Gå til innhold

Hva tenker du om disse navnene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gammelmodige og tunge. Mange gamle navn er fine, men ikke disse.

Anonymkode: 007d2...47a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liker Gunnhild best. 
Hva med Kjerstin?

Anonymkode: 653a8...6d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gunhild er ikke min smak. Synes både Gun-navn og hild-navn er svært lite pene.

Kirsten er greit, men det er et sånt navn som blir veldig forskjellig uttalt på ulike kanter av landet. Jeg kunne ikke brukt det selv, hele mannens familie er fra Østlandet. Og, som vestlending, det er ikke sånn at det bare er ungdommen som ikke kan si kj. Det er virkelig ingen med Østlandsdialekt som kan det 🙂↔️

Her sier man KJ slik man gjør i "bitch". Jeg klarer ikke med beste vilje å høre forskjell på den ene sj-lyden og den andre sj-lyden når Østlendingene babler om "sjøtt og sjylling og sjino. 

Anonymkode: 7b71e...a96

Bitch uttales bitsj. Så du sier Tsjirsten?

Anonymkode: 1459a...ff8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bitch uttales bitsj. Så du sier Tsjirsten?

Anonymkode: 1459a...ff8

Tenk deg at en hjernedød TikToker skal si Kirsten 😔

Anonymkode: 09a37...d69

AnonymBruker
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (På 19.6.2026 den 20.52):

Dette, fordi Gunhild er fint og fordi Kirsten blir Schischten.

Enig. På noen dialekter blir navnet bare helt feil. 

Anonymkode: 05d48...23b

AnonymBruker
Skrevet

Synes begge navna er grusomme:fnise: men en liten Kirsten hadde vært litt kult, selv om selve navnet er forferdelig stygt.

Anonymkode: 8f782...48f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2026 den 13.03):

Gunhild er ikke min smak. Synes både Gun-navn og hild-navn er svært lite pene.

Kirsten er greit, men det er et sånt navn som blir veldig forskjellig uttalt på ulike kanter av landet. Jeg kunne ikke brukt det selv, hele mannens familie er fra Østlandet. Og, som vestlending, det er ikke sånn at det bare er ungdommen som ikke kan si kj. Det er virkelig ingen med Østlandsdialekt som kan det 🙂↔️

Her sier man KJ slik man gjør i "bitch". Jeg klarer ikke med beste vilje å høre forskjell på den ene sj-lyden og den andre sj-lyden når Østlendingene babler om "sjøtt og sjylling og sjino. 

Anonymkode: 7b71e...a96

Enig. Østlendinger tror de kan kj-lyden, men alle sier shjøtt, shjole og shino. Her jeg bor på vestlandet har vi sterke kj-lyder. Her er navnet faktisk KJell og ikkje shjell. Og her klarer alle å si KJ-lyden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Østlendinger tror de kan kj-lyden, men alle sier shjøtt, shjole og shino. Her jeg bor på vestlandet har vi sterke kj-lyder. Her er navnet faktisk KJell og ikkje shjell. Og her klarer alle å si KJ-lyden. 

For noe tull. Hva du ser på TikTok er ikke representativt for alle østlendinger. Østlandet består også av mange dialekter.

Av de voksne menneskene jeg kjenner så er det faktisk bare én jeg har reagert på som ikke klarer den lyden.

Anonymkode: 28419...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 20.47):

Gunnhild er fint, men det blir et for vanskelig navn på engelsk. Da hadde jeg heller bare gått for Gunn. Det funker på engelsk.

Anonymkode: 25f88...303

Med mindre barnet ønsker å bo i et engelsktalende land, er dette fullstendig irrelevant.

Skal man liksom velge navn basert på hvor usexy det eventuelt høres ut på et annet språk enn morsmålet?

Anonymkode: 7f022...167

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 20.47):

Gunnhild er fint, men det blir et for vanskelig navn på engelsk. Da hadde jeg heller bare gått for Gunn. Det funker på engelsk.

Kirsten synes jeg ikke er så pent (fordi jeg kjenner noen jeg ikke liker med det navnet), men det funker i alle fall på engelsk.

