikke har tatt høyere utdanning? Jeg trives faktisk veldig godt som helsefagarbeider, og jeg er stolt av det jeg har oppnådd. Jeg har dysleksi og har alltid syntes skole har vært vanskelig, så det å fullføre utdanningen og få en stabil jobb betyr mye for meg. Hadde ofte planer å oppe av vgs ofte men glad at jeg ikke gjorde . Jeg føler ikke at jeg må ta høyere utdanning for å være vellykket. Helsefagarbeidere er en viktig del av helsevesenet, og uten oss hadde mye av den daglige driften og omsorgen for pasientene ikke fungert. Derfor synes jeg det er litt trist når det virker som om noen ser ned på yrkesfag eller tenker at man alltid må studere videre for å lykkes. Når jeg og venniner snakker om utdanning, så spør de ofte om å ta høyder utdanning, men jeg ønsker jo ikke det . Jeg har møtt ganske fordomsfulle mennesker som har sett ned på meg og til og med ledd av meg ( beskjedfolk). Men i det minste kan jeg trøste meg at AI ikke kan ta over jobben min . Men spørsmålet er hvorfor er det ikke normalisert å ikke ta høyere utdanning når man ikke ønsker ? ( skal kanskje ta en utdanning men ikke før senere tid i gusse ) Anonymkode: 499e7...474 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:06 #2 Skrevet mandag kl. 19:06 Jeg synes det er helt ok. Kjenner mange med vgs.som har god jobb og god inntekt. Du bør drite i hva folk måtte mene, ts. DU bestemmer hva du bør eller ikke bør gjøre. Anonymkode: 89706...9e5 4 3
Summeer Skrevet mandag kl. 19:51 #3 Skrevet mandag kl. 19:51 You do you! Jeg er kjempestolt av den datteren min som valgte yrkesfaglig videregående! Mye lurere enn å surre rundt på studiespess uten noen klare ønsker om å studere i mange år. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:53 #4 Skrevet mandag kl. 19:53 Ser ikke ned på folk med fagutdanning, det er mange som ikke vil, klarer, orker eller ønsker å ta høyere utdanning, og det er helt greit. Vi trenger folk med fagbrev også, de er viktige. Men hadde du vært min datter/venninne hadde jeg anbefalt sykepleie over helsefagarbeider, rett og slett fordi det gir flere muligheter på sikt. Når kroppen er sliten, stell dag ut og dag inn tærer deg til beinet, og turnus ikke lenger er til å leve med, så er det enklere å få en annen jobb eller videreutdanning som sykepleier. På den annen side så er det aldri for sent, ønsker du å ts høyere utdanning om femten år går det helt fint an. Anonymkode: 8727b...d00 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:00 #5 Skrevet mandag kl. 20:00 Vært stolt av profesjonen din! - Hvis du først skal ta videreutdanning, er det jo flere spennende fordypninger som helsefagarbeidere kan ta via fagskole, f.eks. kreftomsorg, psykisk helse og demensomsorg, for å nevne noen. Anonymkode: 689ea...6c3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:01 #6 Skrevet mandag kl. 20:01 Jeg er utrolig glad mune valgte yrkesfag. Og de har så mange muligheter videre hvis de ønsker. Ser bare nå på 2 venniner av jenta som gikk studie. Ferdig nå, den enne trodde at etter 3 år på vgs så ville ho kunne gå ut i jobb. Ikke fått noe og nå kom ho med ho ville vil helsefagarbeider så nå har ho søkt yrkesskole for å gå det. Den andre vet ikke hva ho vil, for ho og fant jo ut at det var jo ikke noe jobb enten må en videre eller så har de jo ikke noe mer en de har gått. Ho har fått jobb som støttekontakt og vurderer og å nå gå helsefag hvis ho kom inn til høsten. Begge jentene sa de syns det var dumt rådgivere på ungdomsskolen ikke hadde pratet mer opp yrkesfag og mulighetene der Anonymkode: 5af0a...63e
AnonymBruker Skrevet i går, 04:03 #7 Skrevet i går, 04:03 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er utrolig glad mune valgte yrkesfag. Og de har så mange muligheter videre hvis de ønsker. Ser bare nå på 2 venniner av jenta som gikk studie. Ferdig nå, den enne trodde at etter 3 år på vgs så ville ho kunne gå ut i jobb. Ikke fått noe og nå kom ho med ho ville vil helsefagarbeider så nå har ho søkt yrkesskole for å gå det. Den andre vet ikke hva ho vil, for ho og fant jo ut at det var jo ikke noe jobb enten må en videre eller så har de jo ikke noe mer en de har gått. Ho har fått jobb som støttekontakt og vurderer og å nå gå helsefag hvis ho kom inn til høsten. Begge jentene sa de syns det var dumt rådgivere på ungdomsskolen ikke hadde pratet mer opp yrkesfag og mulighetene der Anonymkode: 5af0a...63e Foreldre har også et ansvar for å informere og veilede rundt yrkesvalg, kan ikke legge det over på kun ungdomsskolen! Anonymkode: fcd1e...f2c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #8 Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har en gjenerelt spørsmål, og det er faktisk folk som ser ned på oss som ikke har tatt høyere utdanning? Jeg trives faktisk veldig godt som helsefagarbeider, og jeg er stolt av det jeg har oppnådd. Jeg har dysleksi og har alltid syntes skole har vært vanskelig, så det å fullføre utdanningen og få en stabil jobb betyr mye for meg. Hadde ofte planer å oppe av vgs ofte men glad at jeg ikke gjorde . Jeg føler ikke at jeg må ta høyere utdanning for å være vellykket. Helsefagarbeidere er en viktig del av helsevesenet, og uten oss hadde mye av den daglige driften og omsorgen for pasientene ikke fungert. Derfor synes jeg det er litt trist når det virker som om noen ser ned på yrkesfag eller tenker at man alltid må studere videre for å lykkes. Når jeg og venniner snakker om utdanning, så spør de ofte om å ta høyder utdanning, men jeg ønsker jo ikke det . Jeg har møtt ganske fordomsfulle mennesker som har sett ned på meg og til og med ledd av meg ( beskjedfolk). Men i det minste kan jeg trøste meg at AI ikke kan ta over jobben min . Men spørsmålet er hvorfor er det ikke normalisert å ikke ta høyere utdanning når man ikke ønsker ? ( skal kanskje ta en utdanning men ikke før senere tid i gusse ) Anonymkode: 499e7...474 Tenker høyere utdannelse er "lage kanonføde soldater i krigen mot kapitilistisk utdannings industri", i lys av at vi har meningsløs,gratis, og utvannet høyere utdanning i Norge - hvorfor utdanne folk, om ikke det er for å "terrorisere utdanning som konsept i million kapitalistisk utdanning industri"😊 Anonymkode: db158...f30
fru Alving Skrevet i går, 09:44 #9 Skrevet i går, 09:44 Det er jo fint at du trives. Og jobben du gjør er viktig og betyr mer enn det meste annet. Men hadde du vært min datter eller venn så hadde jeg snakket opp sykepleieryrket. Man er ikke ung og frisk for alltid. En sykepleier kan jobbe i helt andre typer yrker og kan og ta andre typer videreutdanning. Og til deg over som snakket om at de du kjente ikke fikk jobb etter studiespes. Vel studiespes element som et utgangspunkt forvidere studier. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #10 Skrevet i går, 09:50 Nei, ingen normalt oppegående personer ser ned på andre sin utdanning/jobb. Anonymkode: 19d91...0bb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #11 Skrevet i går, 09:50 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Foreldre har også et ansvar for å informere og veilede rundt yrkesvalg, kan ikke legge det over på kun ungdomsskolen! Anonymkode: fcd1e...f2c Også ligger litt av ansvaret hos ungdommen selv. I dag ligger all informasjon tilgjengelig ute på internett, så det skal ikke være så vanskelig å gjøre research. Både vilbli.no, utdanning.no og karriereveiledning.no er nyttige ressurser. Anonymkode: 4a14c...e0c
