GĂ„ til innhold

Elektrisk tinnitus og angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 💜

Etter en periode i fjor med kraftig angst, panikkanfall og utbrenthet, der jeg hadde nesten daglige panikkanfall i flere mĂ„neder, vĂ„knet jeg plutselig en dag med en “elektrisk” tinnitus.

Den har nÄ vart i ca. 6 mÄneder.

Den varierer i styrke – noen dager er den ganske lav, andre dager mer tydelig. Heldigvis klarer jeg Ă„ sove med den, fordi den roer seg i stillhet om natten.

Jeg fÞler meg ellers mye bedre nÄ psykisk, mer stabil og mer tilbake til meg selv. Men tinnitusen er fortsatt der, og det er det som er vanskelig.

Jeg forstÄr at dette sannsynligvis er stress-/somatisk tinnitus og at nervesystemet spiller en stor rolle.

Jeg skriver egentlig bare fordi jeg lurer pĂ„ om noen her inne har opplevd noe lignende – og om noen har en solskinnshistorie? Ble det bedre med tiden, eller forsvant det?

Det hadde betydd mye Ă„ hĂžre fra dere som har vĂŠrt gjennom det 💜

Anonymkode: b06e4...c2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en sÄnn tinnitus men det er ikke pga «angst». Det er nervesystemet og utmattelse og adrenalin pga ME for meg. Er bedre i bedre perioder men alltid der dessverre. Vanskelig bli bedre nÄr den er sÄ stressende og hindrer sÞvn ogsÄ 

Anonymkode: 766d8...09b

Skrevet

Uff da. Jeg har jo ikke ME, men jeg har vÊrt kraftig utbrent to ganger, og hver gang har jeg jo kollapset. Og da har jeg ikke tÄlt lyder eller noen ting. Jeg fikk sÄnn hyperakusis, men det har jo roet seg veldig nÄ. Og jeg hÞrer egentlig bare min nÄr jeg ser pÄ TV og nÄr det blir litt stille. Noen ganger sÄ hÞrer jeg den over bilmotor. Den fluktuerer veldig, veldig mye. Hvor lenge har du hatt din?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk tinnitus etter en stressende periode i livet for ca 3 - 4 Är siden og har det fremdeles og lever helt greit med det nÄ.  Heldigvis ca like intens pÄ lavere siden fremdeles, kanskje litt verre pÄ kvelden etter en lang og slitsom dag. Hjelper mye for min del Ä vÊre rundt ting som motvirker lyden. For min del hjalp det med hund og vÊre mer med folk og eventuelt bo med andre mennesker rundt meg som lager lyd med at de er der Ä gjÞr sitt. Hadde ogsÄ mye hjelp med Ä snakke med audiopedagog og egentlig bare fÄ en bedre forstÄelse for tinnitus og refleksjon rundt det. 

Anonymkode: c7e41...6b6

AnonymBruker
Skrevet

SkjÞnner. Men har du pipelyd eller elektrisk tinnitus? Jeg er sÄ heldig at min forsvinner jo nÄr jeg legger meg. SÄ jeg hÄper jo at den forsvinner etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

SkjÞnner. Men har du pipelyd eller elektrisk tinnitus? Jeg er sÄ heldig at min forsvinner jo nÄr jeg legger meg. SÄ jeg hÄper jo at den forsvinner etter hvert.

Vet ikke hvem du spÞr. Men jeg har hvertfall ikke sÄnn klassisk tinnitus. Jeg har elektrisk lyd og susing som deg. Blir verre av alt av stimuli, sÄ lyd feks gjÞr det verre. Kommer nok av at det ikke er vanlig tinnitus men hjernen som er overstimulert o utslitt  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke forskjellen, men jeg har sÄnn pipelyd i hodet som aldri blir helt borte. Jeg fantes ikke stresset da jeg fikk det i 2019. Til Ä begynne med var det bare lyd nÄr det var stille rundt meg og jeg kunne kamuflere med musikk. Det var stille om natta. Men etterhvert utviklet det seg og sÄ ble det piping om natta ogsÄ og for Ä maskere pipingen mÄ jeg spille veldig hÞy musikk. Eneste som hjelper mot pipingen er Ä kjÞre bil. 

Anonymkode: cdc4c...6f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke forskjellen, men jeg har sÄnn pipelyd i hodet som aldri blir helt borte. Jeg fantes ikke stresset da jeg fikk det i 2019. Til Ä begynne med var det bare lyd nÄr det var stille rundt meg og jeg kunne kamuflere med musikk. Det var stille om natta. Men etterhvert utviklet det seg og sÄ ble det piping om natta ogsÄ og for Ä maskere pipingen mÄ jeg spille veldig hÞy musikk. Eneste som hjelper mot pipingen er Ä kjÞre bil. 

Har du forsÞkt med brun eller hvit stÞy? 

Jeg har hatt tinnitus nÄ i over 35 Är, for meg har det vÊrt hÞy stÞy fra fabrikk som jeg jobbet pÄ i fra 8ende klasse til i 20 Ära. Noe kommer nok av hÞy musikk da vi ofte sto fremst pÄ konserter pÄ den tiden det ikke fantes Þrepropper. 

For meg har brun og hvit stĂžy hjulpet pĂ„ Ă„ maskere piping og susing. Å bo vedsiden av en hĂžyt trafikkert vei der det suser biler hele tiden hjelper ogsĂ„. ( rart men sant ) 

Jeg er ikke der ennÄ, men vet om mange som har mÄtte ta i bruk hÞreapparater for Ä fÄ bort tinnitus, og dette har hjulpet. 

Anonymkode: 26e25...8c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvem du spÞr. Men jeg har hvertfall ikke sÄnn klassisk tinnitus. Jeg har elektrisk lyd og susing som deg. Blir verre av alt av stimuli, sÄ lyd feks gjÞr det verre. Kommer nok av at det ikke er vanlig tinnitus men hjernen som er overstimulert o utslitt  

Oj! Det visste jeg ikke. 

Jeg leste at ved utbrenthet og ved panikkangst sĂ„ forsvinner filteret som hjernen normalt bruker for Ă„ filtrere bort en del lyder. Og pluss at det hĂžres blir hĂžyere. SĂ„ ved angst og panikk sĂ„ klarer pĂ„ en mĂ„te ikke hjernen Ă„ filtrere bort den elektriske lyden som egentlig er der hele tiden. Men har du hatt den i mange Ă„r? Jeg har kanskje spurt om detđŸ«Ł

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det mĂ„ vĂŠre slitsomt. HĂ„per den forsvinner etterhvert ❀

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fÄ god hjelp med tinnitus ved Ä gÄ til en audiopedagog eller delta pÄ rehabilitering/mestringskurs (avhengig av hvor i landet du bor). 

Anonymkode: edd66...0e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du forsÞkt med brun eller hvit stÞy? 

Jeg har hatt tinnitus nÄ i over 35 Är, for meg har det vÊrt hÞy stÞy fra fabrikk som jeg jobbet pÄ i fra 8ende klasse til i 20 Ära. Noe kommer nok av hÞy musikk da vi ofte sto fremst pÄ konserter pÄ den tiden det ikke fantes Þrepropper. 

For meg har brun og hvit stĂžy hjulpet pĂ„ Ă„ maskere piping og susing. Å bo vedsiden av en hĂžyt trafikkert vei der det suser biler hele tiden hjelper ogsĂ„. ( rart men sant ) 

Jeg er ikke der ennÄ, men vet om mange som har mÄtte ta i bruk hÞreapparater for Ä fÄ bort tinnitus, og dette har hjulpet. 

Anonymkode: 26e25...8c7

Funker ikke hos meg. Jeg fikk hÞreapparat fordi jeg har noe nedsatt hÞrsel pÄ ene Þret, og har et program med hvit stÞy der, men det funket ikke det heller. 
(Jeg har ikke fÄtt hÞreapparat til Ä funke sÄ bra generelt heller, for Þregangene er ikke noe sÊrlig interessert i disse "tingene" i Þra. Det kiler og sÄ klÞr det, sÄ hÞreapparat funker ikke. SÄ frustrerende at ingenting funker hos meg.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oj! Det visste jeg ikke. 

Jeg leste at ved utbrenthet og ved panikkangst sĂ„ forsvinner filteret som hjernen normalt bruker for Ă„ filtrere bort en del lyder. Og pluss at det hĂžres blir hĂžyere. SĂ„ ved angst og panikk sĂ„ klarer pĂ„ en mĂ„te ikke hjernen Ă„ filtrere bort den elektriske lyden som egentlig er der hele tiden. Men har du hatt den i mange Ă„r? Jeg har kanskje spurt om detđŸ«Ł

Utbrenthet er jo noe annet enn angst da.. det er vel noe som ikke filtreres bort sikkert ja, men jeg opplever ikke at det er et angst symptom. Det er vanlig Ä fÄ dette ved ME og utmattelse og utbrenthet . Og for meg gjÞr mer lyd og stimuli alt verre fordi systemet og hjernen min tÄler ikke det 

Men d henger jo sammen med «stress og nervesystem@, og for meg oppleves det hvertsll mindre om d er dager der formen er noe bedre. Og man blir jo stressa av den lyden sÄ d blir jo en ond sirkel 
har hatt det i tre Är :( i en veldig dÄrlig periode nÄ. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan fÄ god hjelp med tinnitus ved Ä gÄ til en audiopedagog eller delta pÄ rehabilitering/mestringskurs (avhengig av hvor i landet du bor). 