Blir det ikke "gønn" som i våpen? Da er det vel bedre med Gunnhild... 

Anonymkode: a5363...6f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 10.14):

Med mindre barnet ønsker å bo i et engelsktalende land, er dette fullstendig irrelevant.

Skal man liksom velge navn basert på hvor usexy det eventuelt høres ut på et annet språk enn morsmålet?

Du synes kanskje det er irrelevant, men du følger ikke med i tiden hvis du ikke har fått med deg at man kommuniserer med hele verden og at engelsk er verdensspråket.

Ikke usexy, men om navnet kan forstås på engelsk. Jeg er nok farget av at jeg har en internasjonal jobb der jeg kommuniserer mye med kollegaer, kunder og leverandører rundt om i hele verden hver dag på engelsk og jeg er glad for at jeg har et navn som går an å si på engelsk. Verden blir ikke mindre internasjonal. Jeg har flere norske kollegaer som sier at de heter noe annet når de snakker med kunder på engelsk. Øystein, Frøydis osv blir for vanskelig på engelsk. Og så vil man kanskje ikke hete Odd Willy eller noe slikt heller hvis man skal introdusere seg på engelsk. 😂

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2026 den 11.23):

Blir det ikke "gønn" som i våpen? Da er det vel bedre med Gunnhild... 

Anonymkode: a5363...6f4

Men Gunn kan de uttale og skrive. Gunner og Gunnar er faktisk ikke uvanlige guttenavn i USA nå. Det er et nymotens navn, men jeg har hørt om flere barn i sørstatene i USA med det navnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes begge er litt gammelmodige og grå 

Anonymkode: 8f9b2...f5a

Skrevet

Ville valgt Kirsten dersom du bor en plass der folk klarer å si navnet på riktig måte. Hvis ikke ville jeg valgt Kristin! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2026 den 13.54):

For noe tull. Hva du ser på TikTok er ikke representativt for alle østlendinger. Østlandet består også av mange dialekter.

Av de voksne menneskene jeg kjenner så er det faktisk bare én jeg har reagert på som ikke klarer den lyden.

Anonymkode: 28419...e9c

Veldig søtt at dere tror dere greier det. Dere gjør ikke det. Ingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 0.05):

Du synes kanskje det er irrelevant, men du følger ikke med i tiden hvis du ikke har fått med deg at man kommuniserer med hele verden og at engelsk er verdensspråket.

Ikke usexy, men om navnet kan forstås på engelsk. Jeg er nok farget av at jeg har en internasjonal jobb der jeg kommuniserer mye med kollegaer, kunder og leverandører rundt om i hele verden hver dag på engelsk og jeg er glad for at jeg har et navn som går an å si på engelsk. Verden blir ikke mindre internasjonal. Jeg har flere norske kollegaer som sier at de heter noe annet når de snakker med kunder på engelsk. Øystein, Frøydis osv blir for vanskelig på engelsk. Og så vil man kanskje ikke hete Odd Willy eller noe slikt heller hvis man skal introdusere seg på engelsk. 😂

Gunnhild, ts!
Dette er vås! Jeg har bodd både i UK og et annet europeisk land hvor vi kommuniserte på engelsk, og mitt norske navn ble radbrukket litt, ja. Men hva så? Det gjør jo absolutt ingen ting, så lettkrenka bør det faktisk ikke være lov å være. 

Kjenner for øvrig både en Odd og en Øyvind som er i et engelsktalende miljø. Odd står trygt i navnet sitt, og absolutt alle husker hva han heter. Øyvind er Oyvinn og lever fint med det. «Gunnill» klarer nok fint å stå i det hun også.

Anonymkode: 5748b...c3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2026 den 0.05):

Og? Med den argumentasjonen kan man like gjerne gi ungen et engelsk navn. Hvem er det da som sliter med å uttale navnet? Jo, folk fra ditt eget land. Og hvilken kultur er det som da visner? Jo, den norske.

Om tjue år er kanskje kinesisk verdensspråket som alle må lære seg. Vil du at barnebarnet ditt skal hete noe som klinger godt på kinesisk bare for å tekkes landet som har mest makt?

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...