AnonymBruker Skrevet i går, 09:52 #12 Skrevet i går, 09:52 fru Alving skrev (7 minutter siden): Det er jo fint at du trives. Og jobben du gjør er viktig og betyr mer enn det meste annet. Men hadde du vært min datter eller venn så hadde jeg snakket opp sykepleieryrket. Man er ikke ung og frisk for alltid. En sykepleier kan jobbe i helt andre typer yrker og kan og ta andre typer videreutdanning. Og til deg over som snakket om at de du kjente ikke fikk jobb etter studiespes. Vel studiespes element som et utgangspunkt forvidere studier. Nå går du utifra at man som helsefagarbeider alltid har en fysisk tung jobb, det stemmer ikke. Har kun jobbet med psykisk sykdom. Anonymkode: 19d91...0bb
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #13 Skrevet i går, 09:57 Jeg tenker at dersom dere snakker om tema utdanning så er det ikke så rart noen spør og det er bare å si at du er fornøyd med situasjonen slik den er. Jeg opplevde det samme da jeg jobbet som fagarbeider. Jeg tok en bachelor i voksen alder men det var mer an interesse enn av press. Når noe spør så kan det også tenkes at de ser deg som en person full av ressurser som lett kunne gjennomført studiet? Anonymkode: 6fe5b...c60
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #14 Skrevet i går, 10:06 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå går du utifra at man som helsefagarbeider alltid har en fysisk tung jobb, det stemmer ikke. Har kun jobbet med psykisk sykdom. Anonymkode: 19d91...0bb Psykisk sykdom kan jo vær mye tyngre å jobbe med. Jeg takler ikke å bli slått , klort, og spyttet på på jobb, heller ikke begeistret for all avføring som skal hagle rundt og klines overalt. Heller en fysisk jobb enn psykisk sykdom… Anonymkode: 31d70...6e8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #15 Skrevet i går, 10:06 Man blir sett ned på fordi fen teoretiske kunnskapen er på ett lavt nivå. Har selv gått helse og sosialfag på vgs, og matte, norsk og engelsk var bare repetisjon fra ungdomskolen. Den «medisinske» biten var kun grunnleggende og lagt rett frem for oss så man trengte bare å «pugge». Dersom du hadde studert videre så hadde du sett forskjellene. Når du tar høyere utdanning må du selv tenke deg til og søke opp riktig fakta. Du må skrive og tolke akademiske tekster, forskning, teorier, kildekritikk osv. Dette er ting du ikke får gjennom jobb erfaring, eller lesing på fritiden. Å studere er en form for selvutvikling, vi utvider også perspektivene våre når vi tilegner oss mer kunnskap. Anonymkode: bee88...7f7 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:15 #16 Skrevet i går, 10:15 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Psykisk sykdom kan jo vær mye tyngre å jobbe med. Jeg takler ikke å bli slått , klort, og spyttet på på jobb, heller ikke begeistret for all avføring som skal hagle rundt og klines overalt. Heller en fysisk jobb enn psykisk sykdom… Anonymkode: 31d70...6e8 Nå er det mange forskjellige jobber innen hvert yrke. Det var poenget, det du beskriver er ikke min hverdag Anonymkode: 19d91...0bb
AnonymBruker Skrevet i går, 10:19 #17 Skrevet i går, 10:19 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en gjenerelt spørsmål, og det er faktisk folk som ser ned på oss som ikke har tatt høyere utdanning? Jeg trives faktisk veldig godt som helsefagarbeider, og jeg er stolt av det jeg har oppnådd. Jeg har dysleksi og har alltid syntes skole har vært vanskelig, så det å fullføre utdanningen og få en stabil jobb betyr mye for meg. Hadde ofte planer å oppe av vgs ofte men glad at jeg ikke gjorde . Jeg føler ikke at jeg må ta høyere utdanning for å være vellykket. Helsefagarbeidere er en viktig del av helsevesenet, og uten oss hadde mye av den daglige driften og omsorgen for pasientene ikke fungert. Derfor synes jeg det er litt trist når det virker som om noen ser ned på yrkesfag eller tenker at man alltid må studere videre for å lykkes. Når jeg og venniner snakker om utdanning, så spør de ofte om å ta høyder utdanning, men jeg ønsker jo ikke det . Jeg har møtt ganske fordomsfulle mennesker som har sett ned på meg og til og med ledd av meg ( beskjedfolk). Men i det minste kan jeg trøste meg at AI ikke kan ta over jobben min . Men spørsmålet er hvorfor er det ikke normalisert å ikke ta høyere utdanning når man ikke ønsker ? ( skal kanskje ta en utdanning men ikke før senere tid i gusse ) Anonymkode: 499e7...474 Jeg har aldri sett ned på eller opp til folk basert på utdannelsen deres. Det er en jålete holdning - vi trenger ulik kompetanse og egenskaper for at hele samfunnet skal fungere godt. Alle er nyttige, og ingen er mer verdt enn andre basert på noe sånt. Noen av de med såkalt "lavest rang" merker du til og med mye fortere mangelen av når de plutselig ikke er der, enn av de som ses på som høyt på strå. Og det er heller ingen automatikk i at de med lavere utdannelse er mindre intelligente enn de med høy utdannelse. De som hevder dette og sorterer folk på den måten, er nok mennesker som har behov for å tråkke ned andre for å overbevise seg selv om at de er verdt noe. Det er også litt bemerkelsesverdig at en del yrker som blir sett på som "finere" i form av utdanning og "fornuftig valg" innenfor økonomi og administrasjon er blant de som rammes hardest av KIs inntog per i dag, mens flere yrker som oftere klassifiseres som "lavstatus" sliter med å erstatte menneskelig arbeidskraft på noen fornuftig måte uten at det går utover resultatene. Anonymkode: fbb71...add
AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #18 Skrevet i går, 10:20 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man blir sett ned på fordi fen teoretiske kunnskapen er på ett lavt nivå. Har selv gått helse og sosialfag på vgs, og matte, norsk og engelsk var bare repetisjon fra ungdomskolen. Den «medisinske» biten var kun grunnleggende og lagt rett frem for oss så man trengte bare å «pugge». Dersom du hadde studert videre så hadde du sett forskjellene. Når du tar høyere utdanning må du selv tenke deg til og søke opp riktig fakta. Du må skrive og tolke akademiske tekster, forskning, teorier, kildekritikk osv. Dette er ting du ikke får gjennom jobb erfaring, eller lesing på fritiden. Å studere er en form for selvutvikling, vi utvider også perspektivene våre når vi tilegner oss mer kunnskap. Anonymkode: bee88...7f7 Ja det er jo riktig det du sier om at fagatoffet ligger på at lavt nivå, men det er ingen grunn til å se ned på folk som gjør en real arbeidsinnsats. Anonymkode: 6fe5b...c60
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #19 Skrevet i går, 10:27 Man kan jo ikke ha et fungerende sykehus fullt av bare overleger som går og gjør overlegesaker og har spesialistkompetansen sin. Det gir null mening å se ned på resten av teamet. Så også med samfunnet som helhet. Anonymkode: fbb71...add
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #20 Skrevet i går, 10:40 Når det gjelder lønn: Jeg betaler 3000,- i studielån hver måned - så du kan plusse det på pluss-siden Du gjør en kjempeviktig jobb, og om noen ser ned på deg så er de kjipe folk. Anonymkode: 53d48...780
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå