Gjest Karen Caroline Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Saken er at jeg hater jobben min...har jobbet i den i to år og har kontrakt på å måtte være her i et helt år til. Jeg søker andre jobber bare for å teste ut markedet innn mitt fag, men kan ikke søke reellt flør til senhøsten. Hater kolleger og arbeid slik det er...flytta langt nord for å få jobb, men trives ikke etter massse bestrebelser og egeninnsats! Har oppdaget en del drittsekker og mannlige "mobbere" på jobb, noe som skaper utrivelig stemning. I tillegg er det ingenting å finne på på det gudsforlatte stedet. Noen tips her? Blir takknemlig for råd!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Har du skrevet kontrakt for ett år til så er du jo nødt å bli der. Du må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Snakk med de som er greie der, alle kan vel ikke være drittsekker. Prøv å forandre innstillingen din til det (jeg vet selv hvor vanskelig det kan være...) Hva med å få seg en hobby? Fotografering...gudsforlatte plasser kan være egnet for fotografering. Gå turer, tren osv. Håper det ordner seg!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #3 Skrevet 23. april 2006 Har du skrevet kontrakt for ett år til så er du jo nødt å bli der. Du må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Snakk med de som er greie der, alle kan vel ikke være drittsekker. Prøv å forandre innstillingen din til det (jeg vet selv hvor vanskelig det kan være...) Hva med å få seg en hobby? Fotografering...gudsforlatte plasser kan være egnet for fotografering. Gå turer, tren osv. Håper det ordner seg! ← Æsj, ja. Takk skal du ha. Kjedelig er det okke som. Håper ikke jeg har blitt miljøskadet etter oppholdet... :cry:
Gjest gjesten Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Er det vanlig med tidsbestemte kontrakter?
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #5 Skrevet 23. april 2006 Er det vanlig med tidsbestemte kontrakter? ← Vet ikke om det er vanlig jeg. Vet bare at jeg har det.
Amadea Skrevet 23. april 2006 #6 Skrevet 23. april 2006 Pleier man ikke aa ha en 1 - 3 maaneders oppsigelsestid? Jeg har tidsbestemt kontrakt, men kan da si opp. Synes bare det höres saa merkelig ut jeg, men, men...
Gjest Embla s Skrevet 23. april 2006 #7 Skrevet 23. april 2006 Uffda, høres ille ut. En ting er at man ikke trives spesielt godt på jobb, men hvis man direkte misstrives er det jo forferdelig Og - mannlige mobbere? Er det flere enn deg som får unngjelde? Skal det bare passere? Skjønner ikke helt at du ikke kan si opp før, men i såfall får du gjøre jobben din og glede deg over at hver dag er en dag nærmere slutten der!
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2006 #8 Skrevet 23. april 2006 Pleier man ikke aa ha en 1 - 3 maaneders oppsigelsestid? Jeg har tidsbestemt kontrakt, men kan da si opp. Synes bare det höres saa merkelig ut jeg, men, men... ← Jeg tenker det samme som deg
abelille Skrevet 24. april 2006 #9 Skrevet 24. april 2006 Høres rart ut at du ikke har mulighet til å si opp. Du mistrives ikke så mye at det går på helsa løs? (Er vel ikke så lett å få sykmelding, men dersom du virkelig mistrives...)
Gjest gjest* Skrevet 24. april 2006 #10 Skrevet 24. april 2006 Det er jo noen som har bindingstid til jobben. Fordi de har fått utdannelse eller noe sånt.
abelille Skrevet 24. april 2006 #11 Skrevet 24. april 2006 I så fall kan de tilbakebetale den støtten. Og dersom du mistrives så vanvittig på jobb kan det kanskje være like greit?
Gjest Karen Caroline Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 Jo da, juridisk sett har jeg rett til å si opp, 3 måneders oppsigelse - selv om jeg har skrevet en 3-års bindende kontrakt. Likevel blir det veldig feil i forhold til en del praktiske utenforliggende hensyn. Så jeg har ikke annet valg enn å belage meg på å være her jeg er langt mot nord, og jobbe her i i ett år til. Utrolig kjipt men sant. De få mannlige mobberne (og et par kvinnelige) er slik de er overfor flere, spesielt kvinner! Men ikke de få kvinnelige sjefene er de slik mot, bare de andre kvinnene. Miljøet er alt for lite til at noen gidder å bringe det videre, det vil forsure alt og alle (må ta hensyn til at det er bygda og lite). Merker godt at de her ikke følge samme spilleregler som ellers i større byer og de er sleipe på helt andre måter...jobben er drittkjedelig blitt, og jeg er så ferdig med alt og alle. Får håpe på ny jobb en dag
Carrot Skrevet 25. april 2006 #13 Skrevet 25. april 2006 Saken er at jeg hater jobben min...har jobbet i den i to år og har kontrakt på å måtte være her i et helt år til....... Likevel blir det veldig feil i forhold til en del praktiske utenforliggende hensyn. Så jeg har ikke annet valg enn å belage meg på å være her jeg er langt mot nord, og jobbe her i i ett år til...... Noen tips her? Blir takknemlig for råd! ← I følge AML er det INGEN kontrakter som ikke kan sies opp... AML = arbeidsmiljøloven.. Som sier en hel masse men jeg har klippet ut noe som er vesentlig uansett hva dine utenomliggende forhold er... ; § 1-1. Lovens formål Lovens formål er: a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon, d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet, e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv. § 1-9. Ufravikelighet Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt. § 4-1. Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. § 4-3. Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. (2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten. (3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden. (4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. § 6-1. Plikt til å velge verneombud (1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud. § 6-2. Verneombudets oppgaver (1) Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Videre sier avtaleloven : § 33. Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende. (dette betyr at dersom arbeidsgiver kjente til de forhold du beskriver som slitsomme på din psykiske helse før du signerte kontrakten kan det være du har en sterk sak på å få den avsluttet uten tap for din del...... Forøvrig finnes en hel mengde dommer fra lignende saker som går på selve miljøet og plikten arbeidsgiver har til å følge opp dette i rettssystemet... - kanskje ikke til hjelp men.. En ting er i allefall sikkert; det er svært få grunner som er gode nok til at en jobb skal bryte deg ned psykisk såvel som fysisk i 2006....
Gjest Karen Caroline Skrevet 25. april 2006 #14 Skrevet 25. april 2006 I følge AML er det INGEN kontrakter som ikke kan sies opp... AML = arbeidsmiljøloven.. Som sier en hel masse men jeg har klippet ut noe som er vesentlig uansett hva dine utenomliggende forhold er... ; § 1-1. Lovens formål Lovens formål er: a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon, d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet, e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv. § 1-9. Ufravikelighet Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt. § 4-1. Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. § 4-3. Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. (2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten. (3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden. (4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. § 6-1. Plikt til å velge verneombud (1) Ved hver virksomhet som går inn under loven skal det velges verneombud. § 6-2. Verneombudets oppgaver (1) Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Videre sier avtaleloven : § 33. Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende. (dette betyr at dersom arbeidsgiver kjente til de forhold du beskriver som slitsomme på din psykiske helse før du signerte kontrakten kan det være du har en sterk sak på å få den avsluttet uten tap for din del...... Forøvrig finnes en hel mengde dommer fra lignende saker som går på selve miljøet og plikten arbeidsgiver har til å følge opp dette i rettssystemet... - kanskje ikke til hjelp men.. En ting er i allefall sikkert; det er svært få grunner som er gode nok til at en jobb skal bryte deg ned psykisk såvel som fysisk i 2006.... ← Saken er vel heller den at jeg mistrives på grunn av "clash" i personligheter, bakgrunn og grad av urbanitet/bygdamentalitet. Urbane bymennesker skulle bare visst hvor stort kulturkrasj det kan være å bo på et ultralite sted lengre mot nord. Det gjelder kolleger, innbyggere på øya, alt... Selv om jeg har 3 måneders oppsigelsestid, kan jeg likevel ikke si opp nå, men om ca. ett år kan jeg det. (Av ikke-juridiske grunner). Er vel ikke annet å gjøre enn å svelge og holde ut.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #15 Skrevet 27. april 2006 ..og du kan se på oppholdet ditt i huttuheita som et personlig læringsprosjekt. Du vil utvikle deg, må lære å tilpassse deg en annen kultur og personer som har et annet perspektiv på tingene enn deg. Hvis du tenker at du skal lære, vil det bli mye mer interessant å være der det året du mener du må stå tiden ut. OG, du kan bruke disse erfaringene i ny jobbsøknad. OK, så går ikke folk på kaffebar eller leser hippe trendmagasiner. Kanskje er det bingo og fest på samfunnshuset. Ok, så går ikke folk på treningsstudio men kjører snøscooter eller reinsdyrslede....poenget er at du kan velge å bli fascinert av dette "gudsforlatte" stedet du har havnet på, noe helt annet er det om du greier å holde ut med "mobberne" på jobbe. Lykke til! sosiologen
Gjest Karen Caroline Skrevet 27. april 2006 #16 Skrevet 27. april 2006 Oj, her var det mange bra svar! Takk skal dere virkelig ha. Jeg tok det jo som et sosiologisk prosjekt i begynnelsen ja, men nå er mye av "sjarmen" blitt borte ja. Så tenker jeg at de arbeidsgiverne som eventuelt måtte fatte interesse for min søknad: det er jo ikke sikkert at de selv har bodd i "huttuheita" og vet hva det faktisk innebærer da, så hvordan skal jeg få de til å se verdien i det, blir neste spørsmål. "Mobberne" på jobb er liksom mobbere mot alle, så det er ikke meg spesielt. Det går heldigvis å unngå dem. Får virkelig håpe det er gode jobber til meg - i Oslo eller i Bergen.
abelille Skrevet 28. april 2006 #17 Skrevet 28. april 2006 Dersom du absolutt ikke trives, så synes jeg du skal se deg om etter andre jobber allerede. Selv om du er midt i et prosjekt som kanskje ikke blir avsluttet dersom du forsvinner, så spiller vel ikke det noen rolle for deg? Du skylder ikke arbeidsgiver noe. I alle fall ikke helsa di.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå