AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg har eneansvar for barnet vårt, og får har null kontakt, får får beskjed om jeg skifter etternavn? Anonymkode: 29061...430 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Ikke dersom du har foreldreansvaret alene, nei. Anonymkode: 738dd...37b
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Hvis han har foreldreansvar: nei. (Da må han samtykke i altinn). Hvis han ikke har foreldreansvar: ja. Anonymkode: ec388...38f
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Om du mener at du har eneansvaret for barnet i hverdagen mens far har fortsatt foreldreansvar på papiret så må han nok samtykke til navneskifte. Om far har fraskrevet foreldreansvar så trenger du ikke samtykke fra han. Anonymkode: 9962a...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Jeg har foreldreansvaret alene, så har byttet etternavn, men får nå meldinger av familien til faren om navneskiftet. Anonymkode: 29061...430
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har foreldreansvaret alene, så har byttet etternavn, men får nå meldinger av familien til faren om navneskiftet. Anonymkode: 29061...430 Om du føler for å svare, så svar noe diplomatisk men som også setter skapet på plass. «Ja, nå har hen mitt navn, som er mest naturlig siden situasjonen er som den er» Anonymkode: 2f9ee...fbf 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du føler for å svare, så svar noe diplomatisk men som også setter skapet på plass. «Ja, nå har hen mitt navn, som er mest naturlig siden situasjonen er som den er» Anonymkode: 2f9ee...fbf Jeg tenker at jeg ikke vil svare, men det bekymrer meg at de vet og hvorfor. Ingen på den siden er registrert i Norge, inklusiv faren. Anonymkode: 29061...430
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Mitt barns far hadde ikke foreldreansvar (vi bodde ikke sammen da barnet ble født og var ikke sammen før det heller). Far bor i Sverige (og er svensk) og fikk kopi av navneendringen, det gjorde meg ikke noe, men hadde ikke tenkt over om han fikk eller ikke. Anonymkode: 62348...837
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at jeg ikke vil svare, men det bekymrer meg at de vet og hvorfor. Ingen på den siden er registrert i Norge, inklusiv faren. Anonymkode: 29061...430 Er vel noen av dine nærme som har sladret da Anonymkode: d40f1...cd7
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mitt barns far hadde ikke foreldreansvar (vi bodde ikke sammen da barnet ble født og var ikke sammen før det heller). Far bor i Sverige (og er svensk) og fikk kopi av navneendringen, det gjorde meg ikke noe, men hadde ikke tenkt over om han fikk eller ikke. Anonymkode: 62348...837 Men dette er ikke lovlig, så hvordan kunne det skje? Anonymkode: 29061...430
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel noen av dine nærme som har sladret da Anonymkode: d40f1...cd7 Nei, 100% ikke. Bare de aller nermeste som vi stoler på vet dette. Anonymkode: 29061...430
blue0rchid Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Etter barneloven har foreldre uten foreldreansvar rett på opplysninger om barnet, med mindre det foreligger en taushetsplikt. Du kan lese mer her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-161-l-20152016/id2512104/?ch=5#:~:text=Barneloven § 47 gir foreldre,ikke taushetsplikt gjelder overfor foreldrene. 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Jeg skiftet etternavn på mitt barn og har foreldreansvaret alene. Far fikk ikke kopi av vedtaket, men han fikk vite det fordi NAV krever inn bidrag. Da får han papirer med barnets navn. andre måter familien kan finne ut av seg på er om de søker barnet ditt opp på vipps. andre muligheter er om dere har kontakt med instanser som bruker folkeregisteret. Selvom foreldreansvaret er registrert i folkferegisteret, så kommer ikke status på foreldreansvar automatisk opp når man vasker listene, deT må meldes manuelt og er en stor svakhet i systemet. Det kan altså være At et vedtak eller annet har blitt sendt til far. jeg jobbr et sted som fører journal på barn, og på henvisningen måtte det krysses av for hvem som hadde foreldreansvar. Dersom kun en foresatt har foreldreansvar, må de gi oss bekreftelse på det. Når vi henter informasjon fra folkeregisteret, så kommer begge foresatte opp uavhengig av hvem som har foreldreansvar. Dersom vi ikke manuelt huker av en part vil begge parter få kopi av våre brev. Vi har gode rutiner, men det er foresatte selv som må informere om foreldreansvar Anonymkode: 9155d...727
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå