Gå til innhold

barnehageplasser, ja takk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når man har barn syns ikke jeg det er forsvarlig at begge foreldre jobber 100% enten får far eller mor jobbe litt redusert.

Jeg gjentar meg selv, jeg.

Hva med de som studerer, og er helt nødt til det for å få penger i det hele tatt?

Hva med de som ikke er 2 foreldre, og rett og slett ikke har råd til å jobbe mindre enn de gjør? Skal man være sammen med barna hjemme på bekostning av at man ikke har råd til å kjøre de klærne som er nødvendige, eller at man bare må kjøpe billig mat og aldri noe som er litt bedre?

En annen ting jeg ville ha sagt - å få barn er ikke alltid et valg man tar. Det er ganske mange som får barn uten at det var planlagt. (ja, jeg vet hva prevensjon er, og det finnes ingen helt sikre prevansjonsmidler)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg gjentar meg selv, jeg.

Hva med de som studerer, og er helt nødt til det for å få penger i det hele tatt?

Hva med de som ikke er 2 foreldre, og rett og slett ikke har råd til å jobbe mindre enn de gjør?  Skal man være sammen med barna hjemme på bekostning av at man ikke har råd til å kjøre de klærne som er nødvendige, eller at man bare må kjøpe billig mat og aldri noe som er litt bedre?

En annen ting jeg ville ha sagt - å få barn er ikke alltid et valg man tar.  Det er ganske mange som får barn uten at det var planlagt.  (ja, jeg vet hva prevensjon er, og det finnes ingen helt sikre prevansjonsmidler)

Kjære vene da! Det er jo selvfølgelig unntak. Jeg mente foreldre som er 2 stk. gode jobber med god økonomi som gjør dette. Og hvis man studerer så har man jo gjerne litt kortere dager + mer ferie enn arbeidstakere. Jeg sa også at man måtte prioritere med å BILLIGERE klær og mat ikke utelukke klær som er nødvendig.

Innlegget mitt er ment på på foreldre med god økonomi. Kanskje dette ikke kom godt nok frem.

Jeg sa at jeg var til en viss grad enig med trådstarter, er like like bombastik som henne alt er ikke enten svart eller hvit.

Skrevet
Kjære vene da! Det er jo selvfølgelig unntak. Jeg mente foreldre som er 2 stk. gode jobber med god økonomi som gjør dette. Og hvis man studerer så har man jo gjerne litt kortere dager + mer ferie enn arbeidstakere. Jeg sa også at man måtte prioritere med å BILLIGERE klær og mat ikke utelukke klær som er nødvendig.

Innlegget mitt er ment på på foreldre med god økonomi. Kanskje dette ikke kom godt nok frem.

Jeg sa at jeg var til en viss grad enig med trådstarter, er like like bombastik som henne alt er ikke enten svart eller hvit.

Ja, ok. Ingen regel uten unntak. :)

Personlig at de er for små til å bli satt i barnehage når de er 1 år.. Selvsagt litt avhengig av størrelsen på barnehagen, og barnehagen er for bare de minste eller både små og "store" barn, men stort sett synes jeg 1 år er for tidlig.. Skulle gjerne utsatt det ett år til jeg, men jeg kan ikke det..

Når dette er sagt er jeg selvsagt enig i at å sette barnet i barnehage av den grunn at man vil ha "voksen-tid", mer tid for seg selv for å gjøre andre ting, for å slippe ansvar o.l. selvsagt er helt feil. Men jeg tror nok de fleste har bedre grunner enn det for å sette barna i barnehage. Tror de fleste er nødt til å jobbe av økonomiske grunner. I tillegg synes jeg barnehagen er et fint supplement til det jeg som forelder kan tilby. Lekekamerater, for eksempel.. Min Lille har jo ingen søsken, og da sier det seg selv at all min oppmerksom het går til han. Han har ingen han må dele lekene sine med. Jeg har flere venninner som ikke gikk i barnehage i det hele tatt, og det var utrolig tøft for dem å begynne på skolen. Da måtte de plutselig vente på tur for å få de voksnes oppmerksomhet, de måtte forholde seg til andre barn og ta hensyn til andre enn seg selv. De som har søsken må lære det samme hjemme, men enebarna har kun seg selv å ta hensyn til.. Av slike grunner mener jeg det faktisk er litt viktig at barn får gå i barnehage.

Skrevet (endret)

Deltidsjobb hadde vært utrolig digg. Men jeg slet ganske lenge med å få fast jobb i det hele tatt, så jeg tror ikke nødvendigvis at jeg får en ny en på sølvfat.

Jeg hadde gått på veggen om jeg skulle vært hjemme med ungene mine.

Og det visste jeg ikke før jeg fikk barn.

Hadde jeg visst det, skulle jeg valgt dem bort da?

Hvis bare de som har råd og lyst til å gå hjemme, OG som lager kjøttkaker til middag, skulle fått barn, da hadde det vel ikke blitt så mange unger.

Men de som hadde blitt til likevel, hadde de blitt uendelig mye tryggere og gladere?

Datteren min virker veldig trygg og glad. Skulle hun gått hjemme med meg ville vi sikkert sulla rundt i pysjen og spist pannekaker til lunsj mer enn en gang i uken. Og hvem i all verden skulle hun lekt med? Alle andre er jo i barnehage.

Dette er ikke et sinna-svar, dette er bare et ærlig svar. Jeg har konstant dårlig samvittighet for at hun er så mye i barnehagen, men hver gang vi har hatt ferie sammen skjønner jeg at for oss er det ikke noe annet alternativ.

Endret av Klips
Skrevet
for en jævla kjøttkakedeig er vel et fremmord for de fleste her inne!!

Ja jeg må si at kjøttkakedeig er et fremmedord for meg, men karbonadedeig, medisterdeig og kjøttdeig har jeg hørt om. Det er det de fleste bruker til å lage kjøttkaker skjønner du ;)

Men hva vet vel jeg, jeg har jo ungen min i barnehagen 5 dager i uken for å få tid til studie og jobb. Slik at lille tuppa kan få alt hun trenger.

Skrevet

For de fleste unge par i etableringsfasen er det veldig nødvendig at både mor og far jobber for å få økonomien til å gå rundt. Slett ikke for å få råd til to biler og tre ukers utenlandsferie. For oss som bor i en by som Oslo (samme gjelder de fleste andre norske storbyer) er boligprisene så høye at man er avhengig av to inntekter for å betale lån og månedlige utgifter.

Hvis ingen skal få barn før de har råd til å la den ene gå hjemme, eller jobbe deltid, så ville fødselsratene i dette landet blitt katastrofalt lave. Norge er avhengig av at kvinner føder barn, og det gjør vi, nettop fordi det går an å kombinere det med å fortsette i jobben.

Se til sydeuropa. Der er fødselsratene på et alarmerende lavt nivå fordi arbeidslivet overhode ikke er tilrettelagt for det å få barn.

Skrevet
Når man har barn syns ikke jeg det er forsvarlig at begge foreldre jobber 100% enten får far eller mor jobbe litt redusert.

Hva er det som er uforsvarlig med å begge jobber fulltid? Det er ikke sånn at barna går for lut og kaldt vann selv om begge foreldrene jobber. Barna har det toppers der de er. Og husk, de oppfatter foreldrene som primære omsorgspersoner selv om de er sammen med barnehagepersonalet fem dager i uken.

Hos oss ønsker begge å jobbe fulltid. Og som nevnt tidligere, jeg vet at ingen av oss hadde vært gode omsorgspersoner om noen skulle pålegge oss å være hjemmeværende utover det første permisjonsåret. Jeg for min del syns det er galskap at noen skal fortelle andre hva de bør og ikke bør gjøre. Ingen har fasiten for en annen familie, og ingen bør felle dom over en annen families valg. Vi er alle forskjellige, er det så vanskelig å fortså?

Det er jo også mange mødre som har barna full tid i barnehagen mens de er hjemme i barselpermisjon, noe jeg syns er helt hårreisende men det er en annen diskusjon.

Hårreisende? Jeg syns det er hårreisende at du skal fortelle andre kvinner hva de skal gjøre. Jeg tok ikke eldstedattera mi bort fra dagmammaen da jeg gikk hjemme med Lillesøster. Hva i alle dager hadde jeg å tilby henne her hjemme liksom? Jeg har ei tøff jente som krever futt og fart. Hun elsker å være sammen med andre barn. Hjemme sammen med meg og en liten baby som krever sitt hadde hun kjeda vettet av seg. Det vet jeg, for da dagmammaen slutta og vi sto uten barnehageplass ble livet kjipt for både meg og Storesøster.

Jeg vet forresten utmerket godt hva kjøttkakedeig er. Men jeg kjøper likevel ferdigstekte kjøttkaker når vi skal ha kjøttkaker i brunsaus til middag. Jeg tror ikke akkurat det gjør barna mine skadelidende. Jeg vasker ikke min egen skit her hjemme engang, jeg. Det har jeg vaskehjelp til å gjøre, sånn at jeg og mannen (som ikke kan fordra fredagsvasken) skal få mer kvalitetstid sammen med ungene etter jobb. I dine øyne er nok jeg en forferdelig (hus)mor. Men jeg jo baker mine egne brød. Hjelper det??

Og til slutt vil jeg bare påpeke at likestillingsombudet har uttalt at utbygginga av barnehager og tilgjengeliggjøringa av disse (lavere priser) er det viktigste likestillingsfremmende tiltaket i dette landet. Dette gjør det nemlig mulig for kvinner å returnere til arbeidslivet etter endt permisjon. Vi burde være takknemlig for at vi lever i et samfunn som legger til rette for at begge kjønn skal kunne jobbe, selv om de er småbarnsforeldre. I stedet er mange kvinner opptatt av å skru tida x antall år tilbake, og felle dom over de kvinnene som ikke er tilfreds med å gå hjemme og la mannen forsørge familien. Hårreisende.

Gjest Fruktkake
Skrevet

Det er jo også mange mødre som har barna full tid i barnehagen mens de er hjemme i barselpermisjon, noe jeg syns er helt hårreisende men det er en annen diskusjon.

Ja, stakkars barn som er tvunget til å være i barnehagen hvor han leker med vennene sine og får masse opplevelser. Mye bedre å være hjemme med en sliten mamma og en baby. :ironi:

Skrevet

Jenta vår gikk i barnehage fra hun var ett år, og stortrivdes der. Nå har vi flyttet, og jeg har vært hjemme med henne i tre måneder pga manglende barnehageplass. Jeg kan LOVE at hun hadde det mye bedre i barnehagen! Det er ikke morsomt å bare leke med mamma hele dagen, og det er ikke morsomt å ha en mor som blir gal av å være hjemme. Jenta vår begynner i barnehage i morgen, og skal gå der tre dager i uken. Det har jeg ingen betenkeligheter med, og jeg håper vi får full plass. Det er nemlig det beste for henne.

Skrevet (endret)
Hårreisende? Jeg syns det er hårreisende at du skal fortelle andre kvinner hva de skal gjøre. Jeg tok ikke eldstedattera mi bort fra dagmammaen da jeg gikk hjemme med Lillesøster. Hva i alle dager hadde jeg å tilby henne her hjemme liksom? Jeg har ei tøff jente som krever futt og fart. Hun elsker å være sammen med andre barn. Hjemme sammen med meg og en liten baby som krever sitt hadde hun kjeda vettet av seg. Det vet jeg, for da dagmammaen slutta og vi sto uten barnehageplass ble livet kjipt for både meg og Storesøster.

Jeg syns sikkelig synd på deg som føler og mener at du ikke har noe å tilby datteren din og at du må sende henne til barnehage hver dag fordi du ikke klarer å aktivere henne selv et par dager i uken.

Ja, stakkars barn som er tvunget til å være i barnehagen hvor han leker med vennene sine og får masse opplevelser. Mye bedre å være hjemme med en sliten mamma og en baby.  :ironi:

Vel, da får mamma finne på andre ting enn å gå på kafe og se på TV da vet du.

Jeg syns barnehage er en fin ting jeg, bruker det selv. Det jeg reagerer på er mødre og fedre som har barnet sitt der 5 dager i uken 8 timer hver dag når de har muligheten til noe annet. Syns det er rart at man ikke har lyst til å være sammen med barnet sitt er det ikke derfor man får barn da? For å tilbringe tid sammen med de.

Endret av prinsessa
Skrevet (endret)
Jeg syns sikkelig synd på deg som føler og mener at du ikke har noe å tilby datteren din og at du må sende henne til barnehage hver dag fordi du ikke klarer å aktivere henne selv et par dager i uken.

Vet du, jeg vil ha meg frabedt at du skal syns synd på verken meg eller barna mine. Vi har det supert, vi. Jeg syns faktisk mer synd på deg, som ikke evner å se at ikke alle ønsker å ta det samme valget som du har tatt. I så fall virker det som du må syns synd på veeeeldig mange kvinner (og menn) i det ganske land.

Når du heller ikke evner å se at ikke alle barn er like, ja da er det nesten så man kan begynne å lure. Mener du for eksempel at en nybakt mor med en baby som gråter i timesvis hver dag på grunn av kolikk også skal ha den/de eldste hjemme fra dagmammaen/barnehagen flere dager i uka? Hvem tror du det ville vært positivt for? Og tror du disse mødrene er slitne fordi de glor på tv og løper på kafé x antall ganger i uka? Den kommentare der var jo bare frekk. Ingenting annet.

Stig ned av din høye hest, sier nå bare jeg. Å sitte der å påstå at du har fasiten for alle, det blir bare for latterlig.

Endret av Nala
Skrevet

Vel, da får mamma finne på andre ting enn å gå på kafe og se på TV da vet du.

Et meget viktig poeng. Det er skremmende å se hvor mange som bruker barnehagen som oppbevaringsplass for å få "fri" selv. Nesten som om de ikke takler å ta seg av sine egne barn. (Enkelte som har handlet først og tenkt etterpå når det gjelder barn kanskje)

Man MÅ prioritere når det gjelder barn, og jeg synes det er uhørt at noe annet enn barna skal komme først. Man kan ikke både jobbe 60 timers uke og ha barn. Barn trenger sine foreldre, spesielt i de første leveårene og jeg synes det er en smal sak for mor å være hjemme med barna de første leveårene, evt gå ned i stillingsprosent dersom økonomien ikke tillater kun en inntekt. Det er uten tvil de som tar seg TID til å være sammen med barna sine som får de mest harmoniske ungene.

Gjest regine
Skrevet
Jeg syns barnehage er en fin ting jeg, bruker det selv. Det jeg reagerer på er mødre og fedre som har barnet sitt der 5 dager i uken 8 timer hver dag når de har muligheten til noe annet. Syns det er rart at man ikke har lyst til å være sammen med barnet sitt er det ikke derfor man får barn da? For å tilbringe tid sammen med de.

Og det vet DU at de som gjør dette har????

I hvilken verden levde du, sa du?

Jeg har jobbet fulltid siden ungen var liten. Selvfølgelig har jeg det! Blant annet fordi jeg ser det som et poeng at JEG forsørger barnet mitt. Jeg ble alene da ungen var 3.Hadde jeg da sluttet å jobbe for å motta overgangsstønad for å være hjemme med ungen da regner jeg med at sånne som deg hadde hatt mye å si om snyltende, late alenemødre...... Og å klare seg på en inntekt er vanskelig nok - hvordan i h..... tror du det er å klare seg på en halv inntekt???

Nei, flere av dere burde stikke fingern i jorda og innse at virkeligheten er langt mer preget av gråsoner enn bedrevitere med liten livserfaring greier å forestille seg.

Skrevet
Det er skremmende å se hvor mange som bruker barnehagen som oppbevaringsplass for å få "fri" selv.

Når ble det å ha fri å være hjemme i permisjon med en liten baby?

Man MÅ prioritere når det gjelder barn, og jeg synes det er uhørt at noe annet enn barna skal komme først. Man kan ikke både jobbe 60 timers uke og ha barn.

Ja, for alle småbarnsforeldre jobber jo 60 timersuker :ironi:

Skrevet
Og det vet DU at de som gjør dette har????

I hvilken verden levde du, sa du?

Jeg har jobbet fulltid siden ungen var liten. Selvfølgelig har jeg det! Blant annet fordi jeg ser det som et poeng at JEG forsørger barnet mitt. Jeg ble alene da ungen var 3.Hadde jeg da sluttet å jobbe for å motta overgangsstønad for å være hjemme med ungen da regner jeg med at sånne som deg hadde hatt mye å si om snyltende, late alenemødre...... Og å klare seg på en inntekt er vanskelig nok - hvordan i h..... tror du det er å klare seg på en halv inntekt???

Nei, flere av dere burde stikke fingern i jorda og innse at virkeligheten er langt mer preget av gråsoner enn bedrevitere med liten livserfaring greier å forestille seg.

Men så les innlegget da, jeg sa de som hadde muligheten til det mener da ikke eneforsørgere og personer som må jobbe 100% for å ha tak over hodet.

