Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk barn for 2 år siden, første barnebarn på begge sider. alle er veldig hyggelige. MEN, på den ene siden er de så opptatt av det materielle, kjøper det dyreste både i gaver og i hjemmet sitt. Vi er nede på jorda, vil IKKE at barnet vårt skal ha så mange ting. på den andre siden er besteforeldrene opptatt av gjenbruk, opplevelser, strikker mye til barnet og er helt motsatt mtp hva som betyr noe. Alle vil jo det beste for oss og barnet, men det kan være vanskelig å håndtere, spesielt mtp at vi ikke vil ha ting. Har foreslått penger, som barnet kan få når hen blir voksen. Evt spør oss om det er noe barnet trenger, men de bare kjøper og kjøper. Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 1aee4...299

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La de nå få lov å vise kjærlighet til barnet på sin måte. 

Anonymkode: 69566...526

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blitt litt småfrekk og sagt: unnskyld meg, men dette er faktisk ikke greit. Vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli bortskjemt eller materialistisk, og vi ønsker ikke at dere kjøper ting uten å klarere med oss først. 
 

Kan ikke skjønne at denne regelen er vanskelig å forholde seg til.., 

Anonymkode: ed107...3e6

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg ville blitt litt småfrekk og sagt: unnskyld meg, men dette er faktisk ikke greit. Vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli bortskjemt eller materialistisk, og vi ønsker ikke at dere kjøper ting uten å klarere med oss først. 
 

Kan ikke skjønne at denne regelen er vanskelig å forholde seg til.., 

Anonymkode: ed107...3e6

Uff nei ærlig talt.. 

 

La nå besteforeldre få gi de gavene de ønsker. Det er tydeligvis deres kjærlighetsspråk. Oppdragelsen står jo dere foreldre for så om besteforeldre kjøper noen fine ting i ny og ne så velter det jo ikke deres oppdragelse ts. 😊 Det er bare fint å lære barna at folk er forskjellig også tenker nå jeg😊

Anonymkode: 572f3...5b3

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk barn for 2 år siden, første barnebarn på begge sider. alle er veldig hyggelige. MEN, på den ene siden er de så opptatt av det materielle, kjøper det dyreste både i gaver og i hjemmet sitt. Vi er nede på jorda, vil IKKE at barnet vårt skal ha så mange ting. på den andre siden er besteforeldrene opptatt av gjenbruk, opplevelser, strikker mye til barnet og er helt motsatt mtp hva som betyr noe. Alle vil jo det beste for oss og barnet, men det kan være vanskelig å håndtere, spesielt mtp at vi ikke vil ha ting. Har foreslått penger, som barnet kan få når hen blir voksen. Evt spør oss om det er noe barnet trenger, men de bare kjøper og kjøper. Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 1aee4...299

La de nå få kjøpe det de vil. De er besteforeldre. Hvis de vil skjemme bort barnebarn, la de nå 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ville blitt litt småfrekk og sagt: unnskyld meg, men dette er faktisk ikke greit. Vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli bortskjemt eller materialistisk, og vi ønsker ikke at dere kjøper ting uten å klarere med oss først. 
 

Kan ikke skjønne at denne regelen er vanskelig å forholde seg til.., 

Anonymkode: ed107...3e6

Deres jobb å oppdra og passe på at barnet ikke blir bortskjemt. Besteforeldre har lov å skjemme bort

  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var første barnebarn til mine foreldre og første gutten i storfamilien. Han er også enebarn. Har er bortskjemt, har alltid hatt alt han trenger og mer, fått dyre gaver av flere i slekta og jeg har aldri spart på kronene når det gjelder interesser, hobby, klær og utstyr.  

Men, og det er et viktig men! Han er ikke en bortskjemt drittunge. Han er kjempe takknemlig for alt han får, kan gråte av glede over å få et par fine/kule sokker. Tar ingenting for gitt, men har lært at det er lov å spørre så lenge man tåler svaret man får. Han forventer ikke noe, vet at alt han har er goder som også kan forsvinne om samarbeidet hjemme blir dårlig. 

Man kan fint lære barna folkeskikk, takknemlighet, empati og generelt gode verdier selv om ett sett besteforeldre kjøper dyre gaver.

Anonymkode: 9d54f...d51

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånt skaper bare dårlig stemning i familier.

Hvis én side av familier kjøper veldig dyre gaver, mens andre kanskje har dårlig råd eller er vant til nøkterne gaver... jeg mener det er helt fair av foreldrene å sette disse grensene. Og jeg mener folk skal forholde seg til familiers "gaveregler". I min familie kjøper vi f eks ikke særlig dyre gaver til hverandre. De voksne kjøper ikke gaver overhodet, og gavene til barna koster gjerne 300-400, max 500 kroner. Det er litt fordi det er så mange barn å kjøpe til, men også av hensyn til ett familiemedlem som har veldig dårlig råd. Om ett familiemedlem skulle si "det driter jeg i, mitt kjærlighetsspråk er gaver og jeg må få kjøpe så dyre gaver jeg vil" så ville jeg faktisk ment det var respektløst.

Kjenner til tilfeller der sånt har blitt tatt VELDIG ille opp. Mener folk har godt av å forholde seg til slike grenser og regler.

Anonymkode: ed107...3e6

AnonymBruker
Skrevet

Her regner jeg med at det er dine svigerforeldre som kjøper dyre gaver, mens dine foreldre kjøper brukt? 
 