Det gjelder vel vanlig tinnitus. Ikke sÄnn elektrisk susing som kommer pga utbrenthet og utmattelse 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder vel vanlig tinnitus. Ikke sÄnn elektrisk susing som kommer pga utbrenthet og utmattelse 

Det gjelder alle typer tinnitus :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder alle typer tinnitus :)

Ikke nÄr det er lyd som kommer av utmattelse og nervesystem i ubalanse. Da er det de Ärsakene man mÄ jobbe med da blir lyden bedre ogsÄ. Og mer lyd og anstrengelse gjÞr det verre. AltsÄ motsatt av det som anbefales for «vanlig» tinnitus 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei 💜

Etter en periode i fjor med kraftig angst, panikkanfall og utbrenthet, der jeg hadde nesten daglige panikkanfall i flere mĂ„neder, vĂ„knet jeg plutselig en dag med en “elektrisk” tinnitus.

Den har nÄ vart i ca. 6 mÄneder.

Den varierer i styrke – noen dager er den ganske lav, andre dager mer tydelig. Heldigvis klarer jeg Ă„ sove med den, fordi den roer seg i stillhet om natten.

Jeg fÞler meg ellers mye bedre nÄ psykisk, mer stabil og mer tilbake til meg selv. Men tinnitusen er fortsatt der, og det er det som er vanskelig.

Jeg forstÄr at dette sannsynligvis er stress-/somatisk tinnitus og at nervesystemet spiller en stor rolle.

Jeg skriver egentlig bare fordi jeg lurer pĂ„ om noen her inne har opplevd noe lignende – og om noen har en solskinnshistorie? Ble det bedre med tiden, eller forsvant det?

Det hadde betydd mye Ă„ hĂžre fra dere som har vĂŠrt gjennom det 💜

Langvarig Stress og utbrenthet tapper deg for div vitaminer og mineraler, mangler kan gi tinnitus, kan vÊre du trenger pÄfyll av noe. Ta en skikkelig sjekk pÄ nivÄene dine.

Anonymkode: 356a2...9eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utbrenthet er jo noe annet enn angst da.. det er vel noe som ikke filtreres bort sikkert ja, men jeg opplever ikke at det er et angst symptom. Det er vanlig Ä fÄ dette ved ME og utmattelse og utbrenthet . Og for meg gjÞr mer lyd og stimuli alt verre fordi systemet og hjernen min tÄler ikke det 

Men d henger jo sammen med «stress og nervesystem@, og for meg oppleves det hvertsll mindre om d er dager der formen er noe bedre. Og man blir jo stressa av den lyden sÄ d blir jo en ond sirkel 
har hatt det i tre Är :( i en veldig dÄrlig periode nÄ. 

Som oftest henger jo utbrenthet og angst i en eller annen form litt sammen. Men min elektriske tinnitus forsvinner nĂ„r det blir stille. Den er til stede noen ganger nĂ„r jeg vĂ„kner om natten, men den er veldig rolig om morgenen, og sĂ„ blir den verre utover dagen. SĂ„ jeg bare krysser fingrene for at den gĂ„r bort etter hvert. Takk for svaret, alle sammen.💜

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nÄr det er lyd som kommer av utmattelse og nervesystem i ubalanse. Da er det de Ärsakene man mÄ jobbe med da blir lyden bedre ogsÄ. Og mer lyd og anstrengelse gjÞr det verre. AltsÄ motsatt av det som anbefales for «vanlig» tinnitus 

Det er ikke noe som heter vanlig eller uvanlig tinnitus. En audiopedagog kan absolutt hjelpe med det du beskriver, men det hÞres ikke ut som du er spesielt motivert for behandling. Du fÄr fortsette Ä jobbe med det pÄ egenhÄnd, sÄ hÄper jeg det blir bedre med tiden :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter vanlig eller uvanlig tinnitus. En audiopedagog kan absolutt hjelpe med det du beskriver, men det hÞres ikke ut som du er spesielt motivert for behandling. Du fÄr fortsette Ä jobbe med det pÄ egenhÄnd, sÄ hÄper jeg det blir bedre med tiden :)

Det virker ikke som du kan noe om ME og utmattelse og sÄnn :) 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...