Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hei!
Vi har nå prøvd å bli gravide i snart 13 måneder uten suksess. Åtte av syklusene har vært hormonstimulerte med medisiner som Letrozol, Gonal-F og Ovitrelle (Gonal-F ble ikke brukt i alle de åtte syklusene). Jeg er 26 år og har PCOS, overvekt og insulinresistens, og jeg behandles med Metformin. Partneren min er frisk, og sædprøven hans er normal.

Letrozol fungerer på meg, men ettersom folliklene av og til vokser sakte, må vi av og til supplere med Gonal-F for å sikre optimal vekst. Deretter setter jeg Ovitrelle for å utløse eggløsning. Ultralydkontrollene har vist at både slimhinnen og folliklene har hatt fine størrelser hver gang, men jeg har likevel ikke blitt gravid. 

Nå kjenner jeg at jeg er veldig sliten. Gynekologen min og jeg har derfor blitt enige om å ta en pause fra Letrozol i to måneder på grunn av sommerferie og stengte klinikker. I neste syklus skal vi imidlertid gjennomføre en skylling av egglederne.
Klinikken ønsker ikke at jeg går på Letrozol uten ultralydoppfølging på grunn av risikoen for flerlinger. Min erfaring er at det som regel bare er ett egg som modnes til slutt, selv om det syns mange små på ultralyd tidlig i syklusen. Hvor stor er egentlig sjansen for flerlinger ved bruk av Letrozol uten ultralydkontroll? Legen min ønsker ikke å øke dosen til trippel Letrozol på grunn av faren for overstimulering. Jeg har gått 3 syklus med enkel, og 5 med dobbel dose.
Pausen på to måneder stresser meg litt. Selv om jeg vet at kroppen har godt av en hvil, føler jeg at jeg mister verdifull tid. Ettersom jeg har uregelmessig menstruasjon, frykter jeg også at syklusen vil stoppe helt opp eller bli veldig lang nå som jeg er uten medisiner.

Spørsmålet mitt er:
Hva kan være årsaken til at jeg ikke blir gravid? Overvekten? insulinresistens?
Hvor stor er sjansen for flerlinger uten UL ktr?
Har noen tatt pauser fra letrozole? Hjalp det?
Endret av m1ss
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre e det ikke lett å bli gravid..selv uten pcos etc

Vi med pcos sliter med å få modne egg

Kanskje dere burde prøvd iui?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...