Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Jeg er sammen med en som er litt eldre enn meg og han har en sønn fra før. Jeg er ikke klar til å ha egne barn nå før jeg er ferdig med utdannelse. Men når jeg er ferdig er det mulig at han ikke vil ha flere barn fordi han mener han kanskje er for gammel da (37-40) Men jeg ønsker meg virkelig barn, men jeg vil jo ha han og. Noen som har vært borti noe lignende? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Det er veldig fortvilende for meg.
Gjest Miloine Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 (endret) Han er da ikke for gammel til å bli far i en alder av 37-40 Mener han at han er for gammel i den forstand at han ikke "vil begynne på nytt" med barn, eller at han vil føle seg gammel i forhold til barnets alder? Når deres barn er 20 år, er han 57-60 år. Jeg syns ikke det er så ille jeg da. Endret 22. april 2006 av Miloine
Gjest Jeg er mann Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 Enig med brukeren over her. Det er vel han som mener han vil være for gammel, mens du mener det er greit. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 41 år, og det andre da jeg var 43 år. Jeg er mann og ser ikke på det som noe problem.
Gjest Donna Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 Uansett hvilket valg du tar så må du spille med åpne kort helt fra begynnelsen av. Min bestevenninne er skilt og mor til 3 barn fra første ekteskap. Hun traff en ny mann som er mye yngre enn henne og han er barnløs. Helt fra begynnelsen av forholdet så var hun klar i sin tale til ham - hun kommer aldri til å ville ha flere barn. Til tross for dette så valgte han å bli hos henne - de har nå vært samboere i mange år og har et nydelig forhold - men flere barn kommer de aldri til å få.
Gjest Miloine Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Min søster har 3 barn med den første mannen. Hun traff en mann som ikke hadde barn, min søster giftet seg med han og de fikk 2 barn sammen. Han var 41 år da første barn kom, og 43 år da nr. 2 kom. (min søster har nå 5 barn, fra 0-18 år) Du må jo fortelle han at du vil ha barn, dersom det er uaktuelt for han må du tenke deg nøye om om, ellers vil du angre resten av livet. Ja, spill med åpne kort.
Gjest filosofia Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 Hun kan jo gjerne spille med åpne kort, men problemer oppstår jo ikke før han eventuellt IKKE gjør det? Om han delvis lover nå, og hun kommer når hun er klar. Og er blitt 34, og han sier nei da? Slike ting er vanskelige, jeg hadde hatt problemer med å knytte meg til en som var forskjellig fra meg på et så vesentlig punkt.
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 Man er for gammel til å få barn når man er over førti. Herregud, man kan heve alderspensjon og barnetrygd samtidig..... *rister på hodet*
Gjest Miloine Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 Nei, så ille er det ikke. Derrimot er mor for gammel til å få barn når hun er over 40 år, i den forstand at svangerskapet kan bli komplisert, og fosteret kan få missdannelser.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #9 Skrevet 22. april 2006 Jeg ville prioritert å få ferdig utdannelsen din. Ikke for å være pessimistisk, men dersom det skulle bli slutt mellom dere, tror jeg man lett kan bli bitter på mannen dersom man ender opp som alenemor uten ferdigstilt utdannelse. Selvsagt kan man ferdigstille utdannelsen etter man får bartn, men da er det gjerne dobbelt så tungt. Så derfor - ikke la mannen i ditt liv stå i veien for utdannelsen din.
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #10 Skrevet 22. april 2006 Nei, så ille er det ikke. Derrimot er mor for gammel til å få barn når hun er over 40 år, i den forstand at svangerskapet kan bli komplisert, og fosteret kan få missdannelser. ← Jeg har en onkel. Han har tre gutter fra sjuendeklasse og nedover. Han fyllte 53 nå. Herregud, han er helt kake. Wasted. Komplett utkjørt. Ja, man er for gammel til å ha barn i den alderen når man er over femti. Det er stor forskjell på å ha baby når man er 42 og en trettenåring når man er 55.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #11 Skrevet 22. april 2006 Jeg har en onkel. Han har tre gutter fra sjuendeklasse og nedover. Han fyllte 53 nå. Herregud, han er helt kake. Wasted. Komplett utkjørt. Ja, man er for gammel til å ha barn i den alderen når man er over femti. Det er stor forskjell på å ha baby når man er 42 og en trettenåring når man er 55. ← Hva er problemet da? At han er gammeldags? Han blir kanskje, la oss si 80 år, da er barne 40 år.
Gjest Donna Skrevet 22. april 2006 #12 Skrevet 22. april 2006 Det meste går dersom man legger godviljen til og dersom man livet som det kommer. Når det er sagt så hadde det vært utenkelig for meg å få barn etter at jeg ble 40. Da jeg var 40, så var min eldste sønn nesten 20 - og jeg må si at jeg er sjeleglad for at jeg og mannen min fikk barn i så tidlig alder. Som 55-60 åring har jeg ikke tenkt å ha søvnløse netter pga av tenåringer som er ute og flyr - det vet jeg av egen erfaring at er noe som virkelig kan ta kreftene fra en.
Gjest filosofia Skrevet 22. april 2006 #13 Skrevet 22. april 2006 Ikke ALLE er for gamle for å ha barn når de er over 40. Svært mange greier det like fint som de på 20. Jeg ser mer problemer i at kvinner ikke kan få barn når de nærmer seg 40 og over. Fruktbarheten synker drastisk etter 35. Det bør alle tenke på, utdannelse kan man nemlig ta til en stå med et bein i grava. Ingen aldersgrense oppad på skole så vidt jeg vet. *gammel studine*
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #14 Skrevet 22. april 2006 Man er for gammel til å få barn når man er over førti. Herregud, man kan heve alderspensjon og barnetrygd samtidig..... *rister på hodet* ← Det må være veldig greit å ha svaret på absolutt alle livets utfordringer uansett - er det ikke? Nei - man er IKKE for gammel til å få barn selv om man er over 40. Selv om DU valgte å bli tenåringsmor (noe jeg personlig mener er mye verre) så er ikke dine valg den eneste rettssnoren for hvordan livet bør leves. Levealderen i Norge i dag ligger for kvinner på over 80, for menn på noe under. En grunn til dette er godt kosthold, hygiene og godt helsestell. Å få barn som 40 i dagens Norge er dermed noe helt annet enn i et land/samfunn hvor levekårene er langt dårligere og snittlevealderen langt lavere. At man blir mer sliten som småbarnsforelder på 40+ er vel noe de fleste er klar over, og til og med tar med i beregningen! (noen av oss er nemlig i stand til å tenke konsekvens for våre handlinger, og til og med se at de valgene vi tar har kostnader). Dette veies også i stor grad opp av at man har livserfaring, man trenger ikke å bevise alt mulig rart og - man trenger heller ikke gjøre den "største" karrieren akkurat mens barna er små. til trådstarter har jeg intet godt svar. Jeg har litt av samme dilemmaet selv, og jeg nærmer meg 40 med stormskritt. Har en mann som er veldig i tvil mht. barn, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, fordi jeg selv så intenst ønsker meg flere. Sikkert uansett lurt å snakke med mannen, på en ordentlig måte slik at han vet hvordan du føler det.
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2006 #15 Skrevet 22. april 2006 Begge foreldrene mine var 40 da de fikk meg... Jeg (tror ikke) jeg har noen misdannelser, og de er ikke utbrente og stuet inn på aldershjem. Eneste problem jeg har hatt med det er folk som har mobbet for at jeg hadde eldst foreldre. Men unger mobber jo for alt..
Gjest Gjest_Caramba_* Skrevet 22. april 2006 #16 Skrevet 22. april 2006 Man er for gammel til å få barn når man er over førti. Herregud, man kan heve alderspensjon og barnetrygd samtidig..... *rister på hodet* ← Min far var 41 da han fikk meg. Tenkte aldri over det dengangen, og han er fortsatt en flink og sprek pappa...
Lemming Skrevet 22. april 2006 #17 Skrevet 22. april 2006 (endret) Man er for gammel til å få barn når man er over førti. Herregud, man kan heve alderspensjon og barnetrygd samtidig..... *rister på hodet* ← Synes du ikke dette var litt bastant? Mange kan jo være fantastiske foreldre selv om de ikke er av de yngste.. Min far var 41 da de fikk meg. Jeg har aldri følt at jeg har manglet noe, enda faren min har ganske dårlig helse.. Fikk hjerteinfarkt da jeg var 6, og måtte omskoleres til kontorjobb. Etter det var han ikke av de sprekeste, men jeg har aldri følt noe savn av den grunn.. Kort sagt; han var (/er) en flott pappa. Jeg tror det er fordeler og ulemper med både å være unge foreldre og eldre(gamle) foreldre. Unge foreldre er ofte sprekere, og klarer å være med på mer. Eldre foreldre har ofte mer tolmodighet med barna, for ikke å nevne de praktiske tingene som for eksempel bedre økonomi. Men for å svare trådstarter... Slik jeg leser det vil du gjerne ha barn, men ikke før du er ferdig med utdannelsen din.. Men du er redd at innen den tid vil ikke mannen din ha barn? Hva er egentlig spørsmålet? Skal du dumpe han, i tilfelle han ikke vil ha barn når du er ferdig med utdannelsen din? Det blir jo litt... dumt? skal du få barn nå, og ta utdannelsen senere, slik at du får både han og barn? Hmm... Hvis du ikke føler deg klar for å få barn nå, så synes jeg du skal prioritere utdannelsen.. Selv om det godt går an å ta utdannelse med barn også.. Men som en sa over her, det blir mye tyngre med barn. Nei, jeg ville tatt utdannelsen min, jeg, og tatt opp "mann vs barn" problemet når den tid kommer at du virkelig må velge.. Kan jo hende at mannen din endrer mening, at han får lyst å ha et barn med deg etter hvert? Endret 22. april 2006 av Lemming
iss Skrevet 22. april 2006 #18 Skrevet 22. april 2006 Jeg har en onkel. Han har tre gutter fra sjuendeklasse og nedover. Han fyllte 53 nå. Herregud, han er helt kake. Wasted. Komplett utkjørt. Ja, man er for gammel til å ha barn i den alderen når man er over femti. Det er stor forskjell på å ha baby når man er 42 og en trettenåring når man er 55. ← Så det du mener er nå at jeg og sambo må forte oss å droppe prøvinga Og det bare ordi sambo mest sannsynligvis vil ha fyllt 40 før vi får barn..
Gjest Miloine Skrevet 22. april 2006 #19 Skrevet 22. april 2006 Så det du mener er nå at jeg og sambo må forte oss å droppe prøvinga Og det bare ordi sambo mest sannsynligvis vil ha fyllt 40 før vi får barn.. ← Desuten her snakker vi foreldre, en på 40 år er en like god far fordet om han er 40 år å ikke 20 første gang han blir far! Noe annet er tull!
Gjest Gjest1 Skrevet 22. april 2006 #20 Skrevet 22. april 2006 For å svare på det tråden egentlig handler om vil jeg si at om valget sto om det å få barn eller å være sammen med en spesiell mann ville jeg valgt å prøve å finne en mann som ønsker det samme som meg. Man risikerer å alltid, bevisst eller ubevisst, klandre den andre parten for valget som ble gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå