AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:18 #1 Skrevet onsdag kl. 14:18 Dere som har kjennskap til rasen, kan dere fortelle litt om den? Slet den med noe sykdom/helse, i såfall hva da? hadde den separasjonsangst? veldig mye energi? hvor mye blir/ble den aktivisert? hann eller tispe? kom den overens med andre hunder? er røykingen så ille som «alle» skal ha det til? fortell meg mer, vil gjerne vite alt om rasen. Vet at ingen hunder er fasit, men erfaringer er gull verdt. Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:30 #2 Skrevet onsdag kl. 14:30 Gjelder til sammen 6 golden retrievere: Ok helse, fram til helsa ble dårlig pga. alder. Med unntak av litt allergi på en av de, og våteksem på en av de andre (antageligvis fordi pelsen tørker sent pga. mye underpels) Ingen separasjonsangst. Måtte ha mye tur og aktivisering, men finnes lett andre raser som har mer energi. Skaff deg en annen rase dersom du ikke vil gå lange turer og aktivisere hunden. Kun hanner. Gikk/går ok over ens med andre hunder, men ble bulk i blant og en av de ble bitt av en fremmed hund så han fikk en flenge. Røytingen er helt krise, i røyteperioder. Anonymkode: f118c...c9b
snurk Skrevet onsdag kl. 14:35 #3 Skrevet onsdag kl. 14:35 Er oppvokst med golden retriver og har også nær familie som har en golden som vi ofte passer. Av de som jeg har hatt i livet mitt så vil jeg definere dem som veldig tålmodig og snill, glad i alt og alle, veldig sosial, men kan også være veldig egenrådig og sta 🤭 Glad i mat og dermed lett å motivere. Ekstremt glad i å bade. Det som har gått igjen her med sykdom er artrose som har kommet med alderen. Har ikke opplevd seperasjonsangst med denne rasen. Ikke et voldsomt endrginivå nei, midt på treet. Aktivisering som jeg har vært vant med har vært bading, kaste ball, gå spor og generelt triks for godbiter. Ingen problem med andre hunder. Dette er en hunderase som røyter MYE 😂
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:54 #4 Skrevet onsdag kl. 14:54 Jeg har god erfaring med hund. Har en hund nå også og ønsker en til, men er litt usikker på rase. elsker golden rasen, er ganske aktiv, men har dager hvor jeg har litt lite energi også. Tenkte å bruke ny hund til litt spor, lydighet og vanlig tur. Er ellers aktiv med båt og holmer, bading osv. det eneste er at jeg får litt angst av alt håret jeg vet de røyter 🤭 Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:14 #5 Skrevet onsdag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har god erfaring med hund. Har en hund nå også og ønsker en til, men er litt usikker på rase. elsker golden rasen, er ganske aktiv, men har dager hvor jeg har litt lite energi også. Tenkte å bruke ny hund til litt spor, lydighet og vanlig tur. Er ellers aktiv med båt og holmer, bading osv. det eneste er at jeg får litt angst av alt håret jeg vet de røyter 🤭 Anonymkode: e108f...776 Se på Wheaten Men ikke gå fra maten din Anonymkode: 4e965...f63
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:25 #6 Skrevet onsdag kl. 15:25 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Se på Wheaten Men ikke gå fra maten din Anonymkode: 4e965...f63 Jeg vil ikke ha terrier 🙈 Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:38 #7 Skrevet onsdag kl. 15:38 Jeg har en hannhund. Glad i alt av folk og dyr, men ikke helt ok med småbarn. Ikke hatt noe sykdom sålangt (5år). Røyter noe helt for j*vlig. Klarer fint å være hjemme alene. Gjør utrolig mye ugang og ett høyt energinivå. Trener ofte spor og har flere mål med inngjerdet eiendom han får løpe fritt på, samt skogstur. Neste hund blir en annen rase 😅 Anonymkode: 4f689...bc7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:44 #8 Skrevet onsdag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en hannhund. Glad i alt av folk og dyr, men ikke helt ok med småbarn. Ikke hatt noe sykdom sålangt (5år). Røyter noe helt for j*vlig. Klarer fint å være hjemme alene. Gjør utrolig mye ugang og ett høyt energinivå. Trener ofte spor og har flere mål med inngjerdet eiendom han får løpe fritt på, samt skogstur. Neste hund blir en annen rase 😅 Anonymkode: 4f689...bc7 Hvorfor en annen rase? For mye røyting og energi, eller andre ting? Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:53 #9 Skrevet onsdag kl. 15:53 Golden er en hunderase jeg elsker men ikke kunne hatt selv. De er store, mange har et høyt energinivå og en god del av de bruker lang tid på å bli voksne. Selv landet jeg på Finsk Lapphund, veldig fornøyd ☺️ Anonymkode: 568ec...de5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:58 #10 Skrevet onsdag kl. 15:58 Røytingen er så ille som du har hørt ja, kanskje også verre. Men kjekke og snille hunder. Kanskje litt umoden for alderen (blir liksom ikke helt voksen). Anonymkode: 5c9e4...65b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:06 #11 Skrevet onsdag kl. 16:06 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor en annen rase? For mye røyting og energi, eller andre ting? Anonymkode: e108f...776 Pga røyting og energi ja. Blir aldri voksen som noen under her skrev. Og hår virkelig overalt, har hatt noen langhårete hunder oppover årene, men ingen har vært i nærheten å røyte så ekstremt som denne🙂 Anonymkode: 4f689...bc7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:09 #12 Skrevet onsdag kl. 16:09 Har en ett år gammel golden. Veldig søt og snill. Har du puls, så liker han deg 😆 Vet ikke enda med sykdommer. Han er er avlet opp på de gamle linjene før de begynte å bli ihjelavlet. Veldig fin med barn og gamle. Røyter ikke mye, men han får vom, som kan bidra til mindre røyting. Hadde en mindre hund før som fikk tørrfor, han røytet mye mer. Anonymkode: 2b5f2...c46
