Gjest En Gjest:) Skrevet 23. april 2006 #1 Del Skrevet 23. april 2006 Spennende å høre, for det er jo så mange muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 23. april 2006 #2 Del Skrevet 23. april 2006 Min første tanke var: kaos. Vi har nemlig nesten fem mål tomt som vi bygger opp fra grunnen - var bare skog her da vi kom hit. På grunn av det står det fremdeles igjen noen hull og det mangler noen murer. Men ved bolighuset vårt begynner det å bli bra. Vi anla to blomsterbed i fjor - de er på hver side av husets inngangsparti og følger husveggen. I det ene prøver jeg å ha mest svarte og hvite blomster, pluss en gammel rose i midten. Er svært spent på om de svarte stokkrosene jeg sådde i fjor kommer fint i år! Satte hvite og "svarte" tulipaner i høst - håper de blir fine. I det andre bedet er det roser, peoner, løytnantshjerte pluss div. stauder - hovedsaklig i rødt/ gult/ rosa/ oransje. Har plantet noen trær og busker rundt om kring - etterhvert håper jeg vi får til en alle med lønn eller hengebjørk. Vi har epletrær, rips- solbær og stikkelsbærbusker. I år vil jeg ha morell- eller kirsebærtre. Vi har kjøkkenhage - ganske mye poteter, men vi pleier også å ha gulrøtter og sukkererter, pluss litt småtteri. I år skal jordbæråker og bringebær på plass. Sent i fjor sommer fikk vi gulv på uteplassen vår. Ved siden av blir det avgrensing til kjøkkenhagen med et urtebed, på andre siden har jeg lyst til å ha en liten syrin, roser og riddersporer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 24. april 2006 #3 Del Skrevet 24. april 2006 Vi har en bitteliten hage, type gammel-by-enebolig-bakgård, tomta er på 207 kvm Da vi kjøpte for to år siden var det brennesle og skvallerkål på halvannen meters høyde, flere digre gamle stubber, pluss et epletre og en stikkelsbærbusk uten bær. Inni brenneslen dukket det opp tre peoner etterhvert. Og noen cm under bakken fant vi gamle heller som vi har tatt fram i lyset. Nå har vi rosebusker, lavendel, peoner og diverse løkplaner som tulipaner, påskeliljer, fresia osv og innimellom har jeg urter. Hagen er så liten og med såpass mye skygge at jeg utnytter solflekkene til både blomster og nyttevekster om hverandre. Brenneslen er byttet ut med gress, flere stubber er fjernet bortsett fra en som viste seg å være hvit syring med fylte blomster som kommer igjen fra den digre stubben. Har også terrakottapotter med urter som er mye i bruk på trappa. Planen i år er å legge stein rundt epletreet som står i total skygge så der vil ingenting vokse alikevel, fortsette å kjempe mot skvallerkålen, fylle opp med stauder i blomsterbedene. Forsøker å holde meg til fargene hvit, krem, varmrosa og guloransje/laks, men faller jeg veldig for noen i andre farger får de bli med hjem alikevel Hele hagen bygges opp etter impulsprinsippet, ønsker ikke en veldig organisert hage. Tomta er firkantet og har hus, høy hekk eller kjempehøy mur på alle kanter, litt redd for "luftegård" følelse om det blir for stramt i bedene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #4 Del Skrevet 24. april 2006 Er deppa ang. hagen min. Eier leilighet i bygård, og det bor så mange menn der! De bryr seg ikke noe om hvordan det ser ut i hagen, og det står fullt av byggematerialer der, planker etc., presenninger fra da de pusset opp for flere måneder siden. Det gjør det så ukoselig å være der, og jeg prøver å lukke øynene hver gang jeg går inn og ut av bygningen. De mennene ser visst ikke rotet sitt. Det bor en spebarnsfamilie der også, men foreldrene er vel så opptatte med ungen at de ikke har krefter til annet? Og jeg vil ikke bli sett på som den sure megga i huset, så etter noen hint som ikke ble tatt, har jeg ikke turt å mase mer. Neste gang jeg kjøper noe i sentrum skal det IKKE være hageflekk der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #5 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg har i forhagen plen med div. sandkasse ,trampoline, huskestativ og hellelagt inngangsparti. Her er solstolene Langs innkjørselen er det blomsterbed på ene siden . Det er en salig blanding av blomster og busker. På siden av huseter det carport. Bak huset er det en litt skrånende hage . Her har jeg fått utfolde meg litt, så jeg har noen gigantiske blomsterbed.... Ja jeg liker å luke... Der er også en frokostplass, plen , tørkestativ, og så ønsker jeg meg en bod/lekehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvitil Skrevet 25. april 2006 #6 Del Skrevet 25. april 2006 Hei jeg er glad for å ha en liten hage. Må ut for å rake plenen for kvist og kvast. Det er fin trimm og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 26. april 2006 #7 Del Skrevet 26. april 2006 Vi lagde oss en skikkelig koselig hage i fjor vi. Bak huset har det alltid vært en liten hageflekk og en stooor flekk med bare ugress. Så i fjor våres satte vi i gang med gravemaskinen og gravde opp og la på ny jord¨, så rullet vi ut ferdiggress og vips hadde vi en skikkelig flott hage på over 300km2. Den ligger så og si usjenert og blir ganske vindstille der. Har to store bed som jeg planter i, og på sommeren har jeg jo hagemøblene der også. Har også et huskestativ stående. Drømmer om sommeren jeg nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #8 Del Skrevet 27. april 2006 Har et rekkehus, endeleilighet. Tomta er passe stor og med sol fra 10-tiden til den går ned. Siden rekkehuset har vært leid ut noen år så er det lite gjort for å ivareta hagen. Det første jeg skal gjøre er å beskjære noen trær. Tomta mi går over i et friområde så her er både blåbærlyng og rognebærtre. Alle rotskudd skal fjernes samt beskjære trærne slik at det blir litt lettere. Plommetreet må beskjæres slik at det ikke blir for høyt. Syrinen har hatt besøk av mus som har gnagd på stammen så den fjerner jeg nok helt. Har en hekk mot naboen som jeg vil grave opp og plante ny. Den nåværende hekken blir ikke særlig høy og jeg føler behov for å skjerme meg litt. Tenkte å foreslå for naboen at jeg tar kostnadene og jobben. Blomsterbeddet langs husveggen skal graves opp og noen av plantene flytter jeg midlertidig. Ønsker å planlegge beddet fra grunn av. Ellers så blir det å følge med hagen, hva som vokser hvor. Skal ta en del bilder for å dokumentere slik at det er lettere å planlegge videre. Elsker hagen min. Har vært en anleggsgartner her en gang i tiden, men senere eiere har ikke tatt helt vare på hagen. Nå skal jeg planlegge og gjøre ting. Gleder meg til snøen forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå