Gjest allium Skrevet 27. april 2006 #21 Skrevet 27. april 2006 Pratet med besteforeldrene mine som er av Irsk opphav. De sa at i noen tilfeller så må et par ha tillatelse fra Biskopen for å kunne gifte seg. Det kan jo være slikt i dette tilfellet. Men alle par som gifter seg på kryss av tro må gjennom kurs som sagt og parten som ikke er Katolikk må og godkjenne at barna blir oppdratt i den Katolske tro. Dette kommer frem på ekteskapskurset. ← Hvis den parten som ikke er katolikk ikke godkjenner at barna blir oppdratt katolsk, må man søke biskopen. Og så tror jeg det gjelder andre regler når den andre parten ikke er døpt overhodet.
birgitte242 Skrevet 27. april 2006 #22 Skrevet 27. april 2006 Her var det mye usannheter Jeg er gift med en katolikk. Vi var til en vanlig samtale med presten før vielsen, slik som man har i den Norske kirke. Det var aldri snakk om at jeg måtte forplikte meg til å oppdra barna katolsk.
Gjest allium Skrevet 27. april 2006 #23 Skrevet 27. april 2006 Her var det mye usannheter Jeg er gift med en katolikk. Vi var til en vanlig samtale med presten før vielsen, slik som man har i den Norske kirke. Det var aldri snakk om at jeg måtte forplikte meg til å oppdra barna katolsk. ← Nei, som sagt må man ikke nødvendigvis det, men da må det en søknad til biskopen. Det er en formalitet, så det er ikke sikkert at du fikk med deg at den ble sendt.
Gjest Gjest_Maddy Skrevet 27. april 2006 #24 Skrevet 27. april 2006 Her var det mye usannheter Jeg er gift med en katolikk. Vi var til en vanlig samtale med presten før vielsen, slik som man har i den Norske kirke. Det var aldri snakk om at jeg måtte forplikte meg til å oppdra barna katolsk. ← Dette er overhode ikke usannheter er Katolikk og dette kurset var vi selv gjennom. Nå arrangeres det faste kurs med flere par. Parten som ikke er Katolikk dvs min mann måtte ikke stå i veien for at våre barn skulle bli oppdratt i den Katolke tro samt være støttende til at jeg fikk opprettholde min tro. Vi var til samtale med presten 8 ganger før vi giftet oss. Mine foreldre opplevde det samme da min far tilhører Statskirken. Så ikke kom her og si at det er usannheter for det er det ikke. Kanskje du bør sette deg litt mer inn i sakene. Er din mann praktiserende Katolikk forresten ? Mye avhenger av dette også.
birgitte242 Skrevet 27. april 2006 #25 Skrevet 27. april 2006 Nåvel, da kan vi bare konkludere med at praksisen er svært forskjellig fra menighet til menighet. Beklager hvis noen følte seg fornærmet
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #26 Skrevet 27. april 2006 Nåvel, da kan vi bare konkludere med at praksisen er svært forskjellig fra menighet til menighet. Beklager hvis noen følte seg fornærmet ← Skal innrømme at jeg ble fornærma når noen beskylder for usannheter Men det kan variere fra par til par. Som sagt jeg vet jo ikke om din man praktiserer en gang og det har nok litt å si det også. Her hvor jeg bor er det helt nytt med Ekteskapskurs der flere par deltar over flere mnd. Synes det er en veldig bra ting. Man prater om ting som jeg tror mange nyforelska ikke diskuterer.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #28 Skrevet 28. april 2006 Jeg har en venninne som for noen år siden, da hun var først i tjue årene giftet seg i Italia med en italiener (såklart). Hun tenkte seg nok ikke noe godt om slik man bør før man gjør noe slikt. Han var notorisk utro, og hadde til stadighet flere elskerinner. Til slutt valgte hun å dra fra han. Hun reiste hjem til Norge og ville ta ut skilsmisse. Oisann, det fikk hun ikke. Hun er knyttet til drittsekken for resten av livet. Tror nok at katolikker til slutt får skilsmisse, men i hennes tilfelle setter han seg imot det, og da er det ikke like greit. Hun lever nå i "synd" her i landet med samboer og barn, men er fremdeles gift med denne mannen hun giftet seg med for snart 16 år siden.
Gjest Gjest_Maddy Skrevet 28. april 2006 #29 Skrevet 28. april 2006 Jeg har en venninne som for noen år siden, da hun var først i tjue årene giftet seg i Italia med en italiener (såklart). Hun tenkte seg nok ikke noe godt om slik man bør før man gjør noe slikt. Han var notorisk utro, og hadde til stadighet flere elskerinner. Til slutt valgte hun å dra fra han. Hun reiste hjem til Norge og ville ta ut skilsmisse. Oisann, det fikk hun ikke. Hun er knyttet til drittsekken for resten av livet. Tror nok at katolikker til slutt får skilsmisse, men i hennes tilfelle setter han seg imot det, og da er det ikke like greit. Hun lever nå i "synd" her i landet med samboer og barn, men er fremdeles gift med denne mannen hun giftet seg med for snart 16 år siden. ← Har hun ikke søkt om annulering av ekteskapet på bakgrunn av utroskap ? Katolikker får ikke skilsmisse, men et ekteskap kan annuleres. Den Katolske Kirke har et eget tribunale som behandler saker som denne du nevner. Er venninnen din Katolikk forresten ? Det kan jo ha noe å si for hennes videre behandling og.
Gjest allium Skrevet 28. april 2006 #30 Skrevet 28. april 2006 Har hun ikke søkt om annulering av ekteskapet på bakgrunn av utroskap ? Katolikker får ikke skilsmisse, men et ekteskap kan annuleres. Den Katolske Kirke har et eget tribunale som behandler saker som denne du nevner. Er venninnen din Katolikk forresten ? Det kan jo ha noe å si for hennes videre behandling og. ← Men utroskap er vel ikke annulleringsgrunn? Derimot fins det en rekke andre. Og uansett er skilsmisse i kirkens øyne noe annet enn sivil skilsmisse.
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #31 Skrevet 28. april 2006 Hvor vidt utroskap er annulleringsgrunn vet jeg ikke, men å få en sivil skilsmisse er ikke noe problem selv om en har giftet seg katolsk. En er da "fri" fra den andre og kan gifte seg på nytt - men da ikke i den katolske kirke. Om en vil gifte seg på nytt i den katolske kirke må det første ekteskapet annulleres. Så dette høres for meg ut som en "skrekkhistorie" hvor alle fakta ikke stemmer helt. Det er ingen grunn til at hun fortsatt skal være gift med denne italieneren.
Gjest Gjest_Maddy Skrevet 28. april 2006 #32 Skrevet 28. april 2006 Men utroskap er vel ikke annulleringsgrunn? Derimot fins det en rekke andre. Og uansett er skilsmisse i kirkens øyne noe annet enn sivil skilsmisse. ← Utroskap kan være annuleringsgrunn, men som sagt det skal gjennom en Katolsk domstol så dette er ikke noe en lokal prest gjør. En ikke Katolikk vil ikke ta skade av en skilsmisse, men for en Katolikk vil en skilsmisse bety at man ikke kan motta kommunion lengre og det er en veldig viktig del at man kan motta Kristi Legeme og Blod i en Messe.
Gjest allium Skrevet 28. april 2006 #33 Skrevet 28. april 2006 Utroskap kan være annuleringsgrunn, men som sagt det skal gjennom en Katolsk domstol så dette er ikke noe en lokal prest gjør. En ikke Katolikk vil ikke ta skade av en skilsmisse, men for en Katolikk vil en skilsmisse bety at man ikke kan motta kommunion lengre og det er en veldig viktig del at man kan motta Kristi Legeme og Blod i en Messe. ← Hvordan kan utroskap være annulleringsgrunn? En årsak til annullering må jo eksistere ved selve ekteskapsinngåelsen, siden det skal fastslås at den var ugyldig. Jeg kjenner prosessen, har vært gjennom den selv.
Gjest Gjest_Maddy Skrevet 28. april 2006 #34 Skrevet 28. april 2006 Hvordan kan utroskap være annulleringsgrunn? En årsak til annullering må jo eksistere ved selve ekteskapsinngåelsen, siden det skal fastslås at den var ugyldig. Jeg kjenner prosessen, har vært gjennom den selv. ← Det må du nesten spørre noen mer kompetente om. Jeg vet at en bekjent av en bekjent fikk ekteskapet annulert pga utroskap. Det kan ha vært mer som ligger bak også. Men jeg tør ikke gå for mye innpå dette. Er jo bare en vanlig legkvinne jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå