Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
tuppa skrev (36 minutter siden):

Jeg reagerte også veldig på politimannens manglende initiativ til å gi førstehjelp på et livløst barn. Det krever umiddelbar respons, og jeg kan ikke begripe at en first responder med HLR-opplæring ikke griper inn.

Ellers så var jo hele saken dypt rystende. Har lest litt fra rapporten fra åsted og obduksjon. Reagan kjempet sin livs kamp. Blant annet ble en av Reagans løsnegler funnet i morkaka/livmoren... Det tyder på at hun kjempet til det siste for barnet sitt, selv etter Taylor hadde åpnet buken. Umulig å forestille seg lidelsene hun gikk gjennom.

En annen detalj som gjorde sterkt inntrykk på meg fra åstedet, var at de fant en barnebleie full av urin som lå oppå på blodpølen i stua. Det ble også funnet kroppsvæsker i sofaen, som antas å være fra 3-åringen. Det tyder jo på at hun har vært i stua etter moren var drept.

Det jeg ikke helt forstår, er hvordan hun trodde hun skulle komme unna med dette. Hun må ha hatt et veldig forvrengt virkelighetssyn.

Herregud, de supplerende detaljene du kommer med er vonde å lese. Jeg ble fysisk kvalm. 

en del av meg tenker at hun må ha vært i en psykose, for handlingen er så umenneskelig at jeg ikke kan forstår at hun har vært tilregnelig. Likevel har hun planlagt dette i detaljer. Jeg antar tilregnelighetsspørsmålet ble adressert i retten, det hadde vært spennende å lese. På en annen side; rettsvesenet i usa er ikke kjent for å vurdere  eller hensynta tilregnelighet og/eller psykisk sykdom. 

Akkurat i dette tilfellet er det uansett vanskelig å forsvare handlingen 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Alice Ra skrev (24 minutter siden):

Herregud, de supplerende detaljene du kommer med er vonde å lese. Jeg ble fysisk kvalm. 

en del av meg tenker at hun må ha vært i en psykose, for handlingen er så umenneskelig at jeg ikke kan forstår at hun har vært tilregnelig. Likevel har hun planlagt dette i detaljer. Jeg antar tilregnelighetsspørsmålet ble adressert i retten, det hadde vært spennende å lese. På en annen side; rettsvesenet i usa er ikke kjent for å vurdere  eller hensynta tilregnelighet og/eller psykisk sykdom. 

Akkurat i dette tilfellet er det uansett vanskelig å forsvare handlingen 

Ja, jeg og mener dette skriker utilregnelighet. Vanskelig å forestille seg at et menneske kan greie å gjennomføre dette, uansett hvor ond.

Det er en ting å stabbe/skyte noen, en ting å kvele noen i raseri. 

Å skjære et foster ut av magen på ei bevisst(!) dame er i en helt annen liga. Veldig forstyrrende sak. Taylor framstilte også seg selv som en sosialt kompetent, ressursfull og empatisk person utad. Det som er så uhyggelig. Men tenker at det var noen signaler. Som Wade i hvertfall ikke plukket opp..

Skrevet

Jeg har nå sett den 2 ganger og lest masse om selve saken. Det er verre enn man kunne tenke seg når man leser alle detaljene. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe at ingen gjorde noe før dette grusomme skjedde!

Legene og sykepleierne som visste at hun hadde fjernet livmoren og at hun latet som hun var gravid, de var til og med forberedt på at hun kunne stjele en nyfødt baby fra sykehuset! Jeg forstår jo taushetsplikten, men herregud, dette må de da si videre!

Virker som om de fleste som var intervjuet var tilbakestående på en eller annen måte. Dette kunne ha vært forhindret 

• Nyttig 1
Skrevet

Full, unedited interrogation of Taylor Parker from Maternal Instinct.

Skrevet
MalloryK skrev (På 13.6.2026 den 13.47):

Han kjæresten, Wade, han må være ganske treig? Altså, mindre intelligent for å si det mildt?

