AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Vil bare høre noen tanker om dette. Har overgrepstraumer og det visste kirurg om. Jeg fikk beskjed om at jeg fint kunne beholde eget undertøy. Men rett før jeg skulle inn, kaster han ei gjennomsiktig sykehustruse til meg og sier «skift». Gjør det uten å protestere fordi jeg er helt lammet av frykt. Dette er en våken operasjon på legg og alt er innpakket og tapet fra midt på låret, så rent hygienisk har ikke undertøy noe å si. Men under vask (og etterhvert innpakking og taping) står han i fotenden og holder beinet mitt opp og litt ut slik at jeg ligger og skrever og han har fullt innsyn til mitt underliv. Han står altså i fotenden og ser rett inn. Etter operasjon og de tar bort innpakking og vasker på nytt, så står han slik på nytt. Dette er en svært krenkende stilling å ligge i med gjennomsiktig undertøy. Spesielt med min bakgrunn. Og før dere svarer så ga han i utgangspunktet beskjed om at eget undertøy var helt uproblematisk. Dette er bare en av mange ting han gjorde som har tatt fra meg tilliten til å kunne bli møtt på en traumesensitiv måte seinere. Anonymkode: a6413...190 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Det er vanlig å ikke ha på eget undertøy pga hygiene. Foten må holdes for å bli vasket og dekket sterilt for å unngå infeksjon, det er drittungt å holde, og derfor står man i fotenden og gjør det fordi det er best ergonomisk for den som holder. Du er ikke et objekt for begjær hverken for kirurgen eller andre på den operasjonsstua, slutt å tolk alt i verste mening, set har ikke skjedd noe som helst galt her. De har fulgt normal prosedyre, alt i hele verden kan ikke tilpasses deg bare fordi du overtolker hver minste ting. Anonymkode: a808c...f77 8 9
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Enten glemte han det og var i arbeidsmodus på autopilot, det kan sikkert skje som overarbeidet kirurg, ellers kan det ha blitt gjort med overlegg. Jeg tenker at det tryggeste alltid er å informere kvinner som skal være i rommet, sykepleiere osv. Med tanke på statistikken, finnes det jo skremmende mange menn som er villig til, eller til og med for noe ut av, å trø over kvinners grenser. Dessverre er dette en sak hvor legen kanskje kan påstå at det han gjorde var medisinsk nødvendig, og vanskelig å ta han for, men jeg ville klaget på det uansett. Bare i tilfellet det finnes et mønster med ubehagelige hendelser for andre kvinner med denne kirurgen, da vil saker stille sterkere dess flere som kommer inn. Anonymkode: aa51f...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanlig å ikke ha på eget undertøy pga hygiene. Foten må holdes for å bli vasket og dekket sterilt for å unngå infeksjon, det er drittungt å holde, og derfor står man i fotenden og gjør det fordi det er best ergonomisk for den som holder. Du er ikke et objekt for begjær hverken for kirurgen eller andre på den operasjonsstua, slutt å tolk alt i verste mening, set har ikke skjedd noe som helst galt her. De har fulgt normal prosedyre, alt i hele verden kan ikke tilpasses deg bare fordi du overtolker hver minste ting. Anonymkode: a808c...f77 Aner du hva tallene er for seksuelt overgrep i narkose i operasjonsstuer med kun mannlige ansatte? Anonymkode: aa51f...5d6
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vil bare høre noen tanker om dette. Har overgrepstraumer og det visste kirurg om. Jeg fikk beskjed om at jeg fint kunne beholde eget undertøy. Men rett før jeg skulle inn, kaster han ei gjennomsiktig sykehustruse til meg og sier «skift». Gjør det uten å protestere fordi jeg er helt lammet av frykt. Dette er en våken operasjon på legg og alt er innpakket og tapet fra midt på låret, så rent hygienisk har ikke undertøy noe å si. Men under vask (og etterhvert innpakking og taping) står han i fotenden og holder beinet mitt opp og litt ut slik at jeg ligger og skrever og han har fullt innsyn til mitt underliv. Han står altså i fotenden og ser rett inn. Etter operasjon og de tar bort innpakking og vasker på nytt, så står han slik på nytt. Dette er en svært krenkende stilling å ligge i med gjennomsiktig undertøy. Spesielt med min bakgrunn. Og før dere svarer så ga han i utgangspunktet beskjed om at eget undertøy var helt uproblematisk. Dette er bare en av mange ting han gjorde som har tatt fra meg tilliten til å kunne bli møtt på en traumesensitiv måte seinere. Anonymkode: a6413...190 Jeg skjønner jo at han ikke begjærte meg eller noe sånt. Men for meg med min bakgrunn, så var det en ekstremt vanskelig situasjon og det burde han vist hensyn til. Og i utgangspunktet fikk jeg beskjed om at eget undertøy var uproblematisk. Men når jeg nå endte opp i gjennomsiktig truse, så kunne han nå i det minste lagt en grønn duk eller noe over underlivet mitt for å skjerme. Anonymkode: a6413...190 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aner du hva tallene er for seksuelt overgrep i narkose i operasjonsstuer med kun mannlige ansatte? Anonymkode: aa51f...5d6 Kom gjerne med den statistikken, publisert i offentlig godkjente tidsskrift. Jeg ser frem til å se hvor mange du mener forgriper seg på en pasient når et kirurgisk team består av 4-8 personer. Tror de de puler en sovende pasient mens de andre står rundt og ser på? I operasjonsstuer som har flere vinduer? Tror du virkelig det er interessant for en ortoped å ta ts i fitta når hun er våken men et helt team rundt? Altså skjerp deg. Helsepersonell ser flere titalls kropper hver dag, det er kun jobb. Anonymkode: a808c...f77 6 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vanlig å ikke ha på eget undertøy pga hygiene. Foten må holdes for å bli vasket og dekket sterilt for å unngå infeksjon, det er drittungt å holde, og derfor står man i fotenden og gjør det fordi det er best ergonomisk for den som holder. Du er ikke et objekt for begjær hverken for kirurgen eller andre på den operasjonsstua, slutt å tolk alt i verste mening, set har ikke skjedd noe som helst galt her. De har fulgt normal prosedyre, alt i hele verden kan ikke tilpasses deg bare fordi du overtolker hver minste ting. Anonymkode: a808c...f77 Og jeg overtolker IKKE. Og jeg har faktisk krav på traumesensitiv tilpasning. Her kunne det vært gjort ved at jeg fikk beholde undertøyet mitt, eller at de la en duk over underlivet for å skjerme. Det skal ikke mye til. Anonymkode: a6413...190 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #9 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner jo at han ikke begjærte meg eller noe sånt. Men for meg med min bakgrunn, så var det en ekstremt vanskelig situasjon og det burde han vist hensyn til. Og i utgangspunktet fikk jeg beskjed om at eget undertøy var uproblematisk. Men når jeg nå endte opp i gjennomsiktig truse, så kunne han nå i det minste lagt en grønn duk eller noe over underlivet mitt for å skjerme. Anonymkode: a6413...190 Han tenker på sin jobb, ikke på følelsene til pasienten. Du må nesten la det gå. Tenk at han gjorde sin jobb på den måten som var best. Anonymkode: 558d7...d16 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kom gjerne med den statistikken, publisert i offentlig godkjente tidsskrift. Jeg ser frem til å se hvor mange du mener forgriper seg på en pasient når et kirurgisk team består av 4-8 personer. Tror de de puler en sovende pasient mens de andre står rundt og ser på? I operasjonsstuer som har flere vinduer? Tror du virkelig det er interessant for en ortoped å ta ts i fitta når hun er våken men et helt team rundt? Altså skjerp deg. Helsepersonell ser flere titalls kropper hver dag, det er kun jobb. Anonymkode: a808c...f77 Det handler ikke om hva de tenker og gjør. Det handler om hvordan situasjonen oppleves for en med overgrepstraumer. Men om du fullstendig mangler empati, som jeg mistenker kirurgen mangler, så dvner du ikke se det fra den siden. Anonymkode: a6413...190 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og jeg overtolker IKKE. Og jeg har faktisk krav på traumesensitiv tilpasning. Her kunne det vært gjort ved at jeg fikk beholde undertøyet mitt, eller at de la en duk over underlivet for å skjerme. Det skal ikke mye til. Anonymkode: a6413...190 Du har ikke krav på tilpasning som er brudd på retningslinje for operasjon der du ble oeprert. Men det er valgfritt å opereres, neste gang bare dropper du operasjonen. Anonymkode: a808c...f77 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke krav på tilpasning som er brudd på retningslinje for operasjon der du ble oeprert. Men det er valgfritt å opereres, neste gang bare dropper du operasjonen. Anonymkode: a808c...f77 Du leser altså ikke hva jeg skriver. Han sa det var greit med eget undertøy for så å ombestemme seg. Og så lar han vær å dekke til underlivet mitt og lar meg ligge der med det eksponert. Det går ikke ut over protokoll å legge noe over for å vise hensyn. Og det tar ikke mer enn noen sekunder å gjøre det. Anonymkode: a6413...190
AnonymBruker Skrevet 22. juni #13 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ikke krav på tilpasning som er brudd på retningslinje for operasjon der du ble oeprert. Men det er valgfritt å opereres, neste gang bare dropper du operasjonen. Anonymkode: a808c...f77 Og du mener jeg skulke kasta trusa tilbake til han og kledd på meg og gått derfra? Eventuelt reist meg opp fra operasjonsbordet og gått da han ikke dekket meg til? Anonymkode: a6413...190
AnonymBruker Skrevet 22. juni #14 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du leser altså ikke hva jeg skriver. Han sa det var greit med eget undertøy for så å ombestemme seg. Og så lar han vær å dekke til underlivet mitt og lar meg ligge der med det eksponert. Det går ikke ut over protokoll å legge noe over for å vise hensyn. Og det tar ikke mer enn noen sekunder å gjøre det. Anonymkode: a6413...190 Men du tenker at alle skal fokusere på dine traumer. Det gjør kun du. Kirurgen har glemt og gjør det han vanligvis gjør. Det beste for deg er jo å gå videre, ikke heng deg opp i det. Se på det som rutine. Anonymkode: 558d7...d16 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #15 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men du tenker at alle skal fokusere på dine traumer. Det gjør kun du. Kirurgen har glemt og gjør det han vanligvis gjør. Det beste for deg er jo å gå videre, ikke heng deg opp i det. Se på det som rutine. Anonymkode: 558d7...d16 Du viser en dyp mangel på innsikt i hva traumer faktisk er. Et overgrepstraume er ikke en tanke man velger å henge seg opp i, det er en fysisk og psykisk alarmtilstand i kroppen som lammer deg når grensene dine blir tråkket på. Ifølge Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 har pasienter rett til medvirkning, og tjenestene skal tilpasses individuelle behov. Helsepersonelloven pålegger også sykehusene å gi omsorgsfull hjelp, som betyr at pasientens personlige integritet og verdighet skal ivaretas. Et traume er en ufrivillig, fysiologisk stressreaksjon i nervesystemet som trigges av gjenkjenbare, sårbare situasjoner. Å be om en enkel tildekking av underlivet under en leggoperasjon er ikke å kreve at hele verden skal rotere rundt meg – det er et basalt, lovfestet krav om verdighet og skjerming i møte med helsevesenet. Anonymkode: a6413...190 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #16 Skrevet 22. juni Pasientmedvirkning og pasientstyrt er to forskjellige ting… hpl 4 om forsvarlighet går foran Anonymkode: b4411...bf5 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #17 Skrevet 22. juni Kirurger er ikke de rette å ta opp slike ting med. Min erfaring er at de er kun opptatt av prosedyren og bryr seg lite om pasienten. Litt som superintelligente nerder med lite sosiale antenner. Sykepleierne er de du må henvende deg til, de er bindeleddet mellom lege/kirurg og pasient og de vil som regel alltid høre på deg og ta hensyn. Anonymkode: 58452...02e 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #18 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pasientmedvirkning og pasientstyrt er to forskjellige ting… hpl 4 om forsvarlighet går foran Anonymkode: b4411...bf5 Og kan du da forklare meg hvordan det å dekke til underlivet med et klede bryter med dette? Forsvarlighet omhandler også å ikke retraumatisere en pasient. Anonymkode: a6413...190 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #19 Skrevet 22. juni Skjønner veldig godt at dette ble ubehagelig for deg! Jeg har ikke traumer selv men er født med en tilstand som gjør at jeg har vært mye på sykehus, og hatt mange operasjoner. Jeg er også utdannet innen helse. Min erfaring er at mange er velmenende men desverre ofte glemmer når det kommer til stykket. Ting går fort og er preget av rutine. Jeg kan selvsagt ikke vite om denne kirurgen gjorde det med vilje, men jeg har opplevd i mange, mange situasjoner at jeg må minne på viktig informasjon selv om det er tatt opp på forhånd. Og det er ting som bare hadde gått utover meg, som allergi mot en medisin, eller at en fot må ligge i en viss stilling. Altså glemmes det ting som kirurgen (eller andre) ikke får noe "utbytte" av å glemme. Jeg håper det er det som har skjedd med deg også. Til en annen gang ville jeg tatt opp hva som skjedde sist og hva som kan gjøres annerledes. Forbered deg også på å si ifra når noen vil gjøre det annerledes. Ofte kommer ikke all informasjon ut til alle og da må man minne på selv. Anonymkode: aae6c...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #20 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kirurger er ikke de rette å ta opp slike ting med. Min erfaring er at de er kun opptatt av prosedyren og bryr seg lite om pasienten. Litt som superintelligente nerder med lite sosiale antenner. Sykepleierne er de du må henvende deg til, de er bindeleddet mellom lege/kirurg og pasient og de vil som regel alltid høre på deg og ta hensyn. Anonymkode: 58452...02e Det har du nok mye rett i. Akkurat i dette tilfellet lå jeg der i full panikk. Ikke en utagerende synlig panikk. Men en lammende en som gjør at jeg ikke får sagt fea. Når hele teamet vet om min bakgrunn, så burde vel noen der ha tenkt såpass at de kunne lagt en duk eller noe over meg. Men, vel, jeg har lært. Neste gang stiller jeg med krav og ikke forventning om at de skal forstå og vise hensyn. Anonymkode: a6413...190 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå