Crazydoglady Skrevet 17. juni #21 Skrevet 17. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke mer eller mindre tvungent enn prat med naboene på den felles dugnaden, måtte stå sammen med noen i fotballkiosken en hel lørdag, lunsj med kollegaer, man ikke kjenner, være med mannen på jobbfest. Man blir flinkere på det med årene. Anonymkode: c9c08...868 Litt likt, men likevel mye enklere å stå på dugnad eller i kiosken med noen der det skjer ting, fokus på arbeid/felles jobb/oppgave, stadige avbrytelser av kunder. Ikke noe verre enn å sitte å stirre ut i luften i pinlig stillhet uten noe å distrahere seg med eller noe annet å fokusere på eller noe felles å bonde rundt. Være med mannen på jobb fest er jo litt likt, bortsett fra at man har mannen der da, så da har man jo noen der å støtte seg på å samtale med om det er vanskelig å komme inn på de andre som er der. Endret 17. juni av Crazydoglady 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #22 Skrevet 18. juni Crazydoglady skrev (5 timer siden): Litt likt, men likevel mye enklere å stå på dugnad eller i kiosken med noen der det skjer ting, fokus på arbeid/felles jobb/oppgave, stadige avbrytelser av kunder. Ikke noe verre enn å sitte å stirre ut i luften i pinlig stillhet uten noe å distrahere seg med eller noe annet å fokusere på eller noe felles å bonde rundt. Være med mannen på jobb fest er jo litt likt, bortsett fra at man har mannen der da, så da har man jo noen der å støtte seg på å samtale med om det er vanskelig å komme inn på de andre som er der. Send mannen på sommeravslutningene da. Anonymkode: c9c08...868 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #23 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hater, HATER, tvangsosialisering. Da ungene var mindre og man snakket om "trivselstiltak" så sendte jeg hatfulle tanker til hver eneste ekstroverte idiot som har laget noe så intetsigende og kleint opplegg. Hvorfor heter det "trivselstiltak" når det ikke er mulig å trives et eneste minutt? Over halvparten av foreldene i klassene til ungene våre er jo delvis retarderte hele gjengen. Du kan se bygdedyret henger på skuldra deres å sikler som en stor st.bernards hund. Nå skal yngste over i 10 klasse og jeg kan nesten ikke vente med å bli ferdig med hele grunnskolen! Anonymkode: c8e79...0eb Du virker utrolig dømmende overfor andre mennesker. Har fu tenkt på at andre tenker det samme om deg? Anonymkode: 6220f...420
Solstråle1 Skrevet 18. juni #24 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hater, HATER, tvangsosialisering. Da ungene var mindre og man snakket om "trivselstiltak" så sendte jeg hatfulle tanker til hver eneste ekstroverte idiot som har laget noe så intetsigende og kleint opplegg. Hvorfor heter det "trivselstiltak" når det ikke er mulig å trives et eneste minutt? Over halvparten av foreldene i klassene til ungene våre er jo delvis retarderte hele gjengen. Du kan se bygdedyret henger på skuldra deres å sikler som en stor st.bernards hund. Nå skal yngste over i 10 klasse og jeg kan nesten ikke vente med å bli ferdig med hele grunnskolen! Anonymkode: c8e79...0eb Så merkelig at du ikke har sklidd inn i gjengen, du virker jo både raus og omgjengelig 🙃 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #25 Skrevet 18. juni Jeg er lærer og har barn i barnehage. Aldri opplevd at noen tvinges. Noen velger å bare sitte alene. Gjør det selv noen ganger om jeg er sliten. Man kan også dra tidlig. Anonymkode: 8728b...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #26 Skrevet 18. juni Hatet det. Var med på det jeg måtte, men foreldrekvelder hjemme hos noen dro jeg ikke på. Er en av de deiligste tingene med at barna blir større, man kan slippe å sosialisere seg med folk man ikke trenger. Anonymkode: f328a...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #27 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 1.18): Tittelen er brutal - men det kan ikke bare være jeg som tenker at det å snakke/sosialisere med andre foreldre i klassen til barnet er helt grusomt? F.eks. når det er julefrokost, avslutninger Anonymkode: 1980b...ebb Mulig du syntes det er grusomt. Men uttolig viktig for ditt barn. Avslutninger etc er det ikke mye av , så det tåler du Anonymkode: a1bc8...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #28 Skrevet 18. juni Viktig å sosialisere litt med andre foreldre i klassen. Fint å ha kjennskap til dem, da er det lettere å ta kontakt om det er noe, enten noe som må taes opp, ved besøk og senere når ungene blir større, og de er mer ute på ting på egenhånd. men ja, jeg har svært lite til felles med de andre foreldrene. mine barn driver med helt andre aktiviteter, dvs ikke fotball, håndball og alt det "tradisjonelle". Jeg ser aldri de andre foreldrene, utenom foreldremøte, 17mai etc.. Anonymkode: 0dcd5...44d
Oxana Skrevet 18. juni #29 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg hater, HATER, tvangsosialisering. Da ungene var mindre og man snakket om "trivselstiltak" så sendte jeg hatfulle tanker til hver eneste ekstroverte idiot som har laget noe så intetsigende og kleint opplegg. Hvorfor heter det "trivselstiltak" når det ikke er mulig å trives et eneste minutt? Over halvparten av foreldene i klassene til ungene våre er jo delvis retarderte hele gjengen. Du kan se bygdedyret henger på skuldra deres å sikler som en stor st.bernards hund. Nå skal yngste over i 10 klasse og jeg kan nesten ikke vente med å bli ferdig med hele grunnskolen! Anonymkode: c8e79...0eb Trivselstiltak er jo ikke beregnet på deg… 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #30 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg hater, HATER, tvangsosialisering. Da ungene var mindre og man snakket om "trivselstiltak" så sendte jeg hatfulle tanker til hver eneste ekstroverte idiot som har laget noe så intetsigende og kleint opplegg. Hvorfor heter det "trivselstiltak" når det ikke er mulig å trives et eneste minutt? Over halvparten av foreldene i klassene til ungene våre er jo delvis retarderte hele gjengen. Du kan se bygdedyret henger på skuldra deres å sikler som en stor st.bernards hund. Nå skal yngste over i 10 klasse og jeg kan nesten ikke vente med å bli ferdig med hele grunnskolen! Anonymkode: c8e79...0eb Ok, så det er alle de andre retarderte som er tungt tynget av bygdedyret og som vurderer og dømmer andre foreldre i disse settingene, ikke du? Du er sosial og likanes, bare ikke glad i å omgås andre mennesker, og det er de andre foreldrenes feil, du kan ikke trives i en slik setting. Skjønner. Anonymkode: c9c08...868 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #31 Skrevet 18. juni Jeg har veldig lite sans for pjatt, og er dårlig på smalltalk. Føler også jeg tenker litt tregt.. Og når jeg må følge med på de to barna mine samtidig som jeg prøver å føre samtale, så går det sådär. Typisk at vi sitter og prater. Jeg begynner å si noe, men så skyter noen inn, og så får jeg ikke sagt hovedpoenget mitt. Jeg må kanskje hjelpe barna med noe, eller bare detter litt ut og plutselig er samtalen over på noe helt annet. Synes også det er vanskelig å filtrere det noen på andre sida av bordet snakker sammen om, når jeg skal snakke med den jeg sitter med. Foretrekker utvilsomt én til én samtaler. Og så liker jeg at hvis folk spør om noe, så bryr de seg om svaret på en måte. Husker det til neste gang man pratet. Vi har noen småtasser med foreldre på besøk, eller vi er hos dem, med noen ukers mellomrom. Hver gang lurer mora deres på hvilken klasse min eldste går i, og hver gang lurer hun på om hn går i klassen til en unge hun kjenner mora til😅 Når man bare sitter og pjatter så er det fort gjort at ting går inn et øre og ut et annet da. Kan ikke forvente at man husker alt og følger opp samtaler senere men.. Jeg er også veldig utmattet, har mye smerter, nervesystem i ubalanse og har en følelse av hastverk ofte.. Kan sikkert fremstå som at jeg er uinteressert. Jeg smiler og sier "hei" hvis jeg møter andre foreldre i forbifarten på skolen eller butikken, men stopper sjelden for å prate. Er man i gangen med barna samtidig, så svarer jeg kort hvis noen sier noe. Dette er noe som har endret seg over noen år. Før ville jeg gjerne høre hvordan bhgdagen hadde vært, eller snakke litt med ansatte på morgen, men nå vil jeg bare ut fortest mulig. Jeg liker egentlig folk, og er egentlig mer omgjengelig enn det ser ut som. Tror foreldrene til skolebarna har annet inntrykk av meg enn foreldrene i bhg. Har hatt mer med endel i bhg å gjøre, og prater lettere med dem. På skolen er endel kjente fra før, og virker ikke så gira på å bli kjent med flere. Og det virker vel ikke jeg heller så gira på... Tips til samtaletema..? Nå går det i ferieplaner, skolestart/avd.bytte her. Og så stopper det litt opp Anonymkode: f3a73...76b 2
