Gå til innhold

Hva tenker dere om dette?


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du viser en dyp mangel på innsikt i hva traumer faktisk er. Et overgrepstraume er ikke en tanke man velger å henge seg opp i, det er en fysisk og psykisk alarmtilstand i kroppen som lammer deg når grensene dine blir tråkket på.

Ifølge Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 har pasienter rett til medvirkning, og tjenestene skal tilpasses individuelle behov. Helsepersonelloven pålegger også sykehusene å gi omsorgsfull hjelp, som betyr at pasientens personlige integritet og verdighet skal ivaretas.

Et traume er en ufrivillig, fysiologisk stressreaksjon i nervesystemet som trigges av gjenkjenbare, sårbare situasjoner. Å be om en enkel tildekking av underlivet under en leggoperasjon er ikke å kreve at hele verden skal rotere rundt meg – det er et basalt, lovfestet krav om verdighet og skjerming i møte med helsevesenet.

Anonymkode: a6413...190

Har selv hatt traumer, samme type. Ble misbrukt seksjelt i mange år av familiemedlem. Det betyr ikke vi ser likt på en ting selv med samme lidelse.

Man kan ikke uansett lidelse tenke at andre vil ta hensyn, eller kan ta hensyn. 

Anonymkode: 558d7...d16

  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner veldig godt at dette ble ubehagelig for deg! Jeg har ikke traumer selv men er født med en tilstand som gjør at jeg har vært mye på sykehus, og hatt mange operasjoner. Jeg er også utdannet innen helse.

Min erfaring er at mange er velmenende men desverre ofte glemmer når det kommer til stykket. Ting går fort og er preget av rutine. Jeg kan selvsagt ikke vite om denne kirurgen gjorde det med vilje, men jeg har opplevd i mange, mange situasjoner at jeg må minne på viktig informasjon selv om det er tatt opp på forhånd. Og det er ting som bare hadde gått utover meg, som allergi mot en medisin, eller at en fot må ligge i en viss stilling. Altså glemmes det ting som kirurgen (eller andre) ikke får noe "utbytte" av å glemme.

Jeg håper det er det som har skjedd med deg også. Til en annen gang ville jeg tatt opp hva som skjedde sist og hva som kan gjøres annerledes. Forbered deg også på å si ifra når noen vil gjøre det annerledes. Ofte kommer ikke all informasjon ut til alle og da må man minne på selv. 

Anonymkode: aae6c...8a7

Takk. Håper også det var det som skjedde. Selv om totalinntrykket sier noe annet. Det var en hel rekke ting som tyder mer på at jeg ble møtt med en ukultur i stedet. Det forandrer likevel ikke på resultatet. 
Jeg vil uansett være mer forberedt en annen gang. Å si fra underveis klarer jeg ikke fordi jeg lammes av panikk da situasjoner som minner om overgrepene kaster meg tilbake til da de skjedde. Dette styrer jeg ikke selv.

Anonymkode: a6413...190

  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du leser altså ikke hva jeg skriver. Han sa det var greit med eget undertøy for så å ombestemme seg. Og så lar han vær å dekke til underlivet mitt og lar meg ligge der med det eksponert. Det går ikke ut over protokoll å legge noe over for å vise hensyn. Og det tar ikke mer enn noen sekunder å gjøre det. 

Anonymkode: a6413...190

Han ombestemte seg nok ikke, han glemte det. Og så klarte ikke du å si ifra eller bare holde deg til planen som du visste var satt. Feilen ligger hos deg som ikke har gjennomgått traumebehandling. Traumene eier vi selv og det er vi selv som må ta ansvar.

Anonymkode: 0e176...9cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har selv hatt traumer, samme type. Ble misbrukt seksjelt i mange år av familiemedlem. Det betyr ikke vi ser likt på en ting selv med samme lidelse.

Man kan ikke uansett lidelse tenke at andre vil ta hensyn, eller kan ta hensyn. 

Anonymkode: 558d7...d16

Man reagerer forskjellig, det er helt sant.

Og, ja, man kan ikke alltid vise hensyn. Men da kan man forklare hvorfor. Og i dette tilfellet skulle det svært lite til for å vise hensyn.

Anonymkode: a6413...190

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han ombestemte seg nok ikke, han glemte det. Og så klarte ikke du å si ifra eller bare holde deg til planen som du visste var satt. Feilen ligger hos deg som ikke har gjennomgått traumebehandling. Traumene eier vi selv og det er vi selv som må ta ansvar.

