Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Når man skal slutte i en stilling med fastlønn, og man ikke har tatt ut eller skal ta ut ferie, hvorfor blir man likevel trukket i feriepenger?

Min samboer slutter i jobben sin nå i sommer, og ser på lønnsslippen at han er trukket 5 uker ferie. Disse hverken kan eller skal han ta ut. 

Anonymkode: d13b7...601

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får han det utbetalt på sluttoppgjøret :) 

Anonymkode: a271c...b38

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet hører til lønningskontoret der din samboer slutter å jobbe. Trolig er det en glipp som han får rettet opp i ved kontakt med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3e6e2...415

• Liker 3
Skrevet

Det er plikt til å ta ut ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette spørsmålet hører til lønningskontoret der din samboer slutter å jobbe. Trolig er det en glipp som han får rettet opp i ved kontakt med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 3e6e2...415

Han fikk beskjed av lønningskontoret om at det var lovpålagt å trekke ferie.

Illuminatum skrev (33 minutter siden):

Vanskelig å ta ut ferie når arbeidsgiver har sagt nei hver måned, og nå er han straks ferdig der.

Anonymkode: d13b7...601

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det betales normalt ikke ut kompensasjon for manglende uttak av feriepenger.

AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (20 minutter siden):

Jo, når noen slutter før ferien er avviklet så utbetales feriepengene. Det er fullt mulig å ha siste arbeidsdag 31. juli og så ta ferie senere på året.

Det er bareå gi beskjed til lønningskontoret at ferien skal avvikles etter at arbeidsforholdet er avsluttet.

Anonymkode: 3b763...db0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (30 minutter siden):

Uttak av feriepenger? Mener du uttak av ferie? Man er ikke pålagt å ta ut ferie før sommeren.

Det trekket de fleste arbeidsgivere gjør i junilønna skyldes avvikling av ferie senere. Eller når som helst på året.

TS, dette må samboeren din ta med lønnsavdelingen eller nærmeste leder. Hvis han får sluttoppgjøret uten at trekket blir refundert eller junilønn etterbetalt må han nesten lage et skriftlig krav.

Og han bør absolutt poengtere at han ønsker feriepengene som er opptjent i år utbetalt i sluttoppgjøret, disse folkene kan han ikke stole på.

Anonymkode: f9b99...eb7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (58 minutter siden):

Les ferieloven før du svarer.

"§ 11.Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)
Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør"

Anonymkode: e39bc...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Det er ikke plikt å ta ut ferien hos nåværende arbeidsgiveren når han bytter jobb senere i år.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke plikt å ta ut ferien hos nåværende arbeidsgiveren når han bytter jobb senere i år.

Det stemmer. Da må du ta ferie ut hos ny arbeidsgiver.
Så lenge han er trukket for ferie i fem uker kan en slutte at arbeidsforholdet avsluttes 1. august.
Arbeidsgiver kan fastsette når en skal ha ferie.

Anonymkode: a6108...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uttak av feriepenger? Mener du uttak av ferie? Man er ikke pålagt å ta ut ferie før sommeren.

Det trekket de fleste arbeidsgivere gjør i junilønna skyldes avvikling av ferie senere. Eller når som helst på året.

TS, dette må samboeren din ta med lønnsavdelingen eller nærmeste leder. Hvis han får sluttoppgjøret uten at trekket blir refundert eller junilønn etterbetalt må han nesten lage et skriftlig krav.

Og han bør absolutt poengtere at han ønsker feriepengene som er opptjent i år utbetalt i sluttoppgjøret, disse folkene kan han ikke stole på.

Anonymkode: f9b99...eb7

Jeg mener selvfølgelig manglende uttak av ferie. Feriepenger har de uansett krav på, også opptjent for inneværende år når arbeidsforholdet opphører. Men viktig å huske på at utbetaling av feriepenger opptjent for inneværende år, blir beskattet som lønnsinntekt. Venter de med utbetaling til 1 januar, da blir årets feriepenger, (2026), ikke trukket skatt.

Skrevet
Coachshinny skrev (2 minutter siden):

Jeg mener selvfølgelig manglende uttak av ferie. Feriepenger har de uansett krav på, også opptjent for inneværende år når arbeidsforholdet opphører. Men viktig å huske på at utbetaling av feriepenger opptjent for inneværende år, blir beskattet som lønnsinntekt. Venter de med utbetaling til 1 januar, da blir årets feriepenger, (2026), ikke trukket skatt.

De blir beskattet like fullt når du tar de blir utbetalt. Den eneste forskjellen er at det ikke trekkes forskuddskatt om det betalet ut i ferieåret.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør"

Som jeg skrev til en annen. Mener selvfølgelig uttak av ferie. Som arbeidstaker har du uansett krav på opptjente feriepenger. Normalt utbetales de sammen med sluttoppgjøret. Opptjente feriepenger for 2025, skal utbetales på normalt vis, men feriepenger opptjent i 2026, kan også utbetales ved sluttoppgjør, men da blir det trukket orodinær lønnsbeskatning. Ved jobbskifte, kan det også avtales at årets feriepenger, utbetales på nyåret, for å slippe direktebeskatning av feriepengene, opptjent i 2026. Dette er opptil ordningen i bedriften og om dette eventuelt avtales før fratredelse.

Skrevet
Illuminatum skrev (4 minutter siden):

De blir beskattet like fullt når du tar de blir utbetalt. Den eneste forskjellen er at det ikke trekkes forskuddskatt om det betalet ut i ferieåret.

Det er sant, alt blir beskattet og for mye trukket skatt, for du igjen ved skatteoppgjøret, påfølgende år. Men det oppleves annerledes når du blir forskuddstrukket skatt direkte av opptjente feriepenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette ordner seg ja… no stress 

Anonymkode: 7a869...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Send dette til lønningskontoret...

Hvis han ikke har tatt noe ferie i år, skal han heller ikke ha trekk, eventuelt få utbetalt for de dagene ved sluttoppgjør. Har han fått overført feriedager fra i fjor til i år, og ikke bruker dem, skal de også utbetales,  for han ble trukket for det i fjor uten å ha fått fri... så vær litt obs på dette også

Anonymkode: 1a511...19c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette ordner seg ja… no stress 

Anonymkode: 7a869...8cc

Det ordner seg ikke bare. Opplevde det som student. Fikk feriepenger og ble trukket i lønn, men rakk ikke å ta ferie før jeg sluttet. Arbeidsgiver mente at jeg ikke skulle få tilbakebetalt det jeg ble trukket i lønn ettersom jeg hadde fått utbetalt feriepenger🙄 Jeg ga meg ikke og etter flere mail fram og tilbake endte jeg opp med å få tilbakebetalt det jeg ble trukket i lønn for ferie. 

Anonymkode: 33c27...767

AnonymBruker
Skrevet

Selv om en arbeidsgiver har en sluttdato, og ikke har søkt om ferie, så tenker jeg det er riktig at lønnsavdelingen trekker ferie som vanlig i juni og heller betaler tilbake pengene på sluttoppgjøret.

Feriedagene vil jo fortsatt ligge i systemet og kan søkes om, og i teorien kan jo plutselig arbeidstaker eller arbeidsgiver ombestemme seg og likevel finne ut at han skal ta ut ferie i oppsigselstiden. Da blir det mye mer arbeid for lønnsavdelingen om de ikke har trukket ferie og måtte trekke det likevel på sluttoppgjøret, for så å måtte gjøre det likevel ved sluttoppgjøret når man normalt sett ikke trekker ferie.

Det høres kanskje ikke ut som mye jobb, men i en stor organisasjon så kan jeg tenke meg at alt som bidrar til å komplisere ting med lønnsutbetaling og som tar mer ressurser vil unngås og derfor så settes det generelle regler for hva som gjelder i diverse tilfeller. Har en organisasjon 6000 ansatte så slutter det faktisk og starter nye ganske ofte. Unntak kan ikke gjøres hele tiden og man må ha spilleregler som gjelder for alle.

Anonymkode: 9b45a...241

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det ordner seg ikke bare. Opplevde det som student. Fikk feriepenger og ble trukket i lønn, men rakk ikke å ta ferie før jeg sluttet. Arbeidsgiver mente at jeg ikke skulle få tilbakebetalt det jeg ble trukket i lønn ettersom jeg hadde fått utbetalt feriepenger🙄 Jeg ga meg ikke og etter flere mail fram og tilbake endte jeg opp med å få tilbakebetalt det jeg ble trukket i lønn for ferie. 

Anonymkode: 33c27...767

Store seriøse arbeidsgivere har kontroll på dette. Det kan også være at sjefen din ikke hadde peiling, og at lønnsavdelingen hadde tenkt å betale deg tilbake, men det får man jo regel ikke før måneden etter man har sluttet. 

Anonymkode: 9b45a...241

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...