katties Skrevet 18. juni #32 Skrevet 18. juni Jeg husker at jeg hatet det når jeg måtte bli kjent med en gang av nye folk hver gang jeg byttet skole, da jeg startet på universitet, i barselsgrupper, i barnehagen, nye jobber. Å begynne å bli kjent med folk bare fordi man faktisk er nødt til å omgås dem er litt ork, men som regel blir man mer komfortable hvis man ser dem mer. Hva er ellers alternativet? Kun være med de man kjenner akkurat nå? Det er en del foreldre som jeg aldri kunne vært venn med, men det er også mamge som er veldig interessante mennesker - det er jo ikke kun en selv som er interessant. Man nå kanskje øve seg litt på å snakke, men til gjengjeld kan det være utrolig nyttig å senere kjenne noen som barnet kan dra på besøk til, som kanske kan hente hvis du får en nødssituasjon, og kanskje finer man til og med såpass kompatible folk at man drar på ferie sammen (slik noen av de jeg kjenner gjør)! Noen ganger må man bare tenke at prating med folk er et maraton, så pass på å ikke bruk opp alle din sosiale energi for fort. Eller bare vær den som snakker lite og lytter mye - ikke den som underholder. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #33 Skrevet 18. juni For meg handler det ikke om å tvangs sosialisering. Det handler om å stille opp for det barnet jeg har valgt å sette til verden. Vise han at vi er en del av et større felleskap, lære han verdien av å stille opp ikke bare for ham men at alle barna ser at vi foreldrene er tilstede i sammen og for barna. Jeg tenker det er superviktig å vise barna. Anonymkode: 7a5d3...807 1 1
Crazydoglady Skrevet 18. juni #34 Skrevet 18. juni (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Send mannen på sommeravslutningene da. Anonymkode: c9c08...868 Ja, det hadde vært noe om man hadde en mann som gadd å gjøre ting som ikke var gøy (og det er det ikke mange som har om man ser på oppmøte, stort sett kvinner og de samme som går igjen). som sagt ser jeg uansett nytten i å prøve å bli kjent og ikke minst så drar man jo fordi barnet ønsker det. Men det endrer ikke poenget til trådstarter. Endret 18. juni av Crazydoglady
AnonymBruker Skrevet 18. juni #35 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Send mannen på sommeravslutningene da. Anonymkode: c9c08...868 Det gjør jeg Jeg er introvert og sliter en del med sykdom som gjør meg mye sliten. Mannen er supersosial og det er han som tar det meste av bursdager, foreldremøter og sitter i FAU. Jeg delar på juleavslutning, høstfest, sommerfest og påskekos. Men det er det. Orker ikke noe «mammatreff» og slikt. Vi kjenner alle som barna er med da vi alltid inviterer dem inn når barna skal hentes. Anonymkode: 41c38...188
Gneis Skrevet 18. juni #36 Skrevet 18. juni Det er bra for barn at foreldre i klassen kjenner hverandre. Det er bra for barn at det er kontakt mellom de voksne. Det vi ikke er flinke til, kan vi øve på og bli flinkere etter hvert. Det gjelder også sosiale ferdigheter.
AnonymBruker Skrevet 19. juni #37 Skrevet 19. juni Det kan være kjipt, men er en viktig arena for å modellere for barna. Selv gikk jeg i en klasse med mye utestengning på barneskolen, jeg var en av dem som ble holdt utenfor. Det hjalp ikke akkurat på at mødrene til den «kule» gjengen knapt hilste på mamma og noen andre mødre på sosiale tilstelninger der foreldre var med…. som forelder er jeg ofte veldig sliten i periodene der det typisk er alle de avslutningene og har lite overskudd, men heldigvis er det veldig mange hyggelige, utadvendte og inkluderende foreldre i kullene til begge mine barn! Og hvis jeg ikke orker å delta så mye sørger jeg for å stille meg/sette meg i en litt større gruppe slik at jeg kan være med i samtalen uten å måtte bidra så mye selv. Anonymkode: dfaf9...d7e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå