rundtfingern Skrevet torsdag kl. 09:01 #21 Skrevet torsdag kl. 09:01 Slet den med noe sykdom/helse, i såfall hva da? Eldste har AD, grad 1 og 2, men merker ikke noe til det. Ellers er begge friske (yngste er fri på hofter og albuer). hadde den separasjonsangst? Nei, ingen av dem har vært vanskelig å gå ifra. Er hjemme alene en hel arbeidsdag uten problemer. veldig mye energi? Kommer an på hunden. Eldste er veldig rolig og vil bare ha kos, mens yngste har mye energi (han er 13 mnd). Men de klarer seg likevel med korte turer ut en dag hvis det er krise. hvor mye blir/ble den aktivisert? Ca 2-3 timer tur hver dag, evt løpe løst (når det ikke er båndtvang), blodspor, brukshund, miljøtreninger og andre ting. Litt styrke og apport også. hann eller tispe? Hanner. kom den overens med andre hunder? Ja, begge to kommer godt overens med andre hunder. Eldste har vært i flokk hele livet sitt (vært hos oss et halvt år) og yngste har sosialisert seg med svigers sin hund fra han var 8-9 uker gammel. er røykingen så ille som «alle» skal ha det til? Kommer og går i perioder. Robotstøvsuger og en god blåser er investeringer som er gull verdt. Som hun andre skriver over, der samler seg i dotter. Har man gått inn for rasen, så overskygger gleden av hunden litt pels. fortell meg mer, vil gjerne vite alt om rasen. Vet at ingen hunder er fasit, men erfaringer er gull verdt. De er utrolig lærevillige, morsomme og trivelige hunder. Yngste er veldig førerorientert, presis og har mye energi. Han elsker å trene. Han elsker også mennesker og er supersosial. Eldste er litt mer tilbakeholden og vi må bruke mye mer tid på å lære han ting. Han er verdens herligste gutt og vi kommer nok aldri til å ha en sånn hund igjen. Sammen er de en underlig duo. Jeg setter det på spissen: Dette er en apporterende jakthund. At de bærer sokker, truser, kluter osv., er naturlig. Ikke drep arbeidsviljen til hunden din ved å si nei. Det er som å skaffe seg en trekkhund og klage på at den trekker. Tren på avlevering, bytting og gjør det naturlig. Ressursforsvar KAN forekomme (ikke ofte), men det å trene apport og avlevering kan gjøre at man unngår det. Lukt som en annen nevner her, merker jeg ikke. Da vi fikk eldste på lån gikk han på Eukanuba og da STINKET han og var feit i pelsen selv om han var dusjet 3 uker før. Han hadde også mye gass. Vi byttet til Fish 4 dogs og Vom (50/50). Han er ikke dusjet siden april og er ikke feit i pelsen og lukter lite. Magen har blitt mye bedre. Samme med minsten. Han har fått det samme fôret siden fødsel og har aldri vært feit i pelsen eller lukter noe særlig (utenom når han bader i gjørme eller ruller i bais). Og en liten disclaimer: eldste er import. Så å kritisere noen for at han har AD hjelper ikke. Yngste er som sagt frisk og er fra en oppdretter her i Norge. Hvis du vil ha tips til oppdretter så kan jeg gi deg noen. Bare send meg en melding😊 Vet om flere kull som kommer i sommer. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:39 #22 Skrevet torsdag kl. 09:39 Har hatt fire Golden. En herlig rase. Både han og tispe. Tispene mine var vært enkle å ha med å gjøre, den ene var litt engstelig, men hadde ikke separasjonsangst. Hanhunden var litt bøllete, men bare snill og fantes ikke aggressiv overfor andre hanhunder. Han bjeffa en del… De hadde innimellom litt trøbbel med ører og øyne, våteksem, øyesykdommen Horners. Lett hudallergi. De gikk på allergi-for så da gikk det greit. Helt ok helse generelt sett. Ang røyting er det like ille som du frykter. Om ikke verre. Måtte støvsuge hver dag. Men jeg hadde en veldig fin kost som tok alt som var av hår. Den var kjapp å bruke om jeg ikke orka å dra fram støvsugeren. Det kunne blir en del lukt i stua, spesielt av hanhunden. Spesielt da han ble eldre, han lukta skikkelig gammel mann, til tross for stell og pleie. Mine hadde selvsagt behov for aktivitet, men det jeg husker mest fra dem er at de lå rett og ut slappa av. Bortsett fra da de maste om mat. De ble gamle alle fire, tre av dem ble avlivet da ryggen svikta og en av dem ble avlivet i forbindelse med nyresvikt. Rundt13-14 år alle sammen. Savner dem fortsatt! 🤍 Anonymkode: 7ad0c...6fe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:18 #23 Skrevet torsdag kl. 10:18 Jeg har ikke hatt golden selv, men holder en del aktivitetskurs og lignende. Veldig mange, spesielt med hanner, ser ut til å være litt uforberedt på at de en periode er veldig mye hund. De er jo bare snille og gode, men de er store, fortsatt litt keitete i bevegelsene, og har mye energi. Det er derfor viktig å gi dem passende oppgaver og lære dem å roe ned også. Og som nevnt over her, de er apporterende hunder. Bruk det til noe nyttig, ikke kjeft. Ellers er de herlige hunder, men siden jeg er mye på tur på kronglete steder, ønsker jeg en hund jeg kan bære et stykke ved behov. Og der faller dessverre golden gjennom for meg. Så sterk er jeg ikke! Anonymkode: 27714...6ba 1
rundtfingern Skrevet torsdag kl. 10:44 #24 Skrevet torsdag kl. 10:44 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har ikke hatt golden selv, men holder en del aktivitetskurs og lignende. Veldig mange, spesielt med hanner, ser ut til å være litt uforberedt på at de en periode er veldig mye hund. De er jo bare snille og gode, men de er store, fortsatt litt keitete i bevegelsene, og har mye energi. Det er derfor viktig å gi dem passende oppgaver og lære dem å roe ned også. Og som nevnt over her, de er apporterende hunder. Bruk det til noe nyttig, ikke kjeft. Ellers er de herlige hunder, men siden jeg er mye på tur på kronglete steder, ønsker jeg en hund jeg kan bære et stykke ved behov. Og der faller dessverre golden gjennom for meg. Så sterk er jeg ikke! Anonymkode: 27714...6ba Enig. De kan være litt ukoordinerte (frem til de er 2-3 år?), så vær forberedt på at de kan løpe inn i leggen din. Veldig happy go lucky da. Jeg er veldig fornøyd med valget av hannhund, men vi trener også en del😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå