AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Hei Jeg var i et voldelig forhold med mye psykisk vold, og tildels fysisk vold. Jeg opplevde stort sett å få god hjelp av venner og helsepersonell i forholdet. Jeg skjønte ikke hvor ille det var, men jeg ble svært nedbrutt og fikk selvmordstanker. Fastlege sendte meg på krisesenter. Psykologer jeg kjente privat sa at partner har både narsissistiske og psykopatiske trekk. Psykologispesialist som snakket med partner vurderte partner som både voldelig og manipulerende. Partner viste ikke anger. Takket være god hjelp innså jeg til slutt hvilket menneske jeg levde med. Det ble slutt. Men jeg møtte også en fagperson som avfeide meg. Denne personen gaslightet meg ved å si til meg at kanskje er det du som er problemet. Hen bidro til at jeg følte at jeg gjorde noe galt bare ved å si fra om volden. Denne personen insunierte også at jeg kunne jo ha bevisst formulert meg sånn at fastlege og krisesenteret forstod det som vold, altså hen anklaget meg indirekte for at jeg løy (når jeg ikke gjorde det fordi jeg fortalte sannheten). Dette tross at alt jeg fortalte om er helt klassisk vold, jeg gav vedkommende mange konkrete eksempler på hendelser og kommentarer som var åpenbart stygge fra partner, jeg gråt ved timen og jeg hadde selvmordstanker.. Jeg trengte hjelp, men ble bagatellisert og møtte arroganse fra hen som egentlig skulle hjelpe meg. Dette gjorde at jeg ble forsinket til riktig hjelp. Det tok lengre tid før jeg møtte noen som tok meg på alvor og jeg var derfor også lengre i det voldelige forholdet. Jeg fikk også dårligere psykisk helse. Både fordi det tok lengre tid, men også fordi jeg følte meg dårligere av vedkommende. Jeg følte at denne personen tok parti med voldsutøver. Det opplevdes som en forlengelse av volden. Egentlig følte jeg at denne personen var av samme ulla som voldsutøver. Hen gav samme "respons" på dårlig atferd (gaslighting) og det brøt meg ned i denne perioden. Jeg synes det er veldig alvorlig at de som blir utsatt for vold ikke blir tatt på alvor. Hadde jeg ikke fått riktig hjelp kunne jeg ha vært død av selvmord pga det i dag, det var faktisk så ille. Jeg synes også det er alvorlig at personer som egentlig skal hjelpe istedenfor trykker den voldsutsatte enda lengre ned. På en måte utøver vold i en behandlerrelasjon? Jeg ønsker derfor nå å klage på denne personen. Vedkommende gav ikke riktig hjelp når jeg trengte det, og ignorerte åpenbar og alvorlig vold. Målet mitt er at andre voldsutsatte skal få slippe å oppleve det samme som jeg gjorde hos vedkommende. Men jeg vet ikke hvordan jeg går fram. Er det noen som har erfaring med lignende prossess? Hvor begynner man? Jeg tviler på at det hjelper å snakke med vedkommende det gjelder. Hen vil ikke godt og ønsker ikke å forstå tror jeg, når hen ignorerer åpenbar vold. Anonymkode: 5049a...4df 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Jeg er glad for å høre at du kom deg gjennom alt! ❤️ Og også glad for å høre at du ønsker å melde fra om vedkommende fagperson som var så uprofesjonell (for å si det meget pent). Det personen gjorde der var stikk i strid med det lovverket vedkommende skal forholde seg til. Det som slår meg er at du kan kontakte Krisesenteret du var i kontakt med tidligere, de har ofte en mulighet til å diskutere saker med advokat også. Og så kan du i tillegg kontakte Pasientombudet i fylket du bor i. Jeg ønsker deg alt godt videre i livet, kjære deg! ❤️ Anonymkode: 0e9e3...58f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå