AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Vi har de siste dagene fått enormt mange fluer i huset. sikkert 25 stk. vi rydder unna , unngår oppvask på benken og matrester på benken, lukker oppvaskmaskinen hvis det er skittent inni. Vi har ikke frukt og grønt stående fremme, vasker kjøkkenbenk, spisebord og stuebord, kjøkkenfrontene tok jeg i går, filteret på kjøkkenviften også. Mangler bare å vaske gulv og sofatrekk (åpen kjøkken/stueløsning, så det føles som de er over alt 😭). Vi bor ved skogkanten, man har aldri opplevd dette før … har forsøkt med skåler med eplecideredikk, det tar noen få, men ikke på langt nær alle. Noen som har tips? synes det er så ekkelt 🤮 Anonymkode: c6ce7...d2b
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden husfluer eller bananfluer? Da vi tok over huset vi bor i nå, som også ligger i skogkanten, så var det vanvittig mye feite husfluer. Vi fant ut at de bodde i vinduskarmene, mellom vindusrammen og vinduet, når vi åpnet vinduene så var det store kolonier som lå inni sprekken. Vi åpnet vinduene og vasket alle vinduskarmer med salmiakk, alle kriker og kroker rundt hengsler og pakninger, og har gjort det annenhvert år siden og det hjalp veldig. Det er forsatt en og annen flue som kommer inn på sommeren men vi er raske med å bare bruke den håndholdte støvsugeren til å ta de. Anonymkode: 66a0d...9ef
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): husfluer eller bananfluer? Da vi tok over huset vi bor i nå, som også ligger i skogkanten, så var det vanvittig mye feite husfluer. Vi fant ut at de bodde i vinduskarmene, mellom vindusrammen og vinduet, når vi åpnet vinduene så var det store kolonier som lå inni sprekken. Vi åpnet vinduene og vasket alle vinduskarmer med salmiakk, alle kriker og kroker rundt hengsler og pakninger, og har gjort det annenhvert år siden og det hjalp veldig. Det er forsatt en og annen flue som kommer inn på sommeren men vi er raske med å bare bruke den håndholdte støvsugeren til å ta de. Anonymkode: 66a0d...9ef Husfluer Anonymkode: c6ce7...d2b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Limfeller? Ikke ha vinduer og dører åpne om dere ikke har nettet foran. Anonymkode: 77028...521
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husfluer Anonymkode: c6ce7...d2b Vi har egentlig byttet alle vinduene de to siste årene (og vi har hatt fluer før dette også, men ikke sånn her mange) , men det skader jo ikke men skikkelig skrubb likevel 😉 vinduene trenger en vask uansett ts Anonymkode: c6ce7...d2b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Limfeller? Ikke ha vinduer og dører åpne om dere ikke har nettet foran. Anonymkode: 77028...521 Måtte google det… takk, det kan vi jo prøve😊 bare de ikke pines til døde da 😬 ts Anonymkode: c6ce7...d2b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Vi legger ut fluepapir. Kjøper på Felleskjøpet, i sånne små ruller. River av, og legger litt rundt omkring. Veldig mye fluer her også i år. Anonymkode: 3c147...0c3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Måtte google det… takk, det kan vi jo prøve😊 bare de ikke pines til døde da 😬 ts Anonymkode: c6ce7...d2b Det gjør de sikkert, men de dør temmelig kjapt. Og de har sikkert tusenvis av etterkommere. Anonymkode: 77028...521
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden Må vaske insiden av vinduskrarmene vår og høst, de legger egg der. Anonymkode: 801e8...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi legger ut fluepapir. Kjøper på Felleskjøpet, i sånne små ruller. River av, og legger litt rundt omkring. Veldig mye fluer her også i år. Anonymkode: 3c147...0c3 Nei. Det er tortur. Anonymkode: 801e8...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Skyll litt rengjøringsmiddel, blekemiddel eller lignende ned i vasken. Det er ofte matrester der, og insekter kommer ut av dem. Anonymkode: b6849...b43
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Hvis fluene legger egg og klekker inne, må dette stedet fjernes. Skjer gjerne i gammel, våt matsøppel og ikke i tørr mat. Hvis fluene kommer utenfra, sørg for å hindre at de kommer inn. Hold dører og vinduer lukket og pass på at lufteventiler har uskadet fluenetting i åpningen. Så er det bare å gå løs på fluene med god gammeldags fluesmekker. Det er det mest effektive og mest humane verkøtyet til dette formålet. Anonymkode: 8923d...b0c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Det er tortur. Anonymkode: 801e8...2d1 Det var dagens! Fluepapir på sann rull som henger ned fra taket er fantastisk mot husfluer. Anonymkode: ceb32...bed
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Vi bor i skogkanten, og har gårdsbruk.. Huset fylles med fluer hver sommer🥺 Jeg bruker permetrin i vinduskarmer, og der de trives best. Og fluesmekker. Den er mest effektiv😅 gammeldags fluesmekker, ikke de elektriske, de er ubrukelige. Har prøvd limfeller, men synes ikke de tar så mange. Ellers, hold dører og vinduer lukket på dagtid i solen😊 Anonymkode: a92e2...d34 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden De får man tåle noen sommermåneder. Kommer inn hver gang en dør er oppe. Smekke med fluesmekker er det eneste tiltak jeg gidder. Bedre med fluer enn å sprøyte rundt seg med gift. Anonymkode: 70183...173 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden De som sier at fluepapir er tortur og pining, av FLUER (!!), nyyyyt flueinvasjonen! Det er alt jeg har å si til dere 🤣 Herregud, så tragisk. Anonymkode: 0b933...378 3 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Vi har katt og ingen fluer lever lenge. Anonymkode: b014c...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har katt og ingen fluer lever lenge. Anonymkode: b014c...1f9 Tror mange (inkludert meg), hadde valgt fluene fremfor katten, men greit nok 😅 Anonymkode: 0b933...378
K.B. Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden Når du først har fått mange, så er en sånn elektrisk fluesmekker utrolig effektivt. Alt det andre som skylle sluk, fjerne åpenbare steder de finner mat, fluepapir må selvfølgelig også til.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Det er tortur. Anonymkode: 801e8...2d1 Jeg er helt enig. Jeg trodde det var forbudt forlengst. Ts, du nevner dere bor i skogkanten. Har dere naboer som har dyr? Jeg er oppvokst på gård og merket forskjellen på om kvigene hadde beite i nærheten av våningshuset eller om de beita et stykke unna gården. Og en liten trøst, de liker ikke gjennomtrekk, så sett gjerne opp for det. Og som noen nevner: katt digger fluer 😄 Og en stor trøst er: det vil ikke vare gjennom hele sommeren. Vanligvis hadde vi lite fluer innendørs på sommeren. Men tilfeldigvis hadde vi besøk av noen "byfolk" en deilig sommerdag og det var akkurat den dagen det plutselig var mange fluer inne. Flaut. Jeg aner ikke hvorfor de dukket opp akkurat da, for i dagene etterpå forsvant de igjen. Anonymkode: eed66...644
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå