AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #1 Skrevet i går, 13:01 Hei, Jeg tar ikke den lange varianten her, men har i lang tid slitt med at min datter ikke har kommet seg ofte på skolen og hun har nektet å si hvorfor. I går fikk jeg vite at hun har fortalt en venninne at hun sliter med angst. Det skal jeg finne en måte å hjelpe henne med ❤️ Det forklarer veldig mye av det vi har strevd med. Karakterene er relativt gode. Men fordi hun ikke klarte å gå på muntlig eksamen er det lite sannsynlig at hun kommer inn på førstevalget sitt. Er det noe å gjøre? Finnes det en "sosial kvote" ved inntak til skole for elever som sliter? Anonymkode: 6cea0...bfa 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:05 #2 Skrevet i går, 13:05 Dessverre.. hun kan kanskje få eksamen tilrettelagt, men det finnes ingen kvotering rundt sånt på VGS. Anonymkode: 6b6a0...fa7
AnonymBruker Skrevet i går, 13:08 #3 Skrevet i går, 13:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre.. hun kan kanskje få eksamen tilrettelagt, men det finnes ingen kvotering rundt sånt på VGS. Anonymkode: 6b6a0...fa7 Takk for det. Det er bare greit å vite. Det er utrolig synd at hun ikke har fortalt om dette slik at jeg kan hjelpe henne. Men sånn er det, og karakterene er satt. Da er ikke dette noe å gjøre med, og så skal vi få hjelp framover. Anonymkode: 6cea0...bfa
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Skrevet 23 timer siden Du/dere er for sent ute nå og det kreves en del dokumentasjon for å få prioritert inntak. Dersom hun sliter, få på plass et behandlingstilbud til henne, gå i dialog med den videregående skolen hun skal starte på. Be om et møte allerede på plandagene, så hun får møtt lærer, se klasserom og møte miljøarbeiderene. Skulle hun ikke få til ordinær skole, finnes det en mulighet med skole på nett. OT - er da et lurt sted å få rådgivning og hjelp. Anonymkode: 57cb9...b48 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden Det finnes særskilt opptak for de som har utfordringer som gjør ordinært opptak vanskelig. De ta da inn før ordinært opptak. Men firsten for å søke dette er 1. februar, så skal hun på videregående til høsten er det for sent nå. Men hvis hun har gode karakterer ellers så skal det mye til for at dårlig muntlig ødelegger alt. Og selv om hun ikke kommer inn på førstevalget så er ikke løpet kjørt. Noen ganger viser andrevalget seg å være bedre og skulle det ikke klaffe kan man ta nytt valg året etter. Anonymkode: b50d5...f1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Særskilt opptak er allerede over, men hvorfor skal muntlig eksamen påvirke snittet hennes? Dere skaffet vel legeerklæring så den ikke telles, i stedet for å regnes som 1/stryk? Anonymkode: a62b3...fa0
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Særskilt opptak er allerede over, men hvorfor skal muntlig eksamen påvirke snittet hennes? Dere skaffet vel legeerklæring så den ikke telles, i stedet for å regnes som 1/stryk? Anonymkode: a62b3...fa0 Nei, vi gjorde ikke det. Hun låste seg inne på rommet, nektet å svare og nektet å gå til lege. Anonymkode: 6cea0...bfa
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, vi gjorde ikke det. Hun låste seg inne på rommet, nektet å svare og nektet å gå til lege. Anonymkode: 6cea0...bfa Det var dumt, fraværsattest kan man få på nett uten å dra til legen. Men da har hun fått en lærdom til neste gang, dersom dette gjør at skoleønsket blir påvirket. Anonymkode: a62b3...fa0
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden Hun må uansett regne med muntlig eksamen på videregående, det får hun ikke fritak fra. Anonymkode: e183e...c32 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Jeg tar ikke den lange varianten her, men har i lang tid slitt med at min datter ikke har kommet seg ofte på skolen og hun har nektet å si hvorfor. I går fikk jeg vite at hun har fortalt en venninne at hun sliter med angst. Det skal jeg finne en måte å hjelpe henne med ❤️ Det forklarer veldig mye av det vi har strevd med. Karakterene er relativt gode. Men fordi hun ikke klarte å gå på muntlig eksamen er det lite sannsynlig at hun kommer inn på førstevalget sitt. Er det noe å gjøre? Finnes det en "sosial kvote" ved inntak til skole for elever som sliter? Anonymkode: 6cea0...bfa Det er mulig å søke om individuelt inntak, men søknadsfristen er for lengst ute (1. februar). Anonymkode: 803a9...cc9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden I verste fall kan hun søke på nytt 1. år neste år. Anonymkode: c20c0...80a 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden Du kan ta direkte kontakt med ot i fylket for en samtale. De følger opp elever som ikke har vgs tilbud eller står i fare for å ikke fullføre. Om det ikke kan gjøre noe akkurat nå før skolestart så kan det uansett være greit å snakke med noen. Anonymkode: caa18...d64 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mulig å søke om individuelt inntak, men søknadsfristen er for lengst ute (1. februar). Anonymkode: 803a9...cc9 Og selv om man søker om det, betyr ikke det nødvendigvis at man får innvilget individuelt inntak. Man kan bli anvist til bunken med ordinære søkere... Et første steg for datteren din er å søke hjelp, f.eks. hos fastlegen eller helsesykepleier (helsestasjon for ungdom nå som det ikke er skole). Selv om datteren din sier at hun har angst, er det ikke sikkert hun har en angstdiagnose. Det kan likevel være utfordringer som hun trenger støtte for å utfordre og komme seg gjennom. Anonymkode: b77a0...828 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dessverre.. hun kan kanskje få eksamen tilrettelagt, men det finnes ingen kvotering rundt sånt på VGS. Anonymkode: 6b6a0...fa7 Jo, det gjør det. Hørt om særskilt opptak? Anonymkode: c699f...16b
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dessverre.. hun kan kanskje få eksamen tilrettelagt, men det finnes ingen kvotering rundt sånt på VGS. Anonymkode: 6b6a0...fa7 Jo er noe som hetter særskilt. Begge mine søkte via det. Og søkte da 1 mnd før alle andre og fikk svar i mai at de hadde kmet inn på sitt valg. Men en må da ha iop , papirer fra ppt osv. Og diagnose som eller vansker som gjør at de slit faglig. Hos oss alvorlig dysleksi, språkvansker og epilepsi Anonymkode: 2d193...0e2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, Jeg tar ikke den lange varianten her, men har i lang tid slitt med at min datter ikke har kommet seg ofte på skolen og hun har nektet å si hvorfor. I går fikk jeg vite at hun har fortalt en venninne at hun sliter med angst. Det skal jeg finne en måte å hjelpe henne med ❤️ Det forklarer veldig mye av det vi har strevd med. Karakterene er relativt gode. Men fordi hun ikke klarte å gå på muntlig eksamen er det lite sannsynlig at hun kommer inn på førstevalget sitt. Er det noe å gjøre? Finnes det en "sosial kvote" ved inntak til skole for elever som sliter? Anonymkode: 6cea0...bfa Men hvilken skole hun ikke kommer inn på eller hvilken skole hun kommer inn på jo til syvende og sist revnende likegyldig hvis angsten hindrer henne i å komme seg på skolen. Så det er jo der alt fokuset burde ligge. Anonymkode: 56712...49b 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dessverre.. hun kan kanskje få eksamen tilrettelagt, men det finnes ingen kvotering rundt sånt på VGS. Anonymkode: 6b6a0...fa7 Det finnes opptak på særskilt grunnlag , men et er for sent nå Anonymkode: 56e1b...242 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo er noe som hetter særskilt. Begge mine søkte via det. Og søkte da 1 mnd før alle andre og fikk svar i mai at de hadde kmet inn på sitt valg. Men en må da ha iop , papirer fra ppt osv. Og diagnose som eller vansker som gjør at de slit faglig. Hos oss alvorlig dysleksi, språkvansker og epilepsi Anonymkode: 2d193...0e2 Må ikke ha diagnoser nei, kan være nedsatt hørsel f.eks. Anonymkode: 56e1b...242
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #19 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ikke ha diagnoser nei, kan være nedsatt hørsel f.eks. Anonymkode: 56e1b...242 Det er jo også en diagnose... Anonymkode: b77a0...828 1 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må ikke ha diagnoser nei, kan være nedsatt hørsel f.eks. Anonymkode: 56e1b...242 Nedsatt hørsel er da diagnose. Bruker høreapparat og da jeg skulle få aperatet skrev de inn diagnose kode for godkjenning Anonymkode: 2d193...0e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå