Gå til innhold

Snuser du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snusing er noe som fascinerer meg littegrann. Ungdommer på 70,80,90 og tidlig 2000-tallet røykte. Røyking er ganske så ut nå(men har kommet litt tilbake har jeg forstått), men har blitt erstattet av snusen. Er det slik at folk må ha nikotin? Er det ikke sigaretter, så er det snus? Så kom jeg over denne artikkelen: https://www.tv2.no/nyheter/slar-alarm-nyfodte-med-abstinenser/18947669/
Hele 22% av kvinner mellom 25-34 år snuser daglig. Så mine spørsmål er til dere snusere, vil helst ha svar av unge, antar at mange eldre erstattet sigaretten med snusen. Hvor gammel er du? Hva fikk deg til å begynne å snuse? Hvorfor snuser du? 

Jeg snuste selv en liten periode på ungdomsskolen. Jeg var 14 år og hadde en venninne som så eldre ut enn det hun var, fikk henne til å kjøpe til meg. Jeg var nysgjerrig og ville være voksen. Jeg var/er lita(lav og tynn) med skikkelig baby-fjes. Ble ikke tatt seriøst og ville være litt mer voksen og kul. Var også ganske nysgjerrig på hva dette var for noe. Snuste en liten periode, sluttet innen året. Nå er jeg nærmere 30. Blir litt trist av å se veldig unge i køa på rema 1000 kjøpe snus. Får med en gang veldig sauementalitet. Litt slik det var for meg. 

Anonymkode: 5376d...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, snuser ikke, har aldri prøvd det. Røyker heller ikke.

Anonymkode: 9badb...d99

Skrevet

Røyket som ung, sluttet å røyke med snus, sluttet å snuse.

Snus var kun 1 hjelpemiddel.

Nå er det vist kult hos de unge. 

Anonymkode: ea462...168

Skrevet (endret)

Snusing var vanlig da jeg var ung også, på åttitallet. Mange jeg kjente da som snuste istedenfor å røyke. Selv røyket jeg. Prøvde snus EN eneste gang, og da spydde jeg som en gris en stund etterpå. Prøvde aldri mer. Ikke var det noe behagelig heller.

Folk som snuser får jo forferdelige tenner, fordi snusen ligger der og sauser inn tennene i gult nikotinspytt.

Men jeg ser at det er kommet noe hvit snus, som er uten noen form for farge. Kanskje det ikke gir gulnede tenner?

Uansett, det er ikke spesielt sunt å verken snuse eller røyke.

Røyking sluttet jeg med for 15 år siden.

Endret av Million
Skrevet

For meg så begynte det med festing. Det var sosialt med fest røyk da jeg var 18-19 år. Så gikk det over til fest snus da et par venninner ikke likte røyklukta men likte nikotin med alkohol. 
Det ballet så på seg at jeg kjøpte egen boks. Snuste så i 5 år, men ønsket æ slutte. Fant ut at det var i hovedsak at det var en vanesak å ha noe under leppa. Fisherman funka for meg og ikke minst at jeg skulle prøve å bli gravid etter hvert.

Snus var veldig akseptabelt en periode, spesielt under festing. Man ble ikke sett så ned på som man eventuelt ble hvis man gikk ut og tok en røyk. Skulle gjerne vært foruten den dag i dag.

Skrevet

Nei. Snuser ikke. Røyker ikke. 

Anonymkode: 3e5b1...58e

Skrevet

Er født i 1984, snuser ikke, har aldri prøvd. Har aldri prøvd å røyke noe som helst heller.

Anonymkode: dbb10...265

Skrevet

Røyka da jeg var yngre, slutta med det. Var nikotinfri i noen år før jeg begynte å snuse. Tenker det snart er på tide å slutte med det også. Skal ikke ha barn da, hadde jeg ønsket barn hadde jeg sluttet allerede mens vi hadde prøvd. 

Født i 88

Skrevet
Ellah skrev (9 minutter siden):

Røyka da jeg var yngre, slutta med det. Var nikotinfri i noen år før jeg begynte å snuse. Tenker det snart er på tide å slutte med det også. Skal ikke ha barn da, hadde jeg ønsket barn hadde jeg sluttet allerede mens vi hadde prøvd. 

Født i 88

Eh, er du meg?? Helt samme her, ned til fødselsåret. Røyket da jeg var ung, slutta og begynte med snus noen år senere. Skal heller ikke ha barn. Også på tide å slutte snart. 

Anonymkode: ca78a...543

Skrevet

Begynte å snuse for å slutte å røyke.

Nikotin er et ganske kjedelig rusmiddel. Det eneste det hjelper mot er nikotin abstinenser 😅

Anonymkode: 75d58...430

Skrevet

Aldri noen gang prøvd snus eller røyk i løpet av mine 55 leveår. Drikker heller ikke kaffe, men begynte å drikke litt alkohol da jeg kom i 30-åra. Noen laster skal man jo ha.....

M55

Anonymkode: 09b65...7a9

Skrevet

Nei. Har (sluttet) å røyke, dvs jeg har holdt opp i ca 3 mndr, forsøkte vape og da er man tilbake til start nesten. Vape er sikkert ikke bra for lungene det heller. Men det er veldig godt og koster nesten det samme som sigaretter i Sverige vel og merke. Bor nær grensen. Tar en cigg av og til, men ikke noe tilbakevennende greie. Det er nok nikotinen i vapen som gjør at jeg ikke vender tilbake, samt at jeg hoster dagen efter en sigg. Men kosen med sigg er ufattbar deilig synes jeg. Da jeg (sluttet) hadde jeg abstinenser som pågikk i over 4 timer av gangen, trodde jeg skulle klikke, men det tok av og kom igjen. Noen fallr lettere fra dette enn andre har jeg forstått. Men for mitt vedkommende er abstinensene der hele tiden. Ser for meg å kutte ut alt.

Skrevet

Født i 88. Røyka fram til jeg var rundt 25, så erstattet jeg det med snus. Den dagen Norge forbyr snus med smak skal jeg slutte😅 Og det tror jeg nok ikke kommer til å skje i min levetid. 

Anonymkode: aaf2b...f01

Skrevet

Har sluttet med snus så nei :) 

Anonymkode: b82be...f4c

Skrevet

Røyka før, klarte ikke å slutte før jeg byttet ut med snus. Prøvde plaster og tyggegummi før dette uten effekt. Kommer ikke til å slutte med snusen :) Har gjort det og da var det røyksuget som meldte seg, jeg vil helst ikke igjennom en ny røykeslutt igjen. Pluss at jeg ELSKER å ta meg en snus. Skal leve litt også

Anonymkode: 573f1...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eh, er du meg?? Helt samme her, ned til fødselsåret. Røyket da jeg var ung, slutta og begynte med snus noen år senere. Skal heller ikke ha barn. Også på tide å slutte snart. 

Anonymkode: ca78a...543

Me three!😆

Anonymkode: 8052a...984

Skrevet

Født i 89, begynte å røyke som 16 åring. Gikk over til vape da jeg var 29-30, og over til snus for 3-4 år siden. Har ingen planer om å slutte med snus, men røyk og vape er jeg helt ferdig med.

Anonymkode: c9c7d...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...