Kanskje mannen din kan snakke med foreldrene skikkelig? 
Om ikke, så er det nå engang slik at man ikke kan bestemme hva andre skal gi i gaver til barna våre. Dere får ta i mot, også kan dere jo være flinke til å gi de videre når barnet har vokst i fra det?

Anonymkode: c5f15...029

AnonymBruker
Skrevet

Vær tydelig på at ting må være funksjonelt og kunne brukes.

Hvis farmor kjøper et sett i kashmir så må det kunne brukes. Ikke kun ligge til pynt i skapet.

Samme gjelder for strikketøyet fra mormor. Det må kunne brukes, utover bare fotoshoots.

Folk som har ulik økonomi vil kunne gi ulike gaver, til bursdag, jul og konfirmasjon.

Da er det opp til dere som foreldre å oppdra ungen til å vise takknemlighet og respekt.

Anonymkode: ef64b...ca3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er disse dyre gavene ting ungene har bruk for, nytte og/eller glede av? Jeg tenker, også fra et miljøperspektiv, at hvis de kjøper kvalitet som varer og kan arves/selges videre, et det tross alt mye bedre enn at de kommer med billig ræl som blir ødelagt etter en uke. Og en hjemmestrikket genser er jo heller ikke en billig gave, hvis det er brukt skikkelig garn (og man dessuten regner arbeidstimer).

Folk er forskjellige, familier er forskjellige og man har forskjellig økonomi og syn på gaver. Det beste du kan gjøre er å lære barnet dette, og å være takknemlig og sette pris på det som kommer fra begge sider, uavhengig av mengde og verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser dette innlegget som at det handler om besteforeldre som kjøper gaver helt "ut av det blå". Ikke bare at besteforeldre kjøper dyrere gaver enn resten til f. eks. jul eller bursdag. Og det er særlig det med helt spontane gaver jevnlig jeg mener det er innafor å sette ned foten for. Eller om besteforeldre kjøper ting til barnet straks barnet sier at det ønsker seg noe. Barn har godt av å måtte vente på ting, ikke få alt de ønsker seg med én gang. 

Anonymkode: ed107...3e6

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor holdt på slik også. Kjøpte "søte" klær, ofte merkeklær, uten at vi trengte noe eller ble spurt. Eller ringte mens hun var i butikken og spurte om størrelse. Jeg prøvde forsiktig å si at vi har nok, men hun tok ikke hintet. Løste det med at jeg ikke kledde ungene i klærne hun kom med. Da forstod hun, men var ikke blid 🫣 Har roet seg veldig. Jeg elsker å kjøpte brukt, og litt nytt innimellom.

Anonymkode: fbe6b...e11

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville blitt litt småfrekk og sagt: unnskyld meg, men dette er faktisk ikke greit. Vi ønsker ikke at barnet vårt skal bli bortskjemt eller materialistisk, og vi ønsker ikke at dere kjøper ting uten å klarere med oss først. 
 

Kan ikke skjønne at denne regelen er vanskelig å forholde seg til.., 

Anonymkode: ed107...3e6

Det er jo ikke noen regel, bare noe du mener. Og verden går ikke under om besteforeldrene skjemmer bort barnebarna sine.

Det finnes større problemer i verden.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du heller bør bruke anledningen til å lære barnet at vi er forskjellige og at det er helt greit?
 

I stedet lærer du barnet at deres regler er universitets sentrum og alle skal tilpasse seg dere. 

Jeg tror dere bør fokusere mer på relasjonell kompetanse, enn å presse gjennom deres (dine?) ønsker. 

Anonymkode: 00d4d...4e2

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Svigermor holdt på slik også. Kjøpte "søte" klær, ofte merkeklær, uten at vi trengte noe eller ble spurt. Eller ringte mens hun var i butikken og spurte om størrelse. Jeg prøvde forsiktig å si at vi har nok, men hun tok ikke hintet. Løste det med at jeg ikke kledde ungene i klærne hun kom med. Da forstod hun, men var ikke blid 🫣 Har roet seg veldig. Jeg elsker å kjøpte brukt, og litt nytt innimellom.

Anonymkode: fbe6b...e11

Slem du er

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper de så mye at det blir for mye hos dere da? Dere kan jo slippe å kjøpe inn ting selv om det de kjøper inn er ting som faktisk er nyttig. Om det blir for mye, kan dere rotere de tingene. Ikke alt må være framme til en hver tid. Det kan også fordeles på alle tre hjemmene; deres hjem og besteforeldrenes hjem. 

Ungen deres lærer uansett mest av dere foreldre, og så lenge dere to er samkjørte går det greit. At besteforeldre har ulike verdier gjør ikke noe. Det er deres jobb som foreldre å lære barna deres at folk er forskjellige, og at det faktisk er greit. 

Anonymkode: 21270...0dd

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært vanskelig å sette grenser for besteforeldre da de har en tendens til å ikke respektere grenser. 

Anonymkode: 46624...aef

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Slem du er

Hvorfor mener du det? Når man har NOK klær, og prøver å si ifra både selv, og gjennom mannen om at vi har kleskapet fult av klær? Hvordan skulle man ellers løst det når høflig kommunikasjon ikke fungerer?

Anonymkode: fbe6b...e11

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La de nå få lov å vise kjærlighet til barnet på sin måte. 

Anonymkode: 69566...526

dette er jeg sterkt uenig i, som besteforeldre er det vår oppgave å støtte egne barn i den oppdragelsen og de verdiene de ønsker føre videre og vise kjærlighet i form av materielle ting er ikke kjærlighet, da må man jobbe med seg selv. 

Anonymkode: cb16c...528

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...