Skrevet (endret)
Men så les innlegget da, jeg sa de som hadde muligheten til det mener da ikke eneforsørgere og personer som må jobbe 100% for å ha tak over hodet.

Det er jammen ta godt vi har sånne som deg som kan bestemme hvem som skal gjøre hva her i verden :ironi:

Beklager, men denne diskusjonen er jo helt absurd. Enkelte mødre har definert at det valget de har tatt er det eneste rette. Bare de som har tatt dette valget er gode mødre, og bare disse vil få harmoniske barn og bla bla bla. Er det mulig??

Jeg legger forøvrig merke til at du prinsessa bare svarer på det som passer deg. Nå spør jeg deg direkte: Mener du at en nybakt mor med en baby som gråter i timesvis hver dag på grunn av kolikk også skal ha den/de eldste hjemme fra dagmammaen/barnehagen flere dager i uka? Hvem tror du det ville vært positivt for i så fall? Og tror du disse mødrene er slitne fordi de glor på tv og løper på kafé x antall ganger i uka? Og tror du at fordi ditt barn takler å ha bare deltidsplass i barnehagen, så gjør alle det (til tross for at andre mødre forteller om barn som sliter med å tilpasse seg med halv plass for eksempel)? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på om du ikke ser at man ikke kan sette ulike kvinner og barn opp mot hverandre. At det kan være ting som gjør at en kvinne kan ta et valg som for en annen ville være helt uaktuelt.

Endret av Nala
Skrevet (endret)
Det er jammen ta godt vi har sånne som deg som kan bestemme hvem som skal gjøre hva her i verden  :ironi:

Beklager, men denne diskusjonen er jo helt absurd. Enkelte mødre har definert at det valget de har tatt er det eneste rette. Bare de som har tatt dette valget er gode mødre, og bare disse vil få harmoniske barn og bla bla bla. Er det mulig??

Jeg legger forøvrig merke til at du prinsessa bare svarer på det som passer deg. Nå spør jeg deg direkte: Mener du at en nybakt mor med en baby som gråter i timesvis hver dag på grunn av kolikk også skal ha den/de eldste hjemme fra dagmammaen/barnehagen flere dager i uka? Hvem tror du det ville vært positivt for i så fall? Og tror du disse mødrene er slitne fordi de glor på tv og løper på kafé x antall ganger i uka? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer på om du ikke ser at man ikke kan sette ulike kvinner og barn opp mot hverandre. At det kan være ting som gjør at en kvinne kan ta et valg som for en annen ville være helt uaktuelt.

Jeg har jo også selv barn så jeg vet at den første tiden er utrolig slitsom, men det vet man jo også når man får 2. mann.

Det jeg mener er at selvfølgelig når babyen skriker døgnet rundt så er det greit at eldste barnet er hos barnehage, da er lunta til mor kort og med god grunn.

Men de fleste barn har ikke kolikk hver dag i 1 år heller.

Jeg tenker på tiden etter 12 uker. Når man kommer inn i rutinene og det går litt mer greit, da må det vel kunne være mulig å være sammen med største barnet et par dager i uka på dagtid.

Det er selvfølgelig ikke like koselig hver dag er nok av dager med skal ikke, vil ikke men er det ikke sånn det er å være mor da?

Jeg spør deg tilbake; mener du det er det beste for barnet å være i barnehage 5 dager i uka, 8/9 timer hver dag når det fins et alternativ?

Endret av prinsessa
Skrevet (endret)

Skal det første barnet virre frem og tilbake mellom en tilværelse i barnehage og hjemmet da? I barnehage ett år, hjemme det neste fordi mamma har permisjon? Det er da virkelig ikke en heldig tilværelse. Uansett hvor flink mamma er til å aktivisere, blir det ikke like morsomt som å leke med jevnaldrende - som barnet er vant til.

Endret av tuji
Skrevet (endret)

Blir vel ikke så mye virring frem og tilbake hvis man har barnet hjemme 1-2 dager i uka. Jeg sier ikke at barnet skal være hjemme med mamma hver dag.

Klart at barn har godt av å leke med andre barn men jeg syns også at de har godt av å være hjemme med mamma av og til. Eller pappa.

Endret av prinsessa
Skrevet

Barn har godt av litt fri fra barnehagen, så om man har mulighet så kan man ha barnet hjemme en dag innimellom, evt. kortere dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...