Anonymkode: 0e176...9cb

Hva vet du om hva jeg har gjennomgått?

Uavhengig av hvor mye behandling jeg har fått, så ligger noe der som reflekser.

Anonymkode: a6413...190

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk. Håper også det var det som skjedde. Selv om totalinntrykket sier noe annet. Det var en hel rekke ting som tyder mer på at jeg ble møtt med en ukultur i stedet. Det forandrer likevel ikke på resultatet. 
Jeg vil uansett være mer forberedt en annen gang. Å si fra underveis klarer jeg ikke fordi jeg lammes av panikk da situasjoner som minner om overgrepene kaster meg tilbake til da de skjedde. Dette styrer jeg ikke selv.

Anonymkode: a6413...190

Du må jo skaffe deg effektiv og relevant behandling. Å basere seg på at du ikke kan håndtere det resten av livet funker jo ikke.

Anonymkode: 0e176...9cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig synd at du opplevde dette.

Min erfaring med helsevesenet, er at de sjelden tar hensyn. Jeg har et barn med autisme. Og i 90% av tilfellene, så nekter de å ta hensyn. Og det er snakk om små ting, og jeg ringer alltid for å gi beskjed først. Men allerede der får jeg beskjed, om at de ikke kan ta ekstra hensyn.

Anonymkode: cf99e...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om hva jeg har gjennomgått?

Uavhengig av hvor mye behandling jeg har fått, så ligger noe der som reflekser.

Anonymkode: a6413...190

Jeg har noen reflekser jeg også men jeg vet jo at jeg eier mine traumer. Jeg har blant annet lært at jo mer jeg plasserer meg i offerrollen jo verre håndterer jeg ting.

Anonymkode: 0e176...9cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kom gjerne med den statistikken, publisert i offentlig godkjente tidsskrift. Jeg ser frem til å se hvor mange du mener forgriper seg på en pasient når et kirurgisk team består av 4-8 personer. Tror de de puler en sovende pasient mens de andre står rundt og ser på? I operasjonsstuer som har flere vinduer? Tror du virkelig det er interessant for en ortoped å ta ts i fitta når hun er våken men et helt team rundt? Altså skjerp deg. Helsepersonell ser flere titalls kropper hver dag, det er kun jobb. 

Anonymkode: a808c...f77

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8220485/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31044409/

https://doctors.ajc.com/doctor_sex_abuse_sedated/

https://www.mja.com.au/journal/2020/213/5/sexual-misconduct-health-professionals-australia-2011-2016-retrospective

https://www.researchgate.net/publication/321908783_Sedation-Facilitated_Sexual_Violence_A_Qualitative_Analysis_of_Media_Accounts_of_Medical_Professionals_Who_Sexually_Abuse_Sedated_Patients

Anonymkode: aa51f...5d6

  • Nyttig 1
Skrevet

Mest sannsynlig hører han om overgrep og traumer hos alle pasienter han skal operere. Det går inn det ene øret og ut det andre. Han tenkte KUN på operasjonen og det som var «hans» bord da han løfta beinet ditt. Han glemte rett og slett hva du sa. Når det gjelder operasjonstøy har jeg aldri hørt at noen har fått ha på seg sitt eget tøy. Kanskje han var i sin egen verden da han svarte på det også… 

Anonymkode: eb266...1ec

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man reagerer forskjellig, det er helt sant.

Og, ja, man kan ikke alltid vise hensyn. Men da kan man forklare hvorfor. Og i dette tilfellet skulle det svært lite til for å vise hensyn.

Anonymkode: a6413...190

Man forklarer ikke hvorfor fordi de glemmer det. Du må bare tenke det som mest sannsynlig er sannheten, de tenkte ikke over det og da tar de heller ikke hensyn.

 

Anonymkode: 558d7...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo skaffe deg effektiv og relevant behandling. Å basere seg på at du ikke kan håndtere det resten av livet funker jo ikke.

Anonymkode: 0e176...9cb

Du tuller nå. Du har jo null kunnskap om hvordan traumer virker. Jeg er ikke TS. Men ble grovt seksuelt misbrukt over flere år, som lite barn. Og jeg har gått i behandling. Men problemet er at det er ikke ett traume å jobbe med, det er 1000 traumer å jobbe md. det går ikke. Og jeg lever et godt liv, jobb, familie, venner, trening. Men kroppen min husker. Og den reagerer. Selv om jeg skjønner 100%, at det ikke er et overgrep, eller en farlig situasjon. Så reagerer kroppen min, den tror noe annet.

Anonymkode: cf99e...a7c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Så ondskapsfulle mange av dere er med TS. Blir helt satt ut.

Hvor vanskelig er det å validere ts sin opplevelse? Det må ha vært tøft tatt i betraktning historikken din. So sorry!!!😐

alt rundt kirurgens handlinger blir rene tolkninger. 

Anonymkode: 44108...d6c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du tuller nå. Du har jo null kunnskap om hvordan traumer virker. Jeg er ikke TS. Men ble grovt seksuelt misbrukt over flere år, som lite barn. Og jeg har gått i behandling. Men problemet er at det er ikke ett traume å jobbe med, det er 1000 traumer å jobbe md. det går ikke. Og jeg lever et godt liv, jobb, familie, venner, trening. Men kroppen min husker. Og den reagerer. Selv om jeg skjønner 100%, at det ikke er et overgrep, eller en farlig situasjon. Så reagerer kroppen min, den tror noe annet.

Anonymkode: cf99e...a7c

Akkurat slik er det.

Høytfungerende til vanlig. Traumene påvirker ikke hverdagen min. Men kroppen reagerer likevel på det hodet har bearbeidet. Det lar seg ikke behandle bort. Og det lar seg ikke styre med vilje. Det handler ikke om at man inntar offerrolle eller fokuserer på traumene. For det er ikke det man gjør. Kroppen har lært at noe er farlig og reagerer instinktivt på det.  

Anonymkode: a6413...190

Skrevet

Har blitt utsatt for overgrep selv, når jeg skulle operere beholdt jeg joggebuksa mi på, sykepleieren sa jeg ikke kunne det, jeg nektet å ta den av. Da kom kirurgen selv opp med scrubs bukse til meg som jeg kunne ha på under operasjonen. Det er ikke lov med eget tøy på operasjonssal desverre, men de burde tilrettelagt. 

Anonymkode: 58ba0...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har blitt utsatt for overgrep selv, når jeg skulle operere beholdt jeg joggebuksa mi på, sykepleieren sa jeg ikke kunne det, jeg nektet å ta den av. Da kom kirurgen selv opp med scrubs bukse til meg som jeg kunne ha på under operasjonen. Det er ikke lov med eget tøy på operasjonssal desverre, men de burde tilrettelagt. 

Anonymkode: 58ba0...d59

Å dekke til kan de i det minste gjøre. Det burde de vel strengt tatt gjøre med alle, uavhengig av traumer eller ikke. Det er noe med verdigheten.

Anonymkode: a6413...190

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen av lenke du oppgir omhandler det du påstår i sitatet under. Jeg vil ha en artikkel fra et fagfellevurdert tidlsskrift, (eller en oversikt fra en offentlig europeisk helsemyndighet), om at det begås masse seksuelle overgrep på operasjonsstuer med bare mannlig ansatte. En lege med en pasient er ikke det samme som et helt team som slår seg løs. Påstår du noe må du bevise det du hevder. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aner du hva tallene er for seksuelt overgrep i narkose i operasjonsstuer med kun mannlige ansatte? 

Anonymkode: aa51f...5d6

 

Anonymkode: a808c...f77

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen av lenke du oppgir omhandler det du påstår i sitatet under. Jeg vil ha en artikkel fra et fagfellevurdert tidlsskrift, (eller en oversikt fra en offentlig europeisk helsemyndighet), om at det begås masse seksuelle overgrep på operasjonsstuer med bare mannlig ansatte. En lege med en pasient er ikke det samme som et helt team som slår seg løs. Påstår du noe må du bevise det du hevder. 

 

Anonymkode: a808c...f77

Har jobbet på operasjon i snart 20 år. Aldri opplevd at det er bare mannlige ansatte på jobb, da de er i mindretall. Så jeg tror personen vil slite med å finne fakta om påstanden sin, som selvfølgelig bare er tull. 

Anonymkode: 83c37...2c2

Skrevet

Må bare si at jeg er lei meg for å høre om opplevelsen du hadde ved operasjonen, men herlighet, det er virkelig trist å lese de svarene du får her i tråden også. Håper du kan greie å se bort fra de som svarer her som har null forståelse for hva traumer er. De burde virkelig holde seg ute av tråder som handler om ting de ikke kan noenting om!

Det virker som om kirurgen glemte hva dere hadde snakket om. Det er utrolig synd. Støtter de som sier at sykepleierene er rette vedkommende å henvende seg til, de er som regel veldig flinke til å se pasienten og tilrettelegge.

Anonymkode: 23585...c4e

  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...