Første jeg tenkte da du skrev dette er at dette må være i sørstatene. Lo and behold... det er i sørstatene. Har bare sett litt av dokumentaren, men speulerer i om hun har sterk personlighetsforstyrrelse i cluster b gruppen?  Håper det kommer noe om oppveksten hennes, for man blir ikke så virkelighetsfjern av ingenting. Ikke at det unnskylder noe.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Alice Ra skrev (På 13.6.2026 den 17.21):

Jeg  så den i dag, det var sjokkerende! 

han kjæresten… han hadde aldri hatt kjæreste og var ukysset frem til han møtte Taylor. Foreldrene hans sa at han bare var sammen med Taylor pga pengene hun sa at hun i fremtiden skulle arve, og at hun gjorde alt i sin makt for å gjøre ham lykkelig, Wade sin lykke var hennes prioritet: Wade sa selv «uansett hva jeg ba henne om, så gjorde hun det. Uansett hva». Som om hun nesten var han slave, at hun følte at hennes verdi var knyttet opp mot at han elsket henne og verdsetter henne. Han (Wade) avslutter intervjuet med å si noe slikt som

«jeg tror hun gjorde det for at jeg skulle si at jeg elsker henne. Hun sa hele tiden at hun elsket meg, men jeg sa det aldri til henne. Jeg sa det ikke fordi jeg ikke elsket henne. Jeg elsket henne aldri».

Foreldrene snakker mye om pengene hun påsto hun hadde/skulle få og alt hun kjøpte til de, og at det var grunnen for at Wade var sammen med henne. 

Jeg forsvarer PÅ INGEN MÅTE  det hun gjorde. Jeg prøver bare å si at han er helt skrudd i hodet. Han sier dette og tror at det renvasker han, at han fremstiller seg selv positivt (typ: hun elsket meg så høyt, men jeg gjengjeldte det aldri fordi jeg visste hun var gal hele tiden) ved å si dette, mens sannheten er at det bidrar til å fremstille ham som en idiot.

videre snakker foreldrene om at de mistenkte at hun ikke var gravid, men de gjorde på ingen måte nok for å komme til bunns i det. Det er litt som om de sier «hun lurte aldri oss». 

Det som likevel er mest sjokkerende er helsepersonell som visste med sikkerhet at hun ikke var gravid, men som aldri meldte til myndighetene, legene hennes, eller andre. de burde adressert dette direkte med henne. De snakket om det på jobb, og lurte på hvordan Taylor skulle komme seg ut av denne «floka», men gjorde aldri noe, selv ikke da de snakket om at det var for sent å fake en abort. De burde ha meldt fra til psykiatrisk avdeling eller noe. Taushetsplikt er ikke til hinder for meldeplikt, selv ikke i USA. 

det er så mange aspekter i denne saken som er sjokkerende utover hva Taylor gjorde. Jeg synesndødsstraffen her er på sin plass. 

Alice Ra skrev (På 13.6.2026 den 18.04):

Det er vanskelig å få tak i hele hennes historie og personlighet. Det er mye som tyder på både psykose og langvarig personlighetsforstyrrelse, samtidig som handlingene hennes under «svangerskapet» er tydelige og kalkulerte. 

vi har kun fått innblikk i en bitteliten del av henne, fremstilt av tidligere venner, partner og svigerforeldre. Det er ensidig fremstilt og gir nok ikke den hele og fulle sannheten. 

ingenting forsvarer hennes handlinger, men jeg kan tenke meg at hun hadde svært lav selvtillit grunnet en vanskelig barndom med mye avvisning og antagelig manglende farsfigur. Hun har antagelig målt egen verdi i hva hun kan tilby andre (antagelig sex basert på hvor opptatt hun var av utseende), og har gjennom årene gjort desperate ting for å få oppmerksomhet. Oppmerksomheten hun har fått blir mistolket som kjærlighet. 

Wade beskriver seg selv som avvisende i forhold til henne (hun elsker ham, hun gjør alt for ham, han elsket henne aldri, han var kun sammen med henne pga pengene hun lovet). Antagelig har han vært ufin med Taylor som har ført til at hun blir mer desperat etter bekreftelse på at han elsker henne. Hun tenker da at en baby vil fange ham i et forhold med henne når han innser at pengene uteblir og at en baby vil tvinge ham til å elske henne. 

Antagelig har hun målt egen verdi utifra hvordan menn ser på henne hele livet. Så mye at hun har mistet omsorg for hennes to barn. Denne følelsen kan være så dyp at det blir en personlighetsforstyrrelse, og kjærlighetssorg er også den vanligste utløsende faktoren for psykose (som selvfølgelig må ligge latent fra før).

jeg er usikker på min mening om hennes tilregnelighet, men det er så mye med denne historien som burde kommet bedre frem. Pr nå ble dokumentaren litt sånn «jeg visste hun var gal i hodet, hun lurte meg aldri, men jeg kan likevel ikke tro at dette kunne skje». 

Jeg synes det er meget spesielt at du her prøver å rasjonalisere hva Taylor gjorde fordi en mann hun hadde vært kjæreste med i noen svært få måneder ikke elsket henne...!? Unnskyld meg?? Det er helt normalt at den dype kjærligheten ikke kommer så raskt. Hun faket graviditeten ganske kort tid etter de ble sammen, så han har jo på ingen måte drevet henne til dette. Skjønner ikke helt hvorfor du mener han har vært ufin mot henne? Ingenting tyder på det.

Jeg får derimot inntrykk av at Wade er litt enkel mentalt, og derfor var et svært lett offer for hennes manipulasjon. Uhyre trist. Han var jo ikke i stand til å konfrontere henne eller legge sammen to og to. Enda godt det ikke var et faktisk barn som skulle vokse opp med de der to. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du mistenker at hun var psykotisk? Hun har jo planlagt dette over mange måneder og googlet og lest seg opp på hvordan utføre keisersnitt, bestilt falske ultralydbilder, fødselsattest mm. Hun planla dette svært grundig. Det greier du ikke i psykose. Hun kom også med motstridende løgner i avhørene etterpå. Igjen - ingen tegn til psykose. 

Dama var tilregnelig. Sprø, men tilregnelig. 

Helt grusom historie. 💔💔 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MalloryK skrev (På 15.6.2026 den 13.58):

Virker som om de fleste som var intervjuet var tilbakestående på en eller annen måte. Dette kunne ha vært forhindret 

Det er vel ingen som forestilte seg at hun skulle drepe noen?! Det er ikke ulovlig å lyve om svangerskap, så det var jo ingen å varsle (som kunne gjort noe med særlig virkning). Du kan ikke fengsle noen fordi du syns de er litt loco og er redd de kan stjele en baby. Det var ingen tegn for andre på at hun planla å drepe. 

Det kunne kanskje vært forhindret hvis Wade forlot henne så dette svangerskapet hennes ikke fikk "sosial næring", men det er lite myndighetene her kunne gjort for å forhindre. Hun ble jo konfrontert flere ganger med at hun løy uten at det virket å plage henne nevneverdig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MalloryK skrev (På 18.6.2026 den 15.50):

Full, unedited interrogation of Taylor Parker from Maternal Instinct.

Takk, denne kan være interessant å se.

Er (burde) det triggervarsel på denne dokumentaren? Jeg er litt sart om dagen, og tåler muligens ikke for voldsomme eller grove detaljer, men jeg vil gjerne forstå hennes bakgrunn, historie og psyke bedre. 

Skrevet (endret)
NoaideBiehtar skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er meget spesielt at du her prøver å rasjonalisere hva Taylor gjorde fordi en mann hun hadde vært kjæreste med i noen svært få måneder ikke elsket henne...!? Unnskyld meg?? Det er helt normalt at den dype kjærligheten ikke kommer så raskt. Hun faket graviditeten ganske kort tid etter de ble sammen, så han har jo på ingen måte drevet henne til dette. Skjønner ikke helt hvorfor du mener han har vært ufin mot henne? Ingenting tyder på det.

Jeg får derimot inntrykk av at Wade er litt enkel mentalt, og derfor var et svært lett offer for hennes manipulasjon. Uhyre trist. Han var jo ikke i stand til å konfrontere henne eller legge sammen to og to. Enda godt det ikke var et faktisk barn som skulle vokse opp med de der to. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du mistenker at hun var psykotisk? Hun har jo planlagt dette over mange måneder og googlet og lest seg opp på hvordan utføre keisersnitt, bestilt falske ultralydbilder, fødselsattest mm. Hun planla dette svært grundig. Det greier du ikke i psykose. Hun kom også med motstridende løgner i avhørene etterpå. Igjen - ingen tegn til psykose. 

Dama var tilregnelig. Sprø, men tilregnelig. 

Helt grusom historie. 💔💔 

Det du sier taler mot at hun var i psykose, det er det Jeg også mener. Jeg forsøkte å Formidle at det er vanskelig (for meg) å forstå at et sinnsfriskt menneske kan ha gjort en slik grusom handling uten å Være i psykose. 

Jeg står ellers for mine spekulasjoner i hva som kan ha trigget dette. Jeg kaster ikke skyld på Wade, jeg presenterer det ikke som fakta. Dette er mine tanker og undringer. Og ja, slik han fremstiller det, oppfatter jeg ham som en mann som har utnyttet henne, og at hun er desperat etter hans kjærlighet. Det sier både han selv og foreldrene hans. De sier rett ut at han bare var sammen med henne for pengene sin skyld, og at han aldri elsker henne. Videre sier de at hun gjorde alt i sin makt for å bevise sin kjærlighet til ham, men at han aldri gjengjeldte det.  Det er ikke sikkert det er slik det er, det kan være hans forsvar fordi han ikke vil innrømme at han elsket henne, og ikke forstår at ved å si det han sier, så fremstiller han seg som enda dummere enn det han kanskje egentlig er, og at det kan ha vært en trigger for hennes handlinger. 

Endret av Alice Ra
Rettet opp feil
  • Liker 3
Skrevet
Alice Ra skrev (8 timer siden):

Det du sier taler mot at hun ikke var i psykose, det er det Jeg også mener. Jeg forsøkte å Formidle at det er vanskelig (for meg) å forstå at et sinnsfriskt menneske kan ha gjort en slik grusom handling uten å Være i psykose. 

Jeg står ellers for mine spekulasjoner i hva som kan ha trigget dette. Jeg kaster ikke skyld på Wade, jeg presenterer det ikke som fakta. Dette er mine tanker og undringer. Og ja, slik han fremstiller det, oppfatter jeg ham som en mann som har utnyttet henne, og at hun er desperat etter hans kjærlighet. Det sier både han selv og foreldrene hans. De sier rett ut at han bare var sammen med henne for pengene sin skyld, og at han aldri elsker henne. Videre sier de at hun gjorde alt i sin makt for å bevise sin kjærlighet til ham, men at han aldri gjengjeldte det.  Det er ikke sikkert det er slik det er, det kan være hans forsvar fordi han ikke vil innrømme at han elsket henne, og ikke forstår at ved å si det han sier, så fremstiller han seg som enda dummere enn det han kanskje egentlig er, og at det kan ha vært en trigger for hennes handlinger. 

Jeg oppfatter det motsatt, basert på at hun har rigget til komplekse løgner tidligere i livet, med andre mennesker. Hun har jo diktet opp kreft og slag og alt mulig lenge før hun møtte han. 

Hun har et ekstremt behov for oppmerksomhet som overhodet ikke handler om kjærlighet, og han var et lett offer fordi han er så enkel og naiv. Jeg tror ikke hun hadde noe kjærlighet til han. Han var bare et verktøy. 

Hun nærer seg på oppmerksomhet, all oppmerksomhet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (53 minutter siden):

Jeg oppfatter det motsatt, basert på at hun har rigget til komplekse løgner tidligere i livet, med andre mennesker. Hun har jo diktet opp kreft og slag og alt mulig lenge før hun møtte han. 

Hun har et ekstremt behov for oppmerksomhet som overhodet ikke handler om kjærlighet, og han var et lett offer fordi han er så enkel og naiv. Jeg tror ikke hun hadde noe kjærlighet til han. Han var bare et verktøy. 

Hun nærer seg på oppmerksomhet, all oppmerksomhet. 

Jeg er enig vedr. psykose. Jeg skrev feil i forrige innlegg. 

jeg tror heller ikke hun hadde en ekte kjærlighet for ham, men et generelt sterkt og farlig  behov for kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg (derav alle oppdiktede historier om kreft etc.), og denne gangen fikk det fatale konsekvenser.

jeg tror ikke hun var i psykose, men jeg tror definitivt hun er psykisk syk 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er en helt forferdelig sak. Skjønner ikke hvordan det var mulig å få til. 

Jeg er imot dødsstraff. Hun fortjener kanskje å dø, men jeg støtter ikke at myndighetene dreper også. 

Skrevet

Jeg så den dokumentaren og det er jo helt uvirkelig at noen klarer å utføre slike handlinger.

Det er mye rundt denne saken jeg lurer på. Hvorfor forsøkte ikke politiet å hjelpe babyen? Hvorfor gjorde ikke helsepersonellet som visst at hun ikke kunne få barn noe? De burde absolutt ha varslet sykehus og politi. Hvis politiet fikk vite om dette kunne de kanskje hatt en samtale med henne og lagt frem bevis på falskt svangerskap. Det kunne reddet både babyen og moren. Wade er jo helt blåst, eneste han tenkte på var disse dyra sine. Jeg trur ikke han hadde særlig andre interesser.

Jeg har lest om liknende saker i USA og ChatGPT kom med navn og årstall for disse jeg legger ved.

IMG_8218.jpeg

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Det er mye rundt denne saken jeg lurer på. Hvorfor forsøkte ikke politiet å hjelpe babyen? Hvorfor gjorde ikke helsepersonellet som visst at hun ikke kunne få barn noe? De burde absolutt ha varslet sykehus og politi. Hvis politiet fikk vite om dette kunne de kanskje hatt en samtale med henne og lagt frem bevis på falskt svangerskap. Det kunne reddet både babyen og moren.

Enig i at det var veldig rart at ikke politiet startet livredning, men kanskje det er noen amerikanske lover som sier at de skal vente? 

Helsepersonellet var jo bundet av taushetsplikt. Det er i tillegg milevis mellom det å ha et falskt svangerskap til det å drepe en dame og røske ut babyen. Det er kanskje ikke helt påregnelig at skjer. Dersom helsepersonellet hadde fått informasjon om at det var det som var planen kunne de varslet. 

• Nyttig 3
Skrevet
Pepsimaximus skrev (1 time siden):

Enig i at det var veldig rart at ikke politiet startet livredning, men kanskje det er noen amerikanske lover som sier at de skal vente? 

Helsepersonellet var jo bundet av taushetsplikt. Det er i tillegg milevis mellom det å ha et falskt svangerskap til det å drepe en dame og røske ut babyen. Det er kanskje ikke helt påregnelig at skjer. Dersom helsepersonellet hadde fått informasjon om at det var det som var planen kunne de varslet. 

Helsepersonellet snakket jo om den muligheten ved at hun stjeler en baby var tilstede. Sykehuset var i beredskap for at det kunne skje ved termin. Ja, hvem kunne gjette seg til at hun skulle gjøre det hun gjorde. Dødsstraff er virkelig 100% riktig i dette tilfellet. 

Var det ikke ei som fikk noe tvetydig svar, som allikevel ikke vanskelig å skjønne fra dette stedet hvor hun fjernet livmoren om at hun ikke kunne være gravid? Helt ærlig, i dette tilfellet skulle det vært lov å varsle «faren» om at dette ikke stemmer. 

Skrevet

Ang manglende handling fra politiet kan det hende at det var åpenbart at babyen var død som gjorde at han ikke grep inn med førstehjelp?

• Nyttig 1
Skrevet
Pepsimaximus skrev (På 25.6.2026 den 16.53):

"...Helsepersonellet var jo bundet av taushetsplikt. Det er i tillegg milevis mellom det å ha et falskt svangerskap til det å drepe en dame og røske ut babyen. Det er kanskje ikke helt påregnelig at skjer. Dersom helsepersonellet hadde fått informasjon om at det var det som var planen kunne de varslet..."

Er for så vidt enig. Men det får en til å fundere på om ikke taushetsplikten allikevel burde kunne omgås i enkelte tilfeller. Det er selvfølgelig vanskelig å forestille seg at et så groteske scenarioet skulle komme til å utspille seg, men slike mennesker kan uansett forårsake enorm skade for alle involverte uten at det går så langt som i dette tilfellet.

Helsepersonellet kunne følge hennes totale manipulasjon av en hel familie og deres nettverk "live" via SoMe. Man kan miste hele sitt økonomiske livsgrunnlag, ende i total ruin og med gigantisk gjeld. I tillegg vil man nok oppleve det som en enorme psykiske belastningen å bli manipulert til å tro at man venter barn og alt hva den innebærer av mentale (og praktisk) forberedelse. Man lever over lengre tid i en gigantisk løgn. Det er stor fare for at man sitter igjen som desillusjonert og ribbet for alt av verdi og vil slite lenge med å komme seg til hektene igjen. Om man noensinne gjør det.

Jeg vil påstå at slike mennesker utgjør en reell fare for liv og helse, så når man da i sanntid får se at et slikt menneske er i gang med å gjøre uopprettelig skade, som i dette tilfellet, synes jeg nesten det bør være lov å gripe inn på et eller annet vis.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold og avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...