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:17 #13 Skrevet onsdag kl. 16:17 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har en ett år gammel golden. Veldig søt og snill. Har du puls, så liker han deg 😆 Vet ikke enda med sykdommer. Han er er avlet opp på de gamle linjene før de begynte å bli ihjelavlet. Veldig fin med barn og gamle. Røyter ikke mye, men han får vom, som kan bidra til mindre røyting. Hadde en mindre hund før som fikk tørrfor, han røytet mye mer. Anonymkode: 2b5f2...c46 Hunden jeg har nå blir også foret på vom Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:18 #14 Skrevet onsdag kl. 16:18 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hunden jeg har nå blir også foret på vom Anonymkode: e108f...776 Men han røyter til gjengjeld ganske mye egentlig 🙈 Anonymkode: e108f...776
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:52 #15 Skrevet onsdag kl. 16:52 Vokste opp med en stor Golden ble rundt 40kg, veldig snill og bedagelig hannhund fra utstillingslinjer. Bodde alltid med annen hannhund så kjenner meg ikke helt igjen med at de har ekstremt mye energi, men muligens å ha 2 hunder gjør det litt lettere for eier til tiden? Vi hadde noe blodspor og vanlig hverdagslydighet trening på lokal klubb fordi vi ville da han var 0 - 3 ca er eneste unntaket. Eller var det vanlig turer og leke i hagen som. Han slet med våteksem og ørebetennelse, ikke så unormalt for rasen dessverre. Angående røyting er det den største grunnen til at jeg ikke vil ha en ny en i etter tid, var bare å innse at gulvet var et pels teppe så lenge han levde uansett hvor ofte støvsugeren gikk. Aldri opplevd seperasjonsangst på den vi hadde eller hørt om at det er vanlig for rasen. Anonymkode: 4c543...1da
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:02 #16 Skrevet onsdag kl. 17:02 Jeg vurderer også golden som neste hund. Dere som sier de røyter mye. Hva er mye? 😅 Viss jeg lar robotstøvsugeren går 2 ganger om dagen, er det fremdeles mye hår liksom?😅 Anonymkode: da17a...c85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:04 #17 Skrevet onsdag kl. 17:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vurderer også golden som neste hund. Dere som sier de røyter mye. Hva er mye? 😅 Viss jeg lar robotstøvsugeren går 2 ganger om dagen, er det fremdeles mye hår liksom?😅 Anonymkode: da17a...c85 Ja det er fremdeles mye hår, har en venninne med golden og sofaen er.. golden etter en kort stund, samme om hunden er i den eller ikke, hår over alt, hele tiden 😅 Anonymkode: 85fdd...24b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:15 #18 Skrevet onsdag kl. 17:15 Vår erfaring etter 3 golden er at det er "verdens beste hund". Det blir endel røyting, skal ikke lyge om det, men mye hjelper ved riktig kosthold og mye børsting. For oss har børstingen vært en helt naturlig del av det å ha disse hundene. Helse Ok, bortsett fra 1 tispe som fikk livmorhalsbetennelse. Alle har levd til de var 13-14 år+ Leken til siste slutt, men tung i beina siste tiden. Våre hunder har vært med oss i tiden før barn, under barnestifting og underveis med barn og deres oppvekst. Har gått superfint. Litt dårlig samvittighet en periode med småbarn, i forhold til før barn, men hundene tilpasset seg greit. De krevde endel tur, men det var jo også derfor vi skaffet dem i utgangspunktet. Hundene våre elsket barna, de andre hundene, og mennesker generelt. Hengivenheten og lekenheten hos dem er bare så herlig at jeg får tårer i øynene når jeg tenker tilbake! Savnet er enormt! Hunderasen ble litt stor for meg etterhvert, så det ble ikke Golden da vi skulle ha nye hunder. Nå har vi 2 Bichon havanais, som er den nærmeste hundereasen jeg har kommet med tanke på gemytt og glede, men de krever litt mindre aktivitet og røyter ikke. Elsker livet med dem også! Anonymkode: 59e53...9e4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:22 #19 Skrevet onsdag kl. 17:22 Jeg må være den eneste i tråden her som ikke synes Goldenrøytinga er så ille 😂 Eller rettere sagt- den er ille men ikke så ille som Labrador, Rottweiler, Pointer og alle andre raser som røyter like mye men som har små korte hår som borer seg inni alt! Men det er sikkert bare smak og behag. Har ikke Golden selv, men mamma har, og hun børster daglig og støvsuger også daglig. Da går det ganske greit. Pelsen samler seg i svære hybelkaniner som er lettere å ta opp en mye annen pels. Jeg synes derimot at Golden har en litt ubehagelig lukt (i likhet med andre vannapporterende raser). Og ja, selv om de dusjes og pleies og fores med vom. Det er en type lukt jeg synes er ubehagelig . Anonymkode: 0a056...03f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:54 #20 Skrevet onsdag kl. 17:54 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja det er fremdeles mye hår, har en venninne med golden og sofaen er.. golden etter en kort stund, samme om hunden er i den eller ikke, hår over alt, hele tiden 😅 Anonymkode: 85fdd...24b Såpass, haha. Får gå i tenkeboksen om det er aktuelt 😅 Anonymkode: da17a...c85
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå